Skip to main content
Vastattu

Miksi 5G on hidas?

  • 18. maaliskuuta 2025
  • 7 kommenttia
  • 136 katselukerrat

 

Jostain syystä uusi 300 megan 5g liittymä toimii ajottain jopa alle ilmoitetun miniminopeuden, ollessaan täydessä 5g verkossa kaupunkialueella, vielä rauhalliseen aikaan. 

Vika apuri syyttää puhelinta (Honor Magic 6 lite 5G)

 

Tuntuu kyllä rahastukselta "nopeat" liittymät. Ainakin nopeuksissa on ilmaa 🙄


EDIT: 19.3.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -Jaakop

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jniiranen

Joensuun keskustassa on monta 5G tukiasemaa, jos ongelma on siellä niin voi olla silloin mahdolista että verkossa on ruuhkaa. Ei ole tietoa missä päin Joensuuta aloittajalla ongelma ilmenee. Asiakaspalvelusta osataan myös sanoa onko aloittajan käyttöpaikassa verkossa ruuhkaa vai onko kyse siitä että käyttöpaikassa ei kuulu 5G tai ei ole 5G verkkoa.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

7 kommenttia

Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 324 kommenttia
  • 18. maaliskuuta 2025

Missä kaupungissa? Onko sama tilanne ulkona? Puhelinkohtaisesti vaihtelee miten näyttää 5G logon silloin kun on 5G verkossa, näyttääkö Cellmapper sovellus että puhelin on NSA verkkoon yhteydessä? Puhelin ei välttämättä ole 5G verkkon yhteydessä vaikka näytössä on 5G teksti.


Forum|alt.badge.img+5
  • Valmentaja
  • 124 kommenttia
  • 18. maaliskuuta 2025

Juu, tuo "täysi 5G" voi tarkoittaa ettei puhelin ole yhdistettynä ollenkaan 5G verkkoon.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2096 kommenttia
  • 19. maaliskuuta 2025
Nönnnnönnöö kirjoitti:

 

Jostain syystä uusi 300 megan 5g liittymä toimii ajottain jopa alle ilmoitetun miniminopeuden, ollessaan täydessä 5g verkossa kaupunkialueella, vielä rauhalliseen aikaan. 

Vika apuri syyttää puhelinta (Honor Magic 6 lite 5G)

 

Tuntuu kyllä rahastukselta "nopeat" liittymät. Ainakin nopeuksissa on ilmaa 🙄

 

Rahastustahan se on, jopa tuossa kuvassasi lukee että 10MB riittää hd videoiden striimaamiseen, puhelimessa ei oikeasti tarvi mitään gigasta 5g liittymää normikäyössä.

Mitä se vika-apuri asiasta sanoo ?


  • 4631 kommenttia
  • 19. maaliskuuta 2025
Nönnnnönnöö kirjoitti:

 

Jostain syystä uusi 300 megan 5g liittymä toimii ajottain jopa alle ilmoitetun miniminopeuden, ollessaan täydessä 5g verkossa kaupunkialueella, vielä rauhalliseen aikaan. 

 

 




EDIT: 19.3.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -Jaakop

Tee vika/häiriöilmoitus, varmaan jotain selviää:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen 24h ympäri vuoden.

Arjet, pyhät. (Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Soittakaa minulle / Häiriöilmoitus

Nopeuta asiakaspalvelun yhteydenottoa!
Varaa soittoaika OmaElisassa › /Häiriöilmoitus

Tai: Omaelisa /Asiakaspalvelu/Varaa soittoaika/ Häiriöilmoitus

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 19. maaliskuuta 2025

Kaupunki on Joensuu. Vika-apuri sanoi että vika on laitteessa.

Sisällä tai ulkona nopeus samaa luokkaa. Mutta vaihtelu on todella suurta, tänää nopeus näytti 100:sta.

En tiedä cellmapperista mitään.

Olen peruskuluttuja joka uskoo siihen että jos puhelin ilmoittaa olevansa 5g verkossa, oletan sen olevan 5g verkossa.

 

Mutta hyvä tietää ettei näin sitten ole, taidan peruutta tämän liittymän kun irtisanomis aikaa on vielä jäljellä. Kun luulin että toimisi vähintään luvatulla 10:llä. Ja menisi edes 5g verkkoon. Saan saman vaihteluvälin ja 4 megan netin halvemmalla. 

Kiitos vastanneille


  • 4631 kommenttia
  • 19. maaliskuuta 2025

Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 324 kommenttia
  • Vastaus
  • 19. maaliskuuta 2025

Joensuun keskustassa on monta 5G tukiasemaa, jos ongelma on siellä niin voi olla silloin mahdolista että verkossa on ruuhkaa. Ei ole tietoa missä päin Joensuuta aloittajalla ongelma ilmenee. Asiakaspalvelusta osataan myös sanoa onko aloittajan käyttöpaikassa verkossa ruuhkaa vai onko kyse siitä että käyttöpaikassa ei kuulu 5G tai ei ole 5G verkkoa.