Skip to main content

Elisa ja palveluiden sulku ja lopetus sekä GDPR

  • 12. helmikuuta 2025
  • 16 kommenttia
  • 653 katselukerrat

Hei,

 

Olen yrittänyt sulkea turhaa liittymää OmaElisassa mutta ohjaavat aina soittamaan myyjälle joka myy lisää. Eikö OmaElisassa voi sulkea liittymää joka ei ole määräaikainen ja joka on ollut käytössä ja useita kuukausia? 

Toinen kysymys, latasin omat tiedot OmaElisasta josta tulee kasa CSV tiedostoja jotka sisältää tietoja transaktioistani Elisan kanssa.  Mutta missä on chattien ja esimerkiksi tämän keskustelupalstaan liiittyvät henkilötiedot? Eikö tämä riko GDPR:ää että Elisa ei toimita kaikkia tietoja?

Esimerkiksi Elisa tallentaa puhelinkeskusteluita (vai talllentaako?) jotka sisältävät henkilötietoja joten ne pitää sisällyttää näihin CSV:tiedostoihin kun asiakas kysyy omia tietoja. 

Miten muilla, eli kun meette latamaan omat tiedot OmaElisasta, saatteko ihan kaiken datan sieltä  vai rikkooko Elisa oikeutta saada tietoon omia tietoja? 

Lisäksi missä on nappi “poista käyttäjätunnukseni ja sulje kaikki liittymäni?” 
(Oikeus tulla unohdetuksi GDPR)

 

Oliko tästä hyötyä?

16 kommenttia

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 1026 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2025

Vastaan tuohon ensimmäiseen kysymykseesi, eli kyllä liittymän irtisanomisen pitäisi onnistua itsepalveluna OmaElisassakin, menet vain kyseisen liittymän kohdalle ja valitset sen ja sitten valitse Päätä sopimus.

 

Noista muista en osaa sanoa. En ole kokeillut ladata omia tietojani OmaElisasta.


  • 4581 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2025

Kaikkia liittymiä ei voi irtisanoa itsepalveluna OmaElisassa.

Esim. Kiinteää/Mobiilinettiä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/sopimukset/irtisanominen/


Sokrates
  • 6404 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2025
JV0600 kirjoitti:

Vastaan tuohon ensimmäiseen kysymykseesi, eli kyllä liittymän irtisanomisen pitäisi onnistua itsepalveluna OmaElisassakin, menet vain kyseisen liittymän kohdalle ja valitset sen ja sitten valitse Päätä sopimus.

Niinhän sen pitäisi.

Valitettavasti osaa liittymiä ja palveluita se ei koske. No Oma Elisassa on kyllä niilläkin nappi irtisanomista varten , mutta siitä avautuu vain sivu , jossa on aspan yhteystiedot ja pyydetään ottamaan yhteyttä aspaan.

Että sellaista itsepalvelua. Hyi hävetkää elisalaiset!


  • 4581 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2025

Niissä liittymissä mitä ei voi irtisanoa OmaElisassa

ei tule irtisanomis napista (Päätä sopimus) asiakaspalvelun yhteystietoja, eikä pyyntöä ottamaan yhteyttä.

Tulee pyyntö soittamaan numeroon ja yhteydenottopyynnön jättäminen.

Kumpaakaan ei tarvitse tehdä vaan voi irtisanoa asiakaspalvelussa.


  • Keskustelun aloittaja
  • 17 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2025
Kimblez kirjoitti:

Niissä liittymissä mitä ei voi irtisanoa OmaElisassa

ei tule irtisanomis napista (Päätä sopimus) asiakaspalvelun yhteystietoja, eikä pyyntöä ottamaan yhteyttä.

Tulee pyyntö soittamaan numeroon ja yhteydenottopyynnön jättäminen.

Kumpaakaan ei tarvitse tehdä vaan voi irtisanoa asiakaspalvelussa.

ei ole aikaa soittaa asiakaspalveluun ja jonottaa siellä, nykyajan verkkopalvelussa jossa voi ostaa littymiä, pitäisi myös yhtä helposti päästä irtisanomaan liittymä. En aio soittaa mihinkään, vaan pakotan Elisan sulkemaan liittymän Tietosuojaviranomaisen kautta vetoamalla “oikeus tulla unohdetuksi - GDPR lakiin”. Lisäksi pyydän kaikki tietoni Elisalta, ja jos eivät anna jokaikistä chat tapahtumaa, puhelinkeskustelua ja muuta otan yhteyttä tietosuojaviranomaiseen. Sain jo kasan CSV:itä mutta ne ei todellakaan sisällä kaikkea joten tämä jo rikkoo tietosuojaasetusta.

En ymmärrä miksi niin harvaa kiinnostaa mitä dataa Elisa kerää sekä laittomasti piilottaa sen käyttäjältä kun kyse on käyttäjän henkilötiedoista. Eikö ihmisiä kiinnosta heidän omat oikeudet? 
Tällaiset ylimieliset firmat tulee saamaan turpaansa aina lopulta.


  • Keskustelun aloittaja
  • 17 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2025
JV0600 kirjoitti:

Vastaan tuohon ensimmäiseen kysymykseesi, eli kyllä liittymän irtisanomisen pitäisi onnistua itsepalveluna OmaElisassakin, menet vain kyseisen liittymän kohdalle ja valitset sen ja sitten valitse Päätä sopimus.

 

Noista muista en osaa sanoa. En ole kokeillut ladata omia tietojani OmaElisasta.

heh, ei onnistu, enkai mä täällä muuten tätä asiaa kyselisi. Liittymä on noin 5kk vanha eikä sitä voi siis verkossa irtisanoa.


  • Keskustelun aloittaja
  • 17 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025

Hei

 

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?

En ole sähköisesti onnistunut sulkemaan Elisan ei määräaikaista mobiili 5G liittymää joten ajattelin ottaa juristin hoitamaan asiaa.

Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa?

En pysty soittamaan asiakaspalveluun enkä tietenkään ala missään Facebookin chatissa antamaan Facebookille henkilötietojani. Kyllä Elisa osaa tehdä asiat vaikeaksi. Menee yöunet.

Onneksi juristi eikai maksa kuin muutaman satasen, luulisi että Elisa kuuntelisi lakimiestä kun ei asiakkaista välitä.

 

 


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025

Lähetä irtisanomisilmoitus kirjattuna kirjeenä. Täältä löytyy postiosoite:

 Elisa Oyj - Yhteystiedot - Elisa

Kun kirje on vastaanotettu, niin siitähän alkaa juoksemaan 14 vrk irtisanomisaika. Ei tarvi soitella.


  • Keskustelun aloittaja
  • 17 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
wellu_76 kirjoitti:

Lähetä irtisanomisilmoitus kirjattuna kirjeenä. Täältä löytyy postiosoite:

 Elisa Oyj - Yhteystiedot - Elisa

Kun kirje on vastaanotettu, niin siitähän alkaa juoksemaan 14 vrk irtisanomisaika. Ei tarvi soitella.

Kiitos! Onpa mennyt Elisan hommat vanhanaikaiseksi. On lafka todella pahasti jäljessä kehityksestä ja rikkoo ilmeisesti vielä tietosuojadirektiiviä. Ainakaan minä en saa ladattua kaikkia omia henkilötietoja OmaElisasta. 
Suosittelen että kaikki Elisan asiakkaat menevät TÄNÄÄN  OmaElisaan, valitsevat sieltä:
Omat tiedot → Omien tietojen tarkistaminen → Lataa kaikki zip. 
Tuloksena pitäisi olla KAIKKI tapahtumat Elisan ja sinun välillä jossa on yksilöiviä tietoja, mutta näyttäisi siltä että Elisan systeemi ei tarjoa mitään liittyen esimerkiksi nauhoitettuihin puhelinkeskusteluihin asiakaspalvelun kassa, tai chateissa olevia keskusteluja. Esim. vakuutusyhtiöt toimittavat nämä. Eli menkää kaikki lataamaan sieltä omat tietonne, sitten vain tietosuojavastaavalle viestiä että haluatte saada IHAN kaiken mikä lain mukaan teille kuuluu ja jos ette saa määräajassa viestiä tietosuojavaltuutetulle. Jos he eivät rankaise tätä lafkaa kunnolla niin sitteä viedään EU:n tietosuojaviranomaiselle. Eiköhän ala ylimielinen asiakasta harhaanjohtava käyttöliittymä parantua ja mobiilinetitkin saadaan kohta irtisanottua ihan käyttöliittymästä. Tosin minä en saa koska en ole enää Elisan asiakas.


