Vastattu

Asus 4G-AC55U Modem ei saa yhteyttä

  • 4 September 2017
  • 23 kommenttia
  • 2308 katselukerrat

Reitittimeni ei saa yhteyttä internettiin Saunalahden simkortilla , sim kortti toimii edellisessä mokkulassani moiteetta.
Millä tavoin voisin saada yhteyden toimimaan?
Vai pitäisikö minun tilata uusi Saunalahden sim kortti?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi AsVad 5 October 2017, 10:41

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

23 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moikka! Toisessa laitteessa siis kyllä toimii?
Onko mistä hankittu tuo uusi laite, jossa kortti nyt ei toimi?
olen ostanut laitteen verkkokauppa.com:ista
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Okei, tuskin siis minkäänlaista operaattorilukitustakaan. Hmm, onko sinulla nyt vielä se vanha reititin ja pystyt testaamaan että siinä toimii?
vanhalla huawein E5776s mokkulalla toimii moiteetta tällä simkortilla
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No hmph, pystytkös kokeilla laittaa vaikka sun kännykäliittymän simin siihen uuteen reitittimeen, toimiiko se(kään)?
Jos ei toimi niin melkein kääntyisin sinne Verkkokaupan puoleen, koska sitten on jo mahdollisesti laitteessa vika. 🙂
Sim-korttiin tuo ei jää kerta se toimii vanhassa laitteessa.
koetin reititintä toisella netti kortillani joka oli Elisan simkortti ei silläkään toiminut
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Okei, sitten melkeinpä nyt kannattaa ottaa yhteys sinne Verkkokauppa.comiin :?
selvä
Hei,
Otsikon mukainen laite tarvitsee melko tuoreen Elisan/Saunalahden SIM-kortin. Tästä on kokemusta.
Käyttäjätaso 3
Vaati tosiaan tuoreehkon sim-kortin. Kuitenkin Elisa teki keväällä jotain muutoksia ja asus 4G-AC55U alkoi pätkimään.

Oli tästä yhteydessä Asus-tuotetukeen ja sain sieltä uuden fimwaren, jolla on toiminut paremmin.

Täältä löytyy juttua kun laittaa hakusanaksi tuon mallin. myös verkkokauppa.com ostajien kommentit varoittavat Elisasta.
Minulla on Asuksen tuelta kesäkuun lopulla saatu beta firmware version 4G-AC55U_9.0.0.4_380_7821-g8098352.trx laitteessa tällä hetkellä. Modem software versio WWLC040.00.12.M12, joka oli ostohetkellä Joulukuussa 2016 laitteessa. Asuksen tuessa sanottiin kesäkuussa, että radiosofwarea ei tarvitse päivittää.
Oma laitteeni pudottaa nettiyhteyden joka yö klo 2-7 välillä. Eli aamulla joudun sen käynnistämään uudelleen. Muuten kyllä toimii hyvin.

Ironista on, että pojalleni hankkimani 4G-AC55U on pysynyt ylhäällä samalla beta versiolla heinäkuun alkupäivistä lähtien eli jo 3 kuukautta yhtä sähkökatkoa lukuunottamatta.
Kyseisen betafirmwaren olen asentanut itse molempiin laitteisiin heinäkuun alussa ja asetukset laitteissa ovat samat. Modeemireitittimet ovat Akaan Viialassa ja noin 2 km etäisyyllä toisistaa.
Elisan linkki on näiden osoitteiden välissä.
Oma laitteeni on APC Back-UPS takana, eli siihen eivät sähkökatkot vaikuta.
Asuksen tuelle olen antanut molemmista laitteista lokitiedot n. 1.5 kuukautta sitten ja kysyin siitä tuelta viime viikolla, mutta hellä ei ollut vielä mitään uutta kerrottavaa. Lupasivat kyllä ilmoittaa, kun ovat jotain saaneet aikaan.
Käyttäjätaso 7

Oma laitteeni pudottaa nettiyhteyden joka yö klo 2-7 välillä. Eli aamulla joudun sen käynnistämään uudelleen. Muuten kyllä toimii hyvin.

Ironista on, että pojalleni hankkimani 4G-AC55U on pysynyt ylhäällä samalla beta versiolla heinäkuun alkupäivistä lähtien eli jo 3 kuukautta yhtä sähkökatkoa lukuunottamatta.


Jos laite hukkaa yhteyden joka yö samoihin aikoihin , niin välttämättä vika ei ole modeemissa , vaan tukiasema saattaa säästösyistä pudottaa sen solun , johon modeemisi on kytkeytyneenä , alas yöaikaan. Näitä vastaavia tapauksia on ollut vaikka kuinka paljon.

