Skip to main content
Vastattu

Elisa korttelikuitu 75M ja Elisaviihde Premium, DigiTV heikko kuvanlaatu

  • 13. marraskuuta 2020
  • 12 kommenttia
  • 731 katselukerrat

Moi!

Eli tilanne on se, että talouteeni tulee siis Elisan Saunalahti kortteli kuitu 75M ja minulla on Elisa Viihde Premium paketti. 

Laitteisto;

Asus DSL-N16 ADSL2+/VDSL -modeemi 802.11n-standardin langaton 300 Mbit/s reititin sekä VDSL2/ADSL2+ modeemi 4 -porttisella kytkimellä

Digiboksi Netgem N7950

LG 42LB670V 42" Smart 3D LED televisio, 700 Hz, WiFi, Miracast, webOS, Dual Core 

 

Taloudessa on lisäksi käytössä 2 iPadia ja 3 puhelinta.

 

Kaiken piti olla kunnossa, mutta DigiTV kanavien kuvanlaatu on useinmiten heikohko kuvanlaatu. Varsinkin suosittujen ohjelmien aikana saattaa kuvanlaatu heikentyä merkittävästi tai jopa jäätyä totaalisesti. Pikselöitymistä ja nykimistä yms. HD - tasoinen kuvanlaatu on jäänyt näkemättä. 

Mitä on kokeiltu;

  • Modeemin paikan vaihtoa, digiboksia lähemmäksi
  • Kanavien uudelleen viritys
  • TV- kuva-asetusten säätäminen(Tällä hetkellä progressiivinen 60Hz Full HD 1920 x 1080)
  • HDMI kaapeleiden vaihtaminen
  • Puhelimien ja iPadien ottaminen pois Wifi-verkosta

Laitoin viestiä asiakaspalveluun, että josko kaistan lisääminen ratkaisisi ongelman, mutta sieltä vastattiin, ettei nopeampaa kiinteää laajakaistaa ole mahdollista saada.

Aikaisemmin minulla on ollut DNA:lta nettiliittymä ja digiboksi HD-kortilla. Digiboksiin signaali on käsitykseni mukaan tullut silloin analogista kaapelia pitkin. Netti niinikään jaettu langattomasta modeemista. Silloin kyseistä ongelmaa ei esiintynyt. Taloyhtiössämme on tehty putkiremontin yhteydessä sähkötyöt, jolloin asennettiin uusi verkkopistorasia. 

Niin kysymys kuuluu olenko umpikujassa ? Joudunko tyytymään jatkossa heikkoon kuvanlaatuun ? Ja ennen miten saan takaisin hyvän kuvanlaadun ja mitä toimenpiteitä suosittelette ?

 

Ystävllisin terveisin Masa

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Maza67586

Juu, no tässä vähän opiskelen näitä juttuja, laitan tähän lankaan sitten infoa kun ongelma alkaa purkautua.

Se on ainakin varma, että hommaan useita vaihtoehtoja, joten varmasti ratkaisu löytyy.

Elisan asiakaspalvelu ainakin terästäytyi ja sain täsmällisen selostuksen tuotepaletista, millä homma saadaan pelittämään. 

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 13. marraskuuta 2020

Saatko testin vuoksi kytkettyä digiboksin ja modeemin väliin ethernet-kaapelin ? Jos toimii paremmin niin sitten pitää suositella MESH-tukiasemien hankkimista, jotka tarjoavat vahvemman WLAN-signaalin ja muutenkin paremmin toimivan WLAN-yhteyden koko kämppään.


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 13. marraskuuta 2020

Moro @Maza67586 ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Tuon Sakarin vinkin ohella lisäätkö samalla profiiliisi asiakasnumeron niin vilastaan vähän sitä sun linjaasi täältä käsin? :) Paljonko sulla näyttää digiboksi asetuksissa diagnostiikassa WLAN voimakkuudeksi prosenttina?


