Skip to main content

Ikäihmisille myyty tarpeettomia palveluita

  • 28. maaliskuuta 2025
  • 7 kommenttia
  • 336 katselukerrat

Mikkelin Elisa kaupassa ikäihminen meni säätämään kalliiksi kokemaansa 5G/600MB puhelinliittymää. Sai vaihdettua puhelinliittymän toivomaansa 4G liittymään, mutta myyjä häkellytti ostamaan 2kpl Elisa viihde boksia sillä varjolla että näkee Yle Areenan. En valitettavasti avustajana ennättänyt mukaan. Yritetty perua kauppa seuraavana päivänä, ei onnistuttu. Kaupan tehnyt myyjä vielä soitti seuraavana päivänä ja kertoi ettei kauppaa pureta. Soitettu Elisan asiakapalveluun jossa asiallisesti otettu asia käsittelyyn ja luvattiin palata asiaan, nyt odotamme sieltä vastausta. Mikkelin Elisan myyjä kyllä käyttänyt ikäihmistä häikäilemättä provikan kiilto silmissä hyväkseen.

Oliko tästä hyötyä?

7 kommenttia

Porkkana
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 468 kommenttia
  • 28. maaliskuuta 2025

Jotenkin sama stoori kuin pari vuotta sitten Peku57 tunnarilla.


Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 1339 kommenttia
  • 29. maaliskuuta 2025

Ikävä kuulla kokemasta. Hyvä, että oletkin ollut asiakaspalveluun jo yhteyksissä asian tiimoilta. Uskon asian ratkeavan sieltä. Kieltämättä viittasi vahvasti tähän kertomukseen, mutta asiakaspalvelun kautta asia hoituu parhaiten. Mukava kun olet löytänyt tien OmaYhteisöön ​@DigiPeku57! 😊

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 1. huhtikuuta 2025

Seuraavaksi tosiaan soitettiin parin päivän päästä, mutta soittaja oli se Mikkelin Elisa kaupan jeppe joka oli kaupatkin tehnyt ja ilmoitti ettei kauppaa peruta. Soitettu uudestaan asiakaspalveluun, josta sitten luvattiin avata asia uudestaan. Nyt odotellaan yhteydenottoa sieltä. Henkilöhän meni alunperin vaihtamaan kalliiksi kokemaansa puhelin liittymää halvemmaksi. Näin hänen laskunsa ja arvelin aprillipilaksi; liittyymä joka hänella oli, oli Elisa REHTI 43,86€/kk 😡. Tarve hänellä vain soittaa puheluita ja lukea sähköposteja satunnaisesti.

Henkilö ollut uskollinen Elisan asiakas 1981 vuodesta saakka, mikä silloin firman nimi ollutkaan.

Itse olen digivertaistuessa vapaehtoisena senioreille ja Mikkelin Elisa kauppa on noussut usein esille opastettavien  keskuudessa härskeistä sopimuksista. Varmaan pörssiyhtiöllä on varaa kyykyttää ikäihmisiä, hehän eivät useinkaan ymmärrä mitä heille on myyty ja asiakas luottaa  “asiantuntijaan”

Seurataan miten asia edistyy…..


  • 949 kommenttia
  • 1. huhtikuuta 2025
DigiPeku57 kirjoitti:

hänen laskunsa ja arvelin aprillipilaksi; liittyymä joka hänella oli, oli Elisa REHTI 43,86€/kk 😡. Tarve hänellä vain soittaa puheluita ja lukea sähköposteja satunnaisesti.

Suomessa on yksi palveluntarjoaja, jolla

  • kaikki liittymät ovat näkyvissä nettisivulla
  • liittymien oikeat hinnat ovat näkyvissä nettisivulla
  • asiakkaille ei tuputeta ylimääräisiä palveluita
  • liittymien hinnat nousevat joskus, mutta ei jatkuvasti eikä varsinkaan niin että vanhojen asiakkaiden hintoja hinattaisiin tarkoituksella ylemmäksi kuin uusilla
  • liittymävaihtoehdoissa on valinnanvaraa myös mainitsemaasi pieneen käyttöön

Joitakin puutteitakin on (ehkä isoimpina Volten ja mobiilivarmenteen puuttuminen), ja pahoin pelkään että pienen yrittäjävetoisen putiikin kohtalona on jonain päivänä joutua isomman kitaan. Siihen asti se on ehdoton suositukseni ikäihmisille ja muillekin kohtuukäyttäjille, jotka eivät halua maksaa liittymästään 43 e/kk tai käydä operaattorin kanssa säännöllistä hippaleikkiä, jossa myyjä arpoo kaninhatusta hintoja välillä 3-30 euroa “spesiaalitarjous vain sinulle esimiehen erikoisluvalla”.

Helpottaa huomattavasti meidän “avustajien” urakkaa.


