Tilanne on siis tämä:
Joulukuusta 2020 asti ollut tämä reititin käytössä ja 300meganen 5G yhteys siinä. Ensimmäinen viikko meni ongelmitta mutta sitten ensimmäisen kerran yhteys katkesi yllättäen n. 10 sekunniksi, ja siitä eteenpäin yhteyden katkeamisia on ruvennut tulemaan useammin. Tällä hetkellä se tapahtuu monia kertoja päivässä, joskus jopa 3 kertaa tunnin sisään. Nopeudet ovat oikeanlaiset, niissä ei ongelmia ole ollut tänä aikana ollenkaan.
Järjestelmälokista löytynee tälläistä, joka kerta kun tämä disconnectaus tapahtuu:

Välillä pelkkä disconnected ja välillä tuon failedin kanssa. Internet yhteys siis pätkäisee noin 20 sekunniksi joka kerta kun tämä tapahtuu.
Jostain välistä löytyy myös tälläistä sieltä lokista:

Uudellenkäynnistämisellä ei vaikutusta disconnectauksiin tai niiden tiheyteen. Purkin resetointia olen koittanut, tuloksetta. Laitteen hallintasivuilta olen kaikkia mahdollisia asetuksia koittanut muutella, tuloksetta. Googlettanut olen tästä ongelmasta, mutta mitään hyödyllistä en ole löytänyt. Uusimmat laitepäivityksetkin on.
Yhden vertaiseni löysin täältä OmaElisa yhteisöstä jolla tämä samainen ongelma oli, mutta siihen vanhan ketjun kommenttiin ei ollut enään mitään vastattu joten päätin avata uuden tähän liittyen.
Disconnectaus tapahtuu kaikilla laitteilla samaan aikaan jos siinä monta on yhdistettynä, oli kyseessä langallinen tai langaton yhteys.
Tällä hetkellä alueellani on “Mobiiliverkon vikatilanne”, mutta tämä ongelma on minulla ollut siis jo vuoden alusta ja tämä vikatilanne ilmoitus on ehkä viikon vanha.
Ja sanottakoon vielä että minulla on Elisalta julkinen IP-osoite voimassa, mutta ei käytössä tällä hetkellä, koska nopeudet putosivat radikaalisti kun sen otin käyttöön. Tämä pätkiminen alkoi ennen tuota julkisen IP:n ottamista ja sillä ei ole ollut vaikutusta siihen.
Todella rasittava ongelma kyseessä, toivon jos joku täältä jotain osaisi kertoa, mitä kannattaisi kokeilla tai tehdä.