Skip to main content
Vastattu

Eikö 2G-verkko katakaan koko Suomea latausliittymässä?

  • 17. maaliskuuta 2024
  • 36 kommenttia
  • 1769 katselukerrat

Oliko tästä hyötyä?
Näytä ensimmäinen kirjoitus

36 kommenttia

Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Aktiivinen keskustelija
  • 73 kommenttia
  • 25. maaliskuuta 2024

Viikkoa myöhemmin.

 

Dataesto edelleen poissa, setuppi entisellään, simmien osalta. Dataveloituksia ei ole OmaElisassa, joitakin nollapäiviä vain. Dataa 0 mt, €0. Ei ole puhelin enää tippunut verkosta, ei metroissa, ei ratikoissa, eikä junissakaan. 2G-verkkoa aika harvoin näkyy ja puheluiden laatu parani. Vain hätäpuhelut elisan simmin kohdalla ei ole enää näkynyt.

 

Silti toivon, että Dataesto korjataan toimivaksi.


Burnett
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+15
  • Elisalainen
  • 1978 kommenttia
  • 26. maaliskuuta 2024
Primal Force kirjoitti:

Viikkoa myöhemmin.

 

Dataesto edelleen poissa, setuppi entisellään, simmien osalta. Dataveloituksia ei ole OmaElisassa, joitakin nollapäiviä vain. Dataa 0 mt, €0. Ei ole puhelin enää tippunut verkosta, ei metroissa, ei ratikoissa, eikä junissakaan. 2G-verkkoa aika harvoin näkyy ja puheluiden laatu parani. Vain hätäpuhelut elisan simmin kohdalla ei ole enää näkynyt.

 

Silti toivon, että Dataesto korjataan toimivaksi.

Tästä sain kuulla, että tämä korjataan kevään aikana. 😊


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Aktiivinen keskustelija
  • 73 kommenttia
  • 26. maaliskuuta 2024
Burnett kirjoitti:
Primal Force kirjoitti:

Viikkoa myöhemmin.

 

Dataesto edelleen poissa, setuppi entisellään, simmien osalta. Dataveloituksia ei ole OmaElisassa, joitakin nollapäiviä vain. Dataa 0 mt, €0. Ei ole puhelin enää tippunut verkosta, ei metroissa, ei ratikoissa, eikä junissakaan. 2G-verkkoa aika harvoin näkyy ja puheluiden laatu parani. Vain hätäpuhelut elisan simmin kohdalla ei ole enää näkynyt.

 

Silti toivon, että Dataesto korjataan toimivaksi.

Tästä sain kuulla, että tämä korjataan kevään aikana. 😊

Tämä on loistavaa, tiedossa paluu Dataeston käyttäjäksi, kun tämä on fiksattu.

Aika harvoin tarvitsen Latausliittymän päivädataa, mutta eston poisto oli pakollinen, että sai liittymän toimimaan… Hienoa, jos se tulisi vihdoin kuntoon dataestollakin.

Voitteko ilmoittaa tästä näkyvästi tänne ketjuun tai foorumiin kun korjattu?


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • 701 kommenttia
  • 26. maaliskuuta 2024

pitäisikö keksiä uusi termi, “ikuisuusprojekti puolikas”.

koskeehan tuo dataesto myös laskuliitymiäkin.

 


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2386 kommenttia
  • 28. maaliskuuta 2024
Primal Force kirjoitti:
Burnett kirjoitti:
Primal Force kirjoitti:

Viikkoa myöhemmin.

 

Dataesto edelleen poissa, setuppi entisellään, simmien osalta. Dataveloituksia ei ole OmaElisassa, joitakin nollapäiviä vain. Dataa 0 mt, €0. Ei ole puhelin enää tippunut verkosta, ei metroissa, ei ratikoissa, eikä junissakaan. 2G-verkkoa aika harvoin näkyy ja puheluiden laatu parani. Vain hätäpuhelut elisan simmin kohdalla ei ole enää näkynyt.

 

Silti toivon, että Dataesto korjataan toimivaksi.

Tästä sain kuulla, että tämä korjataan kevään aikana. 😊

Tämä on loistavaa, tiedossa paluu Dataeston käyttäjäksi, kun tämä on fiksattu.

Aika harvoin tarvitsen Latausliittymän päivädataa, mutta eston poisto oli pakollinen, että sai liittymän toimimaan… Hienoa, jos se tulisi vihdoin kuntoon dataestollakin.

Voitteko ilmoittaa tästä näkyvästi tänne ketjuun tai foorumiin kun korjattu?

Mepä huikataan, kun tämä on korjattu 🙂


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Aktiivinen keskustelija
  • 73 kommenttia
  • 5. toukokuuta 2024

Onko mitään uutta asiasta?


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2437 kommenttia
  • 6. toukokuuta 2024

Kokeilin juuri, liittymä on edelleenkin rikki. Puhelin ei pääse kirjautumaan LTE-verkkoon.

Tekstiviestit eivät myöskään saavu VoWiFi:llä. Näin LTE-verkon puuttumista ei pysty paikkaamaan WiFi:lläkään.

  • 2022 Elisa UMTS
  • 2024 Elisa GSM
  • 2030 kilpailevan operaattorin lankapuhelin?

Jaakop
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 369 kommenttia
  • Vastaus
  • 17. kesäkuuta 2024

Tämä on saatu korjattua kuntoon reilu viikko sitten, pahoittelut tiedottamisen viiveestä!


