Skip to main content
Vastattu

Elisa 5G pätkii / ZTE MC7010

  • 7. toukokuuta 2022
  • 6 kommenttia
  • 2525 katselukerrat

Tällä viikolla vko18 eli 2.5.2022 alkanut ja joka päivä ZTE MC7010 5G laite lakkaa vastaamasta (ei edes hallintasivu vastaa) jonka jälkeen internet lakkaa toimimasta. Nyt jouduin laittamaan automaattibuutin laitteelle joka yölle ja katson pärjäänkö kunnes saan yhteyttä elisan asiakaspalveluun. Ennen uudelleenkäynnistys oli asetettu vaan joka 5päivälle :)

 

ZTE firmis on MC7010_Elisa4_B12

ja signaalin voimakkuus -74…-77dBm

 

Lisäksi toinen huomio:

 ZTE hallintasivun verkkotyökaluilla mitattuna 

Elisa DNS viive (ping) eilen 6.5.2022 koko päivän yli 200-250ms (välillä 700ms) kun Googlen vastaava 8.8.8.8 noin 20-30ms. Tänään Elisa DNS 193.229.0.40 noin 20-40ms.

 

Niin ja siitä 5G ruuhkattomuudesta. Speedtest historia yli sadan mittauksen perusteella Helsingissä noin 6kk aikana osoittaa että mittaukset välillä kello 15-23 download on 150-350 ja muuna aikana yleensä 300-500 Mbps. 

 

En ole tyytymätön saamani down/up yhteyden vaihteluväliin vaan siihen että yhteys lakkaa toimimasta joka päivä ja laite ei toimi ennen virtabuuttia. Onko vika laitteessa vai missä? Ei jaksaisi taistella ja käyttää tähän aikaa jokainen päivä.
 

Olen yrittänyt soitttaa elisa vikailmoitusnumeroon aina zte mc7010 laitteen kilahtaessa mutta en pääse läpi… yleensä vartin jonottamisen jälkeen luovutan ja käyn irroittamassa ethernet virrat siitä, jotta perhe lakkaa valittamasta kun elisan 5G netti ei toimi. Lapset kysyy usein, että miksi vaihdettiin pois vanhasta netistä kun se toimi aina (VDSL2 - 50/10) … niin. Miksiköhän. Katson peiliin ja mietin samaa.

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus

Aivan kuten @Sokrates kirjoitti, 5G on vielä lastenkengissään.

Telian keskustelupalstalla ”sumppid” sai parannettua tilannetta kääntämällä periodic inform pois päältä.

Itselläni oli vähän vastaavaa ongelmaa kiinteän 5G kanssa. Meille vaihdettiin kaikki laitteet ulkoyksikköä myöten.

Ongelmana oli että yhteys katkeili tismalleen 3h välein. Ongelma ratkesi ottamalla ZTE ulkoyksikön asetuksista ( lisäasetukset - muut - tr069config ) pois yhteyden säännöllinen ilmoitus (periodic inform). Kannattaa testata tulisiko tuosta mitään apua tähän ongelmaan. 

 

Voit toki myös pakottaa reitittimen 4G-verkkoon, jossa ZTE ilmeisesti toimii kunnolla.

Pidemmän päälle tuo ei tietenkään ole ratkaisu, jos maksat 5G:stä. Tee siis Elisalle vikailmoitus pätkivästä yhteydestä. Jos Elisa ei saa ongelmaa korjattua, vaadi hinnanalennus tai kaupan purku.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

6 kommenttia

Sokrates
  • 6388 kommenttia
  • 7. toukokuuta 2022
JiiKoo-5G kirjoitti:

Lapset kysyy usein, että miksi vaihdettiin pois vanhasta netistä kun se toimi aina (VDSL2 - 50/10) … niin. Miksiköhän. Katson peiliin ja mietin samaa.

5G on taipaleensa alkumetreillä ja sekä laitevalmistajilla että operaattoreilla on vielä paljon tehtävää , että systeemi toimii. 4G:n alku oli samanlaista ja meni useampi vuosi , että suurimmat bugit saatiin paikattua.

Luotettavuudessa mikään mobiilitekniikka ei tule koskaan yltämään kiinteiden littymien tasolle.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2437 kommenttia
  • Vastaus
  • 7. toukokuuta 2022

Aivan kuten @Sokrates kirjoitti, 5G on vielä lastenkengissään.

Telian keskustelupalstalla ”sumppid” sai parannettua tilannetta kääntämällä periodic inform pois päältä.

Itselläni oli vähän vastaavaa ongelmaa kiinteän 5G kanssa. Meille vaihdettiin kaikki laitteet ulkoyksikköä myöten.

Ongelmana oli että yhteys katkeili tismalleen 3h välein. Ongelma ratkesi ottamalla ZTE ulkoyksikön asetuksista ( lisäasetukset - muut - tr069config ) pois yhteyden säännöllinen ilmoitus (periodic inform). Kannattaa testata tulisiko tuosta mitään apua tähän ongelmaan. 

 

Voit toki myös pakottaa reitittimen 4G-verkkoon, jossa ZTE ilmeisesti toimii kunnolla.

Pidemmän päälle tuo ei tietenkään ole ratkaisu, jos maksat 5G:stä. Tee siis Elisalle vikailmoitus pätkivästä yhteydestä. Jos Elisa ei saa ongelmaa korjattua, vaadi hinnanalennus tai kaupan purku.


  • 122 kommenttia
  • 8. toukokuuta 2022

Uusin firmispäivitys rikkoi ton modeemin. 


PinnieTHEwooH
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 29. kesäkuuta 2022

Sama juttu täällä. Uusimman päivityksen jälkeen tuntuu siltä että joutuu päivittäin resetoimaan modeemin jotta toimisi edes siedettävästi. Jos useampi laite käyttää nettiä niin kyykkii täysin. 

 Speedtest näyttää kuitenkin ihan ok nopeuksia, yli 100mb, mutta silti mikään ei toimi. Pingi nousee 900ms luokkaan, pelaamisesta ei tuu mitään.

 Tämä kaikki alkoi uusimman päivityksen myötä. Ennen sitä ei ollut väliä mitä muut teki koneilla, kaikki toimi hyvin.


Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 1335 kommenttia
  • 29. kesäkuuta 2022

Hei @JiiKoo-5G ja @PinnieTHEwooH, tervetuloa OmaYhteisöön.

Ongelmatilanteissa jos tilanne ei korjaannu perinteisillä konsteilla tai yhteisön jäsenten tuella, niin kannattaakin varata soittoaikaa tai soittaa suorilta meille vikapalveluun, että voidaan asiaa tutkia lisää meidän puolelta. Yhteystietomme löytyvät täältä https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/


  • 122 kommenttia
  • 5. heinäkuuta 2022
Snouppi kirjoitti:

Hei @JiiKoo-5G ja @PinnieTHEwooH, tervetuloa OmaYhteisöön.

Ongelmatilanteissa jos tilanne ei korjaannu perinteisillä konsteilla tai yhteisön jäsenten tuella, niin kannattaakin varata soittoaikaa tai soittaa suorilta meille vikapalveluun, että voidaan asiaa tutkia lisää meidän puolelta. Yhteystietomme löytyvät täältä https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Ei tässä ole mitään tutkittavaa. Viimeisin firmware on viallinen ja odottelemme edelleen sen korjausta.