Arris TG2492s kaapelimodeemin logi täyttyy virheilmoituksista jatkuvasti, vaikka yhteys silti toimii

  • 22 November 2020
  • 13 kommenttia
  • 911 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Hei

Ajattelin kysyä nyt parit jutut ja yksi niistä on tämä, johon en ole oikein saanut vastausta vaikka Elisan puhelintuesta kysyin.

Eli tuntuu vain että eihän sen asian ihan näin kuuluisi olla. Tykkään katsoa aina uusista laitteista valikot läpi ja tutustua laitteeseen, ja nyt kun käytössä on tuo Arriksen modeemi 250M netillä, niin huomasin logeja katsoessani että sinne tulee mitä laskin niin ihan 4-6 tunnin sisään montakymmentä viestiä niin että koko logilistalla näkyy aina kerrallaan vain yhden päivän virheilmoituksia.

Virheet ovat suurimmaksi osaksi:
“DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4”,
“DHCP Renew - lease parameters tftp file-melisa_150.cfg”

Noita DHCP ilmoituksia tulee puolen tunnin välein viisi kappaletta

Sitten meiltä löytyy aina välillä näitäkin:

“No Ranging Response received - T3 time-out”,
“Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out”,
“Missing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel”

Nuo minua enemmän huolestuttavat jos tulee, mutta en ymmärrä tuota jatkuvaa DHCP spämmiäkään.

Statistiikat kaapelimodeemin yhteydessä ovat hyväksytyissä rajoissa. Aikaisemmin oli liikaa signaalivahvuutta, mutta soitettuani Elisalle huoltomies tuli säätämään päärakennuksesta arvot kohdilleen. Yhteys toimii tosiaan niin että Elisalla tulee valokuitu rivitalon päärakennukseen ja siitä lähtee coaxilla asukkaille, jossa Arris on kiinni.

Soitin tosiaan Elisan tekniseen tukeen yhdessä vaiheessa, kun netti katkeili pari kertaa, ja mainitsin että mulla on logilista koko ajan täynnä viestejä ja arviolta siellä ainakin yli sata ilmoitusta on per päivä, johon teknisestä tuesta vastattiin vaan aika tylyyn sävyyn että ei siinä mitään vikaa ole ja timeout virheitä siellä kuuluukin olla kun kaapelimodeemin yhteys on niin herkkä, että niitä virheitä sataa jos edes sää vähän muuttuu tai jotain, että jos siinä yhteydessä olisi oikeasti jotain vikaa niin yhteys olisi täynnä packet lossia ja virheitä olisi tuhansia sekunnissa.

Jäi vähän hämmästyttään vaan tuo vastaus. Kyllähän niitä vakavia virheitä varmasti näkyisi enemmänkin jos olisi vikaa, ja koska packet lossia ei pahemmin ole kun olen testannut pingailla useita tunteja Googlen palvelinta, ja nettiyhteys on lähes koko aika vakaa, niin asiathan toimii silloin kyllä. Silti en ihan osta sitä että näin suurella tiheydellä virheilmoituksia ei olisi mitään väliä. Jos jotain niin haluaisin edes tietää lisää infoa asiasta, eikä vain että “Kaikki ok, älä murehdi.”

Muistaakseni tuosta DHCP Renew spämmistä katsoin aiemmin jotain keskustelua, että palveluntarjoajan konfigurointitiedostossa voi olla joku kohta väärin tai puutteellinen ja siksi tuo spämmii tai ignooraa, tai sitten että kaapelimodeemi ei ymmärrä kaikkia konfigurointeja ja ignooraa vain. Onko näin? Ja onko tämä jotain jolle Elisa voisi sitten tehdä jotain?

Onko kukaan muu kokenut tällaista tai onko selvinnyt miksi on näin?


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Käyttäjätaso 5

Moi @Jarska92 ! Nyt tämä ketju on johonkin livahtanut meiltä, mutta katsotaanhan tilannetta läpi tarkemmin. Tottakai haluan myös kuulla onko muilla yhteisöläisillä ollut samanlaisia tapauksia kyseisen Arris TG2492s laitteen kanssa. Tällä viikolla myös kyseiselle modeemille ajetaan ohjelmistopäivitys meidän toimesta (versio 9.1.103FL ) jolla voisi olla vaikutusta tähän :thinking: Lisätietoa tuosta uudesta ohjelmistoversiosta löytyy täältä: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-tg2492s/

 

Voisitko myös lisäillä tuon asiakasnumerosi profiiliisi niin mekin voidaan täältä päästä vilkuilla tuota laajakaista-linjaa hieman pinnan alta. :mag:

Käyttäjätaso 7

Saattaa tuon päivityksen myötä ongelmat vain lisääntyä.

