Arvostelussa Polar Vantage M


Käyttäjätaso 5
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 310 kommenttia
Arvostelun on kirjoittanut OmaYhteisön käyttäjä @Silpperi voitettuaan Polar Vantage M -urheilukellon käyttötestattavakseen.

Sykemittari polar vantage M-mallin käyttöönotto oli helppoa puhelimeen ladattavan Flow- sovelluksen avulla. Ulkomuoto on myös tyylikäs, tosin aikaisempaan sykemittariini verrattuna kello tuntui hieman hempulalta. Toimintoja on moneksi, mutta aloitin testauksen lyhyellä aamuaerobisella. Tavoitteena on raskauden jälkeen parantaa peruskuntoa entisestään ja palautua synnytyksestä. Ensi vuoden crossfit-kisat alkavat siintää mielessä ja toukokuun puolimaraton lähestyä. Raskauden aikana pystyin treenaamaan loppuun asti peruskuntoa, joten tyhjästä ei tarvitse lähteä. Aloitin kuitenkin kevyesti sisäsoudulla maltilla rullaillen. Pk-kuntoa tukemassa on kotona tuliterä sisäsoutulaite. Kellon valikoista löytyi onneksi sisäsoututreenimuoto. Aluksi kello ei mitannut sykettä ranteesta, mutta kellon tulee olla hyvin kireällä, jotta kello tunnistaa sykkeen. Hieman painaa vielä ranteessa tipan jättämä mustelma synnytyksestä, mutta soudun lomassa ja urheilun hurmiossa reilu viikon takainen synnytyskin unohtui😄 Sykemittari antaa soudusta välittömän palautteen treenin tehosta. Teho oli kevyttä, alueella 1-2 eli juuri tavoitteeni mukainen lyhyt pk- suoritus.

Pyrin tekemään päivittäin matalasykkeisen kävelyn rattaiden kanssa kestoltaan n.60min-90min sekä lihaskuntoa päälle. Lisäksi sisäsoutulaite pääsee tulille 2-3x vkossa. Kellon asetuksista voi valita kävelylle oman toiminnon ja etenkin kävelyyn kello sopii hyvin. Kello ilmoitti aina kilometrin etapit ja nappasi sykkeen hyvin ranteesta. Keskisyke tulee treenin päätteksi ruudulle, jota voin sitten tutkia tarkemmin flow-sovelluksessa.

Kelloa täytyy pitää muutama minuutti ranteessa ennen treeniä, jotta kello nappaa sykkeen treenin alkaessa. Tätä en ensimmäisellä kerralla huomannut. Harmikseni huomasin, että intervalliominaisuudet ovat olemattomat, joten esim 1min on/1min off tyyppistä moodia ei kellosta saa asennettua. Myöskin esim juoksuvedot levolla olisi tarkoitus ajastaa, mutta kellosta suoraan en löydä tällaisia lepo-toimintoja ja flow-sovelluksenkin avulla toiminnot ovat suppeat. Kello näyttäisi sopivan peruskestävyyteen ja normaali lihaskuntotreeniin, mutta kaipaisin monimuotoisempaa mittausvaihtoehtoa. Kello toki kertoo välittömän palautteen kalorikulutuksesta ja rasituksesta.

Pilatekseen ja Kehonhuoltoon sykemittari ei sinänsä tuo lisäarvoa, joten otinkin mittarin pois tieltä näissä vaikka kokonsa puolesta mittari ei haittaa. Kellon vain pitää olla suht tiukalla, jotta sykemittaus onnistuu ja venyttelyssä tuo hieman kireällä oleva kello lähinnä vain häiritsee. Sykevyö olisi siis ehdoton, jotta mittarista saa kaiken irti.
Esimerkkinä perus sisäsoututreeni on 5x500m/ 2min levot -nousevalla teholla, mutta tällaiseen ei pysty juurikaan kellon ominaisuuksia hyödyntämään. Onneksi soutulaitteessa voi asentaa levot ja matkat.

Toisella testiviikolla otan jo treeniin mukaan hieman crossfittia. Alkuun kiertoharjoittelua, jolloin kello toimii hyvin mutta emom (every minute on the minute) tyylistä treeniä ei voi ajastaa kelloon järkevästi, muuten kuin 1min kierrosväli ilmoituksella. Toisen viikon soututreeneihin tuli vaihtelua sisäpyöräilystä. Treenasin vauhtikestävyystasolla pyörällä 40min, johon kelloon voisi flow-sovelluksen kautta asentaa sykerajat mutta kiireessä kurkin lähinnä sykerajoja suoraan ruudulta.

Kuorma kasvoi kolmannella viikolla ja pyrin liikkumaan 2xpäivässä, toki aamut edelleen kävelyä tms muuta kevyttä 60-90min. Viikon alkuun treeninä oli jälleen sisäpyöräilyä. Olen tottunut pitämään kelloa pyörän tangossa kiinni, joten rannesykemittari ei tässä kohtaa ehkä riitä. Kello kaipaa seuraksi sykevyön, jotta kelloa ei ole pakko pitää ranteessa koko treenin ajan.
Testiviikkojen viimeisenä vetona oli mm. 45min juoksu-kävely comboa. 1min reipasta juoksua ja 1min reipasta kävelyä. Harmikseni lepo-ominaisuutta ei saa käyttöön juoksuunkaan. Myös näin rapsakassa pakkaskelissä pelkästä ranteesta otettava syke osoittautui hankalaksi. Vaatekerroksia oli kolme ja hanskat päällä, jolloin kellon näkeminen tai sykkeen seurailu kesken lenkkiä on hieman häiritsevää. Sykevyöllä kellon voisi laittaa vaatekerraston päälle.

Kolme viikkoa kellon kanssa meni vauhdilla. Kaikkia kellon lajimuotoja en juuri ehtinyt käyttää, sillä tässä kuussa on vielä pääosin hölkkää, soutua sekä pyöräilyä ja kevyttä lihaskuntoa. Joulukuussa vasta takaisin cf salille ja toivottavasti myös uimaan. Kello sopii hyvin tasaiseen harjoitteluun mutta kovempaan kisatreenaamiseen kellossa on puutteita. Kello jää kuitenkin käyttöön, mutta sykevyö on myös ehdoton ostos tulevia treenejä ajatellen. En nimittäin usko, että rannemittaus onnistuu tulevissa tankoralleissa. Hyvä perus kello, hyvät treenit ja ennenkaikkea loistava urheilufiilis!😊

Keskustelussa ei ole vielä kommentteja.

Vastaa ensimmäisenä!

Osallistu keskusteluun