Vastattu

Elisa Viihde sovellus, Samsung TV ja ääniongelma

  • 21 toukokuu 2021
  • 3 kommenttia
  • 104 katselukerrat

Asensin tänään Samsung Q80T -televisioon Elisa Viihde sovelluksen. Ääni menee optista johtoa pitkin televisiosta vahvistimelle. Vahvistin kertoo, että kyseessä on monikava-ääniraita, mutta ääni on puuroa. Puhe on vaimeaa ja epäselvää. Ihan kuin keskikanava (puhekanava) olisi jäänyt pois. Keskikaiuttimesta niin kuin muistakin 5+1 kaiuttimesta kuuluu ääntä.

Ääni Netgem N7700 digiboxista samaan televisioon televisoon (hdmi) ja siitä samaa optista piuhaa pitkin samalle vahvistimelle kuuluu oikein ja ongelmitta. Testasin samalla tallennuksella.

Mielelläni jättäisin Digiboxin pois turhana.

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hamail 29 toukokuu 2021, 19:42

Ongelma ratkesi “itsekseen”.

Ongelman aikana äänet tulivat oikein TVn virittimestä ja sovelluksista, kuten Netflix. Kokeilin tänään uudelleen siten, että vaihdoin äänilähdön takaisin telkkariin ja äänet tulivat ok. Vaihdoin äänilähdön sitten takaisin optiseen liitäntään ja tällä kertaa ääni tulikin sitten ok vahvistimesta. Välissä oli tietysti aika monta telkkarin sammutusta, kun kokeilin viimeksi monta päivää sitten. Uskon, että TV usein käsittelee alkuperäisen ääniraidan ennen kuin se lähettää sen optiseen liitäntään. Vahvistimessani ei ole HDMI ARC -liitäntää. En tehnyt kuuntelukoetta tänään ennen kuin vekslasin ne liitännät edestakaisin, joten ei ole varmuutta, että sillä oli mitään vaikutusta ongelman ratkeamiseen.

 

 

Katso alkuperäinen viesti

3 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Morjesta @hamail
Tervetuloa OmaYhteisöön. 
Ootko testaillut, että kuulostaako äänet paremmalta suoraan telkkarista jos jättää vahvarin pois?
Toimiiko äänet muissa telkkarin sovelluksissa paremmin tuon optisen liitännän kautta?
Ja ootko testannut toimiiko paremmin jos laittaa äänet menemään stereona siihen vahvarille? :)

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@hamail Oliko tähän löytynyt ratkaisua? :) 

Ongelma ratkesi “itsekseen”.

Ongelman aikana äänet tulivat oikein TVn virittimestä ja sovelluksista, kuten Netflix. Kokeilin tänään uudelleen siten, että vaihdoin äänilähdön takaisin telkkariin ja äänet tulivat ok. Vaihdoin äänilähdön sitten takaisin optiseen liitäntään ja tällä kertaa ääni tulikin sitten ok vahvistimesta. Välissä oli tietysti aika monta telkkarin sammutusta, kun kokeilin viimeksi monta päivää sitten. Uskon, että TV usein käsittelee alkuperäisen ääniraidan ennen kuin se lähettää sen optiseen liitäntään. Vahvistimessani ei ole HDMI ARC -liitäntää. En tehnyt kuuntelukoetta tänään ennen kuin vekslasin ne liitännät edestakaisin, joten ei ole varmuutta, että sillä oli mitään vaikutusta ongelman ratkeamiseen.

 

 

Osallistu keskusteluun