Miten iPhonen Eurooppa-lukituksen saa pois päältä, tarvitsen puhelintani Aasiassa?

  • 7 helmikuu 2020
  • 3 kommenttia
  • 1948 katselukerrat

Olen Balilla ja viikon jo yrittänyt saada suomalaisiin operaattoreihin yhteyden ja heiltä avun iPhone 7:n avaamiseksi ulkomailla. Eilen vihdoin DNA:n asiakaspalvelija sanoi, että puhelin on Applen toimesta lukittu niin, että sitä voi käyttää vain Euroopassa paikallisella sim-kortilla. DNA sanoi, että he eivät pysty avaamaan aluerajoitusta. Menin eilen paikalliseen Mac-huoltoon, josta sanoivat, että ongelma on suomalaisen operaattorin ja heidän tulee avata sim-lukitus, jotta saa paikallisen sim-kortin käyttöön. Puhelimeni ostin 3 vuotta sitten DNA:lta ja 2017 se vaihdettiin Hgin Mac-huollossa toiseen laitteeseen. DNA sanoi tällä vkolla, että he eivät tee sim-korttilukitusta. Liittymäni on parhaillaan Elisalta, ja hekin sanoivat chat-palvelussaan, että he eivät pysty avaamaan lukitusta. Eilen otin yhteyttä netin kautta Mac Tukeen, ja he eivät voi auttaa minua/ottaa edes kysymystäni vastaan, koska minulla ei ole Mac-takuuta ja 1 vuosi on jo kulunut laitteen ostosta. MIKÄ TAHO tässä tapauksessa antaa tukea ja voi tehdä asialle jotain? Kuulostaa erittäin omituiselta, että sekä puhelimen myynyt operaattori, suomalaisen liittymän tarjoama operaattori että Apple pesevät kätensä pois tästä eivätkä voi muka auttaa. 

Onko muilla kokemuksia samasta? Mikä neuvoksi? Onko ainoa vaihtoehto ostaa Indonesiasta uusi puhelin, jotta saan paikallisen sim-kortin siihen? Jos näin on, jatkossa en todellakaan osta puhelinta, joka rajoittaa laitteen käyttöä näin. Matkustan säännöllisesti ilman maarajoja, joten puhelimen tulee toimia missä maassa tahansa.


3 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Moi ja pahoittelut vastauksen viivästymisestä! Jos kyseessä olisi operaattorilukittu puhelin, toimisi se vain alkuperäisen myyjän SIM-kortilla. Tästä ei siis vaikuttaisi kyse olevan!

Luottaisin siis tuohon ensimmäisen asiakaspalvelijan sinulle kertomaan, että puhelin on Applen toimesta lukittu EU-malli. Avaimet tilanteen ratkaisuun ovat siis myös Applen käsissä. :confused: On sitten toinen kysymys, että minkälaisen vastauksen sieltä suunnalta saa! Tuki löytyy täältä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

@Sannamariia Kyseessä on laitevalmistajan asettama lukitus laitteelle. Apple ei suinkaan ole ainoa, vaan tätä samaa harrastaa kaikki muutkin puhelinvalmistajat. Esimerkiksi Samsungin puhelimien paketeissa lukee “European SIM card only” tms. Joskus useita vuosia sitten oli jotain juttua, että Samsungin puhelimissa tuon markkina-alueen lukituksen saisi pois käyttämällä ensin puhelinta tovin aikaa paikallisen operaattorin liittymällä. Tähän ei tietääkseni tullut koskaan mitään virallista vahvistusta. Olenpa kysellyt samaa myös mm. Huawein tuotetuesta, eivätkä hekään takaa sitä, että heidän puhelin toimii ulkomailla ulkomaisella SIM-kortilla. Operaattoreilla, kuten Elisa tai DNA, ei siis ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

 

Omassa työssä on tullut vastaan asiakkaita, jotka olisivat ostaneet minulta puhelimen ja toimittaneet sen vakinaiseen käyttöön Venäjälle, jopa Intiaan asti. Kaupat ovat jääneet näissä tapauksissa tekemättä kun asiakkaalle on kerrottu, että puhelin ei välttämättä toimi paikallisella SIM-kortilla lainkaan. Lisäksi puhelimen käyttämien taajuuksien ja kohdemaassa käytössä olevien taajuuksien välillä voi olla eroja, jotka voivat heikentää puhelimen kuuluvuutta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Jep, Samsungin tapauksessa jos muistan oikein, niin pitää ottaa käyttöön EU alueen sim-kortilla. Sen jälkeen pitäisi toimia muuallakin.

Ja Applen tukisivuilla löytyy:

https://support.apple.com/fi-fi/HT201328

Siis täysi backup, tyhjennys, ja palautus…. 

Kuulostaa kyllä aikalailla mielenkiintoiselta ohjeelta…

Ja nyt tässä aloittajan tapauksessa voi sekoittaa vielä tuo että takuuvaihdettu puhelin, vaihtopuhelimen IMEI:llä pitäisi varmistaa kanssa kaikkialta ettei ole sitten kuitenkaan jokin operaattorin lukituksella (siis jostain kumman syystä...)

Osallistu keskusteluun