Forum|alt.badge.img+1
  • Osallistuja
  • 17 kommenttia
  • 5. huhtikuuta 2025

Samantapaisia kokemuksia tuttavalla Lappeenrannan palvelupisteestä. Vanhalle ihmisille on myyty kahteen kertaa Elisa Viihde Premium. Toisella kerralla ei ollut edes tarkoitus ottaa sitä, mutta myyjä onnistui myymään silti. Olen myös kahteen kertaan avustanut häntä sen irtisanomisessa

Toki alkuun on tarjousjakso, jossa se ei maksanut kuin viitosen kuussa. Sitten alkoivat ihmettelemään yli 100 euron puhelinlaskua. Paljastui, että

  1. viimeisempä Viihde-sopimus on kallis. Ei se vanha premium niin kallis ollut.
  1. kiinteistöön on tullut Elisan taloyhtiölaajakaista 25 megan perusnopeudella. Laskin nopeuden siihen. Tämä oli tehty vaikeaksi ja sekavaksi toteuttaa; piti tehdä uuden liittymän tilaus samaan osoitteeseen, josta seurasi nopeuden laskeminen. Tämä mahdollisuus säästöön oli jätetty tarjoamatta Elisan puolelta. OmaElisa näytti 10 megan perusnopeutta, sekin olisi riittänyt, mutta parempi näin. Saatiin siitä noin 15 euroa säästöä.
  2. oli paljon turhaa palvelua, kuten Elisa tietoturva kaikkine salasana- ym. lisäkilkkeineen käyttämättömänä.
  3. liittymistä ei ole tarjottu Elisalta automaattisesti edullisempi tarjouksia. Jätin nämä koskematta, koska se olisi isompi urakka.

Säästöä noin 50 euroa kuussa kaiken jälkeen… Puolet saisi vielä pois, jos kilpailuttaisi liittymät.

Samalinen liike sotki toisen tuttavan Elisa Viihdeboksien tilaukset. Sen sijaan, että olisi vaihtanut olemassa olevan uuteen versioon, oli kytketty yksi lisää. Toinen myyjä liikkeessä korjasi tämän. Siihen meni paljon aikaa. Virheen tehnyt myyjä luimuili kaueampana; arvasi taatusti millä asialla asiakas oli. Eikä ollut eka kerta, kun sama myyjä sotki asioita muutoksia tehdessä.

Kun tässä liikkeessä kolmesta myyjästä kahdesta on kokemusta, että keskittyvät sotkemaan asioita, niin pitäisiköhän tehdä jotain?

 

Eli kyllä, tämä on ihan järjestelmällistä toimintaa. Tuskin halutaan korjata tilannetta, koska firman tulos laskisi.

Olisi töitä konsulttifirmalle, joka kilpailuttaisi asiakkaiden liittymäsopparit.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 6. huhtikuuta 2025

Kauppa saatiin peruttua lopulta!

Meille kävi niin, että teimme lopulta kirjalllisen reklamaation Elisan sivulla kun puheluista ei seurannut mitään. Heti kohta soitti Elisa kaupan myyjä ja sanoi, että tilaus peruutetaan ja tuo boksit liikkeeseen. Viety boksit liikkeeseen ja myyjä ei edes sanonut olevansa pahoillaan! Nyt vielä vaihdetaan operaattoria! Tässä vielä mitä laitettiin kirjallisesti, siis loppukaneetti:

“Olen ollut uskollinen Elisan asiakas vuodesta 1981 saakka, mikä silloin firman nimi mahtoi ollakkaan, olen myös Elisan osakkeen omistaja. Olen nyt hyvin pettynyt pörssiyhtiön toimintaan ja eettisiin pelisääntöihin kaupan teossa ja harkitsen osakkeista luopumista. Eniten minua harmittaa, että luotin Elisan “asiantuntijaan” jonka olisi pitänyt kartoittaa tarpeeni. En ymmärtänyt että hänellä olikin vain tarve saada myytyä ja saada provisiot myynnistä.

Haluan, että kauppa perutaan”

 


Sokrates
  • 6351 kommenttia
  • 6. huhtikuuta 2025
DigiPeku57 kirjoitti:

Kauppa saatiin peruttua lopulta!

No sepä hyvä. 👍

 

DigiPeku57 kirjoitti:

Olen ollut uskollinen Elisan asiakas vuodesta 1981 saakka, mikä silloin firman nimi mahtoi ollakkaan, olen myös Elisan osakkeen omistaja.

Taisi firman nimi olla silloin 1981 vielä HPY = Helsingin Puhelin Yhdistys.

 

DigiPeku57 kirjoitti:

olen myös Elisan osakkeen omistaja. Olen nyt hyvin pettynyt pörssiyhtiön toimintaan ja eettisiin pelisääntöihin kaupan teossa ja harkitsen osakkeista luopumista.

 

No etiikasta olen samaa mieltä , mutta en kyllä heti luopuisi osakkeista , vaan pitäisin niitä sen aikaa , että Elisa maksaa osinkoina takaisin aiheuttamansa vaivan. Liittymät kyllä kannattaa siirtää.


Osallistu keskusteluun