Skip to main content
Vastattu

Tekstitys puuttuu Yle TV1 -kanavalta

  • 7. maaliskuuta 2023
  • 21 kommenttia
  • 3857 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+2

Heipat! 
Eilen yhtäkkiä tekstitystä ei ollut TV 1 kanavalla, käänsin TV 2:selle ja takaisin. Tekstitys palasi. Kun ohjelma vaihtui, sama juttu, taas tekstitys poissa. Taas pikainen käynti toisella kanavalla, tekstitys palasi.

Tänä aamuna ulkoilutin piuhat, mutta sama jatkuu taas😳.

Digiboxi N7950.

 

 

EDIT 10.3.2023 // muokattu otsikkoa hieman kuvaavammaksi -draakki

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi BK_viihde

Tässä on kyse siitä, että joissain tapauksissa Ylen kanavilla ohjelman vaihtuessa tekstit jäävät kaapeliverkossa pois. Tämä tapahtuu vain osalle ohjelmista, ilmeisesti kielikoodien vaihtuessa.

Kanavanvaihto ja samalle kanavalle paluu auttaa.

Selvittelemme asiaa.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

21 kommenttia

Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 649 kommenttia
  • 7. maaliskuuta 2023

Oliko kyseessä kaapelikanava?


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 17 kommenttia
  • 7. maaliskuuta 2023

Jep.


Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 649 kommenttia
  • 7. maaliskuuta 2023

Ok kiitos, tutkimme asiaa.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 9. maaliskuuta 2023

Sama juttu täällä, ylen kanavilta puuttuu tekstitys. Kun käväisee toisella kanavalla, tekstitys palaa. Aika rasittavaa kun joka ohjelman kohdalla joutuu erikseen palauttamaan tekstit.


  • 4588 kommenttia
  • 9. maaliskuuta 2023

Ylen ohje tekstivaivaan:

“Kun huomaatte että tekstitys puuttuu tai siinä on jokin häiriö, niin kannattaa kokeilla vaihtaa hetkeksi toiselle kanavalle ja sitten palata takaisin kyseiselle kanavalle. (ei toimi tallennetta katsottaessa)
Kannattaa myös kokeilla irroittaa digiboksin/ digitelevision sähköjohto seinästä noin 30 sekunnin ajaksi.”

“Tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleenhaku on suositeltava toimenpide jos ongelmia esiintyy. Tämän toimenpiteen jälkeen on hyvä tarkistaa perusasetuksista että kaikki kielivalinnat ovat suomi (valikkokieli, tekstitys ja ääni eli audio).”

Nämähän jo tuttua juttua.

Pelkkää kaapeli TV:ä katsellessa on viime aikoina  ykkösen teksti

puuttunut alkuillasta muutamia kertoja Hd- kanavalta, mutta näkyy  

ns. normaalikanavalta samaan aikaan.

Tuo tekstin puuttuminen silloin tällöin ykköseltä 

on ollut tuttua juttua ainakin viimeiset viisi vuotta.

 

 

 


Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 649 kommenttia
  • Vastaus
  • 9. maaliskuuta 2023

Tässä on kyse siitä, että joissain tapauksissa Ylen kanavilla ohjelman vaihtuessa tekstit jäävät kaapeliverkossa pois. Tämä tapahtuu vain osalle ohjelmista, ilmeisesti kielikoodien vaihtuessa.

Kanavanvaihto ja samalle kanavalle paluu auttaa.

Selvittelemme asiaa.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 17 kommenttia
  • 10. maaliskuuta 2023

Mikähän on kun Elisa viihde Premiumissa suomenkielinen tekstitys tippuu pois kesken lähetyksen? Tänään näin kävi ainakin peräkkäisissä ohjelmissa Oddasat ja Varjojen maa (joo, en osaa pohjoissaamea enkä kymriä).

Tekstit tulivat takaisin a) asettamalla i-napin ja paluunapin kautta sieltä alareunasta mistä tekstityskieli valitaan (hankalaa jo sinänsä) tai b) vaihtamalla sekunniksi toiselle kanavalle ja palaten sitten takaisin. Mutta muutaman minuutin päästä tekstit hävisivät uudestaan. Ja jälleen samat kikat. 

 

 

EDIT 11.3.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2417 kommenttia
  • 13. maaliskuuta 2023

@SaJaM - Ilmeisesti YLEn kanavilla tapahtuu tätä ainoastaan? Vaikuttaisi silloin liittyvän tässä ketjussa keskusteltuun ongelmaan, joka on selvityksessä. 🙂


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 17 kommenttia
  • 19. maaliskuuta 2023

Ongelma on ja pysyy. Selvittely ilmeisesti jatkuu...?


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 17 kommenttia
  • 20. maaliskuuta 2023

Olisi kiva tietää miten selvittelyt etenevät?

Hiukan alkaa arveluttaa Kimblezin toteamus siitä, että juttu on tuttua jo viiden vuoden ajalta. Käykö tässä niin, että tämä raivostuttava kanavanvaihtoleikki jatkuu ja jatkuu vaan. Onko viasta tulossa ominaisuus?


Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 649 kommenttia
  • 24. maaliskuuta 2023

Ongelman juurisyy on nyt tiedossa ja korjaaminen vaatii digiboksille ohjelmistopäivityksen. Ohjelmistopäivitys on jo olemassa ja menee aikanaan tuotantoon.

