Elisa huijasi äitiäni.

  • 30 heinäkuu 2020
  • 14 kommenttia
  • 919 katselukerrat

Äitini kävi vaihtamassa liikkeessä Elisan liittymään DNA:sta. Mainittakoon että hänellä on aivovamma jonka vuoksi invalidi eläkkeellä, ja ikääkin rupeaa olemaan.

 

Äitini ei pysty käyttämään internettiä, juuri ja juuri osaa soittaa. Kaikesta huolimatta hänelle oli myyty kallis puhelinliittymä Elisa Huoleton 100M nettinopeudella, vaikka hän ei käytä nettiä. Tämä tekee noin 30e kuussa.

 

Noh, kun tämä tuli ilmi, soitin hänen puolestaan asiakaspalveluun vaihtaakseni liittymän edullisempaan. En tosiaan tiedä kuinka paljon hän puhuu puhelimessa, luulin että noin tunnin kuussa, joten käskin vaihtamaan Elisa Tarkkaan. Mutta koska äitini ymmärrys ei ole täysin kohdallaan, niin kävikin ilmi että hän soittaa huomattavasti enemmän, pikaisella laskutoimituksella laskeskelin että tekee useamman satasen kuussa Tarkka liittymällä. Varmistin useamman kertaa asiakaspalvelusta että tuleeko tämä nyt sitten halvemmaksi ja sanoi kyllä. Lupasi vielä hyvityksenä jättää pois liittymän vaihdosta koituva kustannus, näin ei tapahtunut vaan summa näkyy viimeisimmässä laskussa. Mielestäni asiakaspalvelijan olisi kuulunut katsoa kuinka paljon äitini puhuu kuukaudessa ja ehdottaa liittymää sen mukaan. Tein saldokyselyn ja nyt hänen kuukauden saldonsa näyttää 195 euroa.

 

Joten mitä meidän kannattaisi nyt tehdä? Elisa on huijannut jo kahteen kertaan ihmistä joka ei ole täysissä sielun ja ruumiin voimissa hoitamaa asioitaan, ja minun on vaikea hoitaa hänen asioitaan koska ei ole käytössä nettitunnuksia jne, ja pitää olla aina hänen luonaan kun soitan elisan asiakaspalveluun. Ja kuluttajansuojaankin saa yhteyttä vain tiettyihin kellonaikoihin. 

draakki 1 kuukausi sitten

Hei @olavikko ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Heti aluksi haluan pyytää anteeksi, että äidillesi ei alunalkujaan oltu katsottu sopivaa liittymää, eikä Tarkka -liittymäkään sitten ollut äitisi tarpeisiin selkeästi oikea liittymä. Tässä olisi monelta murheelta vältytty jos heti ensimmäinen liittymä olisi ollut just eikä melkein semmoinen, mikä olisi ollut äidillesi sopiva. Meille olisi tärkeää että asiakkailla on oikeasti tarpeeseen tulevat palvelut käytössä, ja tämän pohjalta kuulostaa että palautteen välittäminen myyntitilanteesta olisi paikallaan.

Asiakaspalvelija ei lähde välttämättä enää tarkistamaan käyttöä yms. erikseen jos asiakas tai asiakkaan kanssa/puolesta asioiva tietää tarkalleen, minkä liittymätyypin haluaisi, vaan silloin muutos tehdään luonnollisesti asiakkaan pyynnöstä. Ymmärrän silti hyvin, mistä tässä on hämminkiä syntynyt entisestään.

Jos et kerennyt jo olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä laittaisitko meille vielä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta niin katsotaan tämä asia varmasti kerralla kuntoon? Koska kaikki ei nyt selkeästi ole ihan putkeen mennyt haluamme ehdottomasti korjata tilanteen parhain päin kaikkien osapuolien kannalta. Näin viikonlopun alla toki nopein kanava on joko meidän chat-palvelu tai sosiaalisen median kanavat Twitter ja Facebook missä meillä on viikonloppuisin päivystys, muuten palaamme asiaan heti maanantaina :thumbsup_tone2:

