Terve,
Minulla Elisan Netti Lite 5G, ja sen mukana tuli Nokian Fastmile 5G reititin. Asun Lauttasaaressa Helsingissä, nykyisen 5G kuuluvuuden raja-alueilla. Olin kuitenkin toiveikas että vähintään 4G/LTE verkko alueella toimisi, ja laitteen lupailtiin yhdistävän LTE verkkoon aina silloin kun 5G yhteyttä ei ole saatavilla.
Laiteen käyttöliiittymän perusteella käykin kuten ounastelin, että 5G kuuluvuutta ei vielä löydy, mutta laite kuitenkin näyttää löytävän 4G verkon. Tästä huolimatta yhteys on ongelmallinen - Nettiyhteys pysyy päällä 15min-45min kerrallaan, jolloin se yksinkertaisesti katkeaa. Kun nettiyhteys häviää, käyttöliittymä edelleen näyttää että 4G yhteys on, mutta mikään sivu/palvelu ei lautaudu millään laitteella. Ongelma ratkeaa hetkellisesti kun koko reitittimen käynnistää uudelleen, mutta netti jälleen pysyy päällä 15-45min kunnes yhteys häviää (ja reititin ilmoittaa että 4G yhteys on olemassa). Ja lisätään nyt vielä että reititin on ikkunan vieressä (länteen päin) ja esim. puhelimen jossa myös on Elisan liittymä, ei mitään dataongelmia ole.


Soitin Asiakaspalveluunkin kerran, missä todettiin että alueella tehdään 5G verkon huoltotöitä, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa merkittävästi, koska laitteen pitäisi kytkeytyä 4G verkkoon automaattisesti (No niinhän se tekee, mutta data ei siirry).
Samalla todettiin että käyttöliittymän kautta pitäisi pystyä muokkaamaan reitittimen asetuksia, ja rajata että se esim. valitsee aina pelkästään 4G verkon eikä ala etsimään 5G-verkkoa (jos tämä mahdollisesti olisi syy siihen miksi laite menee solmuun), mutta asetuksissa on kuitenkin blokattu kokonaan verkon valintojen vaihtaminen (valikot näkyy harmaalla, eikä niiden takana olevia asetuksia pysty muuttamaan) - joten sitäkään ei voi nyt testata.

Onko muilla käyttäjillä ollut ongelmia tämäntyyppisiä ongelmia? Ja mitenköhän nämä saadaan ratkaistua? Tuote on sen verran uusi ilmeisesti, että hirveästi ei muiden käyttökokemuksia/ratkaisuja laitteelle vielä löydy.