Vastattu
Uppi paljon parempi kuin download?
Jännä ongelma Elisa 4G kanssa. Reititin TP-Link TL-MR6400. Näyttää yhteyden laaduksi 75% (whatever tuo tarkoittaakin, muuta ei saa ulos).
Yhteydessä download nopeus on siis noin 1-3 Mbps, upload nopeus noin 10-14 Mbps. Uppiin menee siis ihan kivasti, mutta download on aika surkea (ja joo, en sekoita noita). Sama päivällä, yöllä, aamulla, whatever eli ei ole verkon kuormituksesta kiinni. Useammalla nopeustestillä samat tulokset (Telia nopeustesti, ookle yms.).
Tämä on jotenkin ironiaa, kun vaihdoin käyttöön tuon 4Gn, kun tänne ei saa kuin 20/1 ADSLn missä uppi ei oikein riitä (0.6M oikeasti), niin sitten 4Gssä uppi on riittävä, mutta sitten tuo 1-3M on todella surkea downloadiin päin. Argh.
Mitään ideoita? Jossain väitettiin että tämä ongelma olisi tukiasemien keilojen rajakohdassa, eli tuo uppi suurempi kuin download olisi sen merkki, ja ainoa ratkaisu olisi vaihtaa operaattoria, niin että ei olisi tuollaisessa rajakohdassa. Voisi ollakin cellmapperin tukiasemien sijoittelun ja keilojen perusteella (4564 cell 5 ja 4142 cell 4, molemmat 1800).
Yhteydessä download nopeus on siis noin 1-3 Mbps, upload nopeus noin 10-14 Mbps. Uppiin menee siis ihan kivasti, mutta download on aika surkea (ja joo, en sekoita noita). Sama päivällä, yöllä, aamulla, whatever eli ei ole verkon kuormituksesta kiinni. Useammalla nopeustestillä samat tulokset (Telia nopeustesti, ookle yms.).
Tämä on jotenkin ironiaa, kun vaihdoin käyttöön tuon 4Gn, kun tänne ei saa kuin 20/1 ADSLn missä uppi ei oikein riitä (0.6M oikeasti), niin sitten 4Gssä uppi on riittävä, mutta sitten tuo 1-3M on todella surkea downloadiin päin. Argh.
Mitään ideoita? Jossain väitettiin että tämä ongelma olisi tukiasemien keilojen rajakohdassa, eli tuo uppi suurempi kuin download olisi sen merkki, ja ainoa ratkaisu olisi vaihtaa operaattoria, niin että ei olisi tuollaisessa rajakohdassa. Voisi ollakin cellmapperin tukiasemien sijoittelun ja keilojen perusteella (4564 cell 5 ja 4142 cell 4, molemmat 1800).
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God
Mikäli alueellasi ei ole havaittua / todennettua häiriötä (ks. häiriökartta), kannattaa asiasta tehdä vikailmoitus Elisalle. Helpoiten tämä onnistuu soittamalla 010 190 240 (mpm/pvm).
Jos tuo ei korjaannu häiriöilmoituksen myötä, voit aina vaihtaa operaattoria. Tässä tilanteessa suosittelen testaaman muiden operaattoreiden mobiililaajakaistojen toimintaa prepaid -liittymillä. Valitse se operaattori, jonka verkko antaa tasaisesti parhaat nopeudet.
Latausnopeuden pitää olla tasaisesti vähintään 5Mbit/s kaikilla operaattoreilla. Nopeus saa mennä myös tuon ali, mutta pääsääntöisesti yhteysnopeuden tulee olla vähintään tuo 5Mbit/s, riippumatta siitä, mikä on yhteyden teoreettinen maksiminopeus. Ei siis kannata tilata samantien mitään 100-600Mbit/s -liittymää, maksat todennäköisesti vain turhasta.
Katso alkuperäinen viestiJos tuo ei korjaannu häiriöilmoituksen myötä, voit aina vaihtaa operaattoria. Tässä tilanteessa suosittelen testaaman muiden operaattoreiden mobiililaajakaistojen toimintaa prepaid -liittymillä. Valitse se operaattori, jonka verkko antaa tasaisesti parhaat nopeudet.
Latausnopeuden pitää olla tasaisesti vähintään 5Mbit/s kaikilla operaattoreilla. Nopeus saa mennä myös tuon ali, mutta pääsääntöisesti yhteysnopeuden tulee olla vähintään tuo 5Mbit/s, riippumatta siitä, mikä on yhteyden teoreettinen maksiminopeus. Ei siis kannata tilata samantien mitään 100-600Mbit/s -liittymää, maksat todennäköisesti vain turhasta.
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella Elisalaisten sisäänkirjautuminen
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi