Elisan asiakaspalvelu on nyt toistuvasti vedonnut ohjeistuksen alkuun, jossa todetaan että loppulaskun eristä (miten loppulaskussa voisi olla useampi erä?) ei voi vähentää vakuusmaksua, koska laitteesta ei ole maksettu vielä puolia.
Kuitenkin ohjeistuksen lopussa mainitaan erikseen että vakuusmaksun voi kohdistaa tuleville laskuille, jota ei tietenkään suostuta tekemään. Ohjeen alkupuolella myös mainitaan eri lauseessa:
"Laitteesta voit tilata loppulaskun OmaElisasta ja pyytää sen jälkeen vakuusmaksun kohdistusta laitteen jäljellä oleville erille"
Kuitenkaan tätäkään ei suostuta tekemään, vaikka vakuusmaksun vähentämisen jälkeen loppulasku olisi reilusti alle puolet alkuperäisestä vakuusmaksusta.
Kyse on kuitenkin tässä kohtaa laskusta, ohjeiden ymmärtämisestä ja järjen käytöstä. Tämän kokemus ei lisää kiinnostusta ostamaan tuotteita Elisalta jatkossa, itseasiassa ostin juuri läppärin tämän vuoksi eri paikasta.
Kuka on kyseisen ohjeen tehnyt ja miksi se tulkitaan täysin järjettömästi? Ohjeistuksessa on tulkinnasta riippuen kaksi tai kolme eri tapaa tulkita sitä, mutta asiakaspalvelu jumittaa ensimmäiseen lauseesen.
En siis saanut todellakaan yhdellä yhteydenotolla asiaa hoidettua. Nyt joudun ohjeistuksesta huolimatta maksamaan loppulaskun ja vasta sitten vaatimaan vakuusmaksua takaisin. Naurettavaa ja typerää.
Kyse ei ole rahasta vaan siitä että ohjeistus on täysin harhaanjohtava. Jos vakuusmaksu on puolet laitteen hinnasta ja et voi pyytää sitä vähennettävksi ennen kuin puolet kokonaissumasta on maksettu, niin mikä järki on kieltäytyä loppulaskusta, joka olisi vakuusmaksun vähentämisen jälkeen enää taskurahoja? Puhumattakaan että se on vain lasku eikä mitään sen ihmeellisempää.
Harmi kuulla, että vakuusmaksukäytäntö on nyt enemmän hämmentänyt kuin selkeyttänyt tilannetta toivottavasti saan tässä avattua tilannetta ja meidän käytäntöjä enemmän.
Kun minkä tahansa osamaksulla maksettavan laitteen kokonaishinnasta on maksettu kuukausilaskujen ohessa vähintään puolet, voidaan vakuusmaksu kohdistaa laitteen loppuerille. Eli se ei siis valitettavasti onnistu että maksaa ensin vaikka 1/3 tai 1/4 pois koko hinnasta ja vakuusmaksun jälkeen olisi vielä puolet maksamatta, vaan ennen vakuusmaksun kohdistamista laitteesta tulee olla maksettuna vähintään puolet.
Kohta “halutessasi voit pyytää vakuusmaksun kohdistamista myös tuleville laskuille, jolloin vakuusmaksua ei palauteta” tarkoittaa tavallisia kuukausilaskuja, ei loppulaskuja. Eli jos haluat voit maksaa laitteen normaalisti pois kuukausilaskuilla tai tilata siitä loppulaskun ja maksaa sen pois, minkä jälkeen vakuusmaksu voidaan joko kohdistaa tuleville kuukausilaskuille tai palauttaa sinulle pankkitilillesi. Tämä siis siinä tilanteessa, jos laitteesta ei makseta ensin puolta ja sitten kohdisteta vakuusmaksua loppulaskulle.
Laitteen loppuerät voivat terminä hämmentää, mutta se todella tarkoittaa kaikkia laitteen loppueriä. Loppulaskulle listataan jokainen laitteen vielä maksamaton erä. Eli jos laite on ollut 12 kuukauden erissä ja niistä on normaaleilla kuukausilaskuilla maksettu 5/12, kun loppulasku tilataan loppulaskulle listataan erät 6/12, 7/12, 8/12 jne. Eli vakuusmaksu kohdistetaan silloin juurikin kaikille loppuerille.
Toivottavasti tämä selkeytti tilannetta jos sinulla on tarvetta käydä sopimuksia tai laskutusta tarkemmin läpi niin laita meille ihmeessä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta, tuo luottokauppasopimus voidaan joissain tilanteissa palauttaa vielä entiselleen jos sille on tarve.
Harmi kuulla, että vakuusmaksukäytäntö on nyt enemmän hämmentänyt kuin selkeyttänyt tilannetta toivottavasti saan tässä avattua tilannetta ja meidän käytäntöjä enemmän.
Kun minkä tahansa osamaksulla maksettavan laitteen kokonaishinnasta on maksettu kuukausilaskujen ohessa vähintään puolet, voidaan vakuusmaksu kohdistaa laitteen loppuerille. Eli se ei siis valitettavasti onnistu että maksaa ensin vaikka 1/3 tai 1/4 pois koko hinnasta ja vakuusmaksun jälkeen olisi vielä puolet maksamatta, vaan ennen vakuusmaksun kohdistamista laitteesta tulee olla maksettuna vähintään puolet.
