Liittymä on Vihdissä ja käytössä Huawei 715 modeemi, carrier aggregation, katolla olevat tupla suunta-antennit suunnattuna Nurmijärven Nummenpäässä olevaan mastoon. Haasteellisesta sijainnista johtuen käytössä on siis vain tämä yksi masto. Olen useasti ollut puhelimitse yhteydessä tekniseen tukeen ko. mastossa ilmenneiden ongelmien takia. Aina välillä tekninen tukikin on havainnut ongelman ko, mastossa ja joskus jopa buutannut ko. maston, mikä sitten on auttanutkin joksikin aikaa. Viimeksi soittaessani ei mastosta tällä kertaa tuen mukaan löytynyt teknistä ongelmaa. Tekninen tuki kertoi vain, että ko. masto on kovin kuormittunut ja antoi ymmärtää, että tilannetta ei aiota korjata. Nyt tilanne on vain pahentunut ja nopeuden tippuminen on lähes ”säännöllistä”, mikä haittaa jo etätyöskentelyä puhumattakaan pelaamisesta tai Elisa Viihde Premium käytössä olevasta digiboksista, jonka hankin HD Tv lähetyksien katsomiseen. Tekniseen tukeen en viitsisi enää soittaa, koska on niin turhauttavaa roikkua kymmeniä minuutteja linjalla ennen, kuin pääsee keskustelemaan kenenkään kanssa. Myöskään viimeksi saamani kommentit kuormitustilanteesta eivät tunnu kovin kannustavilta uuteen yhteydenottoon. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
On, mutta toisessa maakunnassa. Tosin tilanne korjaantui hieman tämän vuoden keväällä, kun Elisa asensi lisää antennaja mastoon. Toisessa paikassa taas uusittiin koko kalusto ja uudet antennit asennettiin toisin suunnatusti (missä sillä ei ole niin väliä, koska on kiinteä netti).
Alkuun vastaus oli vain, että ei olla ainakaan 3kk aikana tekemässä mitään. Sen jälkeen lähetettyihin havaintoihin vastattiin vain, että tilanne on tiedossa. Esim. noin 4 vuotta sitten sain lähes aina täydet 50 Mb/s, mutta enää pari vuotta sitten siitä oli turha haaveilla. Tosiaan nyt saattaa päästä senkin yli hyvällä tuurilla, mutta harvemmin jäädään alle 20 Mb/s.
Toki edelleen tilanne on välillä se, että videoiden katsominen ei toimi kunnolla. Modeemissa täydet palkit, mutta nopeus on siinä rajalla, ettei toimi edes alemmalla laadulla.
Kuitenkin tilanne todennäköisesti korjaantuu aikanaan. Havaintojeni mukaan 5 vuoden välein tehdään isompi remontti.
Jättäisin tuon premium-osuuden pois ja ottaisin perusboksin, sekin osaa HD:n. Ihan vain siksi, että maksaa vain minimistä, millä pärjää alhaisten nopeuksien takia.
Yleisenä havaintona kaikilta operaattoreilta, että liittymien hinnat nousee kovaa vauhtia, mutta laatu ei nouse samaan tahtiin. Jos saataisiin toteutuvan nopeuden mukaan laskutus, niin motivaatio ruuhkien poistamiseen olisi suurempi.
Kuuluvuuskarttojen lisäksi pitäisi saada toteutuneet nopeudet-karttoja.
