Kaapelilaajakaistan kanssa ongelmia

  • 29 January 2018
  • 6 kommenttia
  • 1652 katselukerrat

Terve!

Meillä on ollut jo pidemmän aikaa kaapelilaajakaistan kanssa ongelmia täällä Pohjanmaalla. Pätkimistä tapahtuu päivittäin ja pahimmillaan useita kertoja päivässä. Meillä on vaihdettu Voimatelin toimesta uudet antennipistokkeet seinään, mutta siitäkään ei ole apua. Kävimme jo vaihtamassa kertaalleen uuden modeeminkin vanhan tilalle, mutta siitäkään ei ollut loppujen lopuksi apua.

Kun modeemin (Arris TG2492S-85) 192.168.100.1-sivusta katsoo event logia, niin viimeisen päivän aikana näyttää tältä:

1/29/2018 0:50 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 0:50 68010600 6 DHCP Renew - lease parameters tftp file-msaunalahti_126.cfg modified;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 2:15 84000500 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 6:50 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 6:50 68010600 6 DHCP Renew - lease parameters tftp file-msaunalahti_126.cfg modified;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 10:38 84000500 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 12:50 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 12:50 68010600 6 DHCP Renew - lease parameters tftp file-msaunalahti_126.cfg modified;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 14:00 84000500 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 18:50 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 18:50 68010600 6 DHCP Renew - lease parameters tftp file-msaunalahti_126.cfg modified;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/29/2018 19:03 84000500 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=38:70:0c:36:12:4a;CMTS-MAC=84:b8:02🇨🇨ed:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Kysymykseni onkin, että onko tuo ihan normaalia? Netti tuntuu aina pätkäisevän tuon SYNC-virheen aikana. Voimatelin-asentajan mukaan modeemin kaikki lähetysvoimat ym. näyttivät OK:lta.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

6 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Moikka Dastis ja tervetuloa Palstalle!

Jopas vaikuttaa merkilliseltä. Pätkiminen ei missään nimessä normaalia ole. Onko ongelmaa pelkästään netin kanssa, vai oireileeko myös kaapelitv? Mittasin yhteyttä nyt etänä, ja mittauksen perusteella linja toimisi ainakin tällä hetkellä niinkuin kuuluu. Olethan vaihtanut myös antennijohtoa ja kokeillut ilman mahdollista t -haaroitinta? Jos näistäkään ei apua löydy, voipi olla että on vikailmoituksen paikka. Vikailmoituksen jättäminen onnistuu esimerkiksi Facebookin kautta yksityisviestillä, tai puhelimitse 24/7 numerossa 010190240 (pvm/mvm)

Samankaltaiselta ongelmalta vaikuttaa meilläkin Arris Firmware versio 9.1.103DE2 Tampereella. Vähintään kerran päivässä, yleensä aamulla ensimmäisenä laitteet ei toimi vaan DHCP osoitteen sijaan on self-signed IP osoite, jolla ei pääse nettiin. Myös suoraan ethernet-kaapelilla Arrikseen kiinni laitettu laite ei saa 192.168.0.0/24 verkon DHCP osoitetta vaan se täytyy konffata staattisesti, että pääsee käsiksi Arriksen admin interfaceen. Ainoastaan Arriksen uudelleen käynnistäminen korjaa ongelman hetkeksi. Logeja en ole huomannut katsoa juuri ongelma hetkellä, kun yleensä on kiire saada netti toimimaan.