Kohta “halutessasi voit pyytää vakuusmaksun kohdistamista myös tuleville laskuille, jolloin vakuusmaksua ei palauteta” tarkoittaa tavallisia kuukausilaskuja, ei loppulaskuja. Eli jos haluat voit maksaa laitteen normaalisti pois kuukausilaskuilla tai tilata siitä loppulaskun ja maksaa sen pois, minkä jälkeen vakuusmaksu voidaan joko kohdistaa tuleville kuukausilaskuille tai palauttaa sinulle pankkitilillesi. Tämä siis siinä tilanteessa, jos laitteesta ei makseta ensin puolta ja sitten kohdisteta vakuusmaksua loppulaskulle.
Laitteen loppuerät voivat terminä hämmentää, mutta se todella tarkoittaa kaikkia laitteen loppueriä. Loppulaskulle listataan jokainen laitteen vielä maksamaton erä. Eli jos laite on ollut 12 kuukauden erissä ja niistä on normaaleilla kuukausilaskuilla maksettu 5/12, kun loppulasku tilataan loppulaskulle listataan erät 6/12, 7/12, 8/12 jne. Eli vakuusmaksu kohdistetaan silloin juurikin kaikille loppuerille.
Toivottavasti tämä selkeytti tilannetta jos sinulla on tarvetta käydä sopimuksia tai laskutusta tarkemmin läpi niin laita meille ihmeessä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta, tuo luottokauppasopimus voidaan joissain tilanteissa palauttaa vielä entiselleen jos sille on tarve.
Käytännössähän vakuusmaksu on puolet laitteen hinnasta, joten kun olen maksanut puolet laitteen hinnasta, niin Elisalla kuvitellaan että sitä vakuusmaksua voisi joku haluta käyttää vielä kuukausia johonkin kuukausihintaisten laskujen maksamiseen, josta kuluttaja ei hyödy mitään?
Ja mihin perustuu idea, ettei vakuusmaksua voida hyvittää loppulaskussa jos puolia laitteesta ei ole maksettu? Kuitenkin asiakaspalvelu kertoi että voin ensin maksaa puuttuvan osan kerralla että saan maksettua laitteesta puolet ja sen JÄLKEEN voin pyytää vakuusmaksun kohdistamista loppulaskuun.
Tämähän on pelkkää asiakkaan kyykyttämistä ettei laskua voi hoitaa kerralla. Nyt ehdin ohjeistuksen mukaan tilaamaan loppulaskun ja joudun TAAS ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, koska joudun laskun maksettuani vaatimaan vakuusmaksun palautusta tililleni. Tämä syö kaikkien aikaa, joten käytännöstänne ei ole kuin haittaa ja turhauttaa asiakkaita sen verran että seuraavalla kerralla jaksaa sen yhden kuukauden odottaa että saa rahat säästettyä haluamaansa laitteeseen ja ostaa sen jostakin muualta.
Liittymäni tarjousaika on juuri loppumassa, mutta taidan senkin siirtää toiselle operaattorille, koska asiakkaiden kyykyttäminen on tärkeämpää kuin palvelun tarjoaminen asiakkaille.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
Elisan ja kolmansien osapuolien evästeitä käytetään verkkosivujen toiminnan varmistamiseen, tilastointiin ja analytiikkaan, sekä sisällön ja markkinoinnin personointiin. Elisa voi luovuttaa kumppaneilleen tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja suostumukseesi perustuen. Evästeasetuksista voit muuttaa valintojasi milloin tahansa. Lue lisää tietosuojasta ja evästeistä.
Evästeasetukset
Käydessäsi Elisan sivuilla vierailusta tallentuu kävijätietoja. Tietojen perusteella parannamme sivujen toiminnallisuuksia ja tarjoamme sinulle personoitua sisältöä. Kävijätietoja yhdistetään toisiinsa selaimesi tallentamien evästeiden avulla. Kävijätietoja voidaan yhdistää myös asiakastietoihisi, mikäli olet ollut kirjautuneena sivustollamme. Elisa voi luovuttaa tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja, kumppaneilleen suostumukseesi perustuen.
Kyseiset kumppanit toimivat tietojen käsittelyn osalta itsenäisinä rekisterinpitäjinä. Lisätietoa käsittelystä löydät kumppaneiden tietosuojaselosteista. Elisan käyttämät kumppanit löydät valitsemalla Näytä evästeet alta olevista evästetyypeistä. Näkymästä voit hyväksyä haluamasi evästeet. Evästevalinnat eivät vaikuta sivuillamme olevien mainosten määrään.
Lue lisää Elisan tietosuojaperiaatteista.
Hallinnoi asetuksia
Välttämättömät evästeet
Aina aktiivinen
Monet ominaisuudet, kuten ostoskori ja kirjautuminen, eivät toimi ilman näitä evästeitä. Nämä evästeet ovat aina käytössä.
Markkinointiin käytettävät
Sinulle näytetyt mainokset voidaan personoida kävijätietojesi perusteella. Suostuessasi näihin evästeisiin voit saada sivustollamme ja muualla internetissä mainoksia sinua kiinnostavista asioista.
Analytiikkaan käytettävät
Verkkosivujemme kehittäjät näkevät anonyymiä tietoa siitä, mitä asiakkaat sivuilla tekevät. Opimme esimerkiksi, mitkä sivut ovat luetuimpia ja miten sivuja voisi kehittää vielä paremmiksi.
Toiminnalliset evästeet
Toiminnalliset evästeet tekevät verkkosivujemme käytöstä vaivattomampaa muistamalla aiempia valintojasi tai asetuksia verkkosivuillamme.
Personointiin käytettävät
Voimme tehdä vierailustasi sinulle räätälöidyn esimerkiksi tuomalla etusivulle tarjouksen tuoteryhmästä, josta olet ollut aiemmin kiinnostunut.