Otapa yhteyttä aspaan ja tarkista mitä siellä tukiasemalla oikein tapahtuu ja pyydä ettei ko. tukiaseman soluja sammuteltaisi.
Käyttäjätaso 3
Oma laitteeni toimi tuon betaversion kanssa pitkään. kuinka ollakaan, eilen ja tänään laite on täytynyt käynnistää uudelleen.
En ole väittänytkään, että se olisi modeemireitittimen vika.
Elisa todennäköisesti päivitti laitteen SIM -kortteja lennossa Toukokuun alussa EU-roamig maksujen takia. Ongelmat alkoivat silloin!
Laitteessa toimii kyllä Telian ja DNA:n kortit ongelmitta ainakin eri keskustelupalstojen tietojen mukaan.
Poikani 4G-AC55U ei ollut siinä kunnossa, kun se oli tehtaalta lähtenyt. Siinä oli Firmwarena eri ohjelma kuin laitteen takana olevassa kyltissä. Kyltissä oleva firmis on sama kuin omassa laitteessani.
Molemmat laitteet on ostettu Tampereen (Pirkkala) Verkkokaupasta. Omani ostin viime Joulukuussa ja pojan laite ostettiin tämän vuoden Toukokuun lopulla.
En osaa sanoa missä vaiheessa pojan laitteen firmis oli päivitetty ennen ostoa. Verkkokaupassa sitä ei kuulemma oltu päivitetty kun siitä.
Asennukset olen tehnyt molempiin laitteisiin identiset ja ne käyttävät samaa 5 GHz taajuutta sekä samaa Elisan tukiasemaa.
Ainoastaan pojan laite ei sammuile yöllä, joten tukiaseman solujen samutuksesta ei ole kyse.
Jos Asus/Elisa ei saa laitteeseen toimivaa firmistä, niin sopimuksen umpeutuessa vaihtuu SIM kortti eri yhtiöön.
Käyttäjätaso 7
.Ainoastaan pojan laite ei sammuile yöllä, joten tukiaseman solujen samutuksesta ei ole kyse.

Hmmm...

Kirjoitit aiemmin että tukiasema on sinun ja poikasi asuntojen välissä. Silloin sinulla ja pojallasi on mitä suurimmalla todennäköisyydellä yhteys eri soluun vaikkakin samaan tukiasemaan. Ei Elisa sammuttele kokonaisia tukiasemia yöaikaan , vaan yksittäisiä soluja , joiden liikenne yöllä on kovin vähäistä. Sen saa estettyä ottamalla yhteyttä aspaan.

Toki voihan siinä modeemin softassa olla jotakin vikaakin , mutta ei tuon solujen sammuttelun tarkistaminen mitään maksa. Onpahan ainakin yksi mahdollinen syy suljettu pois.

Elisa ei päivittele SIM-kortteja lennossa , vaan jos haluaa uudemman , niin koko kortti pitää vaihtaa. Jos kerran laitteet on ostettu Verkkokauppa.com:sta , niin niissä on laitevalmistajan firmware eikä sellaisia Elisa päivitä. Elisalta ostetuissa laitteissa on Elisalle räätälöity firmware ja vain niitä Elisa päivittää.

Todennäköisintä on , että silloin keväällä tukiasemalla tehtiin jotakin , mikä on johtanut ongelmiin sillä sinun laitteessa olevalla softalla. Pojallasi on mitä ilmeisemmin uudempi softa , joka toimii paremmin.

