Vastattu

Miksi netti jummaa

  • 1 kesäkuu 2020
  • 48 kommenttia
  • 1277 katselukerrat

  • Kommentaattori
  • 25 kommenttia

Miksi netti jumittaa kotona? Puhelimella sekä läppärillä. Mokkulassa kaikki piuhat kiinni ja näin.

Puhelimella näyttää 1-4 paalua ja heittelee näiden välillä 4g ja välillä vaan hg... Kaupungissa ollessa netti oli koko ajan moitteeton ja pelasi täysillä paaluilla

 

Niin ja tätä ongelmaa ollut nyt enempi vähempi vajaan kk verran

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen 1 kesäkuu 2020, 16:49

@Lotss Kyllähän tuo jonkin verran paremmalta näyttää parvekkeella mitattuna, joten kyllä tuossa talon rakenteet ainakin jonkin verran heikentää signaalia.
 

Toki tuossa alueella on hieman ruuhkaisuutta ollut. Alueelle on parannusta tulossa arviolta tämän viikon aikana, joten tuo auttaa kyllä ainakin tuohon ruuhkaisuuteen. Tuo saatu signaali sisällä on kyllä sen verran heikko etäisyyteen nähden, että suosittelen ihan varmuuden vuoksi testaamaan SIM-korttia toisessa laitteessa, jotta mahd. laitevika voidaan sulkea pois. Vaihtoehtoisesti myös toinen Elisan 4G-liittymä kelpaa testaukseen - esiintyykö siinä samaa ongelmaa?

Katso alkuperäinen viesti

48 kommenttia

Käyttäjätaso 2

Kuvauksesi perusteella vaikuttaisi, että osoitteesi on katveessa. Onko kuuluvuuksien vaihteluiden kanssa ollut ongelmaa jo pidemmän aikaa, vai onko ongelma alkanut ihan vasta? 

@k4rppi 

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Miksi netti jumittaa kotona? Puhelimella sekä läppärillä. Mokkulassa kaikki piuhat kiinni ja näin.

Puhelimella näyttää 1-4 paalua ja heittelee näiden välillä 4g ja välillä vaan hg... Kaupungissa ollessa netti oli koko ajan moitteeton ja pelasi täysillä paaluilla

 

Niin ja tätä ongelmaa ollut nyt enempi vähempi vajaan kk verran

Millainen mokkula on käytössä? Cellmapperista kannattaa katsoa lähimmät tukiasemat ja voit laittaa tänne eNB-tukiasemien numerot niin voidaan arvioida ehkä vähän paremmin asiaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

@k4rppi

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko


Kyllähän tuo tuolta @k4rppi :n mainitsemalta katveelta vaikuttaa. Lisäiletkö vielä asiakasnumerosi profiiliisi (kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen)), niin voidaan tuo alueen tilanne vielä tarkemmin tutkaista läpi :)

@k4rppi

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko


Kyllähän tuo tuolta @k4rppi :n mainitsemalta katveelta vaikuttaa. Lisäiletkö vielä asiakasnumerosi profiiliisi (kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen)), niin voidaan tuo alueen tilanne vielä tarkemmin tutkaista läpi :)

Puhelin numeron mie sain tuonne lisättyä, jos se auttaa :) asiakas numeroa en näin äkkiseltään löytänyt... 

Miksi netti jumittaa kotona? Puhelimella sekä läppärillä. Mokkulassa kaikki piuhat kiinni ja näin.

Puhelimella näyttää 1-4 paalua ja heittelee näiden välillä 4g ja välillä vaan hg... Kaupungissa ollessa netti oli koko ajan moitteeton ja pelasi täysillä paaluilla

 

Niin ja tätä ongelmaa ollut nyt enempi vähempi vajaan kk verran

Millainen mokkula on käytössä? Cellmapperista kannattaa katsoa lähimmät tukiasemat ja voit laittaa tänne eNB-tukiasemien numerot niin voidaan arvioida ehkä vähän paremmin asiaa.

