Skip to main content

Miksi ohjelmaoppaasta valittu tallennus ei muuta tallennusaikaa, kun ohjelmien lähetysajat muuttuvat? Nyt korona-aikana muutoksia on usein ja valitut tallenteet jäävät joko kokonaan tallentumatta tai loppuvat kesken ohjelman.

Toinen ongelma koskee premium-boksia. N7950 pätkäisee äänen kesken tv-lähetyksen silloin tällöin noin 10 sekunniksi. Onko vika vai ominaisuus? 

Moi @JJ60! Kieltämättä tämä kevät on hetkittäin ollut aikamoista, noiden muuttuvien lähetysaikojen suhteen. Yleensä vain pitkäksi venyvät urheilulähetykset aikatauluja sotkevat, mutta nyt on ollut kaikenlaista! Valitettavasti tähän pulmaan ei ole tiedossa pomminvarmaa ratkaisua. 😕 Yksi keino on napata tallennukseen myös haluamasi ohjelman jälkeinen ohjelma, näin erilaiset lykkäyksetkään eivät pääse sotkemaan tilannetta totaalisesti.

Kyllä tuossa vika on kyseessä! Tapahtuuko äänien katkeilua kaikilla kanavilla/tallenteissa/ohjelmakirjastoissa, vaiko vain osassa näistä? Onko sinulla käytössä jotakin omia ulkoisia kajareita tai kotiteatterijärjestelmä?


Ongelma esiintyy vain suoratoistossa kaikilla kanavilla. Ääni kulkee television kautta esivahvistimelle ja sieltä aktiivikaiuttimille. Tallenteilla ongelmaa ei esiinny, ei myöskään ohjelmakirjastoissa. Boksiin tulee kaikki ohjelmat striiminä, en käytä antennikaapelia. Televisiosta kanavia katsottaessa ei ääni pätki.


Eli sulla menee äänet boksista telkkariin joka  sitten lähettää ne eteenpäin? 


Moi @JJ60! Kieltämättä tämä kevät on hetkittäin ollut aikamoista, noiden muuttuvien lähetysaikojen suhteen. Yleensä vain pitkäksi venyvät urheilulähetykset aikatauluja sotkevat, mutta nyt on ollut kaikenlaista! Valitettavasti tähän pulmaan ei ole tiedossa pomminvarmaa ratkaisua. 😕 Yksi keino on napata tallennukseen myös haluamasi ohjelman jälkeinen ohjelma, näin erilaiset lykkäyksetkään eivät pääse sotkemaan tilannetta totaalisesti.

Kyllä tuossa vika on kyseessä! Tapahtuuko äänien katkeilua kaikilla kanavilla/tallenteissa/ohjelmakirjastoissa, vaiko vain osassa näistä? Onko sinulla käytössä jotakin omia ulkoisia kajareita tai kotiteatterijärjestelmä?


Eipä tuo luulis olevan vaikeata vaikka 2h ennen tallennuksen alkua tehdä tarkastus onko aika ohjelmaoppaassa muuttunut ?


Moi @JJ60! Kieltämättä tämä kevät on hetkittäin ollut aikamoista, noiden muuttuvien lähetysaikojen suhteen. Yleensä vain pitkäksi venyvät urheilulähetykset aikatauluja sotkevat, mutta nyt on ollut kaikenlaista! Valitettavasti tähän pulmaan ei ole tiedossa pomminvarmaa ratkaisua. 😕 Yksi keino on napata tallennukseen myös haluamasi ohjelman jälkeinen ohjelma, näin erilaiset lykkäyksetkään eivät pääse sotkemaan tilannetta totaalisesti.

Kyllä tuossa vika on kyseessä! Tapahtuuko äänien katkeilua kaikilla kanavilla/tallenteissa/ohjelmakirjastoissa, vaiko vain osassa näistä? Onko sinulla käytössä jotakin omia ulkoisia kajareita tai kotiteatterijärjestelmä?


Eipä tuo luulis olevan vaikeata vaikka 2h ennen tallennuksen alkua tehdä tarkastus onko aika ohjelmaoppaassa muuttunut ?


Tarkoitan siis ohjelmallisesti digiboxissa, ei käsin :D


Moi @JJ60! Kieltämättä tämä kevät on hetkittäin ollut aikamoista, noiden muuttuvien lähetysaikojen suhteen. Yleensä vain pitkäksi venyvät urheilulähetykset aikatauluja sotkevat, mutta nyt on ollut kaikenlaista! Valitettavasti tähän pulmaan ei ole tiedossa pomminvarmaa ratkaisua. 😕 Yksi keino on napata tallennukseen myös haluamasi ohjelman jälkeinen ohjelma, näin erilaiset lykkäyksetkään eivät pääse sotkemaan tilannetta totaalisesti.

Kyllä tuossa vika on kyseessä! Tapahtuuko äänien katkeilua kaikilla kanavilla/tallenteissa/ohjelmakirjastoissa, vaiko vain osassa näistä? Onko sinulla käytössä j

Eipä tuo luulis olevan vaikeata vaikka 2h ennen tallennuksen alkua tehdä tarkastus onko aika ohjelmaoppaassa muuttunut ?

