Vastattu

5G Yhteyden laatu tippuu jatkuvasti

  • 29 lokakuu 2020
  • 13 kommenttia
  • 773 katselukerrat

Kohta puoli vuotta ollut käytössä 600M 5G liittymä Jyväskylässä ja liittymä on toiminut varsin hyvin. Nyt viimeisen viikon aikana tuo 5G laatu on tipahdellut jatkuvasti aivan luokattomaksi.

Normaalisti saan noin 350-500 megaa irti, mutta nyt nopeudet käyvät satunnaisesti jopa alle 100kbs. Olen kokeillut vaihdella modeemin sisäisten ja ulkoisen antennin välillä tuloksetta. 4G-tilan pakottaminen ratkaisee yhteysongelmat, mutta nopeudet ovat huomattavasti alemmat.

En usko että vika on laitteissa kun kerran 4G pelaa täydellisesti, mutta ainakaan toistaiseksi häiriökartassa ei ole ollut mitään mahdollisista 5G ongelmista.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 2 marraskuu 2020, 15:11

@Totti_P 
Hyvä juttu, että nuo on nyt testattu. 

Melkeinpä tätä nyt kannattaa tutkia tarkemmin niin laitatko meille joko OmaElisan chatin kautta viestiä. Tai voit laittaa myös Facebookin kautta yksityisviestiä tai sitten soittaa asiakaspalveluumme nroon 010190240  josta sinut sitten ohjataan vikapuolelle. :) 

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 2

Olisko käyttäjämäärät lisääntyneet niin että ainakin ruuhka-aikana nopeudet tippuvat reippaasti ? 

Parhaan kuvan saisi kun testailisi 24h tai ainakin yöllä, ellei sitten noi lähettimet mene öisin hitaampaan moodiin ns. lepotilaan. Sääolosuhteet etäisyydestä riippuen voi vaikuttaa myös.

Mahtaako noi 4G:tkin käyttää osin samaa laitteistoa kuin 5G, jolloin myös 4G-ruuhkat vaikuttavat siihen 5G puolellekin ? Vai onko ne toisistaan täysin erilliset (paitsi ehkä virransyötön osalta) ?

Olisko käyttäjämäärät lisääntyneet niin että ainakin ruuhka-aikana nopeudet tippuvat reippaasti ? 

Parhaan kuvan saisi kun testailisi 24h tai ainakin yöllä, ellei sitten noi lähettimet mene öisin hitaampaan moodiin ns. lepotilaan. Sääolosuhteet etäisyydestä riippuen voi vaikuttaa myös.

Mahtaako noi 4G:tkin käyttää osin samaa laitteistoa kuin 5G, jolloin myös 4G-ruuhkat vaikuttavat siihen 5G puolellekin ? Vai onko ne toisistaan täysin erilliset (paitsi ehkä virransyötön osalta) ?


En usko että ruuhkalla mitään tekemistä asian kanssa. Se että nopeus menee tunnin sisällä  monta kertaa 500 megasta siihen että 5G ei toimi ollenkaan tai antaa max 100 kilotavua johtuu jostain muusta. 4G toimii kuitenkin koko ajan moitteetta ja ainakin toistaiseksi nämä 5G verkot taitavat käyttää 4G runkoa

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@Totti_P Olikos sulla millainen reititin siellä käytössä? Ootko tarkastanut että oisko sille ohjelmistopäivitystä saatavilla? :)

 

@Totti_P Olikos sulla millainen reititin siellä käytössä? Ootko tarkastanut että oisko sille ohjelmistopäivitystä saatavilla? :)

 


Huawei 5G Cpe Pro. Uusin päivitys on asennettu ja kaikki perus restart ja factory reset on kokeiltu

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@Totti_P 
Hyvä juttu, että nuo on nyt testattu. 

Melkeinpä tätä nyt kannattaa tutkia tarkemmin niin laitatko meille joko OmaElisan chatin kautta viestiä. Tai voit laittaa myös Facebookin kautta yksityisviestiä tai sitten soittaa asiakaspalveluumme nroon 010190240  josta sinut sitten ohjataan vikapuolelle. :) 

Elisan 5G verkon laatu Jyväskylässä on luokatonta. Jouduin palaamaan takasin 4 G käyttäjäksi yhteyden laadun huonouden takia. Ei jaksa edes pyörittää TV ohjelmaa. Asuinpaikkani on verkon kuuluvuusalueella. Surkeaa ja pitänee vaihtaa operattoria.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Moro @PekkaM ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Lisäilekkö profiiliisi asiakasnumeron niin voidaan vähän paremmin moderoinnin puolelta vilasta tota osoitteesi kuuluvuutta? :) 

Moro @PekkaM ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Lisäilekkö profiiliisi asiakasnumeron niin voidaan vähän paremmin moderoinnin puolelta vilasta tota osoitteesi kuuluvuutta? :) 

Tässä….

  • Asiakasnumero: XXXXXXXX
  • Sopimusnumero: XXXXXXXX

Piilotettu asiakasnumero ja sopimusnumero // Suvi 17.11.2020

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Nuo kannattaa lisätä profiiliin, eikä tänne keskusteluun. Vaikka eipä noilla nyt kovasti kukaan mitään tee, sillä Elisan pitää kyllä tunnistaa asiakas ennenkuin asiakkuusasioita ruvetaan hoitamaan.

Lisätty

Nyt olen mennyt takaisin 4 G verkkoon eli vaihdoin vanhan reitittimen takasin, niin ongelmia ei ole enää ollut. Vika on siis Elisan 5 G verkossa (Jyväskylä)--paska, mikä paska.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@PekkaM Joo tuota aluetta hieman tutkin niin kotiosoitteesi alkaa olemaan aika rajoilla 5G kuuluvuuden suhteen eli signaalit ei sinne niin hyvät ole kuin 4G verkossa joten sen takia varmasti 5G:llä nopeudet heitteli reilusti. :/ 

@JJesseJ ….jokin aika sitten soitin elisalle ja vanha digiboksi oli vikatilassa noin 4% ajasta...samalla katsottiin 5G signaalit ja sain tiedon, että pitäisi riittää..taitaa olla kuitenkin, että se ei ole tasalaatuista. Uusi digiboksi ja 4G pelittää hyvin..joka tapauksessa elisan 5 G on näillä nurkilla huono, joten sitä ei pitäisi edes mainostaa toimivana.

Osallistu keskusteluun