Vastattu

Nokia Fastmile 5G - heikko toimivuus


 Terve,

 

Minulla Elisan Netti Lite 5G, ja sen mukana tuli Nokian Fastmile 5G reititin. Asun Lauttasaaressa Helsingissä, nykyisen 5G kuuluvuuden raja-alueilla. Olin kuitenkin toiveikas että vähintään 4G/LTE verkko alueella toimisi, ja laitteen lupailtiin yhdistävän LTE verkkoon aina silloin kun 5G yhteyttä ei ole saatavilla. 

 

Laiteen käyttöliiittymän perusteella käykin kuten ounastelin, että 5G kuuluvuutta ei vielä löydy, mutta laite kuitenkin näyttää löytävän 4G verkon. Tästä huolimatta yhteys on ongelmallinen - Nettiyhteys pysyy päällä 15min-45min kerrallaan, jolloin se yksinkertaisesti katkeaa. Kun nettiyhteys häviää, käyttöliittymä edelleen näyttää että 4G yhteys on, mutta mikään sivu/palvelu ei lautaudu millään laitteella. Ongelma ratkeaa hetkellisesti kun koko reitittimen käynnistää uudelleen, mutta netti jälleen pysyy päällä 15-45min kunnes yhteys häviää (ja reititin ilmoittaa että 4G yhteys on olemassa). Ja lisätään nyt vielä että reititin on ikkunan vieressä (länteen päin) ja esim. puhelimen jossa myös on Elisan liittymä, ei mitään dataongelmia ole.

 

 

Soitin Asiakaspalveluunkin kerran, missä todettiin että alueella tehdään 5G verkon huoltotöitä, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa merkittävästi, koska laitteen pitäisi kytkeytyä 4G verkkoon automaattisesti (No niinhän se tekee, mutta data ei siirry).

 

Samalla todettiin että käyttöliittymän kautta pitäisi pystyä muokkaamaan reitittimen asetuksia, ja rajata että se esim. valitsee aina pelkästään 4G verkon eikä ala etsimään 5G-verkkoa (jos tämä mahdollisesti olisi syy siihen miksi laite menee solmuun), mutta asetuksissa on kuitenkin blokattu kokonaan verkon valintojen vaihtaminen (valikot näkyy harmaalla, eikä niiden takana olevia asetuksia pysty muuttamaan) - joten sitäkään ei voi nyt testata.

 

 

Onko muilla käyttäjillä ollut ongelmia tämäntyyppisiä ongelmia? Ja mitenköhän nämä saadaan ratkaistua? Tuote on sen verran uusi ilmeisesti, että hirveästi ei muiden käyttökokemuksia/ratkaisuja laitteelle vielä löydy.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Porkkana 12 July 2020, 19:06

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

11 kommenttia

Tuo WAN ei ole suinkaan tarkoitettu mobiiliasetusten muuttamiseen vaan laitteessa on WAN-portti, jota käytetään silloin, kun halutaan kytkeä kiinteään laajakaistaan ja laite saa asetukset modeemilta.

 Jes Kiitos,

 

En huomannutkaan että otin vähän tyhmän kuvakaappauksen. Tuosta samasta valikosta pystyy kuitenkin vaihtamaan “Cellular WAN” puolen näkyviin, missä sama ilmiö toistuu.  Ja oletan että access type kohdasta pystyisi vaihtaa 5G:n suoraan LTE:hen, mutta tämän vaihtaminen blokattu.

 

 

Ja vielä päivityksenä tähän aamuun, että enää data ei siirry uudelleenkäynnistyksen jälkeenkään. Palautin factory resetillä asetuksetkin, mutta ei lähde pelaamaan. Nyt ensimmäistä kertaa laite on ottanut yhteyden myös 5G verkkoon (vaikkakin 5G-valo palaa punaisella → Heikko yhteys) - oma hypoteesini on että 5G yhteys on niin heikko, että netti ei tämän takia pelitä, mutta sen takia olisi hyvä jos asetuksista voisi valita että laite valitsee suoraan vain LTE-verkon käyttöön (väliaikaisesti siihen asti että 5G verkko täällä kattaa alueen kunnolla).

 

Voi toki olla että tuon yhteysasetuksen jostain muualta saa vaihdettua, mutta en ole sitä onnistunut löytämään. Olemassaolevien ohjeiden vähäinen määrä ei ainakaan sitä helpota.

 

 

 

 

 

Käyttäjätaso 7

Itsellä ei ole kokemusta ko. modeemista , mutta jotkut laitteet eivät anna muuttaa yhteystyyppiä vauhdissa , vaan ensin mobiiliyhteys pitää katkaista.

Jos silloinkaan ei valinnat vapaudu , niin sitten on aika outoa.