Liittymä on Vihdissä ja käytössä Huawei 715 modeemi, carrier aggregation, katolla olevat tupla suunta-antennit suunnattuna Nurmijärven Nummenpäässä olevaan mastoon. Haasteellisesta sijainnista johtuen käytössä on siis vain tämä yksi masto. Olen useasti ollut puhelimitse yhteydessä tekniseen tukeen ko. mastossa ilmenneiden ongelmien takia. Aina välillä tekninen tukikin on havainnut ongelman ko, mastossa ja joskus jopa buutannut ko. maston, mikä sitten on auttanutkin joksikin aikaa. Viimeksi soittaessani ei mastosta tällä kertaa tuen mukaan löytynyt teknistä ongelmaa. Tekninen tuki kertoi vain, että ko. masto on kovin kuormittunut ja antoi ymmärtää, että tilannetta ei aiota korjata. Nyt tilanne on vain pahentunut ja nopeuden tippuminen on lähes ”säännöllistä”, mikä haittaa jo etätyöskentelyä puhumattakaan pelaamisesta tai Elisa Viihde Premium käytössä olevasta digiboksista, jonka hankin HD Tv lähetyksien katsomiseen. Tekniseen tukeen en viitsisi enää soittaa, koska on niin turhauttavaa roikkua kymmeniä minuutteja linjalla ennen, kuin pääsee keskustelemaan kenenkään kanssa. Myöskään viimeksi saamani kommentit kuormitustilanteesta eivät tunnu kovin kannustavilta uuteen yhteydenottoon. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Tuossa Elisan tukiasemassa näyttää olevan LTE800+LTE1800 ja jos tukiasema on kovin ruuhkautunut niin tilanne on hankala. Miltä signaaliarvot näyttävät kun katsot Huawein webbihallinnasta asetuksista (RSRP = voimakkuus, RSRQ = laatu, SINR = häiriötaso)? Arvot auttavat arvioimaan tilannettta, mieluiten ilman kuormitusta. Signaaliarvoilla on merkitystä erityisesti ruuhka-aikana saatuihin nopeuksiin.
Millaisia nopeuksia saat aikaisin aamulla tai yöaikaan ruuhka-aikojen ulkopuolella?
50M-liittymä on halvimpia Elisan mobiililaajakaistoista, joten sillä on myös pieni vaikutus ruuhkatilanteessa, jolloin liittymä saa hieman vähemmän resursseja (= vähemmän nopeutta) kuin esim. 300M-liittymä, johtuen eri priorisoinnista.
Mikäli tilanne ei parane millään konsteilla eikä Elisa lupaa parannusta asiaan niin kokeilisin Telian prepaidia. Telia on ilmeisesti eri mastossa (samassa kuin DNA), joten sitä pitää kokeilla ilman ulkoisia antenneja tai sitten suunnata antennit uudestaan. Käytössä Telialla on taajuudet LTE700+LTE800+LTE1800, joten saat tuolla Huawein purkilla LTE700 tai LTE800 + LTE1800 2CA kombon käyttöön. Melkein kokeilisin lukita LTE700+LTE1800 eli B28+B3.
DNAlla näyttää olevan vain pelkkä B20 LTE800, joten siellä on vähiten kapasiteettia lähtökohtaisesti ja saattaa olla myös ruuhkainen (tosin ikinä ei voi tietää jos ei kokeile...)
Kiitos kommenteista. Aluksi pahoittelut vääristä lähtötiedoista. Kyseessä onkin Mobiililaajakaista 4G Super, Maksiminopeus 100 Mbit/s, jonka arvioitu nopeus 4G-verkossa on 5-100 Mbit/s (3G-verkossa 0,4-35 Mbit/s).
Kömmähdys liittymän nopeudesta johtuu siitä, että nopeudet eivät koskaan ole ylittäneet 50 Mbit/s nopeutta, parhaimmillaan olleet lähellä 40 Mbit/s ja kyseessä siis on Elisan mukaan (lainaus liittymän kuvauksesta Oma Elisassa): ” Huippuliittymä internetin tehokäyttäjälle!”. Siis huippuliittymä, jossa nopeudet tippuu alle yhden megan täysillä signaalin voimakkuuksilla, vaikka luvattu vähintään 5 megaa!!
JM82 kommentti resurssien priorisoinnista on myös mielenkiintoinen asia, sillä kun olen asiaa joskus Elisan edustajilta Myymälässä kysellyt, olen saanut päinvastaista viestiä.
Elisa Vihde Pemiumin didgiboksin hankin silloin, kun DNA lopetti TV4:n ja MTV3:n HD lähetykset VHF-verkossa. Karkkilassa olevassa DNA:n mastossa oli myös VHF-lähettimet.
