Skip to main content

Kohinahäiriö alueella

  • 27. helmikuuta 2025
  • 25 kommenttia
  • 407 katselukerrat

Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia

 

Eli täällä joensuun alueella on ollut tässä kohinaa jo jonkin aikaa ja Elisan asiakaspalvelu sanoo vaan että teidän puolelta ei enää asiaa tutkita. Kohina ilmenee Upstreamin 64QAM putoamisena 4QAM ja 16QAM joka jatkuu tietyn aika välein tai välillä sattuman varaisesti. Nämä häiriöt on jatkuneet 2023 huhtikuun jälkeen kun alueela tehtiin ‘’parannuksia’’ verkkoon ja olen sen jälkeen kamppailut tässä Elisan kanssa että vika saataisiin korjattua. Häiriöt saattaa tapahtua päivittäin, kerran tai pari kertaa viikossa ja joskus jopa 1 kerran kuukauden välein. Samanlaisen keskustelun löysin aikaisemmin tästä viasta ja johon kommentoin tästä viasta ilman minkäänlaista vastausta mutta se on epäilyttävästi suljettu eikä siihen voi kommentoida enää ja tammikuussa lähettämääni viestiini ei edes vastattu ollenkaan ja vikailmoitukseni suljettiin sen jälkeen. 

Tälläiselta näyttää nämä häiriöt

 

Ja nämä häiriöt jatkunee kohta 2 vuotta. Omalta osalta on kaikki mahdollinen kokeiltu eikä ole korjaantunut. Olisi kiva tietää miksi asiakaspalvelu vaan jarruttaa asiaa eikä yritä auttaa millään lailla vaa tarjoaa irtisanomista tai vaihtamista 5G:hen.

Oliko tästä hyötyä?

25 kommenttia

Anspandeemus
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 573 kommenttia
  • 3. maaliskuuta 2025

Olettaisin, että sieltä on nyt usemmat vikailmoitukset tehty (kerta pidempi aikainen ongelma kyseessä), niin mitkä niiden vikailmoitusten tulokset ovat olleet? 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 4. maaliskuuta 2025

Viimeisin viesti jossa vikaa yritetty korjata sanottiin näin “Alueella ilmeni jälleen kohinaa. Häiriö poistui itsekseen ennen kuin asentaja sai rajattua viallisen talouden mistä tuota häiriötä verkkoon päin syntyi.”  sen jälkeen vaan tullut sama viesti asiakaspalvelulta “ Harmillista kuulla, että liittymäsi toimivuus ei ole vastannut odotuksiasi. Pahoittelen asiasta sinulle aiheutunutta harmia. Kuten aikaisemmissa viesteissä on mainittu, niin alueella on todettu kohinaa. Kohinan syynä saattaa olla mikä tahansa rikkinäinen laite, mikä on kiinni antenniliitännässä. Kohinavika ei aina aiheuta katkosta tai toimimattomuutta. Se voi näkyä pieninä katkoksina, nopeuden laskuna, kellotuksena tai sitten modeemi ei nouse linjoille. Kohinavika usein myös häviää, eikä ole jatkuvaa. Tilanne huomioonottaen on sinulla halutessasi oikeus irtisanoa sopimuksesi poikkeuksellisesti ilman irtisanomisaikaa, joka on normaalisti 14 vuorokautta. Asiaa ei ole ikävä kyllä enää mahdollista tutkia Elisan puolelta enempää.” eli ymmärsinkö oikein että Elisa ei enää yritä rajata mikä kiinteistö/laite aiheuttaa häiriötä alueella.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 30. maaliskuuta 2025

Melkein tässä kuukauden tutkaillu tilannetta ja vieläkin häiriöt jatkuu mutta jotain yritettiin tehdä häiriölle kun tossa 10.03 päivä tuli noin 2min katkos linjassa ja päivän parin päästä piti modeemi käynnistää uudelleen kun ei ollut netti yhteyttä ollenkaan kun aamulla heräsin. 

