Vastattu

Ethernet kaapelilla yhteys katkeilee

  • 16 August 2016
  • 7 kommenttia
  • 1743 katselukerrat

Vanha ADSL yhteys vaihdettiin Elisa Viihde paketin myötä VDSL2 yhteydeksi. Samalla vaihdettiin vanha modeemi uuteen ZyXel VMG-3925 modeemiin. Langattomat laitteet kytkeytyvät kaikki hienosti, mutta Ethernet kaapelilla modeemiin liitetyn pöytäkoneen (pari vuotta vanha HP, Windows 10:llä) yhteys katkoo koko ajan. Yhteys on hetken päällä, sen jälkeen yhteyden merkki ilmoittaa että "Ei internet yhteyttä", tätä kestää joitakin sekunteja. Sen jälkeen muodostaa taas yhteyden joka taas katkeaa. Soitin jo pariin kertaan Omaguru -palveluun, mutta tehdyt toimenpiteet (ajurin poisto ja uudelleen asennus ja järjestelmän palautus) ei muuttanut tilannetta. Palomuuriin asetettu oletusasetukset kun modeemin vaihdon jälkeen mm. Spotifysta ja Google Chromesta tuli joku palomuuria koskeva virheilmoitus. Voisiko noissa asetuksissa olla jotain mikä katkoo tuota yhteyttä? Mitä asetuksia tuohon pitäisi muuttaa?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 17 August 2016, 11:28

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Sammuuko LAN-portin merkkivalo modeemista silloin kun tuo yhteys katkeaa ?
Joo, hetkeksi häviää siinä kohtaa. Riippumatta siitä missä portissa tuo kaapeli on kiinni, kaikki portit on kokeiltu ja parilla eri kaapelilla. (Windowsin vikadiagnoosi ilmoittaa että kaapeli olisi irti tai rikki, mutta se nyt pitäisi olla poissuljettu vaihtoehto).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Joko koneen tai modeemin verkkokortti on risa / tai ethernet liittimen portissa mekaaninen vika (voi olla myös likaa kontakteissa = liittimen luiskissa). Tuota voi yrittää putsata pumpulipuikolla, jossa on alkoholia. Hyvin harvinainen (mutta mahdollinen) skenaario on, että ethernet liittimessä on huono juotos yhdessä ethernet liittimen liuskassa ja tämä aiheuttaa katkoja.

Jos johtoa liikuttelee katkeileeko yhteys ? Jos näin tekee, niin kohtakti vika. Yhteys pitäisi pysyä katkeilematta vaikka johtoa liikuttelee.

Jos ongelma koneen päässä, niin kannattaa ostaa uusi verkkokortti (ja poistaa emolevyllä oleva käytöstä). Verkkokortti pöytäkoneeseen maksaa n. 15€. Jos ongelma taas modeemin päässä, niin modeemi vaihtoon.

T: Tuomas
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Joo, hetkeksi häviää siinä kohtaa. Riippumatta siitä missä portissa tuo kaapeli on kiinni, kaikki portit on kokeiltu ja parilla eri kaapelilla. (Windowsin vikadiagnoosi ilmoittaa että kaapeli olisi irti tai rikki, mutta se nyt pitäisi olla poissuljettu vaihtoehto).

Olisiko sinulla mahdollista testata langallista verkkoa jollain muulla koneella? Kone voi olla mikä tahansa, vaikka naapurin/lähisukulaisen läppäri. Tämä auttaisi rajaamaan vikaa joko modeemiin tai pöytäkoneen verkkokorttiin.

Jos sama ongelma toistuu myös toisella koneella verkkokaapelista riippumatta, on vika modeemissa -> modeemi vaihtoon. Jos toisella koneella langallinen yhteys toimii kuten sen kuuluukin toimia, on vika pöytäkoneesi verkkokortissa -> verkkokortti vaihtoon / kone huoltoon.

Mikä on tuon HP:n koneen tarkka ikä? Onko se yli vai alle kaksivuotias? Mikäli kone on alle kaksivuotias, voit saada koneen vielä takuuhuoltoon. Sinun tulee ottaa yhteys siihen jälleenmyyjään, jolta olet koneen ostanut (poislukien Anttila, joka on konkurssissa, eikä enää hoida takuuasioita). Jälleenmyyjä voi anoa HP:lta takuuhuoltolupaa. Lupa myönnetään, mikäli voidaan olettaa, että vika on fyysisessä komponentissa. Tätä varten testaaminen toisella koneella olisi suotavaa.
Unohtuikin tuosta viestistä mainita että toisella läppärillä on kokeiltu kaapelilla yhteyttä, ja se toimii. Aiemmassa modeemissa tuo pöytäkone oli myös ethernet -kaapelilla kiinni ja silloin se toimi moitteettomasti.
Johdon liikuttelu ei vaikuta yhteyden katkeamiseen, vaan tuo tapahtuu hyvin säännöllisellä syklillä ilman että johtoon koskee. Sen jälkeen yhteys taas muodostuu ja katkeaa taas hetken kuluttua. Siksi tuollainen mekaaninen vika kuulostaa mielestäni epätodennäköiseltä? Täytyy vielä kaivella kuitit tuon koneen hankkimisesta...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Kyllä tuo vika vaikuttaisi olevan pöytäkoneen verkkokortissa, mikäli läppäri toimii samoilla kaapeleilla ja samoissa porteissa normaalisti.

Kannattaa siis kaivella kuitit ja selvittää koneen tarkka ikä. Takuuseen se kannattaa huollattaa, mikäli mahdollista. Muussa tapauksessa hankkimaan erillinen verkkokortti. Suuresta kustannuserästä ei ole kyse, kuten tuokki jo tuossa aiemmin kertoikin.
Käyttäjätaso 7
Kyllä tuo vika vaikuttaisi olevan pöytäkoneen verkkokortissa, mikäli läppäri toimii samoilla kaapeleilla ja samoissa porteissa normaalisti.

Kannattaa siis kaivella kuitit ja selvittää koneen tarkka ikä. Takuuseen se kannattaa huollattaa, mikäli mahdollista. Muussa tapauksessa hankkimaan erillinen verkkokortti. Suuresta kustannuserästä ei ole kyse, kuten tuokki jo tuossa aiemmin kertoikin.


Niinpä.

Jos takuu ei ole enää voimassa , niin sitten ai kannata emolevyä korjauttaa , vaan suosiolla hankkia erillinen verkkokortti ja disabloida emolla oleva. Emon korjaus maksaa taatusti moninkertaisesti verrattuna uuteen verkkokorttiin.