Mie en tuota osannut käyttää... Miulla ei taivu enkku ollenkaan 🙈🙄

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

@k4rppi

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko


Kyllähän tuo tuolta @k4rppi :n mainitsemalta katveelta vaikuttaa. Lisäiletkö vielä asiakasnumerosi profiiliisi (kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen)), niin voidaan tuo alueen tilanne vielä tarkemmin tutkaista läpi :)

Puhelin numeron mie sain tuonne lisättyä, jos se auttaa 🙂 asiakas numeroa en näin äkkiseltään löytänyt... 


Kiitoksia. Otetaampa sen verran takaisin vielä, että ei tämä nyt ihan suoraan katveeltakaan vaikuta :thinking:

Oletko huomannut, että toimiiko yhteys paremmin ulkona esim. kotipihassa paremmin kuin sisällä? Olitko testannut SIM-korttia myös toisessa puhelimessa?

Tuon digiboksin osalta - alkaako yhteys puskuroimaan esim. jos katsot tallenteita, vai miten tuo jumittelu esiintyy digiboksilla?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Miksi netti jumittaa kotona? Puhelimella sekä läppärillä. Mokkulassa kaikki piuhat kiinni ja näin.

Puhelimella näyttää 1-4 paalua ja heittelee näiden välillä 4g ja välillä vaan hg... Kaupungissa ollessa netti oli koko ajan moitteeton ja pelasi täysillä paaluilla

 

Niin ja tätä ongelmaa ollut nyt enempi vähempi vajaan kk verran

Millainen mokkula on käytössä? Cellmapperista kannattaa katsoa lähimmät tukiasemat ja voit laittaa tänne eNB-tukiasemien numerot niin voidaan arvioida ehkä vähän paremmin asiaa.

Mie en tuota osannut käyttää... Miulla ei taivu enkku ollenkaan 🙈🙄

 

Ei hätää se on kyllä aika helppokäyttöinen kun tietää pari juttua, kokeiles onnistuuko tällä ohjeella:

Eli nettisivulla tuossa Provider kohdalla kirjoitat Elisa ja valitset listasta Elisan (kun Elisan verkosta kyse) ja sitten tuohon oranssinuolen kohtaan laitat “katuosoite, kaupunki” muodossa ja painat enteriä niin kartta ilmestyy kotiosoitteesi alueelle. Vihreä pallukat ovat tukiasemia ja niissä näkyy se tukiaseman numeron (punaiset pallukat tarkoittavat että cellmapperin käyttäjät eivät ole paikallistaneet tukiasemaa ja sijainti on arvio)

 

 

 

 

@k4rppi

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko


Kyllähän tuo tuolta @k4rppi :n mainitsemalta katveelta vaikuttaa. Lisäiletkö vielä asiakasnumerosi profiiliisi (kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen)), niin voidaan tuo alueen tilanne vielä tarkemmin tutkaista läpi :)

Puhelin numeron mie sain tuonne lisättyä, jos se auttaa 🙂 asiakas numeroa en näin äkkiseltään löytänyt... 


Kiitoksia. Otetaampa sen verran takaisin vielä, että ei tämä nyt ihan suoraan katveeltakaan vaikuta :thinking:

Oletko huomannut, että toimiiko yhteys paremmin ulkona esim. kotipihassa paremmin kuin sisällä? Olitko testannut SIM-korttia myös toisessa puhelimessa?

Tuon digiboksin osalta - alkaako yhteys puskuroimaan esim. jos katsot tallenteita, vai miten tuo jumittelu esiintyy digiboksilla?

Sim korttia en ole kokeillut toiseen puhelimeen, ja miusta ulkona oli suht samalla lailla ainakii puhelimen osalta... 

Digiboksilla ongelmat oli ns netti juttujen kanssa eli netflix jummas eikä päästänyt sisään tai sit pätkäs vaa kesken samoin Areena ja katsomo jummas. Dikiboksilla menee tavallista kauemmin ennen ku yhdistää nettiin ainakii ajottain

@k4rppi

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko


Kyllähän tuo tuolta @k4rppi :n mainitsemalta katveelta vaikuttaa. Lisäiletkö vielä asiakasnumerosi profiiliisi (kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen)), niin voidaan tuo alueen tilanne vielä tarkemmin tutkaista läpi :)

Puhelin numeron mie sain tuonne lisättyä, jos se auttaa 🙂 asiakas numeroa en näin äkkiseltään löytänyt... 


