4G hidastunut yhtäkkiä

  • 25 August 2020
  • 6 kommenttia
  • 3836 katselukerrat

Noin viikko sitten alkanut 4g-yhteyden hidastelu alkaa jo harmittamaan. Keväällä hankittu yhteys (mobiililaajakaista 300M) toimi alkuun moitteettomasti, joskaan huippunopeuksiin ei silloinkaan päästy.

 

Tässä tilanne nykyään.

 

 

Keväästä ainoa asia mikä on muuttunut, niin modeemin (H112-370) päivitys asennettiin vastikään - jolloin omasta mielestä hidastelu alkoi, voi toki olla sattumaakin.

 

Signaaliarvotkin erittäin huonot:

 

CELL_ID 602625 (tämä oli ennen 602631, silloin yhteys tuntui toimivan paremmin)

RSRQ -11.0dB

RSRP -73dBm

RSSI <=-113dBm

SINR 8dB 

 

Mastoon on matkaa linnuntietä noin 530m. Mitähän tässä voisi seuraavaksi tehdä, jotta saadaan yhteys pelaamaan?


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

6 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

Noin viikko sitten alkanut 4g-yhteyden hidastelu alkaa jo harmittamaan. Keväällä hankittu yhteys (mobiililaajakaista 300M) toimi alkuun moitteettomasti, joskaan huippunopeuksiin ei silloinkaan päästy.

 

Tässä tilanne nykyään.

 

 

Keväästä ainoa asia mikä on muuttunut, niin modeemin (H112-370) päivitys asennettiin vastikään - jolloin omasta mielestä hidastelu alkoi, voi toki olla sattumaakin.

 

Signaaliarvotkin erittäin huonot:

 

CELL_ID 602625 (tämä oli ennen 602631, silloin yhteys tuntui toimivan paremmin)

RSRQ -11.0dB

RSRP -73dBm

RSSI <=-113dBm

SINR 8dB 

 

Mastoon on matkaa linnuntietä noin 530m. Mitähän tässä voisi seuraavaksi tehdä, jotta saadaan yhteys pelaamaan?


Näyttää siltä, että sinulla nykyään roikkuu tuo laite 800 MHz taajuudella (päätaajuutena). Aiemmin ollut 2600 MHz taajuudella (nämä voi päätellä Cellmapperista CELL_ID perusteella). Onkohan tuossa päivityksen yhteydessä sitten joku mennyt pieleen ja mennyt joku 800 MHz taajuuslukko päälle? Kannattaa katsoa, ettei ole mitään taajuuslukkoa päällä, jos tuossa laitteessa sellaisra on. Tuossa tukiasemassa, missä olet kiinni näyttäisi olevan 3 taajuutta eli 800 + 1800 + 2600 MHz. Laitteen pitäisi osata hyödyntää niitä kaikkia yhtä aikaa, mikäli ei ole lukittu yksittäiselle taajuudelle. Itse signaalin voimakkuus eli RSRP-arvo ainakin on erittän hyvä.

Minulla on sama ongelma mutta 5Gn kannsa. Sama H112-370 purkki käytössä. Aluksi sain 600M liittymästä noin 350-500M irti ja nyt päivityksen jälkeen on saanut olla iloinen jos on saanut yli 200

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Minulla on sama ongelma mutta 5Gn kannsa. Sama H112-370 purkki käytössä. Aluksi sain 600M liittymästä noin 350-500M irti ja nyt päivityksen jälkeen on saanut olla iloinen jos on saanut yli 200

 

Saatko pakotettua laitteen 4G:lle? Paljonko 4G:n nopeuden osuus on? Tuo nopeus jo kuulostaa siltä, että toimiikohan 5G edes kovin hyvin enää...

Sen verran täytyy nostaa kättä pystyyn virheen merkiksi, että olisi varmaan alkuun voinut kokeilla tuota laitteen uudelleenkäynnistämistä. Uudelleenkäynnistys näyttäisi auttavan siinä määrin, että yhteys toimii sen jälkeen “kuten ennen”.

 

Signaaliarvot omasta mielestä vieläkin kehnot, mutta ainakin yhteys toimii kohtuullisen hyvin. Ainoa mysteeri tässä on, että uudelleenkäynnistyksen joutuu tehdä päivittäin. Aina töistä tullessani yhteys matelee siellä  ~5mbps hujakoilla, mutta uudelleenkäynnistyksen jälkeen päästään taas ok nopeuksiin.

 

Onko mahdollista että päivitys tosiaan on “rikkonut” jotain? Saako Elisalta mistään vanhaa ohjelmistoversiota, jonka voisi päivittää takaisin laitteeseen ja katsoa onko sillä muutosta tilanteeseen?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

OT: Onkohan tässä käyny klassinen teletoimijan virransäästö -moodin päällekytkeytyminen klo 1 yöllä. Käyttämäsi laitteisto ei vain osaa ottaa 800 MHz ylittäviä taajuuksia uudelleen käyttöön sitten, kun ne ovat jälleen aamulla tarjolla. 

Löytänet palstalta kohtalotovereita. Teletoimija on vikailmoituksen saadessaan kytkenyt yksittäisiin mastoihin “valot päälle” siten, etteivät ne sammu edes yöaikaan. En tunne tekniikkaa, onko tässä pulmana tietynmerkkisten laitteistojen yhteensopimattomuus tms. Järkevää nähdäkseni olisi, että masto osaisi pitää ylemmät taajuudet käytössä, jos niissä on vielä datakäyttäjiä klo 1 yöllä. Toisaalta taas käyttäjän oma päätelaite lienee myös tyhmä, ettei se automaattisesti osaa hamuta uudelleen tarjottuja taajuuksia käyttöönsä.

OT: Onkohan tässä käyny klassinen teletoimijan virransäästö -moodin päällekytkeytyminen klo 1 yöllä. Käyttämäsi laitteisto ei vain osaa ottaa 800 MHz ylittäviä taajuuksia uudelleen käyttöön sitten, kun ne ovat jälleen aamulla tarjolla. 

Löytänet palstalta kohtalotovereita. Teletoimija on vikailmoituksen saadessaan kytkenyt yksittäisiin mastoihin “valot päälle” siten, etteivät ne sammu edes yöaikaan. En tunne tekniikkaa, onko tässä pulmana tietynmerkkisten laitteistojen yhteensopimattomuus tms. Järkevää nähdäkseni olisi, että masto osaisi pitää ylemmät taajuudet käytössä, jos niissä on vielä datakäyttäjiä klo 1 yöllä. Toisaalta taas käyttäjän oma päätelaite lienee myös tyhmä, ettei se automaattisesti osaa hamuta uudelleen tarjottuja taajuuksia käyttöönsä.

 

Tämä olisi järkeenkäypä selitys.