Elisan asiakaspalvelu on nyt toistuvasti vedonnut ohjeistuksen alkuun, jossa todetaan että loppulaskun eristä (miten loppulaskussa voisi olla useampi erä?) ei voi vähentää vakuusmaksua, koska laitteesta ei ole maksettu vielä puolia.
Kuitenkin ohjeistuksen lopussa mainitaan erikseen että vakuusmaksun voi kohdistaa tuleville laskuille, jota ei tietenkään suostuta tekemään. Ohjeen alkupuolella myös mainitaan eri lauseessa:
"Laitteesta voit tilata loppulaskun OmaElisasta ja pyytää sen jälkeen vakuusmaksun kohdistusta laitteen jäljellä oleville erille"
Kuitenkaan tätäkään ei suostuta tekemään, vaikka vakuusmaksun vähentämisen jälkeen loppulasku olisi reilusti alle puolet alkuperäisestä vakuusmaksusta.
Kyse on kuitenkin tässä kohtaa laskusta, ohjeiden ymmärtämisestä ja järjen käytöstä. Tämän kokemus ei lisää kiinnostusta ostamaan tuotteita Elisalta jatkossa, itseasiassa ostin juuri läppärin tämän vuoksi eri paikasta.
Kuka on kyseisen ohjeen tehnyt ja miksi se tulkitaan täysin järjettömästi? Ohjeistuksessa on tulkinnasta riippuen kaksi tai kolme eri tapaa tulkita sitä, mutta asiakaspalvelu jumittaa ensimmäiseen lauseesen.
En siis saanut todellakaan yhdellä yhteydenotolla asiaa hoidettua. Nyt joudun ohjeistuksesta huolimatta maksamaan loppulaskun ja vasta sitten vaatimaan vakuusmaksua takaisin. Naurettavaa ja typerää.
Kyse ei ole rahasta vaan siitä että ohjeistus on täysin harhaanjohtava. Jos vakuusmaksu on puolet laitteen hinnasta ja et voi pyytää sitä vähennettävksi ennen kuin puolet kokonaissumasta on maksettu, niin mikä järki on kieltäytyä loppulaskusta, joka olisi vakuusmaksun vähentämisen jälkeen enää taskurahoja? Puhumattakaan että se on vain lasku eikä mitään sen ihmeellisempää.