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/arris-kaapelimodeemi-ja-asus-rt-ac88u-518279?postid=642821#post642821

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Moi @Jarska92 ! Nyt tämä ketju on johonkin livahtanut meiltä, mutta katsotaanhan tilannetta läpi tarkemmin. Tottakai haluan myös kuulla onko muilla yhteisöläisillä ollut samanlaisia tapauksia kyseisen Arris TG2492s laitteen kanssa. Tällä viikolla myös kyseiselle modeemille ajetaan ohjelmistopäivitys meidän toimesta (versio 9.1.103FL ) jolla voisi olla vaikutusta tähän :thinking: Lisätietoa tuosta uudesta ohjelmistoversiosta löytyy täältä: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-tg2492s/

 

Voisitko myös lisäillä tuon asiakasnumerosi profiiliisi niin mekin voidaan täältä päästä vilkuilla tuota laajakaista-linjaa hieman pinnan alta. :mag:


Kiitos vastauksesta. Laitoin nyt tuon asiakasnumeron profiiliin niin löytyy sieltä :relaxed:

@Sokrates Kiitos myös sulle tuosta tiedosta, tulevaisuudessa itsellä aikomus laittaa juuri tää Arris siltaavaksi ja joko pfsenseä tai ubiquityä perään, vähän vielä auki miten meinaan toteuttaa verkon päivityksen. Toivon kyllä että tuo siltaavan tilan rikkimeneminen korjataan pikimmiten, koska monelle aika tärkeä ominaisuus…

Varmaan silti itse ajan tuon päivityksen jossain välissä ja katson mitä tapahtuu, mutta josko ei jäisi tuo ongelma ikuiseksi.

Käyttäjätaso 7

Varmaan silti itse ajan tuon päivityksen jossain välissä ja katson mitä tapahtuu, mutta josko ei jäisi tuo ongelma ikuiseksi.

Minulla on sellainen käsitys , että Elisa ajaa nuo päivitykset pakotetusti laitteisiin eikä sitä voi itse estää muuten kuin ottamalla laitteen pois verkosta ja korvaamalla jollakin muulla.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Jotain sen suuntaista ajattelinkin, että sama se on ajaa kun tulee jossain välissä pakolla kuitenkin. Ei tällä hetkellä riko mitään itselle, kun ainut laite, mutta verkkokama on kiinnostanut sen verran pitkään jo paljon, että kyllä se jossain vaiheessa tulee mietintään.

Onkos sulla @Sokrates kokemusta noista Fritzboxeista kun porukka 6660:aa kovasti suosittelee, että saako sitä siltaavaksi, jos Arris ei jatkossa enää hoida hommaa hyvin?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Jotain sen suuntaista ajattelinkin, että sama se on ajaa kun tulee jossain välissä pakolla kuitenkin. Ei tällä hetkellä riko mitään itselle, kun ainut laite, mutta verkkokama on kiinnostanut sen verran pitkään jo paljon, että kyllä se jossain vaiheessa tulee mietintään.

Onkos sulla @Sokrates kokemusta noista Fritzboxeista kun porukka 6660:aa kovasti suosittelee, että saako sitä siltaavaksi, jos Arris ei jatkossa enää hoida hommaa hyvin?

Oletuksena Fritz!Boxia ei saa siltaavaksi. Jostain syystä valmistaja on valikoista piilottanut asetuksen josta tämä tehdään. Tuon valikon saa kyllä näkyviin, mutta vaatii vähän kikkailua. Itse sen otin näkyviin ja tällä hetkellä linux on siltaavassa portissa ja muu liikenne menee boxin reitittämänä. Eli siltaus toimii hyvin kunhan vaan saa sen valikon näkyviin.

En kunnolla enää muista mitä ohjetta käytin, saattoi olla tämä https://bbs.io-tech.fi/threads/fritz-box-6490-cable-siltaavaksi-bridge-moden-avausohje.39090/

Käyttäjätaso 7

Onkos sulla @Sokrates kokemusta noista Fritzboxeista kun porukka 6660:aa kovasti suosittelee, että saako sitä siltaavaksi, jos Arris ei jatkossa enää hoida hommaa hyvin?

Minulla ei ole eikä ole koskaan ollutkaan kaapelimodeemia , joten omakohtaista kokemusta niistä ei ole. Käsittääkseni kaapeliliittymän omistajat ovat olleet kohtalaisen tyytyväisiä Fritzboxeihin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Jotain sen suuntaista ajattelinkin, että sama se on ajaa kun tulee jossain välissä pakolla kuitenkin. Ei tällä hetkellä riko mitään itselle, kun ainut laite, mutta verkkokama on kiinnostanut sen verran pitkään jo paljon, että kyllä se jossain vaiheessa tulee mietintään.

Onkos sulla @Sokrates kokemusta noista Fritzboxeista kun porukka 6660:aa kovasti suosittelee, että saako sitä siltaavaksi, jos Arris ei jatkossa enää hoida hommaa hyvin?

Kirjoitin tähän eilen pidemmän vastauksen, mutta se jäi johonkin moderoitavaksi.