Kiitoksia. Otetaampa sen verran takaisin vielä, että ei tämä nyt ihan suoraan katveeltakaan vaikuta :thinking:

Oletko huomannut, että toimiiko yhteys paremmin ulkona esim. kotipihassa paremmin kuin sisällä? Olitko testannut SIM-korttia myös toisessa puhelimessa?

Tuon digiboksin osalta - alkaako yhteys puskuroimaan esim. jos katsot tallenteita, vai miten tuo jumittelu esiintyy digiboksilla?

Sim korttia en ole kokeillut toiseen puhelimeen, ja miusta ulkona oli suht samalla lailla ainakii puhelimen osalta... 

Digiboksilla ongelmat oli ns netti juttujen kanssa eli netflix jummas eikä päästänyt sisään tai sit pätkäs vaa kesken samoin Areena ja katsomo jummas. Dikiboksilla menee tavallista kauemmin ennen ku yhdistää nettiin ainakii ajottain

Ja se että läppärillä näyttää tällähetkellä täysiä paaluja mut jummas kyl eikä toimi niinku pitäs ja esim ifolor mitä haluisin käyttää ei toimi ollenkaan

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

@k4rppi

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko


Kyllähän tuo tuolta @k4rppi :n mainitsemalta katveelta vaikuttaa. Lisäiletkö vielä asiakasnumerosi profiiliisi (kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen)), niin voidaan tuo alueen tilanne vielä tarkemmin tutkaista läpi :)

Puhelin numeron mie sain tuonne lisättyä, jos se auttaa 🙂 asiakas numeroa en näin äkkiseltään löytänyt... 


Kiitoksia. Otetaampa sen verran takaisin vielä, että ei tämä nyt ihan suoraan katveeltakaan vaikuta :thinking:

Oletko huomannut, että toimiiko yhteys paremmin ulkona esim. kotipihassa paremmin kuin sisällä? Olitko testannut SIM-korttia myös toisessa puhelimessa?

Tuon digiboksin osalta - alkaako yhteys puskuroimaan esim. jos katsot tallenteita, vai miten tuo jumittelu esiintyy digiboksilla?

Sim korttia en ole kokeillut toiseen puhelimeen, ja miusta ulkona oli suht samalla lailla ainakii puhelimen osalta... 

Digiboksilla ongelmat oli ns netti juttujen kanssa eli netflix jummas eikä päästänyt sisään tai sit pätkäs vaa kesken samoin Areena ja katsomo jummas. Dikiboksilla menee tavallista kauemmin ennen ku yhdistää nettiin ainakii ajottain

 

Mikä puhelin ja mokkula sulla käytössä? Merkki ja malli auttaa pohtimaan myös laitteiden kyvykkyyksiä.

Myös jos löydät cellmapperista tuon lähimpien tukiasemien numeron niin sitä kautta pystytään myös yhteisön kautta auttamaan (ja Elisa sitten myös tietysti näkee tarkemmat tiedot).

Miksi netti jumittaa kotona? Puhelimella sekä läppärillä. Mokkulassa kaikki piuhat kiinni ja näin.

Puhelimella näyttää 1-4 paalua ja heittelee näiden välillä 4g ja välillä vaan hg... Kaupungissa ollessa netti oli koko ajan moitteeton ja pelasi täysillä paaluilla

 

Niin ja tätä ongelmaa ollut nyt enempi vähempi vajaan kk verran

Millainen mokkula on käytössä? Cellmapperista kannattaa katsoa lähimmät tukiasemat ja voit laittaa tänne eNB-tukiasemien numerot niin voidaan arvioida ehkä vähän paremmin asiaa.