 

Tänään sitten taas ilmeni upstreamin kanavien tiputus sinne 16QAM mutta vain 1 tai 2 eikä kaikki 4 kanavaa. 

Eli näyttäsi että kai siellä jotain parannusta saatu tehtyä mutta ei vielä kokonaan saatu häiriötä pois.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 30. maaliskuuta 2025

Nyt sitten jo kolmas upstreamin kanavakin tippuilee sinne 16qam ja häiriöitä alkoi tapahtua tihempään tahtiin siinä noin 20-30min välein ja joskus aikasemmin.

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 1. huhtikuuta 2025

Ja nyt sitten lopulta taas upstreami kaikki kanavat tippuivat sinne 16QAM. Ruvetaanko sieltä Elisan puolelta asiaa hoitamaan vai pitääkö tässä olla isännöitsijään yhteydessä ja sitä kautta painostaa Elisaa korjaaman häiriön irtisanomisen uhalla niinkuin noissa vanhoissa keskusteluissa on jouduttu tekemään.  

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 1. huhtikuuta 2025

Lopulta upsteami tippui sinne 4QAM kaikilla kanavilla ja on siellä pysyvästi. Tätä siis tapahtuu noin kuukauden välein ja qam putoilee ja nousee 3min välein. On se kumma kun tätä tapahtunut kohta 2 vuotta alueen ‘’parannus työn’’ jälkeen eikä vikaa ole saatu korjattua.

 


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2125 kommenttia
  • 1. huhtikuuta 2025

Isännöitsijä se kai vastaa osakkaalle ? Valita sinne ja se voi sitten reklamoida Elisaa ?


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 1. huhtikuuta 2025

Laiton vikailmoituksen ja kumman nopeasti häiriö poistui (10-20min lähetyksestä) (Lisätietoa asiaasi liittyen: Aluellanne on ollut kohinavika kaapelitelevisioverkossaa joka on ratkennut).  Jos nämä häiriöt on todettu olevan alueella eikä johdu kiinteistöstä jossa asun tai laitteistani ja jatkuneet tosi pitkän aikaa ja saadan noin nopeasti hoidettua niin miksi sitä vieläkin tapahtuu...


ilponen
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 764 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2025

Hyvä kun pistit vikailmoitusta asiasta! Ja tottakai hyvä kans kuulla että se häiriö vihdoin poistui ja homma tuli kuntoon. 😊 Vikailmoituksilla nämä onneksi selviää. 


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2125 kommenttia
  • 2. huhtikuuta 2025
ilponen kirjoitti:

Hyvä kun pistit vikailmoitusta asiasta! Ja tottakai hyvä kans kuulla että se häiriö vihdoin poistui ja homma tuli kuntoon. 😊 Vikailmoituksilla nämä onneksi selviää. 

Ellen ihan väärin ymmärtänyt Eilin viestiä niin vika edelleenkin toistuu vaikka se korjattiin vartissa … Mitään ei siis tehty vaan naurettiin asiakkaan ongelmalle ja laitettiin tiketti kiinni ?


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2025

Eikä vika edes muuten poistunut kuin yhdeksi päiväksi taas alkoi upstreamin kavanat tippuumaan 16QAM, eilen ja tänään.

 


  • 4731 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2025
Eili kirjoitti:

Eikä vika edes muuten poistunut kuin yhdeksi päiväksi taas alkoi upstreamin kavanat tippuumaan 16QAM, eilen ja tänään.

 

Uutta vikailmoitusta vaan, eihän siinä muukaan auta.

On ennenkin jouduttu laittamaan monen monta vikailmoitusta peräperää.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 3. huhtikuuta 2025

Laiton uuden vikailmoituksen perään. Se vaan että tätä on jatkunut kohta 2 vuotta ja laitettu monen monta ilmoitusta siinä välissä ja omalta osalta käyty läpi ettei ole vika kiinteistön sisäverkossa tai omissa laitteissa.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 4. huhtikuuta 2025

Nyt sitten tuli viesti noin 15.30 että Elisan asiantuntijan mukaan ‘’Olemme tutkineet tekemänne häiriöilmoituksen. Seurantamme mukaan kaapelimodeeminne on toiminnassa ja pysynyt linjalla hyvillä linja-arvoilla.’’ mutta tämä ei ole totta kun eilen ja tänään silti upstreamin häiriötä tapahtuu.