Korjausta voi halutessaan kokeilla laittamalla minulle digiboksin MAC-osoitteen yksityisviestinä.

Lisäys: Päivitys on nyt tuotannossa.


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 17 kommenttia
  • 27. maaliskuuta 2023

Mahtavuutta!

 

BK_viihteen mainitseman ohjelmistopäivityksen ansiosta loppui kanavanvaihtoleikki🤩


  • 4 kommenttia
  • 9. huhtikuuta 2023

Sama ongelma, putoaa pois jatkuvasti, saa asettaa jatkuvasti tekstityksen päälle valitse tekstitys asetuksesta.
Miten tuon ohjelmapäivityksen saa digiboksille N7950. Eikös ne päivitykset pitäisi tapahtua automaattisesti.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 17 kommenttia
  • 10. huhtikuuta 2023

Vikaan on siis korjaava ratkaisu jonka saa pyytämällä yksityisviestillä. Aivan, joo. Mitä sitä turhaan korjaamaan saman tien ihan kaikkien asiakkaiden osalta...


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2417 kommenttia
  • 10. huhtikuuta 2023

Päivitys tulee kyllä aikanaan kaikille automaattisesti päivitettäväksi, kun päivitys viedään tuotantoon. Kun päivitys tuodaan ensin pienemmälle joukolle eikä kaikille, voi syynä olla vaikkapa se, että halutaan varmistaa palvelun toimivuus ja päivityksen vaikutukset mahdollisimman tarkasti.

 Jos tuon päivityksen haluaa heti, kannattaa laittaa @BK_viihde -käyttäjälle yksityisviestillä digiboksin MAC-osoite (löytyy laitteen alta tarrasta). 


Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 649 kommenttia
  • 11. huhtikuuta 2023

Tämä päivitys on nyt laitettu tuotantoon ja digiboksisi hakee sen ensi yönä automaattisesti.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 12. huhtikuuta 2023
Piakristiina kirjoitti:

Sama juttu täällä, ylen kanavilta puuttuu tekstitys. Kun käväisee toisella kanavalla, tekstitys palaa. Aika rasittavaa kun joka ohjelman kohdalla joutuu erikseen palauttamaan tekstit.

Sama  juttu ollut jo pari kk


Snouppi
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1317 kommenttia
  • 13. huhtikuuta 2023

Moro @vartti2kpl ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Kuten tuossa aiemmin todettiin, niin hiljalleen tulisi ongelma asettua kun päivityksiä rupeaa bokseille tulemaan. 😊 Lisäiletkö varuilta asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin sille kuuluvalle paikalle, niin voidaan tarvittaessa tutkia lisää jos ongelmat nyt sattuisivat myöhemmin jatkumaan. 👍


Forum|alt.badge.img
  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 13. huhtikuuta 2023
Kimblez kirjoitti:

Ylen ohje tekstivaivaan:

“Kun huomaatte että tekstitys puuttuu tai siinä on jokin häiriö, niin kannattaa kokeilla vaihtaa hetkeksi toiselle kanavalle ja sitten palata takaisin kyseiselle kanavalle. (ei toimi tallennetta katsottaessa)
Kannattaa myös kokeilla irroittaa digiboksin/ digitelevision sähköjohto seinästä noin 30 sekunnin ajaksi.”

“Tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleenhaku on suositeltava toimenpide jos ongelmia esiintyy. Tämän toimenpiteen jälkeen on hyvä tarkistaa perusasetuksista että kaikki kielivalinnat ovat suomi (valikkokieli, tekstitys ja ääni eli audio).”

Nämähän jo tuttua juttua.

Pelkkää kaapeli TV:ä katsellessa on viime aikoina  ykkösen teksti

puuttunut alkuillasta muutamia kertoja Hd- kanavalta, mutta näkyy  

ns. normaalikanavalta samaan aikaan.

Tuo tekstin puuttuminen silloin tällöin ykköseltä 

on ollut tuttua juttua ainakin viimeiset viisi vuotta.

 

 

 

Tätä jumppaa ja moniin muihin ongelmiin on nyt tullut minulle liikaa. Enää ei puutu kuin ohje juosta taloa ympäri juhannuksena.  Ei vaan toimi ja toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Äänestän sillä mitä kykenen. Vuosia maksuja on kelvannut, palvelu toimi tähän vuoteen ja nyt alkoi tökkiä. Viimeiseen havaitsemaani ongelmaani vastasu oli, että sinulla on sopimus voimassa vuodella 2024 saakka. 


  • Keskustelija
  • 7 kommenttia
  • 22. toukokuuta 2023

Ohjelmatekstitys muuttui noin kuukausi sitten niin että jos haluaa suom. ohjelmatekstityksen suom. ohjelmiin niin pitää valita ruotsi. Eli ei enää hollanti 😀


  • Keskustelija
  • 7 kommenttia
  • 23. toukokuuta 2023
Soso kirjoitti:

Ohjelmatekstitys muuttui noin kuukausi sitten niin että jos haluaa suom. ohjelmatekstityksen suom. ohjelmiin niin pitää valita ruotsi. Eli ei enää hollanti 😀

Minulla on elisa viihde, antenni tv. Sama juttu yle areenan kanssa. Ei se haittaa, kunhan tietää mistä ohjelmatekstit saa. Vähän aikaa siinä meni ennen kuin tajusin