Mie en tuota osannut käyttää... Miulla ei taivu enkku ollenkaan 🙈🙄

 

Ei hätää se on kyllä aika helppokäyttöinen kun tietää pari juttua, kokeiles onnistuuko tällä ohjeella:

Eli nettisivulla tuossa Provider kohdalla kirjoitat Elisa ja valitset listasta Elisan (kun Elisan verkosta kyse) ja sitten tuohon oranssinuolen kohtaan laitat “katuosoite, kaupunki” muodossa ja painat enteriä niin kartta ilmestyy kotiosoitteesi alueelle. Vihreä pallukat ovat tukiasemia ja niissä näkyy se tukiaseman numeron (punaiset pallukat tarkoittavat että cellmapperin käyttäjät eivät ole paikallistaneet tukiasemaa ja sijainti on arvio)

 

 

 

 

Syötin tiedot noihin kohtiin mihin neuvot, (kiitos!) ni sain tulokseks virheen pallukan eNB ID 970 Bands 3

@k4rppi

Dikiboksi (Elisan viihde juutu) jummas täs joku aika sitten ei yhistäny kunnolla tai heitti koko ajan pihalle tai muuta vastaava ja jummas välillä edelleen... Se temmpuillut kanssa nyt n. Kk takaperin

Tai siis sillon huomasin et ongelmat alko


Kyllähän tuo tuolta @k4rppi :n mainitsemalta katveelta vaikuttaa. Lisäiletkö vielä asiakasnumerosi profiiliisi (kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen)), niin voidaan tuo alueen tilanne vielä tarkemmin tutkaista läpi :)

Puhelin numeron mie sain tuonne lisättyä, jos se auttaa 🙂 asiakas numeroa en näin äkkiseltään löytänyt... 


Kiitoksia. Otetaampa sen verran takaisin vielä, että ei tämä nyt ihan suoraan katveeltakaan vaikuta :thinking:

Oletko huomannut, että toimiiko yhteys paremmin ulkona esim. kotipihassa paremmin kuin sisällä? Olitko testannut SIM-korttia myös toisessa puhelimessa?

Tuon digiboksin osalta - alkaako yhteys puskuroimaan esim. jos katsot tallenteita, vai miten tuo jumittelu esiintyy digiboksilla?

Sim korttia en ole kokeillut toiseen puhelimeen, ja miusta ulkona oli suht samalla lailla ainakii puhelimen osalta... 

Digiboksilla ongelmat oli ns netti juttujen kanssa eli netflix jummas eikä päästänyt sisään tai sit pätkäs vaa kesken samoin Areena ja katsomo jummas. Dikiboksilla menee tavallista kauemmin ennen ku yhdistää nettiin ainakii ajottain

 

Mikä puhelin ja mokkula sulla käytössä? Merkki ja malli auttaa pohtimaan myös laitteiden kyvykkyyksiä.

Myös jos löydät cellmapperista tuon lähimpien tukiasemien numeron niin sitä kautta pystytään myös yhteisön kautta auttamaan (ja Elisa sitten myös tietysti näkee tarkemmat tiedot).

Cellmapperiin vastasin äsken ylempänä, tosin en tiedä teinkö oikein. Miun puhelin on Huawei honor p20 lite ja mokkulas lukee zykel

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Cellmapperiin vastasin äsken ylempänä, tosin en tiedä teinkö oikein. Miun puhelin on Huawei honor p20 lite ja mokkulas lukee zykel

 

Joo eli asutko Lappeenrannan alueella? Tukiasemassa on yksi taajuus eli B3 1800 MHz. Siitä ei löydy matalampaa 800 MHz -taajuutta, joka voi aiheuttaa että sisäkuuluvuus on heikompaa. Muutenkin tietysti tukiasema voi olla ruuhkainen. 

Suosittelen lataamaan puhelimeen Googlen Play Storesta kaksi ohjelmaa. Speedtest ohjelman, jonka ajat puhelimella. Se mittaa puhelimen nettiyhteyden nopeuden. Toinen ohjelma on tuo Cellmapper, joka löytyy myös Google Play Storesta. Molemmat ovat ilmaisia. 

Tuosta Cellmapper ohjelmasta olisi hyvä nähdä, että onko puhelimesi kytkeytynyt tuohon 970-tukiasemaan. Puhelimessa cellmapper ohjelma näyttää eNB eli tukiasemanumeron (merkitsin sen oranssilla pallolla) ja sitten tuo 4G-signaalin voimakkuus on keltaisella merkattu eli esimerkissäni -79dBm. 

 

Jos saat nopeustestin ajettua puhelimessa (speedtest-ohjelmalla) sekä tuon cellmapperin asennettua ja käynnistettyä puhelimessa ja ilmoitettua tuon eNB numeron ja tuon keltaisella olevan signaalin voimakkuusarvon niin niidenkin perusteella voidaan vähän arvioida tilannetta.

