Skip to main content
Vastattu

Kaapeli 1000 Mbit/s


MSilta

Missähän mahtaa olla vika? Eilen toimi ihan hyvin jokaisella laitteella. Wi-fi käytössä nyt, ja antaa tuollaiset lukemat. Eilen tuli sentään 700Mbps. Elisa varmaan rajoittaa kaapelissakin nettiä ?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi MSilta

Patomiäs kirjoitti:

OK, ilmoittele kun laitellaan jos ei siihen mennessä itsekseen heräile nopeudet kuntoon :)

Moro taas. Ilmoitin elisalle liittymästä, ja vastasivat että selvittävät asiaa. Hetki sitten tuli viesti kännykkään → Alueelta puuttui 1G: Liittymälle tarvittavat 8 lisäkanavaa. Johan parani vanhaan :)

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

22 kommenttia

MiikaMoi
  • Entinen elisalainen
  • 1425 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2020
MSilta kirjoitti:

Missähän mahtaa olla vika? Eilen toimi ihan hyvin jokaisella laitteella. Wi-fi käytössä nyt, ja antaa tuollaiset lukemat. Eilen tuli sentään 700Mbps. Elisa varmaan rajoittaa kaapelissakin nettiä ?

Moi @MSilta ! Ei olla meidän päässä ryhdytty kaapelilaajakaistojen nopeuksien rajoittamiseen 👍 Selvitetelläänhän mistä tämä nopeuden lasku johtuu. Tarkistin tuon laajakaistan provisoinnin ja

Onko käytössä millainen modeemi ja onko sitä vielä kokeiltu resetoida? (napattu reset-reikään jollain sopivalla työkalulla 30s ajan). Tarkistin tuon laajakaistan provisoinnin ja kyllä sinne tonni ollaan sallittu ja arvot näyttävät linjalla hyvältä :)


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2020
MiikaMoi kirjoitti:
MSilta kirjoitti:

Missähän mahtaa olla vika? Eilen toimi ihan hyvin jokaisella laitteella. Wi-fi käytössä nyt, ja antaa tuollaiset lukemat. Eilen tuli sentään 700Mbps. Elisa varmaan rajoittaa kaapelissakin nettiä ?

Moi @MSilta ! Ei olla meidän päässä ryhdytty kaapelilaajakaistojen nopeuksien rajoittamiseen 👍 Selvitetelläänhän mistä tämä nopeuden lasku johtuu. Tarkistin tuon laajakaistan provisoinnin ja

Onko käytössä millainen modeemi ja onko sitä vielä kokeiltu resetoida? (napattu reset-reikään jollain sopivalla työkalulla 30s ajan). Tarkistin tuon laajakaistan provisoinnin ja kyllä sinne tonni ollaan sallittu ja arvot näyttävät linjalla hyvältä :)


Hei.

 

Käytössä on

Kotiboksi Arris TG2492s ja on resetoitu ja käynnistetty uudelleen.  Nyt hieman parempi :) Mutta ei nopeammaksi mene.

 


MiikaMoi
  • Entinen elisalainen
  • 1425 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2020
MSilta kirjoitti:


Hei.

 

Käytössä on

Kotiboksi Arris TG2492s ja on resetoitu ja käynnistetty uudelleen.  Nyt hieman parempi 🙂 Mutta ei nopeammaksi mene.

 

Kyllähän tuo alkaa jo aika hyvältä näyttämään :) Onko tuo mittaus tehty millä laitteella ja oletko kiinni Arriksessa langattomasti? Onko mittaus tehty 2.4Ghz vai 5.0Ghz verkolla?


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2020

Olen laittanut modeemista olohuoneeseen Netgear X6 reitittimeen verkkokaapelilla,ja siitä wi-fi:n kautta kannettavalla.


  • 0 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2020
MSilta kirjoitti:

Olen laittanut modeemista olohuoneeseen Netgear X6 reitittimeen verkkokaapelilla,ja siitä wi-fi:n kautta kannettavalla.

Mittaa läppäri kaapelilla suoraan modeemiin kiinni, ellei parane tuosta on tuo Arris se pullonkaula.

Kyllä Elisan kaapelista pitäisi tämän verran irrota. 1000/50 M liittymällä.

