Virallinen reklamaatio Elisa Viihteen tekstitysongelmista?

  • 25 April 2022
  • 2 kommenttia
  • 567 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Olen kärvistellyt Elisa Viihteen tekstitysongelmista käytännössä koko sen ajan, kun minulla on palvelu ollut. Tässä yksi asiaan liittyvistä keskusteluista täällä:

Nyt haluaisin tehdä asiasta virallisen reklamaation, koska pyynnöistäni ja lupauksistanne huolimatta ongelmaa ei ole ratkaistu. Miten minun tulee menetellä? Kirjoittamalla tämmöinen valitus OmaYhteisöön? Ottamalla yhteyttä toimitusjohtajaanne?

Jään odottamaan vastaustanne - mieluiten jo tänään!


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Reklamaatio osana kuluttajansuojaa

Tavalliselle kuluttajalle kuluttajansuojalaki voi tulla vastaan esimerkiksi silloin, kun kulutuskokemus ei ole odotetunlainen. Kuluttajille sattuu valitettavasti välillä eteen tilanteita, joissa tuotteeseen tai palveluun ei ole tyytyväinen. Tilanteet voivat olla erilaisia – uusi puhelin reistailee jo alkumetreillä, hiusten värjäys kampaajalla meni mönkään tai juuri ostetut kengät ovat heikkoa laatua. Ongelmatilanteessa kannattaa aina tehdä reklamaatio, mutta ennen sen laatimista kannattaa pitää mielessä tietyt asiat.

  

Milloin voi tehdä reklamaation?

Reklamaatio tarkoittaa sopimuskumppanille tehtävää ilmoitusta sopimuksen vastaisesta suorituksesta tai toiminnasta. Reklamaatiota kutsutaan usein myös asiakasvalitukseksi, ja se tehdään useimmiten tuotteesta tai palvelusta, joka ei vastaa luvattua laatua. Reklamaation voi tehdä myös sopimusvelvoitteen laiminlyönnistä – esimerkiksi maksuaikojen laiminlyönnistä tai kilpailukiellon rikkomisesta.

Reklamaation tekeminen on keino lähestyä rakentavasti tuotteen tai palvelun myyjää ongelmatilanteessa. Reklamoidessa on hyvä pitää mielessä muutama seikka: takuun tai virhevastuun voimassaolo, ajantasaisuus, reklamaation muoto, viestin selkeys ja vaatimuksen sisällyttäminen reklamaatioon.

  

Miten reklamaatio tehdään?

Vaikka pieleen mennyt osto- tai palvelukokemus saattaa nostaa harmituksen tunteet pintaan, kannattaa reklamaatiota tehdessä pysyä tyynenä ja muistaa kohtelias sävy. Asiat on hyvä esittää selkeästi ja järkevää on laittaa ne ylös kirjallisesti. Reklamaatio lähetetään nykyään useimmiten sähköpostitse palvelun tai tuotteen myyjälle tai valmistajalle. Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta löytyy mallipohjia reklamaation laatimiseen. Niiden käyttäminen saattaa hyödyttää, mutta vioista ja puutteista kannattaa aina kertoa omakohtaisesti.

Reklamaatio on hyvä toimittaa mahdollisimman pian virheen tai puutteen huomaamisen jälkeen, jotta asia ei ehdi vanheta. Reklamaatioon on hyvä kirjata vaatimus siitä, miten asian voisi korvata. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että myyjällä on ensisijaisesti oikeus korjata virhe ja vasta viime kädessä ryhtyä kaupan purkamiseen.

Tärkeää ennen reklamointiin ryhtymistä on myös tarkistaa, että tuotteen takuu tai virhevastuu on voimassa, eikä kyse ole käyttäjän omasta virheestä johtuvasta viasta. Reklamaation tekeminen on kuluttajan keino pitää kiinni oikeuksistaan eli siitä mitä on sovittu myyjän kanssa. Reklamaation tekeminen on kuitenkin tärkeää myös tiedonkulun parantamiseksi. Tuotteen valmistaja ei voi korjata mahdollista vikaa, jos asiasta ei koskaan ilmoiteta valmistajalle saakka.

 

Reklamaation sisältö

Reklamaatiota ei tarvitse välttämättä laatia tietyn kaavan mukaan, vaan se voi olla muodoltaan melko vapaa. Reklamaatioon kannattaa kuitenkin aina sisällyttää tietyt asiat, kuten taustojen kuvailu, reklamaation syy sekä reklamoijalle koituneet seuraukset.

Kirjaa reklamaatioon ainakin nämä:

  • Asioiden taustat – mitä asia koskee?
  • Sopimus ja osapuolet – mistä on sovittu ja kenen kesken?
  • Reklamaation syy – mikä meni vikaan?
  • Seuraukset reklamoijalle – mitä virheestä on koitunut kuluttajalle?
  • Vaatimukset – miten asian voi korjata?
  • Päiväys ja allekirjoitus

Reklamaatiosta on siis järkevää nostaa selkeästi esiin se, mistä asiassa on kyse ja mitä reklamaatio koskee. Auki on kirjoitettava millaisesta sopimuksesta eli kaupasta on ollut kyse ja mikä siinä on mennyt vikaan – eli miksi reklamaatio on aiheellinen. Reklamaatiosta on myös selvittävä, miten tuotteen tai palvelun vika tai puute on vaikuttanut reklamoijaan ja miten hän näkee, että asia olisi korjattavissa. Lisäksi siihen on muistettava kirjoittaa reklamaation päivämäärä ja kirjallisiin valituksiin kannattaa laittaa myös allekirjoitus.

Käyttäjätaso 7

Tuolla aika hyvää asiaa:

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta/reklamaation-tekeminen-yritykselle/

Rekla­maa­tion te­ke­mi­nen yri­tyk­sel­le

Valitukset operaattorille

Löytyy:

Word- mallit

PDF- mallit

Esim: Palvelun virhe

Rekla­maa­tio­apu­rikin löytyy.

 

Eiköhän jompaankumpaan noista voi lähettääkin:

asiakaspalvelu.liittymat@elisa.fi

asiakaspalvelu.palvelut@elisa.fi