Kyselepä Asukselta uudempaa softaa laitteeseesi.
Poikani laitteessa on aivan sama softa, koska minä itse asensin sen siihen omassa osoitteessani. Asetukset ovat aivan samat molemmissa laitteissa.
Tänään oma laitteeni oli sanonut netin irti aamulla > (Oct 7 klo 08:35:40 kernel: [wifi1]), eli aika on muuttunut.
Minulla on myös Asuksen tuelta tullut 27.7 uudempi beta firmis (4G-AC55U_9.0.0.4_380_7849-gae.....), mutta en ole sitä asentanut, koska siinä on samat kaatuilu ominaisuudet. Siitä on myös Elisan eri palstoilla kokemusta.
Eli homma kaatuu kyllä edelleen Elisaan, vaikka sen olisi tehnyt esim. tukiasemamuutos. Laitteen omaa firmistä ei kyllä pysty kukaan ulkopuolelta päivittämään, vaan se vaatii käyttäjältä luvan.
Asuksen koodaajat kyllä yrittävät selvittää kaatuilua jonkun toisen osapuolen kanssa ja olen ollut tukeen yhteydessä viimeksi viime viikolla ja heiltä tulee kyllä ilmoitus kun homma on toimiva.
Käyttäjätaso 7
Poikani laitteessa on aivan sama softa, koska minä itse asensin sen siihen omassa osoitteessani. Asetukset ovat aivan samat molemmissa laitteissa.
Tänään oma laitteeni oli sanonut netin irti aamulla > (Oct 7 klo 08:35:40 kernel: [wifi1]), eli aika on muuttunut.
Minulla on myös Asuksen tuelta tullut 27.7 uudempi beta firmis (4G-AC55U_9.0.0.4_380_7849-gae.....), mutta en ole sitä asentanut, koska siinä on samat kaatuilu ominaisuudet. Siitä on myös Elisan eri palstoilla kokemusta.
Eli homma kaatuu kyllä edelleen Elisaan, vaikka sen olisi tehnyt esim. tukiasemamuutos. Laitteen omaa firmistä ei kyllä pysty kukaan ulkopuolelta päivittämään, vaan se vaatii käyttäjältä luvan.
Asuksen koodaajat kyllä yrittävät selvittää kaatuilua jonkun toisen osapuolen kanssa ja olen ollut tukeen yhteydessä viimeksi viime viikolla ja heiltä tulee kyllä ilmoitus kun homma on toimiva.


Niinpä.

Yksi konsti on vaihtaa omasi ja poikasi modeemit keskenään ja katsoa siirtyykö vika laitteen mukana.

Mikäli siirtyy , niin todennäköisesti kyseessä on modeemin rautavika , kun kerran softat ovat samat.

Mikäli vika ei siirry laitteen mukana , niin silloin ongelma mielestäni kallistuu tukiaseman puolelle.
Käyttäjätaso 3
Taas näin sunnuntaiaamuna laite oli kadottanut yhteyden. Laite täytyy sammuttaa ja vetää SIM-kortti pois laitteesta. Sitten kortti takaisn ja virta päälle.

Tämä oli kolmas päivä putkeen, kun tämä piti tehdä.

Tämä on raivostuttavaa, että heinäkuussa saatu firmis ei enää toimi. Mitä Elisa on muuttanut taas?
Pakko ottaa yhteys Asus-tuotetukeen.

Omaguru ei tähän neuvoa osaa antaa. Se neuvot ei tähän auta. ja maksaakin reipaasti.
Kun asensin pojan laitteen firmiksen, niin minulla oli laite omassa osoitteessani 8 päivää koeajossa.
Ei minkäänlaista ongelmaa koko aikana!
Rautavikahan on aina mahdolista, mutta laite toimi luotettavasti 7 kuukautta Toukokuulle saakka alkuperäisellä F/W Ver. 3.0.0.4.378_8150.
Kyseisellä firmiksellä laite toimi heinäkuun toiselle viikolle saakka siten, että laite putosi päältä pois päiväaikana satunnaisesti, mutta ei kertaakaan yöllä.

Tänään asensin heinäkuun lopulla tuelta saamani beta firmiksen F/W Ver. 9.0.0.4_380_7849-gae......
Saa sitten nähdä pysyykö tämä versio ylhäällä.
Käyttäjätaso 7
Kun asensin pojan laitteen firmiksen, niin minulla oli laite omassa osoitteessani 8 päivää koeajossa.
Ei minkäänlaista ongelmaa koko aikana!
Rautavikahan on aina mahdolista, mutta laite toimi luotettavasti 7 kuukautta Toukokuulle saakka alkuperäisellä F/W Ver. 3.0.0.4.378_8150.
Kyseisellä firmiksellä laite toimi heinäkuun toiselle viikolle saakka siten, että laite putosi päältä pois päiväaikana satunnaisesti, mutta ei kertaakaan yöllä.

Tänään asensin heinäkuun lopulla tuelta saamani beta firmiksen F/W Ver. 9.0.0.4_380_7849-gae......
Saa sitten nähdä pysyykö tämä versio ylhäällä.


Ok.