Onko tuo ongelma alkanut puhelimella mokkulalla nyt 1kk sisään ja ennen ei ole ollut ongelmia?

Puhelin on junnannut nyt alkuvuoden aikana porukoilla käydessä... (merenlahti, lpr) mut nyt n kk on alkanut jummaamaan myös kotona ollessa, tai sillon ainakii oon tiedostanut asian ekan kerran ja asun joo lpr 

Cellmapperiin vastasin äsken ylempänä, tosin en tiedä teinkö oikein. Miun puhelin on Huawei honor p20 lite ja mokkulas lukee zykel

 

Joo eli asutko Lappeenrannan alueella? Tukiasemassa on yksi taajuus eli B3 1800 MHz. Siitä ei löydy matalampaa 800 MHz -taajuutta, joka voi aiheuttaa että sisäkuuluvuus on heikompaa. Muutenkin tietysti tukiasema voi olla ruuhkainen. 

Suosittelen lataamaan puhelimeen Googlen Play Storesta kaksi ohjelmaa. Speedtest ohjelman, jonka ajat puhelimella. Se mittaa puhelimen nettiyhteyden nopeuden. Toinen ohjelma on tuo Cellmapper, joka löytyy myös Google Play Storesta. Molemmat ovat ilmaisia. 

Tuosta Cellmapper ohjelmasta olisi hyvä nähdä, että onko puhelimesi kytkeytynyt tuohon 970-tukiasemaan. Puhelimessa cellmapper ohjelma näyttää eNB eli tukiasemanumeron (merkitsin sen oranssilla pallolla) ja sitten tuo 4G-signaalin voimakkuus on keltaisella merkattu eli esimerkissäni -79dBm. 

 

Jos saat nopeustestin ajettua puhelimessa (speedtest-ohjelmalla) sekä tuon cellmapperin asennettua ja käynnistettyä puhelimessa ja ilmoitettua tuon eNB numeron ja tuon keltaisella olevan signaalin voimakkuusarvon niin niidenkin perusteella voidaan vähän arvioida tilannetta.

Onko tuo ongelma alkanut puhelimella mokkulalla nyt 1kk sisään ja ennen ei ole ollut ongelmia?

Tsiinä, nuo ilmeisesti ne mitä pyysit? (🙈) 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tsiinä, nuo ilmeisesti ne mitä pyysit? (🙈

 

Kiitos tiedoista. Tämän perusteella nähdään jo syy ongelmiin. 4G-signaali on erittäin heikko. Ilmeisesti olet jonkun verran kaukana tukiasemasta ja sitten rakennuksen sisällä se vaimenee enemmän. Tuo -115dBm on niin heikko, että laitteet helposti tiputtavat jo 3G:lle. Voitko vielä kokeilla millainen tuo signaalin voimakkuus on talon ulkopuolella (terassi / parveke riittää myös).

Mokkulayhteyteen tarvitsisit lisäantennin voimistamaan signaalia. Puhelimen osalta tuolle ei pysty oikein tekemään mitään. Mikäli hankit lisäantennin ja nopeudet paranevat niin sitten tietysti wifillä voi jakaa netin puhelimeen.

Katsoin Elisan kuuluvuuskartasta ja näyttäisi siltä, että tuon alueen tukiasemiin olisi tulossa kesäkuussa päivitystä. Jos sinne tulee matala B20-taajuus niin se parantaisi tilannetta kuuluvuuden osalta. Elisa varmaan pystyisi kommentoimaan onko tuota 800 MHz-taajuutta tulossa tuonne Kariniemen ja Voisalmen tukiasemapäivityksiin.
 

 

Helpotusta siis saattaa olla luvassa...

Tsiinä, nuo ilmeisesti ne mitä pyysit? (🙈

 

Kiitos tiedoista. Tämän perusteella nähdään jo syy ongelmiin. 4G-signaali on erittäin heikko. Ilmeisesti olet jonkun verran kaukana tukiasemasta ja sitten rakennuksen sisällä se vaimenee enemmän. Tuo -115dBm on niin heikko, että laitteet helposti tiputtavat jo 3G:lle. Voitko vielä kokeilla millainen tuo signaalin voimakkuus on talon ulkopuolella (terassi / parveke riittää myös).

