Skip to main content
Vastattu

Kiinteä laajakaista hyytyy satunnaisesti

  • 29. lokakuuta 2024
  • 7 kommenttia
  • 231 katselukerrat

Yhteys on muotoa valokuitu (pienehköön) taloyhtiöön ja kaapelimodeemitekniikalla asuntoihin jaettu, modeemina Arris TG2482. Yhteysnopeus nopein saatavilla ollut 1000/50. Tietääkseni taloyhtiössä ei muita “tehokäyttäjiä” ole. Tietokone on johdolla kiinni modeemissa, wlania en käytä (toki olen kokeillut ja pian mainittu ongelmaa toistuu senkin kautta). Kaikki laitteet ovat päällä 24/7.

 

Teen yhteyden varassa päivisin töitä ja toisinaan myös iltaisin streamaan lähetystä maailmalle Twitch/Youtube kautta. Käytän paljon Discordia ja äänipuheluita sen kautta.

 

Tässä on viimeisen vuoden aikana ilmennyt sellainen toistuva ilmiö että yhteyden lähetysnopeus romahtaa ja tätä myöten myös latausnopeus. Tämä saattaa tapahtua aivan yllättäen mihin aikaan päivää tahansa, yleensä tietää siitä että vastapuoli puheyhteydessä mainitsee että ääni alkaa särkeä ja menee “robottimaiseksi”. Tässä kohtaa kun teen pikaisen Speedtestin niin tulos on latauspuolella luokkaa että lähtee 100-200Mbps väliltä liikkeelle josta kipuaa 400-600Mbps välille riippuen tilanteesta siinä ajassa kun testiä suoritetaan, lähetyspuoli ontuu 1-3Mbps luokassa ja käy hetkittäin melkein nollissa, tuntuu kuin sitä rajoitettaisiin reilulla kädellä koska yli sen ei mennä pitkässäkään testissä. Silloin kun kaikki toimii oikein on latausnopeus tukeva ~950Mbps ja lähetys aika tarkkaan heilumaton 54Mbps.

 

Silloin kun ongelma pamahtaa päälle ja menen OmaElisaan, teen sieltä yhteyden vianmäärityksen niin tulee tieto että “yhteyteesi vaikuttaa laajempi ongelma jne”. Tiettyyn pisteeseen asti tämän ongelman kanssa pystyi elämään mutta nyt on alkanut tapahtua useamman kerran viikossa ja pilannut striimin useaan kertaan. Tätäkin kun osa-aikaisesti työnä teen ja osa katsojista on maksavia niin tilanne turhauttaa kaikkia osapuolia.

 

Joskus taannoin tapahtui vähän vastaavanlaista jolloin yhteys tokeni tekemällä “hard reset” modeemille pitämällä reset nappia 30sek pohjassa ja odotti että yhteys lähtee takaisin linjoille. Tämä ei enää tunnu auttavan.

 

Mistä tälläinen johtuu? Kaava kun on hyvinkin identtinen ongelman ilmetessä, vajaa puolet latauskaistasta ja muutama megabitti lähetyskaistaa. Hajontaa ei juurikaan ole. Ruuhkatilanteessa ymmärtäisinkin sen mutta silloin olettaisin että tilanne eläisi koko ajan ruuhkautumisen mukaan.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi

Suosittelen tässä asiassa olemaan yhteydessä meidän vikapalvelun puoleen, että saadaan tutkittua tarkemmin ongelmaa. Tarvittaessa myös vikailmoitus, mikäli tarvitsee kentällä käydä tutkimassa! 😊 Tervetuloa myös OmaYhteisöön @Kalle83! 👌

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

7 kommenttia

zoppendorf
  • 93 kommenttia
  • 29. lokakuuta 2024

“Kuvailemasi yhteyden ongelma voi johtua useista eri tekijöistä, varsinkin kun taloyhtiöissä yhteydet on jaettu kaapelimodeemitekniikalla. Yleisiä syitä ja mahdollisia ratkaisuja ovat:

  1. Kaapelimodeemin ruuhkautuminen:

    • Kaapelimodeemitekniikka on altis ruuhkautumiselle, koska yhteys on jaettu koko taloyhtiön alueella. Vaikka mainitsit, ettei ole muita tunnettuja "tehokäyttäjiä," voi yksittäisten asukkaiden verkon käyttö kasvaa ajoittain, erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Jos ongelma toistuu tietyillä kellonajoilla, tämä on todennäköistä.
  2. Modeemin lämpökuorma tai ohjelmisto-ongelma:

    • Arris TG2482 voi joutua lämpötilan tai pitkän käyttöajan myötä kuormittuneeksi. Lämpeneminen tai ohjelmistovirheet voivat johtaa lähetys- ja vastaanottotehon laskuun. Kokeile irrottaa modeemi sähköverkosta muutamaksi minuutiksi, ja käynnistää se uudelleen. Lisäksi tarkista, onko modeemissa saatavilla ohjelmistopäivityksiä.
  3. Laajempi verkko-ongelma operaattorin puolella:

    • Jos OmaElisa-toiminto näyttää laajemman ongelman viestiä, se viittaa siihen, että vika saattaa olla operaattorin verkkosegmentissä, johon taloyhtiön yhteydet on liitetty. Tämä on yksi keskeinen tekijä, etenkin jos ongelmat toistuvat samaan aikaan päivästä ja ovat operaattorista riippumattomia. On mahdollista, että alueella on liian monta tilaajaa samalla kaapeliverkkosegmentillä.
  4. Upstream- ja downstream-kanavien tasapainotus:

    • Kaapelimodeemin upstream- ja downstream-kanavat voivat ajautua epätasapainoon, mikä näkyy erityisesti lähetysnopeuden voimakkaana heikkenemisenä. Tämän voi tarkistaa modeemin hallintapaneelista, jos se on saatavilla. Ota yhteyttä operaattoriin ja pyydä heitä tarkistamaan yhteyden kanavatasapaino ja säätämään sitä tarvittaessa.
  5. Kaapeliverkon signaalihäiriö:

    • Koko kaapeliverkon alueella voi ilmetä häiriöitä, jotka vaikuttavat signaalin laatuun. Tällöin modeemi saattaa menettää yhteyttä hetkellisesti tai vastaanottaa virhesignaaleja. Tämä voidaan tarkistaa modeemin signaalitiedoista tai pyytämällä operaattorilta verkon signaalimittaus (mm. SNR-arvot).
  6. Käytön analysointi ja uuden modeemin kokeilu:

    • Jos ongelmat jatkuvat eikä Arris TG2482 korjaudu tehdasasetuksilla, pyydä operaattorilta testattavaksi uutta laitetta. Modeemin vaihtaminen voi toisinaan ratkaista epämääräisiä ongelmia, jotka johtuvat laitekohtaisista eroista.

Voit kokeilla näitä keinoja, mutta jos ongelma jatkuu, kannattaa olla yhteydessä operaattorin tekniseen tukeen ja raportoida häiriö toistuvana. Pyydä heitä myös seuraamaan verkon suorituskykyä taloyhtiössä, sillä ongelma voi edellyttää laajempaa kaapeliverkon uudistusta.”

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 29. lokakuuta 2024

Ei millään pahalla mutta kyllä sitä on itsekin tullut jo kysyttyä ChatGPT:ltä ajatuksia että mitä on mieltä tästä tilanteesta, mutta kiitos vain 👋 tässä ei tullut mitään uutta mitä ottaa huomioon.


zoppendorf
  • 93 kommenttia
  • 29. lokakuuta 2024
Kalle83 kirjoitti:

Ei millään pahalla mutta kyllä sitä on itsekin tullut jo kysyttyä ChatGPT:ltä ajatuksia että mitä on mieltä tästä tilanteesta, mutta kiitos vain 👋 tässä ei tullut mitään uutta mitä ottaa huomioon.

“Ymmärrän! Jos kaipaat syvempää tai teknisempää näkökulmaa tiettyihin ongelman osiin tai tekniikoihin, kerro vain, niin voin keskittyä esimerkiksi erityisiin protokollatason selityksiin, spesifisiin kaapelimodeemitekniikan haasteisiin tai puskuriylivuotojen monimutkaisempiin hyödyntämismenetelmiin.”

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/arris-tg2482/

Mikäli/kun  yo. toimenpiteet on tehty operaattori kykenee varmistamaan että taloyhtiön kuitu/kaapeli-verkkosegmentti toimii moiteettomasti myös kuormitustilanteissa..Ja eipä tuo vaihtokaapelimodeemin testauskaan ole huono vaihtoehto...


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1105 kommenttia
  • 29. lokakuuta 2024

Eikös noissa Arris modeemeissa ole jotain ongelmaa yleisemmälläkin tasolla. Haulla löytyy keskusteluja. Jopa Teams-palaverit voivat jäädä vsin haaveeksi tuolla laitteella. Itselläni oli mahdollisuus siirtyä kaapelimodeemista kuituun enkä ole tuon Arris:n kanssa joututnut taistelemaan.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2110 kommenttia
  • 29. lokakuuta 2024

Tuota jumittelua oli minullakin arriksen kanssa aikoinaan, kunnes laitoin sen siltaavaksi ja perään asuksen reitittimen.


Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 1339 kommenttia
  • Vastaus
  • 30. lokakuuta 2024

Suosittelen tässä asiassa olemaan yhteydessä meidän vikapalvelun puoleen, että saadaan tutkittua tarkemmin ongelmaa. Tarvittaessa myös vikailmoitus, mikäli tarvitsee kentällä käydä tutkimassa! 😊 Tervetuloa myös OmaYhteisöön @Kalle83! 👌


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 31. lokakuuta 2024

Tein vikailmoituksen eilen aamulla ja oli kuulemma laajempi ongelma ja tiedostettu jo. Äsken tuli viesti että olisi korjattu... Noh illalla sen näkee kun pääsee koeponnistaan. 


Osallistu keskusteluun