Tuossa viikonloppuna ostettiin uusi 5g modeemi joka on ZTE MC801A ja päivitettiin nopeampaan nettiin samalla mutta ei auttanut. Samaan aikaan ei pysty esimerkiksi pelaamaan ja katsomaan suoratoisto palveluita kun alkaa jompi kumpi tökkimään ja yleensä se on kone jolla pelataan. Minkäänlaisia solutietoja ei tuu tuosta 5g netistä.
Netti päivitettiin 5g 600megaseen.
Mistähän voisi lähteä vikaan etsimään ettei tullut turha ostos tosta modeemista ja liittymästä.
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne
Korpisoturi kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Olikohan tuolla itärajan tuntumassa jokin muukin 5G-taajuus tarjolla, mutta sen osalta laitteiden taajuustuki pn vielä vähän rajallinen.
Nyt pistit pahan ei ole mitään tietoa. Mutta tässä mietin eli ei käytännössä tehdä mitään tuolla 5g palikalla ja liittymällä kun se ei toimi tällä alueella?
Se pähkimäni “spesiaali” 5G-taajuus on N41 ja kyllä tuossa laitteessa sille tuki on. Tuli mieleen, että jos teillä on aiemmin ollut 4G-netti niin onkohan sen liittymän 5G-päivitys mennyt ylipäätään läpi, josko siinä olisi syy, miksi 5G:tä ei lainkaan löydy. Ole yhteydessä meidän häiriöilmoitusnumeroon ja pyydä tsekkaamaan.
Tuossa viikonloppuna ostettiin uusi 5g modeemi joka on ZTE MC801A ja päivitettiin nopeampaan nettiin samalla mutta ei auttanut. Samaan aikaan ei pysty esimerkiksi pelaamaan ja katsomaan suoratoisto palveluita kun alkaa jompi kumpi tökkimään ja yleensä se on kone jolla pelataan. Minkäänlaisia solutietoja ei tuu tuosta 5g netistä.
Netti päivitettiin 5g 600megaseen.
Mistähän voisi lähteä vikaan etsimään ettei tullut turha ostos tosta modeemista ja liittymästä.
Näyttäisi siltä , että modeemi ei löydä 5G-verkkoa ollenkaan. Onhan asetuksissa 5G päällä?
Tarkista Cellmapper-palvelusta , että 5G-kuuluvuus käyttöpaikallasi ylipäätään on. Jos pitäisi olla , niin kyse voi yksinkertaisesti olla siitä , että rakennus vaimentaa liiaksi , että 5G ei sisällä joka paikassa kuulu. Koita etsiä modeemille paikka , missä toimii paremmin.
Tuossa viikonloppuna ostettiin uusi 5g modeemi joka on ZTE MC801A ja päivitettiin nopeampaan nettiin samalla mutta ei auttanut. Samaan aikaan ei pysty esimerkiksi pelaamaan ja katsomaan suoratoisto palveluita kun alkaa jompi kumpi tökkimään ja yleensä se on kone jolla pelataan. Minkäänlaisia solutietoja ei tuu tuosta 5g netistä.
Netti päivitettiin 5g 600megaseen.
Mistähän voisi lähteä vikaan etsimään ettei tullut turha ostos tosta modeemista ja liittymästä.
Näyttäisi siltä , että modeemi ei löydä 5G-verkkoa ollenkaan. Onhan asetuksissa 5G päällä?
Tarkista Cellmapper-palvelusta , että 5G-kuuluvuus käyttöpaikallasi ylipäätään on. Jos pitäisi olla , niin kyse voi yksinkertaisesti olla siitä , että rakennus vaimentaa liiaksi , että 5G ei sisällä joka paikassa kuulu. Koita etsiä modeemille paikka , missä toimii paremmin.
En oikein osaa lukea tuota cellmapperia asuinpaikka on joutseno ja 5g puhelin liittymä ainakin näyttää 5g nettiä mutta en sitten tiedä. Joku vikakin tällä alueella näköjään menossa.
PS. Joissakin puhelimissa näkyy 5G-symboli näytöllä , vaikka todellista yhteyttä ei ole.
Tämän tekstin perusteella asumme 5G alueella.
Tuo yksi 5G tähti tarkoittaa , että paikalla on N28-kaista (700 MHz) saatavilla. Sillä ei järin suuria nopeuksia saa , mutta kuuluvuus sisätiloissa on parempi kuin N78-kaistalla (3500 MHz).
Siirtele modeemia eri paikkoihin ja toivottavasti käyttöpaikaltasi sisätiloissa kenttää löytyy. Muistaakseni tuo ZTE tukee ulkoisia 5G-antenneja vain N78-kaistalla ja sitä sinulla ei ilmeisesti ole saatavilla.