 


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2020
MasaJussi kirjoitti:
MSilta kirjoitti:

Olen laittanut modeemista olohuoneeseen Netgear X6 reitittimeen verkkokaapelilla,ja siitä wi-fi:n kautta kannettavalla.

Mittaa läppäri kaapelilla suoraan modeemiin kiinni, ellei parane tuosta on tuo Arris se pullonkaula.

Kyllä Elisan kaapelista pitäisi tämän verran irrota. 1000/50 M liittymällä.

 

Se voi olla että Arris hidastaa,olen saanut parhaimmillaan hieman yli 670Mbps ja siihen se jumahtaa. Kaapelimodeemi on eri huoneessa joten ei ota digiboxista häiriöö. Toi Fritzbox olis varmaan hyvä, mutta kallis. Onko siinä millanen hallinta ?


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2020

Hyvin toimii taas :)


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2020

 


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 6128 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2020

Montako kanavaa sulla on kiinni http://192.168.100.1/ sivulla kun noita heikkoja tuloksia tulee versus kun toimii paremmin? Onko arvot muuten minkälaisella tolalla?


  • 0 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2020

Ettei vaan seinärasia tai vahvistin tee kepposiaan?


  • 0 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2020
MSilta kirjoitti:

Se voi olla että Arris hidastaa,olen saanut parhaimmillaan hieman yli 670Mbps ja siihen se jumahtaa. Kaapelimodeemi on eri huoneessa joten ei ota digiboxista häiriöö. Toi Fritzbox olis varmaan hyvä, mutta kallis. Onko siinä millanen hallinta ?

FrizBox laitteissa on markkinoiden paras hallinta, sekä päivitykset toimii omatoimisesti joten ei ole operaattorista riippuvainen.

Vuosia vanhoihinkin tulee jatkuvasti uusia päivityksiä.


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 4. huhtikuuta 2020
Patomiäs kirjoitti:

Montako kanavaa sulla on kiinni http://192.168.100.1/ sivulla kun noita heikkoja tuloksia tulee versus kun toimii paremmin? Onko arvot muuten minkälaisella tolalla?

 


  • 0 kommenttia
  • 4. huhtikuuta 2020

Aikoinaan kun itse yritin tuota 1000M saada käyttöön niin oli sama ongelma ettää nopeus jäi matalaksi.

Asentaja asiaa aikansa tutki ja sitten selvisi ettei taloyhtiöön tule tarpeeksi Elisan suunnasta kanavia mikä mahdollistaisi täyden nopeuden. Luovutin siinä vaiheessa mutta jonkin ajan päästä Elisalta otettiin yhteyttä että asia on korjattu joten otettiin uusi yritys jolloin saatiin tuo lähes 1000M kulkemaan.  Itse en tuosta kanava tekniikasta mitään ymmärrä muuta kuin mitä asetaja selvitti.

Toinen asia mikä vaikuttaa on modeemin kanava määrä mikä pitäisi olla 24 kanavaa mikä olisi ihanne määrä, itselläni on 24.

Ja tietenkin nykyvaatimukset täyttävät rasiat.


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 6128 kommenttia
  • 5. huhtikuuta 2020

Joo, näyttäis siltä että tarvii tosta kyllä vikailmoitusta nyt laittaa eteenpäin että saadaan kanavia vähän enemmän nousemaan ja nopeuskin kohdilleen. Sen verran vielä varmistaisin että onko pistorasiassa oleva haaroitin ja käytössä olevat johdot kuinka vanhoja? Ja onko sulla ylimääräisiä jatkojohtoja vai ihan vain ne paketissa tulleet piuhat käytössä? Ja tässä kohtaa jo maininta: Jos asentaja käy rajaamassa vian asiakkaan vastuualueelle vikailmoituksella (asiakkaan laitteet, johdot ja kytkennät) voi käynnistä tulla vianrajausmaksu asiakkaalle


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 6. huhtikuuta 2020
Patomiäs kirjoitti:

Joo, näyttäis siltä että tarvii tosta kyllä vikailmoitusta nyt laittaa eteenpäin että saadaan kanavia vähän enemmän nousemaan ja nopeuskin kohdilleen. Sen verran vielä varmistaisin että onko pistorasiassa oleva haaroitin ja käytössä olevat johdot kuinka vanhoja? Ja onko sulla ylimääräisiä jatkojohtoja vai ihan vain ne paketissa tulleet piuhat käytössä? Ja tässä kohtaa jo maininta: Jos asentaja käy rajaamassa vian asiakkaan vastuualueelle vikailmoituksella (asiakkaan laitteet, johdot ja kytkennät) voi käynnistä tulla vianrajausmaksu asiakkaalle

Moro. Haaroitin ei ole käytössä koska TV on eri rasiassa olohuoneessa, piuhat on kaapelimodeemiin uudet mitkä tuli mukana. Tuo pitkä verkkokaapeli on noin 1v vanha, ja vedetty katon rajaan kevyesti kiinni. Ainakin vanhalla Camo 250Mbps netillä tuli loistavasti. Täällä on joskus käynyt asentaja ja ihmetellyt signaaleja, jonka jälkeen mennyt jakamoon ( ihan vieressä kuulemma) ja säätänyt jotain, joskus auttaa joskus ei.


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 6128 kommenttia
  • 6. huhtikuuta 2020

Okei, eli sisäverkon osuus pitäisi olla kunnossa :) Laitellaanko eteenpäin vikailmoituksena nyt siis? :) 


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 6. huhtikuuta 2020
Patomiäs kirjoitti:

Okei, eli sisäverkon osuus pitäisi olla kunnossa :) Laitellaanko eteenpäin vikailmoituksena nyt siis? :) 

Eipä nyt vielä tarve,hieman remonttia tehdään niin tavarat sekaisin ja kulkuväylillä.


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 6128 kommenttia
  • 6. huhtikuuta 2020

OK, ilmoittele kun laitellaan jos ei siihen mennessä itsekseen heräile nopeudet kuntoon :)


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • Vastaus
  • 8. huhtikuuta 2020
Patomiäs kirjoitti:

OK, ilmoittele kun laitellaan jos ei siihen mennessä itsekseen heräile nopeudet kuntoon :)

Moro taas. Ilmoitin elisalle liittymästä, ja vastasivat että selvittävät asiaa. Hetki sitten tuli viesti kännykkään → Alueelta puuttui 1G: Liittymälle tarvittavat 8 lisäkanavaa. Johan parani vanhaan :)


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 6128 kommenttia
  • 8. huhtikuuta 2020

No nyt! Ja joo, jos kanavia ollut edes tarjolla niin kummakos jos nopeudestakin jäätiin :sweat_smile:  


MSilta
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 16 kommenttia
  • 8. huhtikuuta 2020
Patomiäs kirjoitti:

No nyt! Ja joo, jos kanavia ollut edes tarjolla niin kummakos jos nopeudestakin jäätiin :sweat_smile:  

Niinpä mutta nopeasti saivat selville & korjattua ! :)


Forum|alt.badge.img+2
  • Aktiivinen keskustelija
  • 51 kommenttia
  • 18. huhtikuuta 2020

Itselläni on tuo Arris TG2492s modeemi ja 1Gb yhteys. Yleensä se toimii hyvin. Latausnopeudet ovat 800-900Mb ja ylöspäin aika lähellä 50Mb.

Joskus tuntuu, että jotkin sivut toimivat tahmeasti, ja kun Speedtestillä kokeilee, niin ELISAn palvelimelta latausnopeus on pudonnut alle 10Mb:n. Hassua on se, että muilta palvelimilta nopeus pysyy luokassa 800-900Mb. Modeemin buutti auttaa asiaan.

Onko kyse firmisongelmasta, laiteongelmasta vai mistä? Miksiköhän vain ELISAn palvelimilta tuo latausnopeus jää alhaiseksi?

Onko jotain muuta modeemia mahdollista saada kaapeliverkkoon, joka toimisi paremmin?

Ja vielä asiakaspalvelulle erikoisviesti. Jos epäilette, että kyse on asiakkaan pään konfiguroinnista, laiteympäristöstä tms., niin voin toki tehdä halutessanne vianetsintää täällä vastaanottopäässäkin, hintaan 200€/alkava tunti, jota ei veloiteta, jos vika löytyy muualta kuin ELISAlta toimitetuista laitteista tai laiteympäristöstä.