Vastattu

Elisan uusi palvelu "Elisa VerkkoTurva"

  • 9 September 2020
  • 19 kommenttia
  • 1734 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 1102 kommenttia

Toisaalla ihmeteltiin ilmeisesti ellun lähettämää tekstiviestiä, jossa liittymään oltiin kytkemässä/kytketty ilman asianomaisen lupaa elisa verkkoturva -palvelu. Viestissä kerrottiin, että käyttäjä voi testata palvelua 14 vuorokauden ajan kuluitta, mutta tämän jälkeen palvelusta veloitettaisiin 2,90 e/kk. Palvelu tulisi siis itse kytkeä pois päältä. Näinkö alas elisa pörssiyhtiönä on valunut?

Jos tämä olisi elisan lähettämä viesti, kuinka elisa voisi kytkeä palveluita päälle ilman asianomaisen lupaa? 

Lähde: elisa verkkoturva

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 9 September 2020, 15:52

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

19 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kiitos @LeonM kun nostit asian esiin täällä OmaYhteisössä, olemme saaneet tästä tänään palautetta eri kanavissa. Me Elisalla haluamme aktiivisesti parantaa toimintaamme ja osana tätä kokeilemme erilaisia lähestymistapoja. Kyseessä on siis palvelun kokeilu, joka päättyy automaattisesti testijakson jälkeen - palvelusta ei siis veloiteta asiakkaita. Tarkoitus tässä on ollut arvioida palvelun kysyntää ja kuinka moni olisi palvelusta kiinnostunut. :thumbsup_tone2:

Tämä lähestymistapa oli meiltä selvästi huono ja pahoittelemme todella paljon sen aiheuttamaa hämminkiä. :disappointed:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Kiitos lisätiedoista. Tuonne kampanjasivustolle olisi kenties kannattanut lisätä maininta siitä, että kyseessä oli palvelukokeilu.

Tuollainen proaktiivinen lähestymistapa on kaksipiippuinen juttu. Miettikääpä niitä/meitä “kädettömiä” asiakkaita, jotka täyttävät kaikki palautekanavanne, eivätkä osaisi itse sulkea palvelua tai heillä ei olisi muuta keinoa kuin soittaa aspaan. 

Ei automaattinen päällekytkentä taida olla ihan suomalaisen kuluttajaturvalainsäädännön alaista kuten ei tainnut olla toissa vuosikymmenellä avattujen liittymäsopimusten pakkoliittäminen vuonna 2014 mainontaa sisältävien liittymätyyppien alle ilman asianomaisen kirjallista lupaa, jota sopimusta tehdessä ei oltu annettu.

Elisa rikkoi silloin omia sopimusehtojaan, vaikka henkilötietojen suojan ja käsittelyn pitäisi olla tietoverkkoliiketoiminnassa kohtuullisen korkealla tärkeysasteikossa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2

Tuo sivu jonka aloittaja linkkasi on aika mielenkiintoinen sisällöltään, antaa vaikutteen että olisi palvelu käytössä. Ei siis ole tarkoitettu “löydettäväksi”/”avoimeksi” varmaankaan.

Lisäksi tuolla sivulla on lisäksi että jatkuu automaattisesti 14 päivän jälkeen jollei sulje palvelua.

Mutta en siis elisan puhelinliittymäasiakas ole ja tästä mistään muualta kuullut kuin täältä keskutelusta, eli siis voi olla että jo vanhentunutta tietoa tuo linkattu sivu muutenkin.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Ihan ajantasainen sivusto tuo on. Onneksi palvelun päättämisen yhteydessä kerrotaan lisää asiasta.

 

Ps. Syötin kuvitteellisen numeron palveluun. 

 

Käyttäjätaso 7

Hmmmm….

Hieman tökerösti suunniteltu kokeilu. Jos asiakkaalle lisätään maksullisia palveluja kysymättä , niin se rikkoo jo sopimusoikeuksia. Kaikki palvelut mitkä asiakkaalla on , pitää näkyä myös Oma Elisassa ja nyt ei kyllä näy eikä ole mitään tekstariakaan tullut , jolloin on aika epätodennäköistä , että asiakas tietää asiasta yhtään mitään.