PS. Joissakin puhelimissa näkyy 5G-symboli näytöllä , vaikka todellista yhteyttä ei ole.
Tämän tekstin perusteella asumme 5G alueella.
Tuo yksi 5G tähti tarkoittaa , että paikalla on N28-kaista (700 MHz) saatavilla. Sillä ei järin suuria nopeuksia saa , mutta kuuluvuus sisätiloissa on parempi kuin N78-kaistalla (3500 MHz).
Siirtele modeemia eri paikkoihin ja toivottavasti käyttöpaikaltasi sisätiloissa kenttää löytyy. Muistaakseni tuo ZTE tukee ulkoisia 5G-antenneja vain N78-kaistalla ja sitä sinulla ei ilmeisesti ole saatavilla.
Ei ole saatavilla. Koitan etsiä paikkaa tuolle modeemille mutta vähän huonolta vaikuttaa.
Olikohan tuolla itärajan tuntumassa jokin muukin 5G-taajuus tarjolla, mutta sen osalta laitteiden taajuustuki pn vielä vähän rajallinen.
Nyt pistit pahan ei ole mitään tietoa. Mutta tässä mietin eli ei käytännössä tehdä mitään tuolla 5g palikalla ja liittymällä kun se ei toimi tällä alueella?
Olikohan tuolla itärajan tuntumassa jokin muukin 5G-taajuus tarjolla, mutta sen osalta laitteiden taajuustuki pn vielä vähän rajallinen.
Nyt pistit pahan ei ole mitään tietoa. Mutta tässä mietin eli ei käytännössä tehdä mitään tuolla 5g palikalla ja liittymällä kun se ei toimi tällä alueella?
Se pähkimäni “spesiaali” 5G-taajuus on N41 ja kyllä tuossa laitteessa sille tuki on. Tuli mieleen, että jos teillä on aiemmin ollut 4G-netti niin onkohan sen liittymän 5G-päivitys mennyt ylipäätään läpi, josko siinä olisi syy, miksi 5G:tä ei lainkaan löydy. Ole yhteydessä meidän häiriöilmoitusnumeroon ja pyydä tsekkaamaan.
Olikohan tuolla itärajan tuntumassa jokin muukin 5G-taajuus tarjolla, mutta sen osalta laitteiden taajuustuki pn vielä vähän rajallinen.
Nyt pistit pahan ei ole mitään tietoa. Mutta tässä mietin eli ei käytännössä tehdä mitään tuolla 5g palikalla ja liittymällä kun se ei toimi tällä alueella?
Jos ei Elisan liittymällä toimi , niin jäljellä on vain Yhteisverkko siellä itärajalla. Jos ei toimi Telian/DNA:n liittymällä , niin sitten ei toimi , ainakaan vielä. Ehkä tulevaisuudessa.
Se pähkimäni “spesiaali” 5G-taajuus on N41 ja kyllä tuossa laitteessa sille tuki on. Tuli mieleen, että jos teillä on aiemmin ollut 4G-netti niin onkohan sen liittymän 5G-päivitys mennyt ylipäätään läpi, josko siinä olisi syy, miksi 5G:tä ei lainkaan löydy. Ole yhteydessä meidän häiriöilmoitusnumeroon ja pyydä tsekkaamaan.
N41 on 2500 MHz ja sillä alkaa olla samoja ongelmia kuin N78:lla 3500 MHz eli uudemmissa taloissa , missä on paksut seinät ja selektiivilasit energian säästön vuoksi , signaali vaimentuu voimakkaasti ja sisäkuuluvuus on heikkoa.
Ylipäätään noilla korkeammilla 5G-taajuuksilla pitäisi olla ulkoantennit tai kokonaan ulkoyksikkö. Vain N28 700 MHz kantaa sisälle kohtuullisesti.
Kaiken lisäksi nuo operaattoreiden kuuluvuuskartat ovat laskennallisia arvioita kuuluvuudesta ulkona.
Jos puhelimen sim-kortti kerta pääsee 5G:hen, niin reititintä voi kokeilla puhelimen sim-kortilla.
Aloittaja taisi mainita , että puhelin näyttää 5G:tä , ei että käyttää 5G:tä.
Tämä on harhauttanut montaa käyttäjää , kun puhelimet mainostavat 5G:tä ja siitä kuvakkeesta ei aina näe onko todellinen yhteys 5G-verkkoon olemassa. Toki aina kannattaa kokeilla.
Jos puhelimen sim-kortti kerta pääsee 5G:hen, niin reititintä voi kokeilla puhelimen sim-kortilla.
Aloittaja taisi mainita , että puhelin näyttää 5G:tä , ei että käyttää 5G:tä.