Tuo 5G tuntuu olevan vieläkin vähän sellainen "purkkaviritys" ja itse ootan ainakin sen 2-3v ennen edes 5G-laitteisiin vaihtoa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Lauttasaaressa ei nyt 4G:kään mikään nopsa ole kun ei ole tukareita, kukkuloilta lintutorni pois ja kunnon tukiasematorni tilalle niin olisi parempi tilanne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Lauttasaaressa on melko hyvä VDSL-saatavuus koko alueella, josko semmoinen riittäisi ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Herää kysymys myyjän eli Elisan vastuullisuudesta. Nyt on menty myymään palvelu, joka ei edes Elisan edustajan mielestä toimi (eli 5G/4G)-yhteys, mutta on jätetty 5G-kiimassa tarjoamatta wanhan liiton mutta toimiva kiinteä yhteys. Hmmm.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Herää kysymys myyjän eli Elisan vastuullisuudesta. Nyt on menty myymään palvelu, joka ei edes Elisan edustajan mielestä toimi (eli 5G/4G)-yhteys, mutta on jätetty 5G-kiimassa tarjoamatta wanhan liiton mutta toimiva kiinteä yhteys. Hmmm.

Et voi tietää, mitä on tarjottu. Myyntisaatavuudessa on edelleen sekä kiinteän verkon, että mobiiliverkon palvelut. Kiinteän verkon yhteyksistä ainoastaan ADSL:n uusmyynti on lopetettu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Katsoin itse meidän julkiselta kuuluvuuskartalta, siihen kun ruksii 5G ja 4G max 600M ja jos jää väriläiskien sisälle hyvin, pitäisi kyllä toimiakin.

 

https://elisa.fi/kuuluvuus/

Herää kysymys myyjän eli Elisan vastuullisuudesta. Nyt on menty myymään palvelu, joka ei edes Elisan edustajan mielestä toimi (eli 5G/4G)-yhteys, mutta on jätetty 5G-kiimassa tarjoamatta wanhan liiton mutta toimiva kiinteä yhteys. Hmmm.

Et voi tietää, mitä on tarjottu. Myyntisaatavuudessa on edelleen sekä kiinteän verkon, että mobiiliverkon palvelut. Kiinteän verkon yhteyksistä ainoastaan ADSL:n uusmyynti on lopetettu.

 

Mitenkäs sen kaapelilaajakaistan tilaaminen ("ei näytä olevan saatavuutta ja Elisan sivut näyttää VDSL2:sta") niihin taloihin, jossa on ollut saatavilla ktv-palvelut koaksiaalia pitkin ja taloyhtiössä on siiretty asiakkaat taloyhtiöasiakkaat VDSL2:sen piiriin vuosia sitten? Ja jakamossa edelleen sama koaksiaalilla ulkoa tuotu Elisan KTV ja alueella Elisa päivittänyt ktv-verkon kautta saatavuuden  100/5Mbit/s -> 100/10Mbit/s -> 250/20Mbit/s ja myöhemmin 1000/50Mbit/s. Katujakamossa jaellaan edelleen samoilla kaapeleilla ja viereiseen taloyhtiöön saatavilla kaapelilla jopa 1000/50Mbit/s

Jopa 250/20Mbit/s on huima parannus todellisuudessa siihen 70/10Mbit/s VDSL2-liittymään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Herää kysymys myyjän eli Elisan vastuullisuudesta. Nyt on menty myymään palvelu, joka ei edes Elisan edustajan mielestä toimi (eli 5G/4G)-yhteys, mutta on jätetty 5G-kiimassa tarjoamatta wanhan liiton mutta toimiva kiinteä yhteys. Hmmm.

Et voi tietää, mitä on tarjottu. Myyntisaatavuudessa on edelleen sekä kiinteän verkon, että mobiiliverkon palvelut. Kiinteän verkon yhteyksistä ainoastaan ADSL:n uusmyynti on lopetettu.

 

Mitenkäs sen kaapelilaajakaistan tilaaminen ("ei näytä olevan saatavuutta ja Elisan sivut näyttää VDSL2:sta") niihin taloihin, jossa on ollut saatavilla ktv-palvelut koaksiaalia pitkin ja taloyhtiössä on siiretty asiakkaat taloyhtiöasiakkaat VDSL2:sen piiriin vuosia sitten? Ja jakamossa edelleen sama koaksiaalilla ulkoa tuotu Elisan KTV ja alueella Elisa päivittänyt ktv-verkon kautta saatavuuden  100/5Mbit/s -> 100/10Mbit/s -> 250/20Mbit/s ja myöhemmin 1000/50Mbit/s. Katujakamossa jaellaan edelleen samoilla kaapeleilla ja viereiseen taloyhtiöön saatavilla kaapelilla jopa 1000/50Mbit/s

Jopa 250/20Mbit/s on huima parannus todellisuudessa siihen 70/10Mbit/s VDSL2-liittymään.

Jos kyseessä on taloyhtiö, jonne on tehty yhtiövastikediili ja tuotu kuitu+VDSL2 kytkin, ei sinne ole myyntisaatavuudessa saatavilla kaapelimodeemiliittymää. Varmasti sellaisen “tiskin alta” saa kalasteltua, mutta hinnoittelu ei noudata yhtiövastikeliittymää.

Tästä voisi avata uuden ketjun, tai hyödyntää jotain vanhaa. Nyt ollaan jo aika kaukana alkuperäisestä otsikon aiheesta “Nokia FastMile 5G toimivuudesta”