Aluksi Elisan Premiun boksilla suomalaiset HD-kanavat näkyivätkin netin kautta jatkuvasti HD:na. Parhaimmillaan Netflixin ja Rakutenin 4K, HDR, Dolby Vison jne. onnistuivat iltaisin.
Elisan mastoon aikoinaan siirryin, kun DNA:n nopeudet putosivat ja nimenomaan Carrier Argregaatiolla Elisan nopeudet aluksi riittivät.
Onko todella niin, että Telialla on omat vermeet DNA:n mastossa? Aikoinaan Sonera/GSM aikaan jouduin työantani ”puhelinpolitiikan” vastaisesti työsuhdepuhelimeeni pyytämään Elisan liittymän, juurikin sen takia, että Sonera ei toiminut täällä.
Kerrottakoon nyt vielä, että tämä paikka on jopa haasteellisempi (asun jyrkän mäen juurella – DNA:n masto mäen harjan takana) DNA:n maston kannalta. Liittymän vaihto siis vaatii katolle kiipeämisen ja antennien uudelleen suuntauksen, ei kovin miellyttävää hommaa usein toistuvana operaationa. Mutta ehkä näin täytyy taas tehdä.
Ihmetyttää vain kovin, että miten on mahdollista, vaikka maston kuormittumisen takia nopeudet ajoittain laskee reilusti alle 5 Mbit/s alarajan, ei operaattori ole halukas korjaamaan asiaa.
Ihmetyttää vain kovin, että miten on mahdollista, vaikka maston kuormittumisen takia nopeudet ajoittain laskee reilusti alle 5 Mbit/s alarajan, ei operaattori ole halukas korjaamaan asiaa.
Tuo aika tavallinen tilanne ja operaattori ei yhden asiakkaan pyynnöstä järin helposti ryhdy tekemään mitään. Vika-/katveilmoituksia pitäisi tulla useammalta , että parannuksia nopeammin ryhdyttäisiin tekemään.
Mainitsemasi liittymän sopimusehdoissa kerrotaan tosiaan DL-nopeuden vaihteluväliksi 5...100 Mbit/s ja jos nopeudet alittaa tuon minimin , niin suosittelen tekemään kirjallisen vikailmoituksen.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/
Kiitos linkistä
Lähetin viestiä asiakaspalveluun. Vaikuttaa vaan siltä, että siellä sama henkilökunta hoitelee asioita, kuin puhelinsoitonkin takana.. Eivätkä he todennäköisesti tee päätöksiä mahdollisten investointia vaativien toimenpiteiden suhteen. Muistaakseni Elisalta tulee aina tyytyväisyyskysely yhteydenoton jälkeen ja olisiko yksi kysymys kuulunut näin: “Tuntuuko sinusta, että Elisa välittää sinusta?”, tai jotakin tuon tapaista. Mitähän merkitystä ko. kysymyksellä todellisuudessa on, jos kerran asiakkaan heistä johtuviin ongelmiin ei reagoida?
Onko todella niin, että Telialla on omat vermeet DNA:n mastossa? Aikoinaan Sonera/GSM aikaan jouduin työantani ”puhelinpolitiikan” vastaisesti työsuhdepuhelimeeni pyytämään Elisan liittymän, juurikin sen takia, että Sonera ei toiminut täällä.
Ihmetyttää vain kovin, että miten on mahdollista, vaikka maston kuormittumisen takia nopeudet ajoittain laskee reilusti alle 5 Mbit/s alarajan, ei operaattori ole halukas korjaamaan asiaa.
Itä- ja pohjoissuomessa on yhteisverkot, joissa DNA ja Elisa käyttää yhteistä verkkoa. Muualla on omat laitteet, mutta ei nekään ihmeisiin pysty, jos kaikilla on kovin laajat ja päällekkäin menevät solut. Yleensä verkko-operaattorit käyttää samoja mastoja/kattoja tukiasemille, siksi mastot ei ole suoraan niiden nimissä, jotta ei tarvitse vuokrata kilpailijalle. Kaavoituksessa on jopa ehtona, että saa rakentaa maston, mutta siihen pitää vuokrata tilaa kohtuuhinnalla myös muille operaattoreille.