Mokkulayhteyteen tarvitsisit lisäantennin voimistamaan signaalia. Puhelimen osalta tuolle ei pysty oikein tekemään mitään. Mikäli hankit lisäantennin ja nopeudet paranevat niin sitten tietysti wifillä voi jakaa netin puhelimeen.

Katsoin Elisan kuuluvuuskartasta ja näyttäisi siltä, että tuon alueen tukiasemiin olisi tulossa kesäkuussa päivitystä. Jos sinne tulee matala B20-taajuus niin se parantaisi tilannetta kuuluvuuden osalta. Elisa varmaan pystyisi kommentoimaan onko tuota 800 MHz-taajuutta tulossa tuonne Kariniemen ja Voisalmen tukiasemapäivityksiin.
 

 

Helpotusta siis saattaa olla luvassa...

Tossa samat parvekkeelta tehtynä... 

Lähinnä ihmetyttää Miks ongelmat alkanu vasta nyt eikä aiemmin, mokkula miul on ollu koht 1v ja oon asunu täs koht 2v

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tossa samat parvekkeelta tehtynä... 

Lähinnä ihmetyttää Miks ongelmat alkanu vasta nyt eikä aiemmin, mokkula miul on ollu koht 1v ja oon asunu täs koht 2v

 

Todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että tukiaseman kuormitus on kasvanut ajan myötä ja se on nyt ruuhkainen. Kun signaalin voimakkuus on sisällä heikko niin nopeudet tippuvat entisestään kun ruuhka iskee, jolloin peruspalvelutkin alkavat tökkiä. Myös Elisa on varmaan tämän huomannut ja sen takia tukiasemiin on tulossa lisää kapasiteettia.

Suosittelen kokeilemaan siirtää se Zyxelin 4G-laite mahdollisimman lähelle ikkunaa (esim. samaan suuntaan missä parveke on), koska parvekkeella signaalitaso oli huomattavasti parempi kuin sisällä. 

Tuohon Voisalmen ja Kariniemen tukiasemiin on tosiaan merkattu Elisan kuuluvuuskartalle kesäkuulle tulevan päivitystä, joten toivotaan, että sen jälkeen nopeudet nousevat! 

Olisiko Elisalla kommentoitavaa mitä taajuuksia tuonne on tulossa? Onko peräti 5G:tä luvassa myös? :)

 

Tossa samat parvekkeelta tehtynä... 

Lähinnä ihmetyttää Miks ongelmat alkanu vasta nyt eikä aiemmin, mokkula miul on ollu koht 1v ja oon asunu täs koht 2v

 

Todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että tukiaseman kuormitus on kasvanut ajan myötä ja se on nyt ruuhkainen. Kun signaalin voimakkuus on sisällä heikko niin nopeudet tippuvat entisestään kun ruuhka iskee, jolloin peruspalvelutkin alkavat tökkiä. Myös Elisa on varmaan tämän huomannut ja sen takia tukiasemiin on tulossa lisää kapasiteettia.

Suosittelen kokeilemaan siirtää se Zyxelin 4G-laite mahdollisimman lähelle ikkunaa (esim. samaan suuntaan missä parveke on), koska parvekkeella signaalitaso oli huomattavasti parempi kuin sisällä. 

Tuohon Voisalmen ja Kariniemen tukiasemiin on tosiaan merkattu Elisan kuuluvuuskartalle kesäkuulle tulevan päivitystä, joten toivotaan, että sen jälkeen nopeudet nousevat! 

Olisiko Elisalla kommentoitavaa mitä taajuuksia tuonne on tulossa? Onko peräti 5G:tä luvassa myös? :)

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

@Lotss Kyllähän tuo jonkin verran paremmalta näyttää parvekkeella mitattuna, joten kyllä tuossa talon rakenteet ainakin jonkin verran heikentää signaalia.
 