Voimme myös samalla katsoa esimerkiksi äitisi asiakkuudelle valtuutuksen sinulle, jotta sopimusasioista voi keskustella jatkossakin kanssasi äitisi luvalla ilman, että äitisi tarvitsee olla aina paikalla. Tällaisessa tapauksessa myös esimerkiksi edunvalvonta tai äitisi liittymän siirtäminen hänen luvallaan esim. sinun nimiisi voisi olla hyvä ratkaisu jatkoa ajatellen. Emme halua myös ikäsyrjiä tai vähätellä asiakkaan kykyä päättää omista asioistaan jos liittymät ja muut palvelut ovat yhä iäkkäämmän asiakkaan omissa nimissä.

Paljon puhelimessa puhuvalle mutta nettiä tarvitsemattomalle on tosiaan useampia eri vaihtoehtoja mitä tässäkin keskustelussa on useampia tuotu esille, löydämme varmasti kaikkia tyydyttävän ratkaisun! :thumbsup_tone2: Isot pahoittelut vielä omasta puolestani, että tässä oltiin menty nyt jo heti kättelyssä mönkään. :confused:

Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 3

Empatiani teille!

Tämä on juuri tätä hillitöntä hinkua olla vaan kaikessa netti edellä ja nykyisin vieläpä mobiilinetti senkin edellä. Pitäisi ehdottomasti löytyä myös kohtuu hintaisia liittymiä, kun EI tarvitse siinä ollenkaan nettiä.

Jos puhuu puhelimessa useita tunteja kuussa, niin pelkkä puhe-liittymä tulee kalliiksi. Valmiissa paketeissa pitää taas maksaa ikäänkuin turhaan netinkäytöstä, vaikkei sitä käytä. Odotan mielenkinnolla mitä Elisa osaa tähän vastata.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Elisan tarjonnassa oleva latausliittymä on kuukausimaksuton ja siihen saisi 6,90 euron puheen kuukausimaksulla pälättää enintään 165 minuuttia päivässä/5000 minuuttia kuukaudessa. Ikäväkseni voin todeta, ettei laskutusliittymää “vanhalla numerolla” voi suoraan siirtää latausliittymäksi, koska elisa.. ei halua/ ei kykene / tietojärjestelmä ei taivu .. valitse mieluisin vaihtoehdoista.

Vanha numero pitäisi ensin siirtää toiselle operaattorille ja sieltä takaisin. Itse saattaisin kokeilla Moi-mobiilin kuuden euron simmiä välissä. Heidän rajaton puheliittymänsä maksaa enintään 14 euroa kuussa. Ellei Moin DNA-verkossa toimiva liittymä kuulu hyvin käyttöpaikoissanne voi sieltä sitten siirtää numeron elisan latausliittymäksi.

 

Tästä voi tilata latausliittymän uudella numerolla

 

 

Käyttäjätaso 3

:fearful: Kuinka monta kertaa tuossa numero vaihtuisi, kerran, kaksi vai kolme?

Jos on kymmeniä vuosia ollut SAMA puhelinnumero ja se aikoinaan ilmoitettu kaikkialle, niin aika harva ( jolla huom huom. EI ole sitä nettiä käytössä millä ilmoitella numeromuutoksistaan ) on valmis tuohon lähtemään!

Ja muutenkin aivan älytöntä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Vanhan numeron voi pitää, jos siirtää numeron ensin toiselle teletoimijalle ja sieltä sitten takaisin elisalle. Vanha numero säilyy entisellään. Numeronsiirtoprosessin käynnistyttyä elisa tekee kuitenkin vastatarjouksen (Winback), joka on yleensä edullisempi kuin mitä muuten olisi tarjolla. Valitettavasti nämä “tiskinaluset” ovat vuoden tai kahden mittaisia alennusjaksoja, jonka jälkeen liittymäkilpa tulee jälleen ajankohtaiseksi. Se onkin tosi näppärää, kun kyseessä on vanhemman henkilön liittymä, joka ei itse hoida asioitaan. 