Eilisen häiriöt vikailmoituksen uudelleen lähetyksen jälkeen.

 

Ja sitten vielä tämän päivän jotka tapahtuivat noin 1,5h ennen tätä ‘’ratkaisu’’ ilmoutusta.

Aivan naurettavaa toimintaa. Ja katselin vanhempia ‘’ratkaisu’’ viestejä jota olen saanu tässä parin vuoden sisään niin ihan samanlaisia ‘’ratkaisuja’’ sieltä vaan asiantuntijalta tulee.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3821 kommenttia
  • 4. huhtikuuta 2025

Kannattaisi varmaan miettiä, että kaapelimodeemitoteutuksen korvaisi g.fastilla ainakin jos samanlaisia ongelmia on muissakin huoneistoissa.

Tätä vaihtoehtoa voi selvittää kiinteistöliittymämyyntimme kanssa.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 5. huhtikuuta 2025

Eli tässä taas tarjotaan minulle liittymän vaihtoa eikä edesauttaa häiriön korjaamista, tullut ennekin asiakaspalvelulta että vaihtaisin liittymän 5G:hen/hommaan uuden Arriksen kaapelimodeemin tai irtisanon sopimuksen joka siis lisäisi asiakkaalle enemmän maksettavaa. Jos vika saatiin korjattua noin 20min niin miten vaikeaa sen on korjata pysyvästi vai eikö elisa halua käyttää resursseja asian hoitamiseen.

Tässä taas häiriötä tältä päivältä.

 

 


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2125 kommenttia
  • 5. huhtikuuta 2025
sakarialanne kirjoitti:

Kannattaisi varmaan miettiä, että kaapelimodeemitoteutuksen korvaisi g.fastilla ainakin jos samanlaisia ongelmia on muissakin huoneistoissa.

Tätä vaihtoehtoa voi selvittää kiinteistöliittymämyyntimme kanssa.

Onko tämä 2v sitten tapahtunut “verkonparannustyö”, josta ongelmat alkoivat, ollutkin siis myyntiargumentti 😅


  • 440 kommenttia
  • 6. huhtikuuta 2025
tontze kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

Kannattaisi varmaan miettiä, että kaapelimodeemitoteutuksen korvaisi g.fastilla ainakin jos samanlaisia ongelmia on muissakin huoneistoissa.

Tätä vaihtoehtoa voi selvittää kiinteistöliittymämyyntimme kanssa.

Onko tämä 2v sitten tapahtunut “verkonparannustyö”, josta ongelmat alkoivat, ollutkin siis myyntiargumentti 😅

Ei Elisalla onnistu nää “verkonparannustyöt”, kun aikanaan oli 100/5Mbit/s profiili ja täällähän oli aikanaan keskustelua siitä, että monella jäi 1.5-2Mbit/s lukemiin uppi. Uppi oli ennen verkonparannuksia 4.5Mbit/s. Kaikenlaisia juttua oli, että linja “huono” yms…, mutta eiköhän se Elisa ollut todellisuudella määrännyt pienemmän uppinopeuden suoraan verkon puolelta.

Ja nopeus nousi yllättäen jossain vaiheessa takaisin siihen 4.5Mbit/s.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 7. huhtikuuta 2025

Häiriöt vieläkin jatkuu ja tossa lauantaina tein uudestaan vikailmoituksen ja juttelin asiakaspalvelijan kanssa ja hän oli valmis laittaa vikailmoituksen eteenpäin kunnes hän kyseli miten pitkään tämä häiriö on jatkunut ja vastasin yli vuoden, sitten hän sanoi että vilkaisee vanhoja vikailmoituksia ja totesi vaan ettei laitakkaan sitä vikailmoitusta enää ja että asialle ei voi tehdä mitään. Puhelun jälkeen sitten huomasin vikailmoutuksessa että sopimusta on päivitetty mutta en tiedä miten sitä on muokattu.

