Pilvilinna - arvostelu

  • 24 June 2020
  • 3 kommenttia
  • 1834 katselukerrat

Ajattelin arvostella Pilvilinnan täällä palstalla, kun en parempaakaan paikkaa keksinyt. Palvelu on erittäin mielenkiintoinen lähinnä sen kotimaisuuden takia. Mielestäni on hienoa saada Suomeen pilvipalvelu, koska silloin palveluun ladatut tiedot pysyvät Suomessa ja asiakaspalvelukin on suomenkielellä.

Käytin Pilvilinnaa selaimilla (Firefox ja Safari), Macilla ja iPhonella. Windows- ja Android-sovelluksista en valitettavasti tiedä mitään. Toivon, että tavoitan tällä arvostelulla palvelun kehittäjät, sillä löysin paljon korjattavaa.

Pidän Pilvilinnaa erittäin tärkeänä kotimaisena hankkeena ja näen siinä paljon potentiaalia. Siksi vaivauduin kirjoittamaan siitä tänne.


+ Palvelu on mainittavan edullinen -> Palvelu on raakile, joten oletan tämän olevan tutustumistarjous. Palvelua olisi kuitenkin parannettava nopealla aikataululla, jottei ihmisille jää pysyvä käsitys palvelun surkeudesta

+ Palvelu on kotimainen -> On tärkeää, että olisi edes yksi kotimainen pilvipalvelu, missä taataan tietojen pysyminen kotimaassa

+ Käyttöliittymä vaikuttaa riittävän selkeältä peruskäyttäjälle

+ Selkeä lista ladattuina olevista tiedostoista -> Tämä ominaisuus puuttuu useimmista ulkolaisista pilvipalveluista

+ Tiedostokohtainen lataustilanne prosentteina -> Myös tämä ominaisuus puuttuu useimmista pilvipalveluista

+ Kovalevyn kansioiden synkkaus tuottaa järkevän puuvalikon kansioille

+ Airplay, niin kuin se on tarkoitettu eli ilman peilaamista, toimii erinomaisesti. Se on erittäin harvinaista iOS-laitteilla




- Kaikki tiedostot ilmestyvät palveluun tunnin viieellä -> Hämmästyttävä vika tai ominaisuus, mihin en ole vielä koskaan törmännyt

- Salasanan luonti oli haastavaa, sillä palvelu ei ilmeisesti hyväksy montaakaan erikoismerkkiä. Salasanan pituuskin täytyi jättää kohtuuttoman lyhyeksi

- Palveluun kirjautuminen tapahtuu heikoimmalla mahdollisella tavalla eli käyttäjätunnuksena sähköposti ja pelkkä salasana -> Tällaisen kirjautumisen taakse on älytöntä ladata edes omia kuviaan

- Lataaminen ylöspäin on yllättävän hidas -> Se on suunnilleen yhtä hidas kuin amerikkalainen Dropbox, vaikka konesalit ovat yhdysvaltain sijaan kotimaassa. Mitä iloa on 2-5 teran pilvitilasta, mikäli sen täyttämiseen menee niin sanotusti yksi ihmiselämä.

- Kansionäkymiä laajemminkin kaipaavalle tarjotaan tilalle kokoelmia -> Epätavanomainen ratkaisu. Saattaa silti toimia useimmille

- Tiedostojen siirtäminen kokoelmaan ei toimi. Sen sijaan aukeaa tyhjä, valkoinen ruutu. Tästä tilasta ei voi poistua kuin sulkemalla koko sovellus-> Tämä vika vammauttaa jo koko palvelun käytön

- Puhelimessa Pilvilinna ei toimi aidon pilvipalvelun tavoin vaan pelkästään synkronointipainotteisesti. Puhelimesta ei voi siis erikseen valikoida niitä tiedostoja, mitkä haluaisi ladata palveluun -> Tämä on tajuton ratkaisu. Väittäisin, että kaikissa muissa pilvipalveluissa on mahdollista ladata mikä tahansa tiedosto pilveen, siis myös puhelimesta

- Kokoruututila ei toimi MacOS sovelluksessa. Oikeassa alareunassa oleva nappi ei yksinkertaisesti reagoi painallukseen -> Käytännössä palveluun ladattuja videoita ja kuvia ei ole mielekästä katsoa

- MacOS sovellus ei tottele mitään näppäimistö-komentoja. Esimerkiksi CMD+Q, CMD+W, CMD+M, CMD++/-, CMD+0 eivät toimi. -> Suurelle osalle käyttäjistä varmaan pieneltä vaikuttava haitake, mutta kuvastaa hyvin sovelluksen keskeneräisyyttä 

- MacOS sovellus ei käynnisty joka kerta. Silloin se pitää lopettaa ja avata uudelleen -> Pieni, mutta iljettävä haittatekijä

- Käyttöliittymä suurentui yht’äkkiä valtavan kokoiseksi. En tiedä, mitä taikanappia painoin, mutten voinut enää pienentää sitä tavanomaisin keinoin, kuten näppäimistön oikoteillä ->


 


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

3 kommenttia

Lisähuomioita:

 

- Puhelinsovelluksessa (iOS) videon käynnistäminen ei aina onnistu vaan joutuu seuraamaan mustaa ruutua → Melkoisen takkuiseksi on käynyt videoiden katselu

- Puhelinsovelluksella (iOS) on käsittämätön logiikka löytää esimerkiksi musiikkia synkronoitavaksi. Ensinnäkin, löytyneitä kappaleita on vain murto-osa tarjolla olevista offline-kappaleista. Toiseksi, suurin osa Pilvilinnan löytämistä kappaleista ei edes ole puhelimessa offline-tilassa → Musiikin synkronointi on epäluotettava, joten epäilen kuvien ja videoidenkin onnistunutta synkronointia

- Tietokoneella palveluun ladattujen tiedostojen nimet eivät näy Aikajanassa, eikä Sisällössä (esim. Video). Tiedostot ovat siis täysin nimettömiä. Tiedostojen hallinnan kansiovalikossa voi nähdä tiedostonimet. -> Päävalikot ovat kyllä selkeitä ilman nimiä, mutta tiedostokuvakkeista ei pysty useinkaan päättelemään, mikä tiedosto on kyseessä. Toistaiseksi tiedostonhallinta on ainoa paikka, mistä saa tolkun.

- Puhelimessa nämä edellä mainitsemani nimettömät tiedostot näkyvät muokkauspäivämääränä, kuten ”kesä 15, 2018 08:03 ip.”. Koska puhelimesta puuttuu tietokoneen tiedostonhallintaa vastaava paikka niin puhelimessa ei näy koskaan tiedostonimiä -> Tämä on viimeinen naula arkkuun eli käytännössä puhelinsovelluksesta ei ole muuta hyötyä kuin taustasynkronointi, minkä toimivuuteen en edes luota, kuten aiemmin kerroin.


*** Tiedostojen siirtäminen kokoelmaan toimii nyt. Enää ei ilmesty pelkkä valkoinen ruutu. Hyvä!

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Moro @rapullaa 

Kiitos kattavasta raportista! :) Vein nämä tiedot eteenpäin Pilvilinnan kehitykselle niin he ovat mielissään, että olet jaksanut näin kattavasti Pilvilinnaa testata ja tutkia :)