Skip to main content
Vastattu

Arris TG2492-modemi ei yhdisty nettiverkkoon


Tilasin uuden modemin, kun entisen WLAN on alkanut pätkiä yhteyksiä.
Minulle tuli Arris TG2492-modemi noin kuukausi sitten. Yritin asentaa sen entisen Viihde-modemin tilalle, mutta se ei yhdistynyt verkkoon, vaikka jätin sen vilkuttelemaan yöksi.
Modemin US/DS-valo jää vilkkumaan, mutta ONLINE ei syty koskaan. Läppärini yhdistyy modemiin, mutta verkkoa ei (tietenkään) löydy. Laitoin vanhan modemin takaisin käyttöön ja kiireiltäni jätin modemin ongelmat sikseen, kunnes eilen laitoin sen taas kiinni seinään, siis TV-kaapelin pistokkeeseen sillä T-kappaleella.
Onko jotakin tehtävissä, vai palautanko modemin ja minne?

Heikki Makkonen

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hpguru

Hyvää keskipäivää.

Arris on todella laadukas kaapelimodeemi. Vian rajaamiseksi:

Toimiiko aiempi modeemi verkossa? Jos toimii, niin uusi ei ole kirjattu verkkoon Elisan toimesta, eli se vaatii modeemin CMACin ilmoittamisen Elisalle. Tämän jälkeen kaapelimodeemi yhdistää nettiin 2 min 22 sek - mistä tiedän? Koska minulla on täysin sama modeemi yli 8 kk.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Mikäli modeemi on kirjattu Elisan verkkoon eikä siltikään nouse verkkoon:
  • Kokeile eri rasiassa, tarvittaessa suoraan adapterilla esim. Vivanco N - Coaxial N F-liitin.
  • Soita vikailmoituksiin, numero linkistä, sillä linjan asetuksissa voi olla vikaa.
Toivottavasti tämä auttaa sinua modeemin kanssa.

Nyt soi Da Tweekaz - #Tweekay16 (Original Mix).

Hyvää päivän jatkoa!
Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

12 kommenttia

Forum|alt.badge.img+5
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 14255 kommenttia
  • Vastaus
  • 16. huhtikuuta 2019
Hyvää keskipäivää.

Arris on todella laadukas kaapelimodeemi. Vian rajaamiseksi:

Toimiiko aiempi modeemi verkossa? Jos toimii, niin uusi ei ole kirjattu verkkoon Elisan toimesta, eli se vaatii modeemin CMACin ilmoittamisen Elisalle. Tämän jälkeen kaapelimodeemi yhdistää nettiin 2 min 22 sek - mistä tiedän? Koska minulla on täysin sama modeemi yli 8 kk.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Mikäli modeemi on kirjattu Elisan verkkoon eikä siltikään nouse verkkoon:
  • Kokeile eri rasiassa, tarvittaessa suoraan adapterilla esim. Vivanco N - Coaxial N F-liitin.
  • Soita vikailmoituksiin, numero linkistä, sillä linjan asetuksissa voi olla vikaa.
Toivottavasti tämä auttaa sinua modeemin kanssa.

Nyt soi Da Tweekaz - #Tweekay16 (Original Mix).

Hyvää päivän jatkoa!

  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 16. huhtikuuta 2019
Mikä on CMAC ja mistä se löytyy?

Vanha Viihde-modemi toimii. Läppäri menee sen kautta verkkoon - ja pysyy - lankaliittymällä hyvin, mutta WLAN on alkanut pätkiä ajoittain.

Forum|alt.badge.img+5
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 14255 kommenttia
  • 16. huhtikuuta 2019
CMAC löytyy Arriksen pohjasta, tarrasta jossa myös muut tiedot, soita Elisan asiakaspalveluun tai mene OmaElisan Chatiin ja ilmoita tämä CMAC. CMACin avulla modeemi päästetään nettiin kaapeliverkossa, ilman uutta CMACia vain vanha modeemisi toimii siinä. Kun saat uuden CMACin tietoihin, niin vanhan modeemin vastaava poistetaan, ja se lakkaa toimimasta.

CMAC voi löytyä myös tuotteen pakkauksesta tai oheismateriaalista mikäli tallella.

Ennen kuin tämä on hoidettu, Arris tulee vilkuttamaan valoja. Käynnistä laite uudelleen ja resetoi tarvittaessa, jotta taajuushaku nopeutuu samalla, kun Elisa on kirjannut sen tietoihin. Heti kun Arris saa yhteyden verkkoon, US, DS ja NET (Online) lukittuvat ja palavat kiinteästi.

Vanhan modeemin voi viedä kierrätykseen SER-pisteelle tai Giganttiin ilmaiseksi.

Nyt soi The Vision - Follow Your Heart (Original Mix).

  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 16. huhtikuuta 2019
Ka niinpä onkin tarra tuolla pohjassa ja siinä CMAC!
On myös MTA MAC ja WAN MAC. Näitäkö ei tarvita?

