Skip to main content

Elisan verkkokaupan erikoisuuksia ja kehityskohteita

  • 8. toukokuuta 2021
  • 3 kommenttia
  • 188 katselukerrat

sjuhani
Forum|alt.badge.img+8

Tässä ketjussa käsiteltäköön mietteitä ja kokemuksia Elisan verkkokaupasta. Itselleni löytyi Elisan verkkokaupasta viimeksi viime kuussa (huhtikuu 2021) eräs fyysinen tuote sähköistä yhteydenpitoa monipuolistamaan ja edistämään, vieläpä Internetin pienimpään hintaan. 👍

Tilaus sujui sinänsä hyvin, eikä tuotekaan ole huono. Tilausta tehdessäni olin kirjautuneena Elisan asiakastunnuksillani. Kaikki eteni normaalisti, kuten myös maksu. Kuitenkin tilauksia kirjautui järjestelmään tuolloin 2 kpl, joista toinen näkyi OmaElisassa merkinnällä ‘odotetaan maksua’. Sieltä se toki poistui viikon kuluttua.

Sähköpostitse sain niin ikään 2 kpl tilausvahvistuksia, ja yhden kuitin onnistuneesta maksusta.  Tilausvahvistukset olivat muutoin täysin samansisältöisiä, mutta niissä näkyi tiedossa “Kuitin numero” eriävä viimeinen numero. Tätä hommaa OmaElisan asiakaspalveluchatista tänään 8.5.2021 tiedusteltuani sentään selvisi nyt sitten se oikea asiakirja, jonka voin myös kuittina tuosta tilauksesta säilyttää. Toinen tilausvahvistuksista sen sijaan viittaa väärään tilaukseen. Elisalta ei omasta aloitteestaan tuosta asiasta mitään kuulunut. 🥴

Niin ikään samalla kertaa tuon asiakaspalveluchatin kautta minulle kerrottiin, että kyseessä oli jokin häiriö Elisan verkkokaupassa tuolloin kun siellä asioin. Joka tapauksessa, tuodaanpa nyt tämän keskustelupalstankin kautta esiin myös muita kehityskohteita, kysymyksiä ja havaintoja Elisan verkkokauppaan liittyen.

  • 💡 Kaikissa tilauksia ja niiden tuotteita koskevissa asiakirjoissa olisi nähdäkseni todella tärkeää saada näkyviin jokin yhteneväinen tilauskohtainen tunniste, kuten tilausnumero tai kuitin numero. Nykyisellään OmaElisasta ei asiakas näe mitään tilausta yksilöivää tunnistetta, joka löytyisi myös muista asiakirjoista (tilausvahvistus, maksuvahvistus, takuutosite OmaElisan kautta, ja lähete paketin mukana). Paketin mukana tulevassa lähetteessä näkyy tilausnumero, jota sen sijaan muissa asiakirjoissa ei näy. Sähköpostitse tulleissa tilausvahvistuksissa ja maksuvahvistuksessa näkyy jokaisessa eriävä “Kuitin numero”, mutta ei asiakirjoja toisiinsa liittävää yhteneväistä tilaustunnistetta. 🤯
  • Tilausvahvistuskin saisi tulla myös OmaElisaan. 💡
  • Elisan verkkokaupan tuotetiedoissa oli kirjattuna valmistajan pidempi (yli 18-merkkinen)  tuotekoodi  ylimmälle teknisten tietojen riville (“Malli”), vaikka tuotteelle on olemassa myös huomattavasti lyhyempi varsinainen mallikin (6 merkkiä), joka myös tuotteen omassa pakkauksessa isolla näkyy.
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

3 kommenttia

MiikaMoi
  • Entinen elisalainen
  • 1246 kommenttia
  • 10. toukokuuta 2021
sjuhani kirjoitti:

--

  • 💡 Kaikissa tilauksia ja niiden tuotteita koskevissa asiakirjoissa olisi nähdäkseni todella tärkeää saada näkyviin jokin yhteneväinen tilauskohtainen tunniste, kuten tilausnumero tai kuitin numero. Nykyisellään OmaElisasta ei asiakas näe mitään tilausta yksilöivää tunnistetta, joka löytyisi myös muista asiakirjoista (tilausvahvistus, maksuvahvistus, takuutosite OmaElisan kautta, ja lähete paketin mukana). Paketin mukana tulevassa lähetteessä näkyy tilausnumero, jota sen sijaan muissa asiakirjoissa ei näy. Sähköpostitse tulleissa tilausvahvistuksissa ja maksuvahvistuksessa näkyy jokaisessa eriävä “Kuitin numero”, mutta ei asiakirjoja toisiinsa liittävää yhteneväistä tilaustunnistetta. 🤯
  • Tilausvahvistuskin saisi tulla myös OmaElisaan. 💡
  • Elisan verkkokaupan tuotetiedoissa oli kirjattuna valmistajan pidempi (yli 18-merkkinen)  tuotekoodi  ylimmälle teknisten tietojen riville (“Malli”), vaikka tuotteelle on olemassa myös huomattavasti lyhyempi varsinainen mallikin (6 merkkiä), joka myös tuotteen omassa pakkauksessa isolla näkyy.