Forum|alt.badge.img+1
  • Kommentaattori
  • 34 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
Kimblez kirjoitti:

Kaikkia liittymiä ei voi irtisanoa itsepalveluna OmaElisassa.

Esim. Kiinteää/Mobiilinettiä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/sopimukset/irtisanominen/

Tuo linkki ohjaa soittamaan Elisan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon. Myös jonottaminen maksaa. 

 


  • 4581 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
juhanski kirjoitti:
Kimblez kirjoitti:

Kaikkia liittymiä ei voi irtisanoa itsepalveluna OmaElisassa.

Esim. Kiinteää/Mobiilinettiä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/sopimukset/irtisanominen/

Tuo linkki ohjaa soittamaan Elisan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon. Myös jonottaminen maksaa. 

 

Onhan siellä linkissä muitakin vaihtoehtoja:

Chat OmaElisassa

Löydät chat-asiakaspalvelumme OmaElisasta ma-pe klo 8-19 ja la klo 9-17.

Lähetä viesti Facebookissa 

Lähetä viesti X-palvelussa

Soittakaa minulle

Nopeuta asiakaspalvelun yhteydenottoa!
Varaa soittoaika OmaElisassa ›

Hyvin voi irtisanoa OmaElisan viestilläkin:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

 


  • Keskustelun aloittaja
  • 17 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
Kimblez kirjoitti:
juhanski kirjoitti:
Kimblez kirjoitti:

Kaikkia liittymiä ei voi irtisanoa itsepalveluna OmaElisassa.

Esim. Kiinteää/Mobiilinettiä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/sopimukset/irtisanominen/

Tuo linkki ohjaa soittamaan Elisan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon. Myös jonottaminen maksaa. 

 

Onhan siellä linkissä muitakin vaihtoehtoja:

Chat OmaElisassa

Löydät chat-asiakaspalvelumme OmaElisasta ma-pe klo 8-19 ja la klo 9-17.

Lähetä viesti Facebookissa 

Lähetä viesti X-palvelussa

Soittakaa minulle

Nopeuta asiakaspalvelun yhteydenottoa!
Varaa soittoaika OmaElisassa ›

Hyvin voi irtisanoa OmaElisan viestilläkin:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

 

Ei mulla tällaista ruutua tule, pelkästään ohjaus 0800 numeroon. Miten sekava palvelu, joutu lähettämään kirjatun kirjeen.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2453 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
juhanski kirjoitti:

Tuo linkki ohjaa soittamaan Elisan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon. Myös jonottaminen maksaa.

Niin, ja vielä epänormaalin puhelumaksun, joka on tyypillisesti vähintään tuplat tavanomaisesta puhelumaksusta.

Huomasithan, että Elisalla on irtisanomisille myös toinen puhelinnumero, joka on Suomesta soitettaessa soittajalle maksuton, 080096065.

Kun kyse on mobiililaajakaistasta, siitä on mahdollista päästä eroon myös asioimatta lainkaan Elisan kanssa. Katso joltakin muulta operaattorilta edullinen puhelinliittymä ja siirrä mobiililaajakaistasi numero toiselle operaattorille.

Tästä syntyy toki jonkin verran ylimääräisiä kuluja. Mutta jos satut tarvitsemaan ylimääräisen liittymän vaikka hiihtolomien ajaksi, tätä polkua voi kokeilla.

Kiinteää laajakaistaa ei voi siirtää operaattorilta toiselle, joten sellaisten kanssa yhteydenotto Elisaan on väistämätön.


  • Keskustelun aloittaja
  • 17 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
irritus kirjoitti:
juhanski kirjoitti:

Tuo linkki ohjaa soittamaan Elisan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon. Myös jonottaminen maksaa.

Niin, ja vielä epänormaalin puhelumaksun, joka on tyypillisesti vähintään tuplat tavanomaisesta puhelumaksusta.

Huomasithan, että Elisalla on irtisanomisille myös toinen puhelinnumero, joka on Suomesta soitettaessa soittajalle maksuton, 080096065.