Tämä on harhauttanut montaa käyttäjää , kun puhelimet mainostavat 5G:tä ja siitä kuvakkeesta ei aina näe onko todellinen yhteys 5G-verkkoon olemassa. Toki aina kannattaa kokeilla.
Voihan se olla, että puhelinkaan ei tue kaikkia taajuuksia mutta sen kanssa on helpompi mennä “seikkailemaan” ulos ja “etsimään” sitä 5G-verkkoa, jos se ei kotiin sisälle asti kannata. Lisäksi se mobiililaajakaistan provisiointi kannattaa tarkistuttaa vikapalvelustamme. Tarina ei kertonut, mikä puhelin on kyseessä ja minkä “näköinen” 5G-symboli siinä on. Kuva olisi kiva.
Voihan se olla, että puhelinkaan ei tue kaikkia taajuuksia mutta sen kanssa on helpompi mennä “seikkailemaan” ulos ja “etsimään” sitä 5G-verkkoa, jos se ei kotiin sisälle asti kannata. Lisäksi se mobiililaajakaistan provisiointi kannattaa tarkistuttaa vikapalvelustamme. Tarina ei kertonut, mikä puhelin on kyseessä ja minkä “näköinen” 5G-symboli siinä on. Kuva olisi kiva.
Juurikin noin.
Aika usein on niin , että puhelin on herkempi ja löytää heikomman kentän kuin mobiilireititin, mutta eipä se tietenkään reitittimen käyttäjää juurikaan auta.
PS. Joissakin puhelimissa näkyy 5G-symboli näytöllä , vaikka todellista yhteyttä ei ole.
Tämän tekstin perusteella asumme 5G alueella.
Tuo yksi 5G tähti tarkoittaa , että paikalla on N28-kaista (700 MHz) saatavilla. Sillä ei järin suuria nopeuksia saa , mutta kuuluvuus sisätiloissa on parempi kuin N78-kaistalla (3500 MHz).
Siirtele modeemia eri paikkoihin ja toivottavasti käyttöpaikaltasi sisätiloissa kenttää löytyy. Muistaakseni tuo ZTE tukee ulkoisia 5G-antenneja vain N78-kaistalla ja sitä sinulla ei ilmeisesti ole saatavilla.
Yksi tähti 5G:ssä ei välttämättä sulje sitä pois etteikö N78-kaista myös kuuluisi, minun kerrostalon kohdalla on yksi tähti 5G:ssä ja puhelin välistä käyttää N78 ja välistä N28, nopeus tosin ei ole päätä huimaava N78 ja N28, jonkun verran yli 200Mpbs olen saanut. Sitten kun tämän kerrostalon katolle vaihdetaan 5G niin sitten pitäisi olla 5 tähteä 5G:ssä.
Yksi tähti 5G:ssä ei välttämättä sulje sitä pois etteikö N78-kaista myös kuuluisi, minun kerrostalon kohdalla on yksi tähti 5G:ssä ja puhelin välistä käyttää N78 ja välistä N28, nopeus tosin ei ole päätä huimaava N78 ja N28, jonkun verran yli 200Mpbs olen saanut. Sitten kun tämän kerrostalon katolle vaihdetaan 5G niin sitten pitäisi olla 5 tähteä 5G:ssä.
Ylipäätään noiden kuuluvuustähtien informaatioarvo on minimaalinen.
Taannoin pyytelimme Elisalta , että kuuluvuuskartalla näkyisi eriteltynä eri 5G-taajuuksien peittoalueet kuten 4G:n osalta osittain oli. No Elisa vastasi pyyntöön poistamalla ne erittelyt sekä 4G:stä että 5G:stä. Näyttäähän se 5G-peitto kartalla paljon paremmalta nyt , mutta ei asiakas tiedä mitä saa.
Olikohan tuolla itärajan tuntumassa jokin muukin 5G-taajuus tarjolla, mutta sen osalta laitteiden taajuustuki pn vielä vähän rajallinen.
Nyt pistit pahan ei ole mitään tietoa. Mutta tässä mietin eli ei käytännössä tehdä mitään tuolla 5g palikalla ja liittymällä kun se ei toimi tällä alueella?
Joutsenossa Elisalla on käytössä n38/n41 taajuus, joka on harvinaisempi ja käytössä lähinnä vain Itä-rajan alueella. Kyseinen MC801A modeemi ei ole oikein soveltuva tuohon n38 käyttöön, joka todennäköisin syy ettei toimi. Jos käytössäsi on Android puhelin niin voit ladata ilmaisen Cellmapper sovelluksen, joka kertoisi hieman lisää 5G:n tilanteesta. Kannattaa myös tarkistaa, että modeemissa on käytössä uusin mahdollinen ohjelmistoversio. Vanhimmissa versioissa n38/n41 ei ollut tuettu ollenkaan Carrier policyssa Elisan osalta. Uudemmista softista ei ole tietoa.