Moi @sjuhani ja ikävä kuulla tästä sekavasta verkkokauppakokemuksesta. :disappointed_relieved:

Pariin kohtaan voisin kuitenkin samoin tein tarttua:

  • Tilausvahvistuksesta saapuu kopio OmaElisaan kohtaan ‘Omat tiedot → Asiakaskirjeet’
  • Laitteiden takuutodistus löytyy myös suoraan OmaElisasta kohdasta ‘Laitteet’
  • Laitteiden tilaustiedoissa näkyy tosiaan myös tuo tarkka tuotekoodi, mutta kansankielisemmän nimen voi luntata tuolta samaiselta laitesivulta OmaElisasta josta löytää myös laitteen sarjanumeron / IMEI-koodin.

sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Keskustelun aloittaja
  • Mentor
  • 412 kommenttia
  • 10. toukokuuta 2021
MiikaMoi kirjoitti:
sjuhani kirjoitti:

--

  • 💡 Kaikissa tilauksia ja niiden tuotteita koskevissa asiakirjoissa olisi nähdäkseni todella tärkeää saada näkyviin jokin yhteneväinen tilauskohtainen tunniste, kuten tilausnumero tai kuitin numero. Nykyisellään OmaElisasta ei asiakas näe mitään tilausta yksilöivää tunnistetta, joka löytyisi myös muista asiakirjoista (tilausvahvistus, maksuvahvistus, takuutosite OmaElisan kautta, ja lähete paketin mukana). Paketin mukana tulevassa lähetteessä näkyy tilausnumero, jota sen sijaan muissa asiakirjoissa ei näy. Sähköpostitse tulleissa tilausvahvistuksissa ja maksuvahvistuksessa näkyy jokaisessa eriävä “Kuitin numero”, mutta ei asiakirjoja toisiinsa liittävää yhteneväistä tilaustunnistetta. 🤯
  • Tilausvahvistuskin saisi tulla myös OmaElisaan. 💡
  • Elisan verkkokaupan tuotetiedoissa oli kirjattuna valmistajan pidempi (yli 18-merkkinen)  tuotekoodi  ylimmälle teknisten tietojen riville (“Malli”), vaikka tuotteelle on olemassa myös huomattavasti lyhyempi varsinainen mallikin (6 merkkiä), joka myös tuotteen omassa pakkauksessa isolla näkyy.

Moi @sjuhani ja ikävä kuulla tästä sekavasta verkkokauppakokemuksesta. :disappointed_relieved:

Pariin kohtaan voisin kuitenkin samoin tein tarttua:

  • Tilausvahvistuksesta saapuu kopio OmaElisaan kohtaan ‘Omat tiedot → Asiakaskirjeet’
  • Laitteiden takuutodistus löytyy myös suoraan OmaElisasta kohdasta ‘Laitteet’
  • Laitteiden tilaustiedoissa näkyy tosiaan myös tuo tarkka tuotekoodi, mutta kansankielisemmän nimen voi luntata tuolta samaiselta laitesivulta OmaElisasta josta löytää myös laitteen sarjanumeron / IMEI-koodin.

No tuo tilausvahvistus nyt näköjään tosiaankin tuolta mainitsemastasi paikasta löytyi, mutta on kyllä huonosti toteutettu tuo käyttöliittymä, kun asiasta ei näy edes mitään huomiota tai mainintaa “Tilaukset”-sivulla, eikä myöskään valikon “Omat tiedot” -osion kohdalla, vaan pitää _tietää_, että ne menevät tuonne hassuun paikkaan, jonne pääsyyn ei lisäksi ole muuta tapaa kuin alaspäin vierittäminen (ja varsin paljon).

Takuutodistuksen taasen jo mainitsinkin löytyneen jo alkuperäisessä viestissäni (ensimmäinen täppä – lainaus: “-- takuutosite OmaElisan kautta --”, eli siinä ei mitään uutta auringon alla.

Mainintani tuotekoodista ymmärsit valitettavasti aivan väärin. En viitannut OmaElisaan sen osalta, vaan kuten kirjoitin, Elisan verkkokauppaan. Siellä on ihan hyvä, että näkyy myös tarkka tuotekoodi teknisissä tiedoissa, kuten tässäkin tapauksessa, mutta siellä oli laitteen mallin kohdalle laitettu se pitkä tuotekoodi, eikä siis se ytimekkäämpi malli (tässä tapauksessa 3 kirjainta + 3 numeroa). Välttämättähän malli ei toki ole ytimekäs, mutta tämän tuotteen tapauksessa se olisi, ja sen perusteella tämä tuote myös löytyy valmistajansakin verkkosivuilta helpommin kuin muilla tiedoilla. Käsitteet siis ovat menneet sekaisin häneltä, joka niitä tuotetietoja Elisan verkkokauppaan on ainakin kyseisen tuotteen osalta tallentanut. Tuotteen nimi (otsikko) sen sijaan taas on pitkälti eri asia, joskin myös siinä tuotteen malli voitaisiin mieluusti mainita. 

ℹ️ Jk.: Minulle elektroniikka sekä tieto- ja viestintätekniikka on äärimmäistäkin tutumpaa – jo vuosikymmeniä.


  • 4744 kommenttia
  • 10. toukokuuta 2021

Tilausvahvistus ainakin löytyy melkoisen helposti, ilman enempiä vierityksiä. Vierittämäänhän joutuu monessakin paikassa.