Tässä ketjussa käsiteltäköön mietteitä ja kokemuksia Elisan verkkokaupasta. Itselleni löytyi Elisan verkkokaupasta viimeksi viime kuussa (huhtikuu 2021) eräs fyysinen tuote sähköistä yhteydenpitoa monipuolistamaan ja edistämään, vieläpä Internetin pienimpään hintaan. 👍
Tilaus sujui sinänsä hyvin, eikä tuotekaan ole huono. Tilausta tehdessäni olin kirjautuneena Elisan asiakastunnuksillani. Kaikki eteni normaalisti, kuten myös maksu. Kuitenkin tilauksia kirjautui järjestelmään tuolloin 2 kpl, joista toinen näkyi OmaElisassa merkinnällä ‘odotetaan maksua’. Sieltä se toki poistui viikon kuluttua.
Sähköpostitse sain niin ikään 2 kpl tilausvahvistuksia, ja yhden kuitin onnistuneesta maksusta. Tilausvahvistukset olivat muutoin täysin samansisältöisiä, mutta niissä näkyi tiedossa “Kuitin numero” eriävä viimeinen numero. Tätä hommaa OmaElisan asiakaspalveluchatista tänään 8.5.2021 tiedusteltuani sentään selvisi nyt sitten se oikea asiakirja, jonka voin myös kuittina tuosta tilauksesta säilyttää. Toinen tilausvahvistuksista sen sijaan viittaa väärään tilaukseen. Elisalta ei omasta aloitteestaan tuosta asiasta mitään kuulunut. 🥴
Niin ikään samalla kertaa tuon asiakaspalveluchatin kautta minulle kerrottiin, että kyseessä oli jokin häiriö Elisan verkkokaupassa tuolloin kun siellä asioin. Joka tapauksessa, tuodaanpa nyt tämän keskustelupalstankin kautta esiin myös muita kehityskohteita, kysymyksiä ja havaintoja Elisan verkkokauppaan liittyen.
- 💡 Kaikissa tilauksia ja niiden tuotteita koskevissa asiakirjoissa olisi nähdäkseni todella tärkeää saada näkyviin jokin yhteneväinen tilauskohtainen tunniste, kuten tilausnumero tai kuitin numero. Nykyisellään OmaElisasta ei asiakas näe mitään tilausta yksilöivää tunnistetta, joka löytyisi myös muista asiakirjoista (tilausvahvistus, maksuvahvistus, takuutosite OmaElisan kautta, ja lähete paketin mukana). Paketin mukana tulevassa lähetteessä näkyy tilausnumero, jota sen sijaan muissa asiakirjoissa ei näy. Sähköpostitse tulleissa tilausvahvistuksissa ja maksuvahvistuksessa näkyy jokaisessa eriävä “Kuitin numero”, mutta ei asiakirjoja toisiinsa liittävää yhteneväistä tilaustunnistetta. 🤯
- Tilausvahvistuskin saisi tulla myös OmaElisaan. 💡
- Elisan verkkokaupan tuotetiedoissa oli kirjattuna valmistajan pidempi (yli 18-merkkinen) tuotekoodi ylimmälle teknisten tietojen riville (“Malli”), vaikka tuotteelle on olemassa myös huomattavasti lyhyempi varsinainen mallikin (6 merkkiä), joka myös tuotteen omassa pakkauksessa isolla näkyy.