Jos Elisan 5Gtä haluat siellä käyttää niin suosittelen laitteen vaihtoa, johonkin uudemman Qualcomm piirin laitteeseen (X6x tason piiri pitäisi olla). Tuo MC801A on jo vanha X55 piirillä.
Nopeuksien ja RSRQ arvon perusteella tukiasema vaikuttaa kovin ruuhkaiselta 4G-puolella. N38 kaistanleveys on vain 40 MHz, joten kovin nopea se ei ole verrattuna n78 3,5 GHz taajuuteen, joka on minimissään 100 MHz. Suosittelen myös kokeilemaan DNA tai Telian prepaid-liittymillä. Tuo on Yhteisverkon aluetta, joten ei ole kovin suurta merkitystä kummalla kokeilet.
Yksi tähti tuolla alueella 5G kuuluvuuskartassa ei indikoi muuta kuin että se on n38-aluetta. Sillä ei ole siis tekemistä todellisen kuuluvuuden kanssa. n38 kuuluvuus jäänee jonnekin B1 ja B7 väliin todennäköisesti. Elisan pitäisi tosiaan parantaa kuuluvuuskarttaansa, jossa kerrottaisiin paremmin käytetyt 5G taajuudet.
Moro. Ite asun kivenheiton… no melkein kivenheiton (n.15km) päässä Joensuusta. Heinäkuusta marraskuun loppupuolelle 5G toimi hyvin. 600 megainen antoi ruuhka-aikanakin vähintään sen 250 megaa. Ei ruuhka-aikana pääsi parhaimmillaan vähän alle 700 megan. No marraskuun loppupuolen jälkeen mullakaan modeemi ei löydä mitään solutietoja 5G yhteydestä. Laitteina ZTE MC889 ja ZTE T3000. Laitteille tehty factory resetit ym. Puhelin löytää 5G ja antaa ihan hyvät nopeudet.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
Elisan ja kolmansien osapuolien evästeitä käytetään verkkosivujen toiminnan varmistamiseen, tilastointiin ja analytiikkaan, sekä sisällön ja markkinoinnin personointiin. Elisa voi luovuttaa kumppaneilleen tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja suostumukseesi perustuen. Evästeasetuksista voit muuttaa valintojasi milloin tahansa. Lue lisää tietosuojasta ja evästeistä.
Evästeasetukset
Käydessäsi Elisan sivuilla vierailusta tallentuu kävijätietoja. Tietojen perusteella parannamme sivujen toiminnallisuuksia ja tarjoamme sinulle personoitua sisältöä. Kävijätietoja yhdistetään toisiinsa selaimesi tallentamien evästeiden avulla. Kävijätietoja voidaan yhdistää myös asiakastietoihisi, mikäli olet ollut kirjautuneena sivustollamme. Elisa voi luovuttaa tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja, kumppaneilleen suostumukseesi perustuen.
Kyseiset kumppanit toimivat tietojen käsittelyn osalta itsenäisinä rekisterinpitäjinä. Lisätietoa käsittelystä löydät kumppaneiden tietosuojaselosteista. Elisan käyttämät kumppanit löydät valitsemalla Näytä evästeet alta olevista evästetyypeistä. Näkymästä voit hyväksyä haluamasi evästeet. Evästevalinnat eivät vaikuta sivuillamme olevien mainosten määrään.
Lue lisää Elisan tietosuojaperiaatteista.
Hallinnoi asetuksia
Välttämättömät evästeet
Aina aktiivinen
Monet ominaisuudet, kuten ostoskori ja kirjautuminen, eivät toimi ilman näitä evästeitä. Nämä evästeet ovat aina käytössä.
Markkinointiin käytettävät
Sinulle näytetyt mainokset voidaan personoida kävijätietojesi perusteella. Suostuessasi näihin evästeisiin voit saada sivustollamme ja muualla internetissä mainoksia sinua kiinnostavista asioista.
Analytiikkaan käytettävät
Verkkosivujemme kehittäjät näkevät anonyymiä tietoa siitä, mitä asiakkaat sivuilla tekevät. Opimme esimerkiksi, mitkä sivut ovat luetuimpia ja miten sivuja voisi kehittää vielä paremmiksi.
Toiminnalliset evästeet
Toiminnalliset evästeet tekevät verkkosivujemme käytöstä vaivattomampaa muistamalla aiempia valintojasi tai asetuksia verkkosivuillamme.
Personointiin käytettävät
Voimme tehdä vierailustasi sinulle räätälöidyn esimerkiksi tuomalla etusivulle tarjouksen tuoteryhmästä, josta olet ollut aiemmin kiinnostunut.