Jokin tässä hommassa nyt alkanut epäilyttää kun tälleen asiakasta kohdellaan ja asiaa ei aleta hoitaamaan kuntoon.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 13. huhtikuuta 2025

Tässä on nyt tätä upstreamin kanavien jatkuvaa tippumista jatkunut jo yli 2 viikkoa eikä asialle ole tehty mitään. Ennen tätä nykyistä häiriötä tapahtui joka kuun lopussa parisen päivää sen jälkeen kun viime syksynä asiaa korjattiin hieman. Tarkistin näitä ottamiani arvoja ja tämä nykyinen tippuminen alkoi sen jälkeen kun 4 hop vaihtui 10.03 195.74.2.2:sesta 195.74.6.2:seen ja tämä osoite vaikuttaa olevan se jossa CMTS sijaitsee koska kun upstreamin kanavat tippuvat niin 195.74.6.2 nousee arvot korkealle ja saattaa joskus aiheuttaa kaikkien hyppyjen nousevan punaiselle

 

Näyttää siltä että vika sijaitsee tässä CMTS:ssä tai jokin siella lähellä aiheuttaa häiriötä siihen vai onko tämä kenties vaan Elisan verkon laatu nykyään josta joutuu maksaamaan. Tässä asiakaspalvelu vaan tarjonneet muita vaihtoehtoja tämän nykyisen liittymän tilalle parisen kuukatta sitten.

 


  • 4731 kommenttia
  • 13. huhtikuuta 2025

Kokeile sitä Elisan tarjoamaa Arrista puoleen hintaan.

Senhän voi palauttaa kuitenkin tuon ohjeen mukaisesti:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/sopimukset/sopimuksen-peruuttaminen/

Jos peruutus koskee pelkkää laitetta ja laite on täysin ehjä ja myyntikelpoinen, sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä meille erikseen. Tällöin voit lähettää alla olevan peruutuslomakkeen ja laitteen takaisin 28 vuorokauden kuluessa laitteen vastaanottamisesta.

(Tuollaiseen kokeiluun modeemeja/reitittimiä on jopa tarjottu asiakaspalvelussa.)


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 13. huhtikuuta 2025

Se vaan tässä että minulla oli ennen käytössä Arris TG2492s jonka tilalle hommasin sitten Fritzbox 6660 mutta ongelmat silti jatkuivat.


  • 4731 kommenttia
  • 13. huhtikuuta 2025
Eili kirjoitti:

Se vaan tässä että minulla oli ennen käytössä Arris TG2492s jonka tilalle hommasin sitten Fritzbox 6660 mutta ongelmat silti jatkuivat.

Kokeile silti, jos ongelmat jatkuu, niin “pallo” siirtyy takaisin elisalle.

Elisan mukaanhan sillä Arris TG2482:lla varmistetaan maksimaalinen yhteensopivuus.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 13. huhtikuuta 2025

?? Pallo on ollut Elisalla siis koko ajan tässä. Tämä ‘’tarjous’’ on jo melkein 4kk vanha eikä sitä enää uudelleen yritetty edes tarjota ja kohina häiriö alueella joka on siis todettu ongelma on myös rajattu pois tämän kiinteistön sisäverkosta ja laitteistani.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 16 kommenttia
  • 22. huhtikuuta 2025

Muistutan täällä että pahentuneet ongelmat vieläkin jatkuneet joka päivä tässä kuukauden verran upparin modulaatiot 1-2 kavanaa putoaa 16qam ja joskus kaikki neljä jolloin netti pätkäsee ja packet lossia ilmenee, ja tämä alkoi kun jotain siellä vaihdeltiin 10.03:tta niin että neljäs hop vaihtui 195.74.2.2 → 195.74.6.2 mutta eipä Elisan puolelta mitään tehdä ja olevat vaan hiljaa. Tässä kuva tämän päiväsestä upparin ongelmasta.

 


Osallistu keskusteluun