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2437 kommenttia
  • 19. kesäkuuta 2024

Kappas. Ihmettelinkin, kuinka ilmoituspalkissa voi lukea ”elisa”, vaikka paikalla ei ollut langatonta lähiverkkoa.

Testaussovelluksella paljastui, että todellakin, puhelin ei enää Elisan sim-kortilla roiku hätäpuheluiden soittamista varten Dna:n LTE-verkossa. Nyt, vihdoin ja viimein, se kytkeytyi Elisan verkkoon.

Johan tässä tulikin reilu vuoden tauko Elisan liittymällä puheluiden puhumiseen, kun UMTS-verkko sulkeutui ennen LTE:n käyttöönottoa. Elisan GSM-verkon äänenlaatu on taas niin huono, että sitä en käytä.


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Aktiivinen keskustelija
  • 73 kommenttia
  • 19. kesäkuuta 2024

Kiitos korjauksesta!

 

Juuri asentelin viikko sitten älypuhelinta, kun vanhasta tilat loppui kesken. No data meni sim1 ja Elisa tienasi 66 snt, asensin sitten koko luurin ja latasin musiikkia verkosta. Lopetin yhteyden 23.55, mutta seuraavana päivänä tuli viesti yöllä 66 sentistä sillekin päivälle. Pitkän taistelun jälkeen sain hyvitetyksi 66 snt, joka veloitettiin ylimääränä. Jos sanotaan, että dataa voi käyttää päivädatalla vuorokauden loppuun, se tarkoittaa myös sitä, että datan voi lopettaa klo 23.59.

No 66 snt asennuspäivästä oli aiheellinen, yli 60 Gt siirtyi Elisan verkosta. Olen 100 % varma, että tavuakaan mennyt puhelimen asennusta seuraavana päivänä, koska vaihdoin nettisimmiksi laitenettisimmin. Onneksi dataesto toimii nyt, niin ei tule näissäkään enää veloituksia.

Hienoa, että vika korjattu, laitankin dataeston ja en enää huolehdi tästäkään, jos joskus vuosien päästä täytyy taas puhelinta vaihtaa. Nyt onkin hyvä testata kun dataesto on taas aktiivi.

Ennen dataesto teki liittymän KÄYTTÖKELVOTTOMAKSI, nyt näyttäisi toimivan.

Kiitos korjauksesta ja ahkerille työntekijöille juhannusta!


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2437 kommenttia
  • 19. kesäkuuta 2024
Primal Force kirjoitti:

Lopetin yhteyden 23.55, mutta seuraavana päivänä tuli viesti yöllä 66 sentistä sillekin päivälle.

Tämä johtuu siitä, että puhelinkeskus kerää jatkuvan datayhteyden tiketit talteen kahden tunnin välein.

Ellei tikettiä erikseen suljeta, esim. kello 10.30 avatun yhteyden viimeinen tiketti koskee aikaväliä 22.30 – 00.30. Tämän aikavälin tiedonsiirto veloitetaan aivan kuin se olisi tapahtunut kello 0.30, eli seuraavan vuorokauden puolella.

Tämän välttämiseksi puhelinkeskus kannattaa pakottaa sulkemaan laskutustiketti. Varmimmin se onnistuu rekisteröitymällä verkkoon uudellen.

Mikäli tiedonsiirtoa ei ole tarkoitus jatkaa seuraavana päivänä, ennen puoltayötä on siis syytä tehdä seuraava rituaali:

  1. Lopeta tiedonsiirto
  2. Katkaise mobiilidata, jos laitteesi tukee tätä.
  3. Mene lentotilaan tai sammuta virrat.
  4. Poistu lentotilasta tai kytke virrat takaisin päälle.
  5. Odota, että laite kirjautuu uudelleen verkkoon. Eli näyttöön tai hallintasivulle ilmestyy elisa.
  6. Jos tarkoituskin on sammuttaa laite, sammuta se nyt.

Sama rituaali kannattaa Latausliittymän lisäksi tehdä muillakin vuorokausiveloitteisilla liittymillä, kuten Saunalahti Prepaid sekä muiden operaattoreiden vastaavat.

 

Primal Force kirjoitti:

Jos sanotaan, että dataa voi käyttää päivädatalla vuorokauden loppuun, se tarkoittaa myös sitä, että datan voi lopettaa klo 23.59.

Näinhän sen pitäisi olla.

Ilmeisesti puhelinkeskuksen kapasiteetti ei kuitenkaan riitä kirjoittamaan yht’äkkisesti kaikkien avoinna olevien puheluiden ja tiedonsiirtoyhteyksien tikettejä tasan kello 00.00.00. Näin kukaan ei pysty varmuudella sanomaan, paljonko tietoa siirtyi ennen ja jälkeen puoliyön.

Jos puhelinkeskus on kyvytön tuottamaan riittävän tarkkaa laskutusdataa, ihmettelen kuitenkin, miksi operaattori käyttää veloitukseen juuri tiketin päättymisajankohtaa? Ongelmahan korjautuisi pitkälti sillä, että veloitus ajoitettaisiin tiketin alkamisajankohtaan.

Toki, silloin veloitus menee pieleen sellaisissa tapauksissa, joissa yhteys on avattu ennen puoltayötä, mutta varsinainen tiedonsiirto tapahtuu vasta puolenyön jälkeen.

Uskoisin, että asiakkaan on kuitenkin helpompi hallita yhteyden avausaikaa, kuin puhelinkeskuksessa tapahtuvaa jälkikäyntiä.

 

Primal Force kirjoitti:

Onneksi dataesto toimii nyt, niin ei tule näissäkään enää veloituksia.

👍