Kiinnitetty keskustelu

Elisa Viihde API Info



Näytä ensimmäinen kirjoitus
Tämä keskustelu on suljettu, eikä sitä voi kommentoida.

415 kommenttia

Käyttäjätaso 4
GDPR on tässä vain tekosyy. Eihän tuo rajapinta asiakastietoja jaa ulos, vaan näyttää kirjautuneelle asiakkaalle niitä asioita, joita asiakkaalla on lupa käyttää. Elisa voisi joskus kokeilla, millainen vaikutus on sillä, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ja valehtelematta.
Käyttäjätaso 5
Juuri näin. Tätä olen alusta asti sanonut, kun en käsitä miten tuo esti pois otetun APIn käytön. Eikä kukaan ole voinut asiaa selittää selventävästi.
Käyttäjätaso 1
Mitä muuten saan elisa viihde api keyn ja api dokumentaation? Onko jossain ohjetta? Itse en löytänyt.
Käyttäjätaso 5
Mitä muuten saan elisa viihde api keyn ja api dokumentaation? Onko jossain ohjetta? Itse en löytänyt.

1. viestissä on ohje ottaa yhteyttä yksityisviestillä Palstatiimiin.
Käyttäjätaso 1
Onko dokumentaatiota päivitetty ensimmäisen jakelukierroksen jälkeen?

Laitoin YV palstatiimille paripäivää sitten että tärkeä hakemiston sisältö-komento puuttuu kokonaan joka oli vanhassa alussa.

Syntakseja ihmetellessä niin keksin tämän komennon oikean kirjoitusasun.
Menihän siinäkin 1-2h hukkaan.
Jos teillä on noita tarpeellisia muita komentoja rajapinnassa niin pienikin vinkki auttaisi kehittäjiä. Tietty jossakin vaiheessa dokumentointi ajantasalle.
Käyttäjätaso 5
Onko dokumentaatiota päivitetty ensimmäisen jakelukierroksen jälkeen?

Laitoin YV palstatiimille paripäivää sitten että tärkeä hakemiston sisältö-komento puuttuu kokonaan joka oli vanhassa alussa.

Syntakseja ihmetellessä niin keksin tämän komennon oikean kirjoitusasun.
Menihän siinäkin 1-2h hukkaan.
Jos teillä on noita tarpeellisia muita komentoja rajapinnassa niin pienikin vinkki auttaisi kehittäjiä. Tietty jossakin vaiheessa dokumentointi ajantasalle.


Ei ole päivitetty, tai ei ainakaan ole toimitettu minulle asti. Juuripa noiden samojen ongelmien kanssa taistelen. Kansiot saat yhtenä järkäle JSON;ina. Samoin tallenteet. Mutta raskasta parsittavaa ja muistiin otettavaa, jos on vähänkin enemmän kansioita ja tallenteita.
Käyttäjätaso 1
Laitappa yksityisviestiä niin kerron miten oon saanut homman toimimaan kuin vanhassa. Just tuli uutta pakettia elisalta. Katson illalla mitä ovat täydentäneet dokkaria.
Käyttäjätaso 5
Eikös tiedän koodarien kannattaisi keskustella julkisesti, niin joku muu samoja asioita pähkäilevä saisi apua, ja mahd. toisinpäin.

Vai onko Elisa kieltänyt julkisen keskustelun?
Käyttäjätaso 5
Just tuli uutta pakettia elisalta. Katson illalla mitä ovat täydentäneet dokkaria.

Mielenkiintoista... Pitääköhän siis huutaa jatkuvasti palstatiimin yv-boksiin, että saa päivitetyt dokumentaatiot? Ei se näin pitäs olla, eihän? Tätä yhteydenpitoahan varten teille luovutettiin yhteystiedot, puhelinnumeroa ja sähköpostia myöten. Vai menikö ne suoraan suoramarkkinointi-osastolle?

Taidan kohta keskittyä katsomaan sadetta ja touhuamaan "ihan muuta". Ettei ole ihan tarkoituskin saada yhteisö sekavaan tilaan ja sitä myöten 3. osapuolten softia pois listoilta. En oikein muuten osaa selittää tätä salamyhkäisyyttä ja hirveää hinkua jakaa valikoidusti päivitettyjä versioita. Ja paniikinomaista vanhan apinan tappamista.