Minkähän takia tätä CMAC-asiaa ei hoidettu Elisalla saman tien?
Nyt minulla on mennyt aikaa modemin kanssa tapellessa.
Ei ole ennen ollut tällaista hässäkkää, vaikka on laitteita joskus uusittu.

Forum|alt.badge.img+5
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 14255 kommenttia
  • 16. huhtikuuta 2019
Muita ei tarvita, mutta kun soitat, tai chattaat pidä modeemi koko ajan vieressäsi. Siellä tarkistetaan nuo tiedot ja kysytään jos muuta tarvitaan. Jos todetaan, että tieto on oikea jo valmiiksi, selvitetään muita syitä miksei modeemi nouse suoraan linjalle.

Mielestäni se on CMACista kiinni, jos ei nettiä tule päivien odotteluista huolimatta, vanhan toimiessa. Yli tuntia ei pidä odottaa kaapelimodeemin kanssa, jos ei verkkoa löydy.

En osaa sanoa miksi Elisa on hoitanut tuon modeemin vaihtotilanteesi näin huonosti, annathan siitä palautetta kun soitat, niin ehkä yrittävät olla tarkempia jatkossa ja seuraava säästyy.

Nyt soi Jay Reeve - Voice Of Silence (Original Mix).

Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2911 kommenttia
  • 16. huhtikuuta 2019
Terve @heikmak5 ! Voit myös toki puhelimitse meille olla yhteydessä ongelmasta 🙂 Halutessasi voit myös lisäillä asiakasnumerosi ja modeemisi MAC-osoitteen profiiliisi, niin päästään tätä kautta katsomaan asiaa! 🙂

  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 17. huhtikuuta 2019
Sain asian hoidettua chat-palvelun kautta ja nyt Arris on verkossa.
Kiittelen neuvoistanne.

Heikki Makkonen

  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 22. huhtikuuta 2019
Minulla on sama ongelma kuin yllä kuvattu. Paitsi että ei ole ennen ollut käytössä verkkomodeemia vaan adsl. Antennipistokkeen kautta kaapeli-tv näkyy hyvin, mutta Arris ei löydä verkkoa. Puuttuu myös ehkä se CMAC, mutta outoa että siitä ei mainita mitään laitteen kytkentäohjeessa.
Näin pääsiäispyhinä ei pääse edes Chatiin, ja tiistaina aamusta lähden reissuun.
Onko niin, että itse en voi tuota CMAC koodia mihinkään kirjata vaan tarvitsen live-yhteyden Elisaan?

Dj_God
Forum|alt.badge.img+26
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 6895 kommenttia
  • 22. huhtikuuta 2019
@Apli Tietääkseni Elisan vikapalvelu päivystää myös tänään, onhan se auki 24/7. Vikapalvelun tavoitat samasta numerosta kuin asiakaspalvelun. Silloin kun asiakaspalvelu on kiinni, kuuntele nauhoite loppuun ja puhelu yhdistyy vikapuolelle automaattisesti.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot

  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 22. huhtikuuta 2019
Kiitos @Dj_God, soitin vikapalveluun.
Ei löytynyt selitystä, mutta vikailmoitus tehty eteenpäin ja palaavat asiaan jossain vaiheessa.
Katsotaan, miten etenee.

  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 30. huhtikuuta 2019
Sain apua lopulta vikapalvelusta.
Ohje oli soittaa antenniliikkeeseen ja pyytää päivittämään omakotitalon kaapelivahvistin soveltuvaan malliin. Meillä lisäksi melko iso talo ja paljon antennipisteitä, joten antenniliikkeen ammattilainen valitsi, asensi ja sääti uuden tehokkaan vahvistimen paikalleen. Samalla tuli päivitettyä vanhat, osin vialliset liittimet jakokaapissa. Lasku n. 300 euroa, homma tuli kuntoon. Eli aina ei kytkentä onnistu helposti "myyjän" ohjeen mukaan liittämällä ainoastaan Arris antennipistokkeeseen. Projekti kesti yli 2 viikkoa ja aiheutti ylimääräisen kuukausitilauksen/-laskun vanhalta ADSL-toimittajalta. Mutta, nyt pelaa ja nopeuskin oli luvatulla alueella, eli 95 Mbit/s.

Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 6128 kommenttia
  • 30. huhtikuuta 2019
Hyvä kuulla @Apli että yhteys tuli kuntoon 🙂 Noi on aina vähän haastavia hetkiä kaikille kun tulee noita sisäverkon vajavaisuuksia vastaan, niistä kun ei täältä puolen tiedetä mitään 😕 Toisaalta kun tosiaan positiivisen kautta koittaa miettiä niin nyt pitäisi teillä olla sisäverkko entistä ehompana ja ompahan ainakin huollettu vastaisuuden varalle kuntoon ennen kuin nuo osin vialliset liittimetkään mitään pahaa pääsivät aiheuttamaan 🙂