Vastattu

Mielenkiintoisia tapoja tulkita ohjeistusta vakuusmaksusta

  • 1 October 2020
  • 2 kommenttia
  • 1391 katselukerrat

 

 

Elisan asiakaspalvelu on nyt toistuvasti vedonnut ohjeistuksen alkuun, jossa todetaan että loppulaskun eristä (miten loppulaskussa voisi olla useampi erä?) ei voi vähentää vakuusmaksua, koska laitteesta ei ole maksettu vielä puolia.

 

Kuitenkin ohjeistuksen lopussa mainitaan erikseen että vakuusmaksun voi kohdistaa tuleville laskuille, jota ei tietenkään suostuta tekemään. Ohjeen alkupuolella myös mainitaan eri lauseessa: 

 

"Laitteesta voit tilata loppulaskun OmaElisasta ja pyytää sen jälkeen vakuusmaksun kohdistusta laitteen jäljellä oleville erille"

 

Kuitenkaan tätäkään ei suostuta tekemään, vaikka vakuusmaksun vähentämisen jälkeen loppulasku olisi reilusti alle puolet alkuperäisestä vakuusmaksusta.

 

Kyse on kuitenkin tässä kohtaa laskusta, ohjeiden ymmärtämisestä ja järjen käytöstä.  Tämän kokemus ei lisää kiinnostusta ostamaan tuotteita Elisalta jatkossa, itseasiassa ostin juuri läppärin tämän vuoksi eri paikasta.

 

 

Kuka on kyseisen ohjeen tehnyt ja miksi se tulkitaan täysin järjettömästi? Ohjeistuksessa on tulkinnasta riippuen kaksi tai kolme eri tapaa tulkita sitä, mutta asiakaspalvelu jumittaa ensimmäiseen lauseesen.

 

En siis saanut todellakaan yhdellä yhteydenotolla asiaa hoidettua. Nyt joudun ohjeistuksesta huolimatta maksamaan loppulaskun ja vasta sitten vaatimaan vakuusmaksua takaisin. Naurettavaa ja typerää.

 

Kyse ei ole rahasta vaan siitä että ohjeistus on täysin harhaanjohtava. Jos vakuusmaksu on puolet laitteen hinnasta ja et voi pyytää sitä vähennettävksi ennen kuin puolet kokonaissumasta on maksettu, niin mikä järki on kieltäytyä loppulaskusta, joka olisi vakuusmaksun vähentämisen jälkeen enää taskurahoja? Puhumattakaan että se on vain lasku eikä mitään sen ihmeellisempää.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 2 October 2020, 16:26

Katso alkuperäinen viesti

2 kommenttia

Käyttäjätaso 5

Hei @Aina iLoinen ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Harmi kuulla, että vakuusmaksukäytäntö on nyt enemmän hämmentänyt kuin selkeyttänyt tilannetta :confused:  toivottavasti saan tässä avattua tilannetta ja meidän käytäntöjä enemmän.

Kun minkä tahansa osamaksulla maksettavan laitteen kokonaishinnasta on maksettu kuukausilaskujen ohessa vähintään puolet, voidaan vakuusmaksu kohdistaa laitteen loppuerille. Eli se ei siis valitettavasti onnistu että maksaa ensin vaikka 1/3 tai 1/4 pois koko hinnasta ja vakuusmaksun jälkeen olisi vielä puolet maksamatta, vaan ennen vakuusmaksun kohdistamista laitteesta tulee olla maksettuna vähintään puolet.

Kohta “halutessasi voit pyytää vakuusmaksun kohdistamista myös tuleville laskuille, jolloin vakuusmaksua ei palauteta” tarkoittaa tavallisia kuukausilaskuja, ei loppulaskuja. Eli jos haluat voit maksaa laitteen normaalisti pois kuukausilaskuilla tai tilata siitä loppulaskun ja maksaa sen pois, minkä jälkeen vakuusmaksu voidaan joko kohdistaa tuleville kuukausilaskuille tai palauttaa sinulle pankkitilillesi. Tämä siis siinä tilanteessa, jos laitteesta ei makseta ensin puolta ja sitten kohdisteta vakuusmaksua loppulaskulle.

Laitteen loppuerät voivat terminä hämmentää, mutta se todella tarkoittaa kaikkia laitteen loppueriä. Loppulaskulle listataan jokainen laitteen vielä maksamaton erä. Eli jos laite on ollut 12 kuukauden erissä ja niistä on normaaleilla kuukausilaskuilla maksettu 5/12, kun loppulasku tilataan loppulaskulle listataan erät 6/12, 7/12, 8/12 jne. Eli vakuusmaksu kohdistetaan silloin juurikin kaikille loppuerille.

Toivottavasti tämä selkeytti tilannetta :slight_smile:  jos sinulla on tarvetta käydä sopimuksia tai laskutusta tarkemmin läpi niin laita meille ihmeessä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta, tuo luottokauppasopimus voidaan joissain tilanteissa palauttaa vielä entiselleen jos sille on tarve.

Käytännössähän vakuusmaksu on puolet laitteen hinnasta, joten kun olen maksanut puolet laitteen hinnasta, niin Elisalla kuvitellaan että sitä vakuusmaksua voisi joku haluta käyttää vielä kuukausia johonkin kuukausihintaisten laskujen maksamiseen, josta kuluttaja ei hyödy mitään?

 

Ja mihin perustuu idea, ettei vakuusmaksua voida hyvittää loppulaskussa jos puolia laitteesta ei ole maksettu? Kuitenkin asiakaspalvelu kertoi että voin ensin maksaa puuttuvan osan kerralla että saan maksettua laitteesta puolet ja sen JÄLKEEN voin pyytää vakuusmaksun kohdistamista loppulaskuun.

 

Tämähän on pelkkää asiakkaan kyykyttämistä ettei laskua voi hoitaa kerralla. Nyt ehdin ohjeistuksen mukaan tilaamaan loppulaskun ja joudun TAAS ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, koska joudun laskun maksettuani vaatimaan vakuusmaksun palautusta tililleni. Tämä syö kaikkien aikaa, joten käytännöstänne ei ole kuin haittaa ja turhauttaa asiakkaita sen verran että seuraavalla kerralla jaksaa sen yhden kuukauden odottaa että saa rahat säästettyä haluamaansa laitteeseen ja ostaa sen jostakin muualta.

 

Liittymäni tarjousaika on juuri loppumassa, mutta taidan senkin siirtää toiselle operaattorille, koska asiakkaiden kyykyttäminen on tärkeämpää kuin palvelun tarjoaminen asiakkaille.

Osallistu keskusteluun