Tällä viikolla vko18 eli 2.5.2022 alkanut ja joka päivä ZTE MC7010 5G laite lakkaa vastaamasta (ei edes hallintasivu vastaa) jonka jälkeen internet lakkaa toimimasta. Nyt jouduin laittamaan automaattibuutin laitteelle joka yölle ja katson pärjäänkö kunnes saan yhteyttä elisan asiakaspalveluun. Ennen uudelleenkäynnistys oli asetettu vaan joka 5päivälle :)
ZTE firmis on MC7010_Elisa4_B12
ja signaalin voimakkuus -74…-77dBm
Lisäksi toinen huomio:
ZTE hallintasivun verkkotyökaluilla mitattuna
Elisa DNS viive (ping) eilen 6.5.2022 koko päivän yli 200-250ms (välillä 700ms) kun Googlen vastaava 8.8.8.8 noin 20-30ms. Tänään Elisa DNS 193.229.0.40 noin 20-40ms.
Niin ja siitä 5G ruuhkattomuudesta. Speedtest historia yli sadan mittauksen perusteella Helsingissä noin 6kk aikana osoittaa että mittaukset välillä kello 15-23 download on 150-350 ja muuna aikana yleensä 300-500 Mbps.
En ole tyytymätön saamani down/up yhteyden vaihteluväliin vaan siihen että yhteys lakkaa toimimasta joka päivä ja laite ei toimi ennen virtabuuttia. Onko vika laitteessa vai missä? Ei jaksaisi taistella ja käyttää tähän aikaa jokainen päivä.
Olen yrittänyt soitttaa elisa vikailmoitusnumeroon aina zte mc7010 laitteen kilahtaessa mutta en pääse läpi… yleensä vartin jonottamisen jälkeen luovutan ja käyn irroittamassa ethernet virrat siitä, jotta perhe lakkaa valittamasta kun elisan 5G netti ei toimi. Lapset kysyy usein, että miksi vaihdettiin pois vanhasta netistä kun se toimi aina (VDSL2 - 50/10) … niin. Miksiköhän. Katson peiliin ja mietin samaa.