Toki tuossa alueella on hieman ruuhkaisuutta ollut. Alueelle on parannusta tulossa arviolta tämän viikon aikana, joten tuo auttaa kyllä ainakin tuohon ruuhkaisuuteen. Tuo saatu signaali sisällä on kyllä sen verran heikko etäisyyteen nähden, että suosittelen ihan varmuuden vuoksi testaamaan SIM-korttia toisessa laitteessa, jotta mahd. laitevika voidaan sulkea pois. Vaihtoehtoisesti myös toinen Elisan 4G-liittymä kelpaa testaukseen - esiintyykö siinä samaa ongelmaa?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tossa samat parvekkeelta tehtynä... 

Lähinnä ihmetyttää Miks ongelmat alkanu vasta nyt eikä aiemmin, mokkula miul on ollu koht 1v ja oon asunu täs koht 2v

 

Todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että tukiaseman kuormitus on kasvanut ajan myötä ja se on nyt ruuhkainen. Kun signaalin voimakkuus on sisällä heikko niin nopeudet tippuvat entisestään kun ruuhka iskee, jolloin peruspalvelutkin alkavat tökkiä. Myös Elisa on varmaan tämän huomannut ja sen takia tukiasemiin on tulossa lisää kapasiteettia.

Suosittelen kokeilemaan siirtää se Zyxelin 4G-laite mahdollisimman lähelle ikkunaa (esim. samaan suuntaan missä parveke on), koska parvekkeella signaalitaso oli huomattavasti parempi kuin sisällä. 

Tuohon Voisalmen ja Kariniemen tukiasemiin on tosiaan merkattu Elisan kuuluvuuskartalle kesäkuulle tulevan päivitystä, joten toivotaan, että sen jälkeen nopeudet nousevat! 

Olisiko Elisalla kommentoitavaa mitä taajuuksia tuonne on tulossa? Onko peräti 5G:tä luvassa myös? :)

 

 

 

Jep, ei tuossa varmaan paljoa ole tehtävissä. Onko rakennus kovinkin uusi ja energiatehokas? Kun vaikuttaa signaali heikentyvän noin kovasti sisätiloissa vs parveke. 

Kannattaa tarkistaa Zyxelin jostain pohjatarrasta tms mallimerkintä, koska voi olla, että huonoimmassa tapauksessa kyseinen laite ei tue kuin yhtä taajuutta. Tällöin tukiaseman päivitys lisää kyllä kapasiteettia ja ruuhka helpottaa, mutta jotta täyden nopeuspotentiaalin saisi irti voi edessä olla paremman 4G-modeemin hankinta. Mutta odotellaan nyt kun päivitys tulee tukiasemaan, että miltä nopeudet sitten näyttävät...kerrohan sitten mitä tapahtui. Mielenkiinnolla jään odottelemaan ;)

Tossa samat parvekkeelta tehtynä... 

Lähinnä ihmetyttää Miks ongelmat alkanu vasta nyt eikä aiemmin, mokkula miul on ollu koht 1v ja oon asunu täs koht 2v

 

Todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että tukiaseman kuormitus on kasvanut ajan myötä ja se on nyt ruuhkainen. Kun signaalin voimakkuus on sisällä heikko niin nopeudet tippuvat entisestään kun ruuhka iskee, jolloin peruspalvelutkin alkavat tökkiä. Myös Elisa on varmaan tämän huomannut ja sen takia tukiasemiin on tulossa lisää kapasiteettia.

Suosittelen kokeilemaan siirtää se Zyxelin 4G-laite mahdollisimman lähelle ikkunaa (esim. samaan suuntaan missä parveke on), koska parvekkeella signaalitaso oli huomattavasti parempi kuin sisällä. 

Tuohon Voisalmen ja Kariniemen tukiasemiin on tosiaan merkattu Elisan kuuluvuuskartalle kesäkuulle tulevan päivitystä, joten toivotaan, että sen jälkeen nopeudet nousevat! 

Olisiko Elisalla kommentoitavaa mitä taajuuksia tuonne on tulossa? Onko peräti 5G:tä luvassa myös? :)

 

 

 

Jep, ei tuossa varmaan paljoa ole tehtävissä. Onko rakennus kovinkin uusi ja energiatehokas? Kun vaikuttaa signaali heikentyvän noin kovasti sisätiloissa vs parveke. 