Kyseessä oli tilanne, jossa hallituksen koronainfo pitkittyi ja muutos ei ollut ennalta tiedossa. Seuraavan ohjelman alku siis viivästyi suoran lähetyksen aikana. 


Eli sulla menee äänet boksista telkkariin joka  sitten lähettää ne eteenpäin? 

Juuri näin. Telkkari on Sony KD-55XF8596 Android-TV ja siinä on viimeiset päivitykset.


Moi @JJ60! Kieltämättä tämä kevät on hetkittäin ollut aikamoista, noiden muuttuvien lähetysaikojen suhteen. Yleensä vain pitkäksi venyvät urheilulähetykset aikatauluja sotkevat, mutta nyt on ollut kaikenlaista! Valitettavasti tähän pulmaan ei ole tiedossa pomminvarmaa ratkaisua. 😕 Yksi keino on napata tallennukseen myös haluamasi ohjelman jälkeinen ohjelma, näin erilaiset lykkäyksetkään eivät pääse sotkemaan tilannetta totaalisesti.

Kyllä tuossa vika on kyseessä! Tapahtuuko äänien katkeilua kaikilla kanavilla/tallenteissa/ohjelmakirjastoissa, vaiko vain osassa näistä? Onko sinulla käytössä j

Eipä tuo luulis olevan vaikeata vaikka 2h ennen tallennuksen alkua tehdä tarkastus onko aika ohjelmaoppaassa muuttunut ?

Kyseessä oli tilanne, jossa hallituksen koronainfo pitkittyi ja muutos ei ollut ennalta tiedossa. Seuraavan ohjelman alku siis viivästyi suoran lähetyksen aikana. 

Tarkoitatko, että boxsissa olisi jo tällainen tarkistus, mutta tässä kohtaa se ei toiminut kyseisestä syystä?

 

Eihän tällaista voi korjata mitenkään, kun enää ei ole niitä tunnistettavia gappeja lähetyksen(ja mainosten) alkaessa ja loppuessa.


Eli sulla menee äänet boksista telkkariin joka  sitten lähettää ne eteenpäin? 

Juuri näin. Telkkari on Sony KD-55XF8596 Android-TV ja siinä on viimeiset päivitykset.



Hmm.. Olitko testannut tuossa vielä toista HDMI-kaapelia ja toista HDMI-porttia, onko tilanne ollut sama myös silloin? Toistuuko tuo jollain tietyllä kanavalla / ominaisuudella, vai missä tahansa?


@JJ60 Tuossa kannattaisi kokeilla laittaa antennikaapeli boksiin kiinni ja hakea kanavat uudelleen. Jatkuuko ongelma? Jos ongelma poistuu, vaikuttaisi siltä, että digiboksi ei saa tv-kanavien signaalia puhtaana verkon yli, mikä taas aiheuttaa äänen pätkimisen.

 

Äänentoistovirityksen en usko aiheuttavan ongelmia. Jos näin olisi, ääni pätkisi myös suoratoistopalveluissa. 


Eli sulla menee äänet boksista telkkariin joka  sitten lähettää ne eteenpäin? 

Juuri näin. Telkkari on Sony KD-55XF8596 Android-TV ja siinä on viimeiset päivitykset.



Hmm.. Olitko testannut tuossa vielä toista HDMI-kaapelia ja toista HDMI-porttia, onko tilanne ollut sama myös silloin? Toistuuko tuo jollain tietyllä kanavalla / ominaisuudella, vai missä tahansa?

 

Testattu on. Aiemmalla perusboksilla ei ongelmia ollut samassa hdmi-portissa ja testattu on toisella HDMI 2.0 -kaapelilla. Ongelma tulee esiin eri kanavilla epäsäännöllisesti. 


@JJ60 Tuossa kannattaisi kokeilla laittaa antennikaapeli boksiin kiinni ja hakea kanavat uudelleen. Jatkuuko ongelma? Jos ongelma poistuu, vaikuttaisi siltä, että digiboksi ei saa tv-kanavien signaalia puhtaana verkon yli, mikä taas aiheuttaa äänen pätkimisen.

 

Äänentoistovirityksen en usko aiheuttavan ongelmia. Jos näin olisi, ääni pätkisi myös suoratoistopalveluissa. 

Tämä onkin hankalampi rasti. Asunnossani ei ole lainkaan antennipistoketta, koska talossa ei ole antennia. Vuokra-asuntoon en viitsisi moista härveliä itse asentaa. Pöytäantennin signaali ei riitä löytämään kanavia. Signaali tulee siis internetin välityksellä. Kyseessä on 100 Mbit yhteys, joten  nopeuden pitäisi kyllä riittää. Mitattaessa data on liikkunut 20 – 60 Mbit välillä.