Aika näyttää miten uusi softa toimii. Toki se , että molemmat laitteet toimivat aiemmin , ei välttämättä kerro mitään. Kyllä se rautavika voi tulla milloin vain myöhemminkin.
Tiedoksi! Nyt toimii 4G-AC55U Elisan SIM -kortilla ilman netin pätkimistä.
Ollut käytössa reilut 2 viikkoa.
Asennettuna Asuksen tuelta sähköpostissa 10.10.2017 saadut firmikset:
- Beta versio firmis 4G-AC55U_9.0.0.4_380_7849-gae2fc8a
- Firmware version 3.0.0.4_380_8102_M14 (M14 LTE modem firmware)

Huom! 23.10.2017 lähtien on ollut saatavissa tuoreet viralliset firmiset Asuksen nettiosoitteesta:
https://www.asus.com/fi/support/Download/11/2/0/154/gwzTVR720WArWvqE/30/

- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102
- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102_M14 (M14 LTE modem firmware )

Tiedoksi! Nyt toimii 4G-AC55U Elisan SIM -kortilla ilman netin pätkimistä.
Ollut käytössa reilut 2 viikkoa.
Asennettuna Asuksen tuelta sähköpostissa 10.10.2017 saadut firmikset:
- Beta versio firmis 4G-AC55U_9.0.0.4_380_7849-gae2fc8a
- Firmware version 3.0.0.4_380_8102_M14 (M14 LTE modem firmware)

Huom! 23.10.2017 lähtien on ollut saatavissa tuoreet viralliset firmiset Asuksen nettiosoitteesta:
https://www.asus.com/fi/support/Download/11/2/0/154/gwzTVR720WArWvqE/30/

- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102
- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102_M14 (M14 LTE modem firmware )

 

Taistelin aikani minäkin näiden pätkimisten kanssa kun päätin ostaa Elisan liittymän em Asuksen routteriin. Telian ja DNA:n yhteyksien kanssa ei ollut mitään ongelmaa, ne alkoivat vasta kun aloin käyttää Elisaa. Näiltä palstoita ratkaisua etsiessäni tuli eteen etten ollut päivittänyt Asuksen softaa sen jälkeen kun sen 2015 ostin. Nyt kun sen päivityksen tein, niin yhteys on toiminut hienosti pätkimättä jo pari vuorokautta. 

Tiedoksi! Nyt toimii 4G-AC55U Elisan SIM -kortilla ilman netin pätkimistä.
Ollut käytössa reilut 2 viikkoa.
Asennettuna Asuksen tuelta sähköpostissa 10.10.2017 saadut firmikset:
- Beta versio firmis 4G-AC55U_9.0.0.4_380_7849-gae2fc8a
- Firmware version 3.0.0.4_380_8102_M14 (M14 LTE modem firmware)

Huom! 23.10.2017 lähtien on ollut saatavissa tuoreet viralliset firmiset Asuksen nettiosoitteesta:
https://www.asus.com/fi/support/Download/11/2/0/154/gwzTVR720WArWvqE/30/

- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102
- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102_M14 (M14 LTE modem firmware )

 

Taistelin aikani minäkin näiden pätkimisten kanssa kun päätin ostaa Elisan liittymän em Asuksen routteriin. Telian ja DNA:n yhteyksien kanssa ei ollut mitään ongelmaa, ne alkoivat vasta kun aloin käyttää Elisaa. Näiltä palstoita ratkaisua etsiessäni tuli eteen etten ollut päivittänyt Asuksen softaa sen jälkeen kun sen 2015 ostin. Nyt kun sen päivityksen tein, niin yhteys on toiminut hienosti pätkimättä jo pari vuorokautta. 

 

Minun tapauksessa ei olut syy Asuksen viimeisissä firmiksissä:

- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102
- ASUS 4G-AC55U Firmware version 3.0.0.4_380_8102_M14 (M14 LTE modem firmware )

Asus putosi välillä pois päältä, kun Elisa sammutti linkkiaseman yöllä klo 01:00 - 07:00 väliseksi ajaksi ja modemi otti silloin yhteyden toiseen linkkiasemaan, jonka yhteys oli välillä niin huono, että yhteys katkesi.

Asuksessa näkee linkkiaseman ID:n jolla se on kytkeynyt linkkiasemaan. Cellmapper.net avulla pystyy näkemään linkkiaseman sijainnin, joka on yhteydessä ASUS 4G-AC55U:n.

Kun minulle asia selvisi, niin otin yhteyden Elisaan ja sain yhteyden yksityisviestin avulla, jossa kerroin kaatumisen syyt, jonka he sitten myönsivät. 

Lupasivat pitää kyseisen linkkiaseman tämän jälkeen jatkuvasti päällä.

 

Kaatuilut loppuivat siihen!!!!!!!