Luulisi Elisankin edun mukaista olevan, että kehittäjät pidettäisiin jatkuvasti ajantasalla muutosten osalta. Varsinkin kun olen kuullut usemmaltakin käyttäjältä kommentin, että ilman 3. osapuolen softia olisi Elisan Viihde soppari lopetettu. Kyseessä siis eViihteen käyttäjiä, en tiedä miten muiden softien osalta on. Veikkaan, ettei hirveästi eroa?
Käyttäjätaso 1
Mielellään jakaisin infoa mutta tuon apin suhteen en tiedä voiko sitä julkisesti jakaa.
Parempi ottaa tässä vaiheessa varmanpäälle.
Käyttäjätaso 5
Heh. Tämä on kuin jostain farssista. Paitsi ettei naurata. Eli kuin suomalaisesta farssista.
Käyttäjätaso 3
On vaikea ymmärtää, miksi Elisa haluaa toimia siten kuin toimii.

Eli:

Jatkuvaa ontumista asiakkaille tiedottamisessa. Viime hetken ilmoituksia, joita perustellaan tavalla, joka loukkaa asiakkaan älykkyyttä.

Kiusantekoa kolmansille osapuolille, jotka tekevät ilmaista työtä meidän kaikkien eteen, jotta voisimme käyttää Elisa Viihdettä järkevämmin ja mukavammin.

Jotenkin on vaikea ymmärtää, että eikö Elisalla ole johtoryhmässä / näistä asioista päättävissä elimissä ketään, joka todella ymmärtäisi Elisan asiakkaiden tarpeita ja samalla sitä, miten Elisa voisi palvella asiakkaitaan paremmin? Ja siten parantaa asiakastyytyväisyyttä ja yhtiön kannattavuutta? Miten on mahdollista, että ei nähdä sitä, että tyytyväinen asiakas on kanta-asiakas. Miksi ei tehdä toimia, jonka jälkeen asiakkaana tuntuisi siltä, että "hei, minun tarpeitani kuunnellaan. Minua halutaan palvella hyvin. Olen tyytyväinen ja haluan pysyä Elisa Viihteen tilaajana. Tästä on hyvä fiilis, muutanpa myös puhelinoperaattorini ja otan Saunalahden liittymän."

Miksi Elisalla jatkuvasti niin sanotusti pissitään omaan nilkkaan?
Miksi jatkuvasti tulee Elisan puolelta toimia, josta jää asiakkaan suuhun pa*#an maku?

Jos Elisalla olisi oikeasti halua toimia tässä asiassa siten, että kolmansilla osapuolilla olisi turvallista kehittää erilaisia ohjelmia Elisa Viihteen toimintaa tukemaan, niin Elisalla olisi toimittu jo.

Yllättäkää minut Elisa. Ja tällä kertaa positiivisesti.
Jelpatkaa näitä koodareita ym., jotka tekevät ilmaista työtä myös teidän eteenne.
Tehkää samalla minulle helpommaksi jatkaa kesällä umpeutuvaa Elisa Viihteen määräaikaissopimusta.
Käyttäjätaso 7
Kiusantekoa kolmansille osapuolille, jotka tekevät ilmaista työtä meidän kaikkien eteen, jotta voisimme käyttää Elisa Viihdettä järkevämmin ja mukavammin.

Miksi Elisalla jatkuvasti niin sanotusti pissitään omaan nilkkaan?
Miksi jatkuvasti tulee Elisan puolelta toimia, josta jää asiakkaan suuhun pa*#an maku?

Jos Elisalla olisi oikeasti halua toimia tässä asiassa siten, että kolmansilla osapuolilla olisi turvallista kehittää erilaisia ohjelmia Elisa Viihteen toimintaa tukemaan, niin Elisalla olisi toimittu jo.


Niinpä.

Taitaa olla Elisa (ja muutkin palveluntarjoajat) vähän puun ja kuoren välissä tässä asiassa taiteillessaan ohjelmien oikeuksienomistajien ja valvojien (TTVK) sekä asiakkaiden ristiriitaisten toiveiden välillä.

Koko verkkotallennus ja tallenteiden lataus närästää TTVK:ta ja sieltähän on kotoisen myös se 2v aikarajoitus verkkotallenteille.