Moi @JJ60! Kieltämättä tämä kevät on hetkittäin ollut aikamoista, noiden muuttuvien lähetysaikojen suhteen. Yleensä vain pitkäksi venyvät urheilulähetykset aikatauluja sotkevat, mutta nyt on ollut kaikenlaista! Valitettavasti tähän pulmaan ei ole tiedossa pomminvarmaa ratkaisua. 😕 Yksi keino on napata tallennukseen myös haluamasi ohjelman jälkeinen ohjelma, näin erilaiset lykkäyksetkään eivät pääse sotkemaan tilannetta totaalisesti.

Kyllä tuossa vika on kyseessä! Tapahtuuko äänien katkeilua kaikilla kanavilla/tallenteissa/ohjelmakirjastoissa, vaiko vain osassa näistä? Onko sinulla käytössä j

Eipä tuo luulis olevan vaikeata vaikka 2h ennen tallennuksen alkua tehdä tarkastus onko aika ohjelmaoppaassa muuttunut ?

Kyseessä oli tilanne, jossa hallituksen koronainfo pitkittyi ja muutos ei ollut ennalta tiedossa. Seuraavan ohjelman alku siis viivästyi suoran lähetyksen aikana. 

Tarkoitatko, että boxsissa olisi jo tällainen tarkistus, mutta tässä kohtaa se ei toiminut kyseisestä syystä?

 

Eihän tällaista voi korjata mitenkään, kun enää ei ole niitä tunnistettavia gappeja lähetyksen(ja mainosten) alkaessa ja loppuessa.

Eipä se huono ominaisuus olisi. Digiboksien aikaanhan tunnisteet olivat vielä olemassa. Nykyään ei mielestäni pitäisi olla tällaisen asian retuperällä. Useimmat ohjelmat toki löytyvät ohjelmakirjastoista, mutta tämä nyt ei sattunut sellainen olemaan. Joissakin tapauksissa (etenkin Areenassa) katseluaikakin on naurettavan lyhyt. Tämä on yksi tärkeä syy sille, että Elisa Viihde on tullut hankittua.


Toistuuko ongelma kaikilla kanavilla vai rajautuuko vain tiettyyn/tiettyihin? Onko ongelma sama sekä esimerkiksi 1 että 501 kanavaa katsellessa vai toimiiko toinen paremmin? 


Toistuuko ongelma kaikilla kanavilla vai rajautuuko vain tiettyyn/tiettyihin? Onko ongelma sama sekä esimerkiksi 1 että 501 kanavaa katsellessa vai toimiiko toinen paremmin? 

Syy selvisi, mutta vika on jäljellä. Boxi pätki langatonta yhteyttä. Ethernet-piuhan kautta homma pelittää. Huawein reititin toimii muiden laitteiden kanssa saumatta, mutta Premium poksi ei toimi. Siinä taitaa olla vika.


Paljonko toi boksi sanoo diagnostiikassa langattoman verkon vahvuudeksi prosentteina?


Paljonko toi boksi sanoo diagnostiikassa langattoman verkon vahvuudeksi prosentteina?

100 prosenttia näyttää. Etäisyys boksilta reitittimeen on noin metri.


Ookkei, eli ihannetilanne ja silti pätkii 😮 Onko sulla toi perinteisellä 2,4GHz WLANilla vai 5GHz?


Ookkei, eli ihannetilanne ja silti pätkii 😮 Onko sulla toi perinteisellä 2,4GHz WLANilla vai 5GHz?

Eipä se sitten ollutkaan langattoman verkon ongelma. Tekee samaa nyt myös ethernet-kaapelin kautta. Ääni katkeaa muutaman sekunnin ajaksi ja välillä pysähtyy myös kuva hetkeksi. Laitteita on resetoitu ja boottailtu urakalla, piuhat on vaihdettu, ja pähkäily alkaa se ottamaan pään. Tuli mieleen, että boksin välimuistin kanssa voipi olla ongelmaa. Seuraavaksi pitäisi varmaan kokeilla uutta boksia.


Mitä “Asetukset → TV kanavat → Signaalin tiedot” näyttää?


Mitä “Asetukset → TV kanavat → Signaalin tiedot” näyttää?

Tämänhetkinen bittivirta on 7349 kbps
Mitattu 25000 – 27000 välissä 
Puskuri koko ajan yli 30000 ms


Toistaiseksi mitään selittävää syytä ei itelle oo vielä sattunut silmiin mistään kohtaa, joten mietin että onnistuisiko semmoinen että jätät esivahvistimen ja muun äänentoiston pois yhtälöstä ja testiksi ajat ihan suoraan telkasta äänet?


Toistaiseksi mitään selittävää syytä ei itelle oo vielä sattunut silmiin mistään kohtaa, joten mietin että onnistuisiko semmoinen että jätät esivahvistimen ja muun äänentoiston pois yhtälöstä ja testiksi ajat ihan suoraan telkasta äänet?

Kokeilin jo telkkarin kautta. Ei ollut vaikutusta. Siirsin nyt boksin vähän kauemmaksi viereisestä vahvistimesta - joka tosin ei käy mitenkään kuumana. Lähdin mökille sen jälkeen, joten testailu jää myöhemmäksi. 


Mitä tuo “Signaalin tiedot” näyttää kun kuva pysähtyy?