Elisalta on soiteltu pian vuoden ajan kuukauden parin välein, ja yritetty saada luopumaan hyvin toimivasta VDSL-yhteydestä (75M/10M), ja ottamaan 5G-yhteys sen sijaan. Ymmärrän, että kuparien kerimisestä tiedotetaan ja korvaavaa liittymää tarjotaan sitten kun on sen aika, mutta kerron nyt miksi tämä Elisan toiminta on alkanut toden teolla riepomaan.
- Myyjät kehottavat vaihtamaan liittymää aina juuri sillä hetkellä ja perusteluna on, että kuparit meinataan muka pian kerätä pois. Silti myyjillä ei ole edelleenkään mitään tietoa siitä milloin se oikeasti tapahtuu täällä. Pian vuosi kulunut ensimmäisestä soitosta.
- Myyjät muotoilevat asian lievästi pelottelevaan sävyyn ikään kuin netti katkeaa suunnilleen minä hetkenä hyvänsä, ja kannattaa vaihtaa liittymä hyvissä ajoin ettei vaan tule ikävää yllätystä
- Myyjät väittävät 5G-yhteyden olevan parempi kuin nykyinen kiinteä yhteys ja vetoavat “uuteen tekniikkaan”, maksiminopeuksiin ja vanhojen kuparien ongelmiin. Tällä asuinalueella kuparit ovat alle 20v vanhat ja hyvässä kunnossa. Vanhanaikainen tekniikka ei tarkoita huonoa, vaan usein päinvastoin.
- Elisan sivuilta on hämmentävän vaikea löytää tietoa noiden 5G-kotinetti liittymien miniminopeudesta, mutta se on ilmeisesti 5-10 Mbps, mikä ei tietysti riitä. Jos Elisa takaisi edes 50Mbps nopeuden, niin asia olisi eri, ja liittymänvaihdosta voisi neuvotella. Asuinpaikallani 5G-verkko ei ole erityisen vahva edes Elisan omien karttojen mukaan, mutta myyjiähän se ei kiinnosta
- Myyjät väittävät, että just ko. hetkellä kannattaa vaihtaa niin saa hyvän tarjouksen, koska myöhemmin niitä tarjouksia ei saa. Ei minua ensinnäkään kiinnosta tarjoukset vaan vakaa nettiyhteys. Toisaalta näitä samoja tarjouksia on tuputettu jo pian vuoden ajan, joten eivät ne (valitettavasti) mihinkään lopu. Saisivat ne tarjoukset jo loppua, niin ei tarvitsisi kuunnella sitä myyjien tuputusta
- Olen toistuvasti sanonut, että ei tarvitse soitella uudelleen ennen kuin on tiedossa milloin nykyinen liittymä lopetetaan. Myyjä aina sanoo merkitsevänsä tiedon tästä tietoihini. Silti joku (joskus jopa sama henkilö) soittaa kuukauden parin päästä uudelleen täsmälleen samoilla myyntipuheilla
En periaatteen vuoksikaan vaihda liittymääni yhtään aiemmin kuin on pakko. Sitten kun on pakko, ja jos 5G-yhteyteen pitää vaihtaa, niin Elisa on varmasti listallani viimeisenä. Otan mieluummin liittymän mistä tahansa muusta firmasta.
Minulla itselläni riittää tietämys ja osaaminen arvioimaan mikä minulle on parhaaksi. Minua harmittaa todella paljon niiden monien puolesta, jotka ovat näiden myyjien myyntipuheiden armoilla pystymättä itse arvioimaan väitteiden todenmukaisuutta.
EDIT: 16.9.2024 // Muokattu pois asiattomuudet ja otsikko kuvaavammaksi. -Burnett