Asiaan tuskin muutosta tulee ellei tekijänoikeuslakia muuteta.

Siitä olen samaa mieltä , että kyllä Elisa aika härskisti käytti tuota GDPR:ää keppihevosena päästäkseen näistä kolmannen osapuolen systeemeistä eroon ja saadakseen TTVK:n vähän tyytyväisemmäksi. No ei se GDPR tällaista liikettä olisi vaatinut , ymmärtääkseni.
Käyttäjätaso 5
Siitä olen samaa mieltä, että kyllä Elisa aika härskisti käytti tuota GDPR:ää keppihevosena päästäkseen näistä kolmannen osapuolen systeemeistä eroon ja saadakseen TTVK:n vähän tyytyväisemmäksi. No ei se GDPR tällaista liikettä olisi vaatinut , ymmärtääkseni.
Puhuttaessa siitä, kiinnostaako Elisaa edes asiakas ,myynnin lisäksi, Elisan asenteen tiivistää loistavasti tämä kyvyttömyys selittää tarkoin ja ymmärrettävästi, miksi GDPR pakotti lopettamaan vanhan APIn? Hiljaista on ollut.

Lukuisista ihmettelevistä kommenteista jopa suoriin kysymyksiin asti, Elisaa edustavat henkilöt vaikenevat. Luultavasti vastauksen saa helpommin tiiliseinältä.

Miksi näin? Kyllähän tarvittaessa elisalaiset, heh heh, vastaavat nopsastikin. Tai tulee sellainen mielikuva tätä "palstaa" lukiessa (voisitteko hommata kunnollisen foorumisoftan tänne, esim. XenForo, ja antakaa käyttäjille helpommin esim linkin lisääminen, oukei?). Eli kun elisalaiset tietävät asiasta, vastausta tulee suht' nopeastikin, joskus jopa toimenpiteitä.


Herää väkisin ajatus, että Elisa tietää itsekin GDPR:n todella olleen mainitsemasi keppihevonen, jonka selkään hypättiin syistä, joista ei voi reilusti tiedottaa, ennakkoon keskustelusta puhumattakaan! Nyt jälkeenpäin asiaa voi olla entistä nolompaa yrittää perustella selkeästi, ja ilman että asiasta saattaisi nousta liian suuri haloo. Esim. itse pohdin koko ajan, että kirjoitanko joko juttuvinkin tai mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin (jos joku epäilee ettei mene läpi, voin kertoa, että useampi kirjoitukseni on julkaistu, jopa painetussa lehdessä). Valtamediat mielellään kirjoittavat muiden kompastelusta. ;)

Laiskuuttani olen ajatellut antaa elisalaisille mahdollisuuden palvella asiakasta, jos he vaikka innostuisivat valaisemaan, miksi GDPR pakotti sulkemaan vanhan APIn. Miksei esim. voitu tehdä sopimuksia säilyttäen vanha API, tehden siihen kenties tarvittava uusi vaadittu ominaisuus, joka toimiakseen olisi vaatunut sopimuksesta saadun tiedon? Esimerkiksi. Mutta että piti vääntää kokonaan uusi? Ei, heti alusta lähtien en ole uskonut tähän GDPR-selitykseen. Mutta asia ei ole ydinosaamistani, joten voinen hyvinkin olla väärässä. Siksipä tässä olisi Elisalla mahdollisuus valaista viisauden valolla meitä epäileviä, mutta kuitenkin myös maksavia asiakkaita. Se olisi asiakaspalvelua sekin, tärkeää, vaikka keskusteluun osallistuukin pienen pieni osa.

PS. Lukekaa nyt tätäkin ketjua. Keskustelijat eivät tiedä, voivatko he jakaa koodausvinkkejä toisille koodareille, jotka pähkäilevät ilmeisen huonosti dokumentoidun uuden APin kanssa, koska eivät ole perillä tästä DDR:läisestä GDPR-sekoilusta. Eikö tämän keskustelupalstan tarkoitus ole jakaa erilaista tietoja Elisan palveluita käyttävien kesken? Oh my...