 

Onko palvelu kokeiluluontoisesti kytketty vain osalle asiakkaista vai kaikille?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +12

Kiitos palautteesta tuon sivuston osalta @LeonM @hvihavai.

On totta, että sivulla ei mainita tarpeeksi selkeästi sitä, että palvelu ei todellisuudessa jatku automaattisesti. Tämä kuitenkin tosiaan mainitaan tuossa peruutuksen yhteydessä, kuten @LeonM kuvassa havainnollistaa.

Kuten ​​​​​​@draakki jo eilen totesi, tämä on palveluun liittyvä kokeilu ja tästä otetaan opit talteen. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Onko palvelu kokeiluluontoisesti kytketty vain osalle asiakkaista vai kaikille?

Kokeilussa on aina kyse pienestä kohderyhmästä.

Käyttäjätaso 7


On totta, että sivulla ei mainita tarpeeksi selkeästi sitä, että palvelu ei todellisuudessa jatku automaattisesti. Tämä kuitenkin tosiaan mainitaan tuossa peruutuksen yhteydessä, kuten @LeonM kuvassa havainnollistaa.

Tuo on varsin ontuva selitys , koska nyt sivustolla lukee “ Sinun ei tarvitse tehdä mitään, palvelu on maksuttomasti käytössäsi 14 päivää. Maksuttoman jakson jälkeen palvelu jatkuu automaattisesti kuukausittain 2,90 €/kk. Voit lopettaa palvelun milloin tahansa: “.  Se on perin harhaanjohtavaa.

Jos palvelu kokeilun jälkeen ei jatku automaattisesti , niin silloin sivustolla tulisi lukea esim. “Jos haluat palvelun jatkuvan kokeilun jälkeen , niin tilaa  palvelu” ja nykyisen Lopeta Verkkoturva-nappulan tilalla pitäisi olla Tilaa Verkkoturva-nappula.

Nyt tilanne on ihan väärin päin ja aiheuttaa vain sekaannusta ja turhia lopetuksia , jos palvelu kuitenkin loppuu automaattisesti.

Tällainen menettely on jo sopimusoikeudellisesti kyseenalainen. Ette te voi maksullisia palveluita lisätä asiakkaille heiltä mitään kysymättä.

Käyttäjätaso 7

Onko palvelu kokeiluluontoisesti kytketty vain osalle asiakkaista vai kaikille?

Kokeilussa on aina kyse pienestä kohderyhmästä.


Niinpä. Jos kokeilusta ei ole tullut tekstiviesti-ilmoitusta , niin voiko luottaa , ettei palvelu ilmesty kuitenkin maksullisena Oma Elisaan ilman asiakkaan tilausta?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +12

Onko palvelu kokeiluluontoisesti kytketty vain osalle asiakkaista vai kaikille?

Kokeilussa on aina kyse pienestä kohderyhmästä.


Niinpä. Jos kokeilusta ei ole tullut tekstiviesti-ilmoitusta , niin voiko luottaa , ettei palvelu ilmesty kuitenkin maksullisena Oma Elisaan ilman asiakkaan tilausta?

Voi luottaa :relaxed: Ketään ei tästä tulla laskuttamaan, ja kaikille, joilla palvelu on kokeilussa, on lähetetty tekstiviesti.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

En tiedä, mitä tässä oikeasti kokeiltiin, mutta tosiasia lienee, että osa automaattisesti avautuneen elisa verkko turva -palvelun uusista “käyttäjistä” jää iloisiksi turvapalvelunmaksajiksi, vaikkei mitään oikeaa taustapalvelua olisikaan. Tästä me osakkeenomistajat olemmekin erityisen iloisia. Osinkoa odotellessa.

Käyttäjätaso 7

Onko palvelu kokeiluluontoisesti kytketty vain osalle asiakkaista vai kaikille?

Kokeilussa on aina kyse pienestä kohderyhmästä.


Niinpä. Jos kokeilusta ei ole tullut tekstiviesti-ilmoitusta , niin voiko luottaa , ettei palvelu ilmesty kuitenkin maksullisena Oma Elisaan ilman asiakkaan tilausta?