Kun kyse on mobiililaajakaistasta, siitä on mahdollista päästä eroon myös asioimatta lainkaan Elisan kanssa. Katso joltakin muulta operaattorilta edullinen puhelinliittymä ja siirrä mobiililaajakaistasi numero toiselle operaattorille.

Tästä syntyy toki jonkin verran ylimääräisiä kuluja. Mutta jos satut tarvitsemaan ylimääräisen liittymän vaikka hiihtolomien ajaksi, tätä polkua voi kokeilla.

Kiinteää laajakaistaa ei voi siirtää operaattorilta toiselle, joten sellaisten kanssa yhteydenotto Elisaan on väistämätön.

Mun periaate on se etten asioi minkään asiakaspalvelun kautta puhelimella, vaan kirjoittamalla joko sähköpostin tai kirjatun kirjeen. Mihinkään X:n tai Facebookin chatteihin en anna yhteystietojani tai syntymäaikojani. Elisan tulisi kunnostautua, eli liittymä pitää voida irtisanoa sähköisestä palvelusta. enkä ala siirtelemään liittymää toiselle operaattorille kun en sitä liittymää tarvitse


Forum|alt.badge.img+4
  • Oppinut
  • 111 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
Zdisplay kirjoitti:
irritus kirjoitti:
juhanski kirjoitti:

Tuo linkki ohjaa soittamaan Elisan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon. Myös jonottaminen maksaa.

Niin, ja vielä epänormaalin puhelumaksun, joka on tyypillisesti vähintään tuplat tavanomaisesta puhelumaksusta.

Huomasithan, että Elisalla on irtisanomisille myös toinen puhelinnumero, joka on Suomesta soitettaessa soittajalle maksuton, 080096065.

Kun kyse on mobiililaajakaistasta, siitä on mahdollista päästä eroon myös asioimatta lainkaan Elisan kanssa. Katso joltakin muulta operaattorilta edullinen puhelinliittymä ja siirrä mobiililaajakaistasi numero toiselle operaattorille.

Tästä syntyy toki jonkin verran ylimääräisiä kuluja. Mutta jos satut tarvitsemaan ylimääräisen liittymän vaikka hiihtolomien ajaksi, tätä polkua voi kokeilla.

Kiinteää laajakaistaa ei voi siirtää operaattorilta toiselle, joten sellaisten kanssa yhteydenotto Elisaan on väistämätön.

Mun periaate on se etten asioi minkään asiakaspalvelun kautta puhelimella, vaan kirjoittamalla joko sähköpostin tai kirjatun kirjeen. Mihinkään X:n tai Facebookin chatteihin en anna yhteystietojani tai syntymäaikojani. Elisan tulisi kunnostautua, eli liittymä pitää voida irtisanoa sähköisestä palvelusta. enkä ala siirtelemään liittymää toiselle operaattorille kun en sitä liittymää tarvitse

Laitoin jo toiseen samaa aihetta koskevaan ketjuusi, että laita sinne viestiä OmaElisasta, silloin on tietosi jo siellä valmiina, eikä tarvitse kirjoitella niitä mihinkään.

Kerro sitten onnistuiko tällä tyylillä irtisanominen, kun tätä olen itse käyttänyt vain ja ainoastaan ?


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 1026 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2025
Sokrates kirjoitti:
JV0600 kirjoitti:

Vastaan tuohon ensimmäiseen kysymykseesi, eli kyllä liittymän irtisanomisen pitäisi onnistua itsepalveluna OmaElisassakin, menet vain kyseisen liittymän kohdalle ja valitset sen ja sitten valitse Päätä sopimus.

Niinhän sen pitäisi.

Valitettavasti osaa liittymiä ja palveluita se ei koske. No Oma Elisassa on kyllä niilläkin nappi irtisanomista varten , mutta siitä avautuu vain sivu , jossa on aspan yhteystiedot ja pyydetään ottamaan yhteyttä aspaan.

Että sellaista itsepalvelua. Hyi hävetkää elisalaiset!

Tämä aloitusviesti oli alunperin Puheliittymät-osastolla joten otaksuin että aloittaja olisi halunnut irtisanoa puheliiittymän joka siis on, tai ainakin ollut, mahdollista itsepalveluna OmaElisassa.