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 13. marraskuuta 2020

Laita tosiaan kaapelilla kiinni ja käy tekemässä nopeustesti https://elisa.fi/nopeustesti/

Kokleile sitten myös wifillä nopeustestiä.

MESH tukiasemia sitten saa myös muualta kuin Elisalta.


  • Avulias
  • 13. marraskuuta 2020

Moi!

No pitää testata digiboksia ethernet kaapelilla, muistaakseni taisin kyllä jossain vaiheessa diagnistiikka asetuksista WLAN signaalia katsoa ja todeta sen olevan kunnossa. Juu laitan asiakas numeron tonne profiiliin.


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 13. marraskuuta 2020

Jees :) Digiboksin diagnostiikassa kun on WLANille se prosenttilukema niin minimissään olisi hyvä näkyä 60%, mielellään 80% tai enemmän :) Nopeutta pitäisi boksin kohdalta saada 10M mitattua minimissään WLANilla että on toivoa HD laadulle


  • Avulias
  • 13. marraskuuta 2020

Juu no Wi-Fi diagnostiikkasta; Laatu 100% ja Nopeus 144 Mbps .

Kokeilin sitten katsoa avaraa luontoa, näissä pystyy helposti arvioimaan kuvan tarkkuutta ja kyllähän se HD tarkkuus ei tahdo näkyä. Aikaisemmin YLE - areenalta katsoessa HD tarkkuus näkyi selkeästi.

Pitänee vielä tarkistaa, että modeemin kapasiteetti on riittävä kaikin puolin ja samalla testata Ethernet kaapelia


  • Avulias
  • 13. marraskuuta 2020

Sitten tuli sellainen havainto esille, että jos katson YLE-Areenaa suoraan TV:n kautta käyttämällä se omaa WebOS käyttöjärjestelmää kuvan tarkkuus parani selkeästi.

Tämä tietenkin pistää miettimään, että onko kyse sitten HDMI-piuhasta, mutta se on kyllä juurikin se piuha mikä tuli Netgemin digiboksin mukana. 


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 14. marraskuuta 2020
Maza67586 kirjoitti:

Sitten tuli sellainen havainto esille, että jos katson YLE-Areenaa suoraan TV:n kautta käyttämällä se omaa WebOS käyttöjärjestelmää kuvan tarkkuus parani selkeästi.

Tämä tietenkin pistää miettimään, että onko kyse sitten HDMI-piuhasta, mutta se on kyllä juurikin se piuha mikä tuli Netgemin digiboksin mukana. 


HDMI piuhassa kuvavirta ja ääni menee digitaalisena, joten kuva olisi pikselimäinen ja pätkisi, eikä niinkään laatu tasaisesti huononisi. Onko siellä digiboxin päässä ulostulotarkkuus asetettu oikein ?


  • Avulias
  • 14. marraskuuta 2020

Hmm...digiboxin ulostulotarkkuus, tuo oli uusi termi. Selvitän asiaa. Sen verran tuosta statistiikasta, tein puhelimella nopeusmittauksen niin, lataus 39,18Mbps ja 9,24Mbps


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 14. marraskuuta 2020

Nopeus on ainakin riittävä. Mulla ei itselläni ole viihde boksia, joten en tiedä saako boksista säädettyä kuvantarkkuutta, mutta se voisi olla yksi mahdollisuus


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 5 kommenttia
  • Vastaus
  • 14. marraskuuta 2020

Juu, no tässä vähän opiskelen näitä juttuja, laitan tähän lankaan sitten infoa kun ongelma alkaa purkautua.

Se on ainakin varma, että hommaan useita vaihtoehtoja, joten varmasti ratkaisu löytyy.

Elisan asiakaspalvelu ainakin terästäytyi ja sain täsmällisen selostuksen tuotepaletista, millä homma saadaan pelittämään. 


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 16. marraskuuta 2020

Jes! :) Nopeus ja laatu sulla tosiaan kunnossa noiden osalta, eli jos ja kun noista aspan ohjeista löytyy ratkasua niin huikkailehan tännekin vielä mikä homman ratkaisi! :)