Joku roti pitäisi olla siinäkin, jos koskaan ei päästä yli 80% maksiminopeudesta.
Joskus on auttanut modeemin uusiminen. Jotkut mallit väsyy iän ja käyttötuntien myötä.
Itä- ja pohjoissuomessa on yhteisverkot, joissa DNA ja Elisa käyttää yhteistä verkkoa. Muualla on omat laitteet, mutta ei nekään ihmeisiin pysty, jos kaikilla on kovin laajat ja päällekkäin menevät solut. Yleensä verkko-operaattorit käyttää samoja mastoja/kattoja tukiasemille, siksi mastot ei ole suoraan niiden nimissä, jotta ei tarvitse vuokrata kilpailijalle. Kaavoituksessa on jopa ehtona, että saa rakentaa maston, mutta siihen pitää vuokrata tilaa kohtuuhinnalla myös muille operaattoreille.
Joku roti pitäisi olla siinäkin, jos koskaan ei päästä yli 80% maksiminopeudesta.
Joskus on auttanut modeemin uusiminen. Jotkut mallit väsyy iän ja käyttötuntien myötä.
TELIA ja DNA yhteisverkossa. Elisa paukuttaa omillaan.
Modeemina on Huawei B715 Premium+ 3G/4G/LTE + AC WiFi-reititin, joka vielä on ihan yleisessä myynnisä ja takuukin voimassa. Ostin sen B53:n tilalle , joka tiettävästi virkeästi jatkaa toimintaansa uudella omistajalla. Siinä vaan ei ollut carrier-agregation toimintoa. B715 kuulemma oli markkinoiden laadukkaimpia modemeja ostohetkellä. Vaikea uskoa, että se vielä olisi väsähtänyt. Itse kyllä sitä vastoin alan olla jo aika kypsynyt.
TELIA ja DNA yhteisverkossa. Elisa paukuttaa omillaan.
Kiitos korjauksesta, tätä piti kirjoittaa, mutta jäi pätkä pois välistä.
Kiitos linkistä
Lähetin viestiä asiakaspalveluun. Vaikuttaa vaan siltä, että siellä sama henkilökunta hoitelee asioita, kuin puhelinsoitonkin takana.. Eivätkä he todennäköisesti tee päätöksiä mahdollisten investointia vaativien toimenpiteiden suhteen.
Juu sama aspa on kyseessä eikä he mitään päätöksiä tee , vaan välittävät vain palautetta verkonsuunnitteluun. Kirjallisen vikailmoituksen hyvä puoli on , että niihin Elisan on pakko jotakin vastata , että saa vikatiketin suljettua. Puhelinvastaukset yleensä ovat yhtä tyhjän kanssa eivätkä johda mihinkään.
En silti vielä hankkisi shampanjoita ja olettaisi , että vika korjaantuu pikaisesti.
Jotakin positiivistä Elisalta kuuluu. Sain vastauksen asiakaspalveluun lähettämääni viestiin. Vastauksen mukaan ongelmasta on tehty kapasiteetti lisäyspyyntö ja parannuksia pitäisi olla tulossa ensi vuoden puolella. Eri asia vaan on ehdinkö odotella niin kauan. Täytyy ainakin tutkia löytyykö DNAn mastoista Telian vermeitä ja 4G+
Kiitokset kommenteista ja neuvoista!
Minulle elisa ehdotti aikoinaan ronskisti vaihtaa liittymä toiseen (siis dna/teliaan) jos nykyinen (about 1M) (ali)nopeus ei miellytä.
Minulle elisa ehdotti aikoinaan ronskisti vaihtaa liittymä toiseen (siis dna/teliaan) jos nykyinen (about 1M) (ali)nopeus ei miellytä.
No onhan se ihan hyvä jos rehellisesti voidaan kertoa, että parannusta ei nopealla aikataululla ole tulossa, että kannattaa kokeilla toisia operaattoreita. Molemmat voittavat tuossa tilanteessa.
Jaa - paitsi että luvattu minimi on 5M. Eli viis siitä ja asiakas pihalle.