Käyttäjätaso 3
No jos se on julkisesti "kiellettyä" perustakaa oma ryhmä jonnekkin, missä voi asioita ratkoo .... Koodareita tässä ajattelin. Asia etenee näinollen piilossa, mut koskas se päivä tulee et sen softan saa hyötykäyttöön ?? elisa sen kait ilmoittanee.:?

Tää on kyl kankeeta, maksavia asiakkaita kohtaan, olishan se palvelu elisallekkin, et saa lisää toimintoja.... mitkä uupuu selkeesti itse palvelusta.
Olihan se nyt selvää että tähän jossain kohtaa stoppi tulee. Tallennukset säilyy 2 vuotta mutta ne voi kolmannenosapuolen sovelluksen avulla imuttaa itselleen. V*tuttaa kun asioita ei voi sanoa suoraan.



lakiteknisten nyanssien ja yritys-menttaliteetilla tehdyn vastuunsiirtoon tähtäävän sopimuksen vuoksi joudun edelleenkin odottamaan ja seuraamaan miten Elisa näihin kommentteihin reagoi. Jos ei reagoi, oma reaktio on, että tämä saattaa olla hyvinkin tässä.

Kaverini sai palstatiimiltä viestiä että tietosuojasopimukseen ei ole tulossa muutosta. Siinä meni se reagointi. 😞
Käyttäjätaso 3
Kaverini sai palstatiimiltä viestiä että tietosuojasopimukseen ei ole tulossa muutosta. Siinä meni se reagointi.


Mikähän tarkotus tolla api dokkareiden jakamisella koodareille ....sitten vois, olla.
Käyttäjätaso 3
No eikös kellään ole (tarpeeksi ammattitaitoista eli ko. alan ja sopimusoikeuden tuntevaa) juristikaveria, joka voisi selvittää, mikä riski koodarilla olisi suostua Elisan vaatimuksiin?

Entäs jos joku teistä (koodareista?) perustaisi puljun, joka tekisi sopimuksen Elisan kanssa? Ja lanseeraisi (kohtuuhintaisen) sovelluksen firmansa tuotteena, esim. juuri tuon ViihdeHelperin?
Andreas?/Asmand?
Käyttäjätaso 3
Viihde helpperi aikarajallinen, tuplat triplat ojennukseen, se lataus ominaisuus itteeni ainakaan niin kiinnosta edes, 2 vuoden ainana ne kerkee jo opetella vuorosanat ulkoo..... Oma mielipiteeni vaan.

Areenasta nyt vielä ainakin voi ladata mitäs tykkää, et he ei paljo piittaa.... tietty ihan erilainen palvelu.
Käyttäjätaso 5
Kaverini sai palstatiimiltä viestiä että tietosuojasopimukseen ei ole tulossa muutosta. Siinä meni se reagointi. :(

Jahas. Miksikähän ei asioita kommentoida julkisesti, vaan heitellään edelleenkin satunnaisotannalla eri henkilöille murusia?

Mikähän tarkotus tolla api dokkareiden jakamisella koodareille ....sitten vois, olla.

API dokumentaatio, kuten se nykyisessä (minulle toimitetussa versiossa) kunnossa on, on aikalailla hätäisesti kasattu. Ja kyllä, python palasia nakattu mukaan, joka voi auttaa joitakuita. Isoja ongelmia toteuttaa tehokasta ja muistinkäytöltään järkevää softaa näillä nyt julkitulleilla rajapinnoilla. Oletus tuntuu olevan, että ladataan koko rakenne muistiin niin tallenteiden kuin kansioidenkin osalta. Jokainen voi arvata minkä verran haukkaa muistia, kun ladataan kymmenen megaa json;ia (x2; tallenteet ja kansiot) ja muutetaan ne olioiksi muistiin. Tämä ei koskaan lupaa hyvää...

Selvitin tässä myös uudemmalla xcodella suoritettavaa käännöstä ja jakelua. Applen muutoksien jälkeen jakelun kanssa tulee vastaan se, että MacOS huutaa eViihde;stä jatkuvasti siitä, että ei ole signeerattu ja rajoittaa pääsyä verkkoon ja mm. keychainiin (jonne tallentuu salasanat ja muutama muu juttu salattuna). Tähän ainoa ratkaisu on ottaa vuosittain uusittava developer lisenssi, eli 99e/vuosi... Windows koodin kanssa ei tätä toki VIELÄ ole, mutta...