Arriksen LAN client listiä kun tutkailee, kun ongelma on päällä, ei näy juuri mitään ihmeellistä, DHCP lease time on default 3600 sekunttia, joidenkin laitteiden kohdalla renew lease päivämääränä saattaa käynnistyksen jälkeen hetkittäin olla vuosi 1970 tai 0000 (aina toimiessakin tyhjä 0-00-00 00:00:00.00 IPv6 DHCP:lle). Toisaalta käyttöliittymä ei näytä aiemmin allokoituja, ei yhteydessä olevia laitteita, minkä huomasin, kun vaihdoin offsetin DHCP:lle alkamaan 192.168.0.10 siltä varalta, että ongelma olisi jokin laite jolla olisi staattinen 192.168.0.2-9 IP osoite. Arriksen uudelleen käynnistämisen jälkeen osa ethernetillä Arriksessa kiinni olevista laitteista, jotka tarkistin, että on konffattu DHCP:llä jatkoivat edelleen saman esim 192.168.0.4 osoitteen käyttöä, osa sai uuden 192.168.0.10+ osoitteen. Arris 5G WLAN on käytössä (piilotettu verkko, mutta enabloitu) ja siinä on MAC osoite access control, joka sallii yhden laitteen. Muut laitteet ovat kiinni toisen WLAN aseman kautta, joka puolestaan on ethernetillä kiinni Arriksessa muutaman muun laitteen kanssa esim Elisa Viihde boxi, joka nyt on uutena kiinni suoraan ethernetillä, aikaisemmin oli WLAN aseman kautta. Joka tapauksessa se, ettei Arris DHCP toimi silloinkaan ilman rebootia kun laitteeseen kytkee ethernetillä läppärin viittaa siihen, ettei ongelma ole WLAN setup.

Voiko Elisa Viihde IPv6 sotkea koko DHCP jakelun? Tosin aikaisemmin kaksi muutakin laitetta saivat IPv6 osoitteet, joten ihan en ymmärrä mikä nyt olisi muuttunut. Katkaiseeko Elisa toisesta päästä netin jostakin syystä ja Arris ei uusi eikä jakele DHCP osoitteita, jos kaapeliyhteys ei ylipäätään toimi?

Elisa kaapelilaajakaista asennettu parisen viikkoa sitten. Päivittäin tulee pari kolme kertaa tilanne että nettiyhteys katkeaa. Ei sitä muuten varmaan huomaisikaan, mutta nyt etätyöaikaan on vähän noloa pudota nettipalaverista kesken kaiken. Ikävään on myös se että yhteyden katketessa monet verkossa VPNn kautta käsiteltävät tiedostot lukittuvat, eikä niitä voi enää tallentaa samalla nimellä yhteyden palatattua. Miten selviää missä vika? Läppäri langattomassa yhteydessä ARRIS-boksiin

Piti vielä sanomani, että kaapelinetti tuli otettua pelkästään etätöiden takia, kun 4G verkkossa ei tällä etäisyydellä riittänyt kaista kahden aikuisen ja kahden lapsen etätöihin/opiskeluihin. Ja sama pätkiminen ilmenee myös ethernet-yhteydellä olevalla toisella koneella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ei muutakuin vikailmoitusta Elisan suuntaan. On hyvin mahdollista, että asuntosi sisäverkko häiritsee yhteyttä ja antennirasioiden vaihto yleensä auttaa. Asutko taloyhtiössä ? Tällöin taloyhtiön vastuulla on korjata sisäverkko.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Heippa, täällä kans yksi Tampereella pätkimisestä kärsivä. Alkoi muutamia päiviä sitten.

Välillä yhteys palautuu itsekseen, välillä pitää sammutta modeemista virrat kokonaan.

Itseäni häiritsee arriksen logeista löytyvä :

 

2020-05-19 09:42:45.00 [dos]UDP Packet - Source:192.168.254.254,636 Destination:192.168.254.253,111
2020-05-19 09:42:50.00 [dos]UDP Packet - Source:192.168.254.254,681 Destination:192.168.254.253,40431
2020-05-19 09:42:55.00 [dos]UDP Packet - Source:192.168.254.254,726 Destination:192.168.254.253,111
2020-05-19 09:43:00.00 [dos]UDP Packet - Source:192.168.254.254,771 Destination:192.168.254.253,40431

Onko tuosta nyt luettava DDOS ja omassa sisäverkossa ?

 

-Tomi