Voi luottaa :relaxed: Ketään ei tästä tulla laskuttamaan, ja kaikille, joilla palvelu on kokeilussa, on lähetetty tekstiviesti.


Jaahas. Nähtäväksi jää.

Korjatkaa nyt edes sivustonne tekstit järjellisiksi eli että kyse on vain maksuttomasta kokeilusta ja poistakaa sieltä maininta maksuista.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

OT: Onkohan innovointijaosto jo pohtinut, josko turvapalvelusta kieltäytyjiltä voisi pyytää esimerkiksi 3,90 e/kk siitä, että näiden huolettomien käyttäjien elisan verkkoon liittämät laitteistot luovat tietoturvauhkia koko järjestelmään. :)

 

Kampanjan kärkenä markkinointi- ja lepyttelyjaosto voisi käyttää vaikka iskulausetta “Eläköön elisa on enemmän kuin tiedonsiirron ränni”.

Pari kysymystä:

Kuinka paljon Elisa jatkossa lähettää asiakkaille testimielessä tällaisia yhteydenottoja jossa asiakkaille ei puhuta totta? Nythän asiakkaille testinä valehdeltiin että lisätty palvelu jatkuu ellei sitä peruta, ja totuus oli tarkoitus kertoa vasta myöhemmin.

Entä onko Elisa suunnittelemassa muita tapoja tai kampanjoita myydä lisäpalveluita ilman asiakkaiden suostumusta? Tämän testin syynähän oli tietysti aikomus lähettää sama viesti isommalle määrälle asiakkaita.

Käyttäjätaso 7

https://www.is.fi/digitoday/art-2000006632878.html

Samoja selityksiä myös IS toimitukselle.

Oliko alkuperäisen tekstiviestin sanamuoto sitten virhe?

– Ei se ollut virhe, se oli tietoinen päätös. Halusimme testata erilaisia tapoja tehdä palvelukysely, ja meille tulleen palautteen perusteella tämä tapa ei toimi.

 

Selvästikin vanha sanonta “kaikkea pitää kokeilla, paitsi...” tarvitsee täydennystä. Ei, ihan kaikkia pimeitä ideoita ei kannata kokeilla, varsinkaan B2C yritystoiminnassa.

Käyttäjätaso 7

Jotakin myönteistä sentään on tapahtunut , sillä nyt tuolta Verkkoturvan sivuilta on maininta sopimuksen maksullisesta jatkumisesta 14 vrk kokeilun jälkeen poistettu.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Siis onko tuo “VerkkoTurva” kaikilla automaattisesti vai pitääkö ajaa joku sovellutus puhelimeen…? :thinking:

Kysyy Epätietoinenespoosta, Lumia kännykällä…. :rolling_eyes:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

VerkkoTurvaa vasta kokeillaan pienellä joukolla asiakkaita. Mikäli et ole saanut viestiä VerkkoTurvasta, se ei ole liittymissäsi käytössä.

VerkkoTurva toimii Elisan nimipalvelimilla, joten sitä käytettäessä omiin laitteisiin ei asenneta mitään.

VerkkoTurva ei myöskään ole mikään uusi keksintö. Opendns on tarjonnut suodatettua nimipalvelua jo pitkään. Myös Quad9 suodattaa nimipalvelukyselyitään.

Lumian käyttäjänä olet tosin sikäli hankalassa asemassa, etteivät Windows Phone ja Mobile käyttöjärjestelmät anna käyttäjän muokata internet-yhteyden asetuksia. Nimipalveluiden vaihtaminen Lumioissa onnistuu ainoastaan omassa langattomassa lähiverkossasi muokkaamalla reitittimesi parametreja.

Tälläisen palvelun pitäisi olla operaattorin peruspalvelu ilman lisämaksua. 

“Sinun ei tarvitse asentaa aplikaatiota tai tiedostoja, Elisa VerkkoTurva alkaa toimia selaimessasi saman tien”

Ja taas Elisa sekoittaa suomea ja vierasta kieltä. Suomen kielessä on loistava sana eli sovellus. Miksei sitä voi käyttää?