No eikös kellään ole (tarpeeksi ammattitaitoista eli ko. alan ja sopimusoikeuden tuntevaa) juristikaveria, joka voisi selvittää, mikä riski koodarilla olisi suostua Elisan vaatimuksiin?

Entäs jos joku teistä (koodareista?) perustaisi puljun, joka tekisi sopimuksen Elisan kanssa? Ja lanseeraisi (kohtuuhintaisen) sovelluksen firmansa tuotteena, esim. juuri tuon ViihdeHelperin?
Andreas?/Asmand?


Voi olla että löytyisi, täytyy kaivella omaa kontaktilistaa. Sen verran kaupallisessa koulutuksessa "pääsi nauttimaan" juuri noita sopimusoikeuden pykäliä, että vähän osaa arpoa. Toki oma koulutietous on 93-96 väliseltä ajalta, joten kiemurat on varmasti vaihtuneet jonkun verran.

Oman firman perustaminen on liian iso riski varsinkin tuon sopimuksen tekstimuotojen vuoksi. Ellei halua perustaa suoraan OY;tä ja ottamaan noin miljoonan euron vastuuvakuutusta, joka ei muuten ole ihan halpa.
Käyttäjätaso 3
Oman firman perustaminen on liian iso riski varsinkin tuon sopimuksen tekstimuotojen vuoksi. Ellei halua perustaa suoraan OY;tä ja ottamaan noin miljoonan euron vastuuvakuutusta, joka ei muuten ole ihan halpa.

Tietty OY. Ja tietty kalliita nuo vakuutukset.
Mutta silti......
Olisiko tämä ihan mahdoton ajatus???
Anyone??? :?
Oman firman perustaminen on liian iso riski varsinkin tuon sopimuksen tekstimuotojen vuoksi. Ellei halua perustaa suoraan OY;tä ja ottamaan noin miljoonan euron vastuuvakuutusta, joka ei muuten ole ihan halpa.

Tietty OY. Ja tietty kalliita nuo vakuutukset.
Mutta silti......
Olisiko tämä ihan mahdoton ajatus???
Anyone??? :?

tuskin kettää rupee:D
Käyttäjätaso 3
Tietty OY. Ja tietty kalliita nuo vakuutukset.
Mutta silti......
Olisiko tämä ihan mahdoton ajatus???
Anyone??? :?


Firmat alkaa pienestä, ei miljoonan vakuutuksilla....
Käyttäjätaso 3
Tietty OY. Ja tietty kalliita nuo vakuutukset.
Mutta silti......
Olisiko tämä ihan mahdoton ajatus???
Anyone??? :?


Firmat alkaa pienestä, ei miljoonan vakuutuksilla....


Miljoonan vastuuvakuutus ei tarkoita, että vakuutuksen hinta olisi vuodessa miljoona.

Firmat voivat aloittaa pienesti tai isosti.
Kysymyshän on siitä, että tuloja tulee vähintään sen verran, että kulut saisi pois ja "jotain leivän päälle.."

Ajatuksena vain.... jos kukaan ei uskalla ottaa yksityishenkilönä "haastetta vastaan", mikä on täysin ymmärrettävää....?!
Käyttäjätaso 3
Tietty OY. Ja tietty kalliita nuo vakuutukset.
Mutta silti......
Olisiko tämä ihan mahdoton ajatus???
Anyone??? :?


Firmat alkaa pienestä, ei miljoonan vakuutuksilla....


Miljoonan vastuuvakuutus ei tarkoita, että vakuutuksen hinta olisi vuodessa miljoona.

Firmat voivat aloittaa pienesti tai isosti.
Kysymyshän on siitä, että tuloja tulee vähintään sen verran, että kulut saisi pois ja "jotain leivän päälle.."

Ajatuksena vain.... jos kukaan ei uskalla ottaa yksityishenkilönä "haastetta vastaan", mikä on täysin ymmärrettävää....?!


No ei tietenkään tarkoita, mut tarkoittaa sitä, et tuloja tarttee keksii, et saa edes sen ....vakuutuksen maksettuu...... Ei muuta kuin maksulliseksi, sekään huonoo oo, 20 per nuppi ja joku 50-100 käyttäjää, niin eipä leipä irtoo. esimerkki vain.