 

Lyhyt vastaus siltaus ei vakiona toimi fritz!Box 6660:ssa. Pienellä kikkailulla sen saa toimimaan ja toimii silloin hyvin. Itsellä yksi portti sillattuna, jossa linukka ja muut portit reititettynä joiden takana muu kotiverkko.

Käyttäjätaso 1

Jotain sen suuntaista ajattelinkin, että sama se on ajaa kun tulee jossain välissä pakolla kuitenkin. Ei tällä hetkellä riko mitään itselle, kun ainut laite, mutta verkkokama on kiinnostanut sen verran pitkään jo paljon, että kyllä se jossain vaiheessa tulee mietintään.

Onkos sulla @Sokrates kokemusta noista Fritzboxeista kun porukka 6660:aa kovasti suosittelee, että saako sitä siltaavaksi, jos Arris ei jatkossa enää hoida hommaa hyvin?

Kirjoitin tähän eilen pidemmän vastauksen, mutta se jäi johonkin moderoitavaksi.

 

Lyhyt vastaus siltaus ei vakiona toimi fritz!Box 6660:ssa. Pienellä kikkailulla sen saa toimimaan ja toimii silloin hyvin. Itsellä yksi portti sillattuna, jossa linukka ja muut portit reititettynä joiden takana muu kotiverkko.

Hei,

 

Minkälaisesta kikkailusta on kyse, että siltauksen saa toimimaan? Vakavasti harkinnassa tämmöisen hankinta, koska tuo TG2492 firmis päivitys rikkoi minulla siltauksen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Kirjoita googleen fritzbox siltaavaksi. Heti ensimmäisestä linkistä löytyy ohje. En nyt laita tuota linkkiä suoraan, ettei viesti juutu taas moderointiin.

 

 

Käyttäjätaso 5

Moi @Jarska92 ! Nyt tämä ketju on johonkin livahtanut meiltä, mutta katsotaanhan tilannetta läpi tarkemmin. Tottakai haluan myös kuulla onko muilla yhteisöläisillä ollut samanlaisia tapauksia kyseisen Arris TG2492s laitteen kanssa. Tällä viikolla myös kyseiselle modeemille ajetaan ohjelmistopäivitys meidän toimesta (versio 9.1.103FL ) jolla voisi olla vaikutusta tähän :thinking: Lisätietoa tuosta uudesta ohjelmistoversiosta löytyy täältä: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-tg2492s/

 

Voisitko myös lisäillä tuon asiakasnumerosi profiiliisi niin mekin voidaan täältä päästä vilkuilla tuota laajakaista-linjaa hieman pinnan alta. :mag:


Kiitos vastauksesta. Laitoin nyt tuon asiakasnumeron profiiliin niin löytyy sieltä :relaxed:
 

Kiitos. Mitä nyt sain linjamittauksella yhteydestä irti, niin tänne päätyyn ei ole rekistöröitynyt mitään ongelmointia tai poikkeavia linja-arvoja. Täällä onkin muut Yhteisöläiset hyvällä voluumilla keskustelleet, niin uskon kyllä apua ja ammattitaitoa tästä ketjusta löytyvän. :thumbsup:

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Pistänpä vielä viestiä tuohon aloituspostaukseen viitaten, että nyt kun käynnistin Arriksen uusiksi ihan vain sillä, että josko tulisi mulle uusin päivitys sitä kautta, kun ei ole vielä tänne asti kantautunut, niin huomasin että modeemin linjoille noustessa tuli kaksi ilmoitusta logeihin, mitä en ole aikaisemmin huomannut, joka voisi liittyä tuohon konfigurointi virheeseen yhteydessä:

“TLV-11 - unrecognized OID”,
“Improper Configuration File CVC Format”

Niin onko nää konfigurointijutut jotain yleistä kaapelimodeemilla, että ignooraa jonkun kohdan ja jatkaa toimintaa, vai onko jotain, jota olisi hyvä lähteä selvittämään?

Se on hyvä tietää kuitenkin @MiikaMoi että linjat on kunnossa sieltä katsottuna, kiitos tarkistuksesta :smiley: Itsekin vähän mietin että netti kyllä toimii, ettei nuo kriittisiä virheitä välttämättä ole. Sitä vaan on itse aina kiinnostunut tietämään asioista niin siksi lähdin kyseleen näitäkin virheilmoituksia, että mitä niistä osaisi joku sanoa.

Jätän asian vielä auki keskustelulle että jos jotain selkenee, ja sitten kun saan päivityksen tänne niin kommentoin missä mennään.

Ja muuten @apaak88 toisessa keskustelussa täällä yhteisön laajakaista puolella Miika mainitsikin että laittaa tiedon eteen päin siltaus tilan ongelmista, niin toivotaan että homma lähtee eteen päin, ja ei ehkä kannata sen tiedon nojassa lähteä heti kiirehtimään uutta modeemia hankkimaan :slight_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

”Improper Configuration File CVC Format”

Ihan perusjuttu, Arrikset eivät tykkää Elisan asetustiedostoista. Asia on ollut näin jo vuosia.