Valitettavasti osakeyhtiömuotoinen telemarkkina on mennyt tällaiseksi, että meille osakkeenomistajille pitää sitä rahaa tahkoa keräämällä reilut kuukausimaksut jokaiselta aasiakkaalta. No, onhan tässä 5G:tä tulossa joka niemeen, notkoon ja saarelmaan saakka. Eipä siinä paljoa vanhuksilta kysellä heidän tarpeitaan vastaavista liittymistä. 

Voitaisiinko keskustelu pitää aiheessa? Aiomme hankkia Elisa huoleton 10M. Mutta tuo 200e lasku ja huijaamiset ovat tässä se juttu jotka aiheuttavat päänvaivaa johon tarvittaisiin neuvoa että miten kannattaisi toimia tapauksessamme. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Kannattanee soittaa elisan asiakaspalveluun ja selvittää asia siellä tai chat-palvelussa. Yöaikaan tällä foorumilla ei asiakaspalvelun väki vastaa tiedusteluihin ja muutenkaan hoida julkisesti yksityisiä asioita. 

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

6,90 euron puheen kuukausimaksulla pälättää enintään 165 minuuttia päivässä/5000 minuuttia kuukaudessa.

Huomoithan, että Saunalahti Prepaidin ja Saunalahti Latausliittymän Puhepaketti sisältää ainoastaan puhelut Elisan ja Saunalahden matkapuhelimiin. Muihin normaaleihin kotimaan liittymiin soittamisesta veloitetaan paketista huolimatta 0,066 €/min!

Paljon puhuvalle Elisalla on tarjolla Saunalahti Huoleton 10 M. 26,90 €/kk maksaa kuitenkin tuplasti sen, mitä ilman internet-yhteyttä oleva liittymä maksaisi, kuten esimerkiksi Globetel Jätti dataestolla 11,95 €/kk.

Myös maksukorttiliittymiä Telia Dot ja Moi Mobiili Kuuden euron simmi voisi kokeilla. Dotissa normaaleille kotimaanpuheluille on kaksi hintakattoa, enintään 1 €/vrk ja enintään 25 €/kk. Kuuden euron simmissä normaaleille kotimaanpuheluille on 14,00 €/kk hintakatto.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Hyvä huomio, en osannut olettaa pelkän puhepaketin olevan noin rajoitettu aka kökkö. Kaiken lisäksi operaattorin omista puheluista ei synny edes yhteenliittämiskuluja. 

Käyttäjätaso 4

Hei @olavikko ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Heti aluksi haluan pyytää anteeksi, että äidillesi ei alunalkujaan oltu katsottu sopivaa liittymää, eikä Tarkka -liittymäkään sitten ollut äitisi tarpeisiin selkeästi oikea liittymä. Tässä olisi monelta murheelta vältytty jos heti ensimmäinen liittymä olisi ollut just eikä melkein semmoinen, mikä olisi ollut äidillesi sopiva. Meille olisi tärkeää että asiakkailla on oikeasti tarpeeseen tulevat palvelut käytössä, ja tämän pohjalta kuulostaa että palautteen välittäminen myyntitilanteesta olisi paikallaan.

Asiakaspalvelija ei lähde välttämättä enää tarkistamaan käyttöä yms. erikseen jos asiakas tai asiakkaan kanssa/puolesta asioiva tietää tarkalleen, minkä liittymätyypin haluaisi, vaan silloin muutos tehdään luonnollisesti asiakkaan pyynnöstä. Ymmärrän silti hyvin, mistä tässä on hämminkiä syntynyt entisestään.

Jos et kerennyt jo olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä laittaisitko meille vielä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta niin katsotaan tämä asia varmasti kerralla kuntoon? Koska kaikki ei nyt selkeästi ole ihan putkeen mennyt haluamme ehdottomasti korjata tilanteen parhain päin kaikkien osapuolien kannalta. Näin viikonlopun alla toki nopein kanava on joko meidän chat-palvelu tai sosiaalisen median kanavat Twitter ja Facebook missä meillä on viikonloppuisin päivystys, muuten palaamme asiaan heti maanantaina :thumbsup_tone2:

Voimme myös samalla katsoa esimerkiksi äitisi asiakkuudelle valtuutuksen sinulle, jotta sopimusasioista voi keskustella jatkossakin kanssasi äitisi luvalla ilman, että äitisi tarvitsee olla aina paikalla. Tällaisessa tapauksessa myös esimerkiksi edunvalvonta tai äitisi liittymän siirtäminen hänen luvallaan esim. sinun nimiisi voisi olla hyvä ratkaisu jatkoa ajatellen. Emme halua myös ikäsyrjiä tai vähätellä asiakkaan kykyä päättää omista asioistaan jos liittymät ja muut palvelut ovat yhä iäkkäämmän asiakkaan omissa nimissä.

Paljon puhelimessa puhuvalle mutta nettiä tarvitsemattomalle on tosiaan useampia eri vaihtoehtoja mitä tässäkin keskustelussa on useampia tuotu esille, löydämme varmasti kaikkia tyydyttävän ratkaisun! :thumbsup_tone2: Isot pahoittelut vielä omasta puolestani, että tässä oltiin menty nyt jo heti kättelyssä mönkään. :confused:

Tuli soitettua asiakaspalveluun ja vaihdoin liittymän Huoleton 10:n. Eivät suostu korvaamaan ylisuurta laskua. Joten kuluttajaneuvontaan kohtapuoliin yhteys kunhan ensin vastaavat kirjalliseen reklamaatiooni.

 

Mutta mutta. Löysin äsken sivulta https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/valtuutus/ tekstin pätkän: “Mitä valtuutettu ei voi tehdä? 

  • tilata uusia liittymiä tai tehdä liittymätyypin vaihtoa”

Siinä se lukee aivan selkeästi, ei minulla alunperinkään ollut oikeutta vaihtaa äitini liittymätyyppiä. Eli Elisa on siis tehnyt selkeän virheen?!

Toiseksi, äidilleni ei ole tullut mustaa valkoisella kirjallisena tietoa/sopimusta liittymätyypin vaihdosta. Eikö lain mukaan pitäisi tulla?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Selviskö sulle, mistä tuo suurehko lasku oli kertynyt ja olisiko sen voinut estää viihde-/palvelunumeroestoin?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

En ihan saa kiinni, että missä kohtaa Elisa on huijannut. Paljon puhuvalle rajaton data-liittymä rajattomalla puheella voi olla pätevä, vaikka ei dataa käyttäisi yhtään. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Voi olla vaikeaa saada ylisuurta laskua hyvitettyä, kun se on varta vasten sinun haluamasi liittymän tuottamaa, ei siis Elisan valitsemaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tuli soitettua asiakaspalveluun ja vaihdoin liittymän Huoleton 10:n. Eivät suostu korvaamaan ylisuurta laskua. Joten kuluttajaneuvontaan kohtapuoliin yhteys kunhan ensin vastaavat kirjalliseen reklamaatiooni.

 

Mutta mutta. Löysin äsken sivulta https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/valtuutus/ tekstin pätkän: “Mitä valtuutettu ei voi tehdä? 

  • tilata uusia liittymiä tai tehdä liittymätyypin vaihtoa”

Siinä se lukee aivan selkeästi, ei minulla alunperinkään ollut oikeutta vaihtaa äitini liittymätyyppiä. Eli Elisa on siis tehnyt selkeän virheen?!

Toiseksi, äidilleni ei ole tullut mustaa valkoisella kirjallisena tietoa/sopimusta liittymätyypin vaihdosta. Eikö lain mukaan pitäisi tulla?

Liittymätyypin vaihdoksesta kyllä vahvistus tulee. Ensisijaisesti se lähetetään OmaElisa palveluun ja sähköpostiin ja jos ei ole sähköpostiosoitetta käytössä niin se lähtee paperisena versiona kotiin. 

Se on totta, että valtuutetun pyynnöstä ei voida muutoksia tehdä mutta jos esimerkiksi puhelun aikana saamme tunnistettua asiakkaan ja häneltä luvan, että valtuutetun kanssa saamme asiaa hoitaa niin sitten näin voimme tehdä. 

Osallistu keskusteluun