Ja kyllähän kapaa saisi lisättyä jos haluaa. Mutta kun iso E ei halua kun se veisi rahaa johtajilta.
Jaa - paitsi että luvattu minimi on 5M. Eli viis siitä ja asiakas pihalle.
Ja kyllähän kapaa saisi lisättyä jos haluaa. Mutta kun iso E ei halua kun se veisi rahaa johtajilta.
Kyllähän kapasiteettia lisätäänkin, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä, eikä kahdessakaan.
Ei kyllä tänne meille. Tulee vain raaka nauru E:ltä kun sitä ehdottaa.
Ei kyllä tänne meille. Tulee vain raaka nauru E:ltä kun sitä ehdottaa.
Harmillista. No löytyikö muilta operaattoreilta kuuluvutta ja kapasiteettia ?
Ovathan paikalliset katveet ja kapasiteetin riittävyys asiakkaan näkökulmasta harmillisia, koska monessa paikassa vanhat kuparit on kerätty rullalle, eikä siltä osin apua ole luvassa. Valtion puolelta määritelty yleispalveluvelvoite takaa kansalaiselle nettiliittymän.
Tällaisella ei tosin ihan vielä 4K-kuvaa striimata monella laitteella. Pakkausalgoritmien pitää vielä hieman kehittyä tai taustalatauksen paukuttaa yötä päivää, jotta kolmen vuorokauden kuluttua voi sitten viettää perheen kesken elokuvailtaa. ;)
https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/oikeutesi-viestinnan-peruspalveluihin
https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/yleispalveluyrityksen-haku
Ei kyllä tänne meille. Tulee vain raaka nauru E:ltä kun sitä ehdottaa.
Harmillista. No löytyikö muilta operaattoreilta kuuluvutta ja kapasiteettia ?
Kyllä.
Mutta se ei vapauta E:aa vastuusta. Kun se kerran lupaa 5M ja toimittaa 1M, se rikkoo sopimusta. Mutta se ei näköjään millään tavalla hetkauta E:aa vaan se potkaisee asiakas pihalle (tai käyttäytyy niin että asiakas potkaisee itsensä pihalle).
Ei kyllä tänne meille. Tulee vain raaka nauru E:ltä kun sitä ehdottaa.
Harmillista. No löytyikö muilta operaattoreilta kuuluvutta ja kapasiteettia ?
Kyllä.
Mutta se ei vapauta E:aa vastuusta. Kun se kerran lupaa 5M ja toimittaa 1M, se rikkoo sopimusta. Mutta se ei näköjään millään tavalla hetkauta E:aa vaan se potkaisee asiakas pihalle (tai käyttäytyy niin että asiakas potkaisee itsensä pihalle).
Kyllä mobiiliverkon kapasiteettia ja käyttöastetta seurataan mutta on se asiakkaankin velvollisuus ilmoittaa epäkohdasta/häiriötilanteesta operaattorille. Ilmoituksen jälkeen sitten katsotaan mitä asialle voidaan tehdä ja välillä lopputulos on sopimuksen päättyminen.
Kyllä mobiiliverkon kapasiteettia ja käyttöastetta seurataan mutta on se asiakkaankin velvollisuus ilmoittaa epäkohdasta/häiriötilanteesta operaattorille. Ilmoituksen jälkeen sitten katsotaan mitä asialle voidaan tehdä ja välillä lopputulos on sopimuksen päättyminen.
Voit olla varma että ilmoitin useasti häiriöistä. Kumma kyllä se loppui siihen kun E ehdotti vaihtaa toiseen operaattoriin.
Kyllä mobiiliverkon kapasiteettia ja käyttöastetta seurataan mutta on se asiakkaankin velvollisuus ilmoittaa epäkohdasta/häiriötilanteesta operaattorille. Ilmoituksen jälkeen sitten katsotaan mitä asialle voidaan tehdä ja välillä lopputulos on sopimuksen päättyminen.
Voit olla varma että ilmoitin useasti häiriöistä. Kumma kyllä se loppui siihen kun E ehdotti vaihtaa toiseen operaattoriin.
Hyvä kun ilmoitit, kiitos sinulle siitä.
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.