Kannattaa tarkistaa Zyxelin jostain pohjatarrasta tms mallimerkintä, koska voi olla, että huonoimmassa tapauksessa kyseinen laite ei tue kuin yhtä taajuutta. Tällöin tukiaseman päivitys lisää kyllä kapasiteettia ja ruuhka helpottaa, mutta jotta täyden nopeuspotentiaalin saisi irti voi edessä olla paremman 4G-modeemin hankinta. Mutta odotellaan nyt kun päivitys tulee tukiasemaan, että miltä nopeudet sitten näyttävät...kerrohan sitten mitä tapahtui. Mielenkiinnolla jään odottelemaan ;)

Testaan vielä tuon sin kortin eri puhelimeen ja teen sit nuo samat mittaus jutut. Mutta miul on siis tällänen mokkula, mie en tost ainakaan äkkiseltään löytäny nettimainintaa... 

Toki tässä kuva netin kautta, mutta sama laite siis

VMG392x on kiinteän verkon laajakaistamodeemi. Onko tuon lidäksi jokin toinen laite ?

Mitä laskullasi lukee laajakaistan sopimuksesta, mobiililaajakaista vai jotain muuta ?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tossa samat parvekkeelta tehtynä... 

Lähinnä ihmetyttää Miks ongelmat alkanu vasta nyt eikä aiemmin, mokkula miul on ollu koht 1v ja oon asunu täs koht 2v

 

Todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että tukiaseman kuormitus on kasvanut ajan myötä ja se on nyt ruuhkainen. Kun signaalin voimakkuus on sisällä heikko niin nopeudet tippuvat entisestään kun ruuhka iskee, jolloin peruspalvelutkin alkavat tökkiä. Myös Elisa on varmaan tämän huomannut ja sen takia tukiasemiin on tulossa lisää kapasiteettia.

Suosittelen kokeilemaan siirtää se Zyxelin 4G-laite mahdollisimman lähelle ikkunaa (esim. samaan suuntaan missä parveke on), koska parvekkeella signaalitaso oli huomattavasti parempi kuin sisällä. 

Tuohon Voisalmen ja Kariniemen tukiasemiin on tosiaan merkattu Elisan kuuluvuuskartalle kesäkuulle tulevan päivitystä, joten toivotaan, että sen jälkeen nopeudet nousevat! 

Olisiko Elisalla kommentoitavaa mitä taajuuksia tuonne on tulossa? Onko peräti 5G:tä luvassa myös? :)

 

 

 

Jep, ei tuossa varmaan paljoa ole tehtävissä. Onko rakennus kovinkin uusi ja energiatehokas? Kun vaikuttaa signaali heikentyvän noin kovasti sisätiloissa vs parveke. 

Kannattaa tarkistaa Zyxelin jostain pohjatarrasta tms mallimerkintä, koska voi olla, että huonoimmassa tapauksessa kyseinen laite ei tue kuin yhtä taajuutta. Tällöin tukiaseman päivitys lisää kyllä kapasiteettia ja ruuhka helpottaa, mutta jotta täyden nopeuspotentiaalin saisi irti voi edessä olla paremman 4G-modeemin hankinta. Mutta odotellaan nyt kun päivitys tulee tukiasemaan, että miltä nopeudet sitten näyttävät...kerrohan sitten mitä tapahtui. Mielenkiinnolla jään odottelemaan ;)

Testaan vielä tuon sin kortin eri puhelimeen ja teen sit nuo samat mittaus jutut. Mutta miul on siis tällänen mokkula, mie en tost ainakaan äkkiseltään löytäny nettimainintaa... 

Toki tässä kuva netin kautta, mutta sama laite siis

 

Joo tuo ei ole 4G-modeemi vaan kiinteän verkon VDSL-modeemi (tunnetaan myös nimellä korttelikuitu tuotteena), joka kytketään puhelinjohdolla seinään puhelinpistokkeeseen.

Löytyykö siis sinulta 4G-mokkula, jossa on SIM-kortti sisällä? Vai onko vain tuo Zyxel jossa ei ole sim-korttia ollenkaan + kännykkä ja teet langattoman wifin tietokoneelle tuolla Zyxelillä? :)

Osallistu keskusteluun