huollon läpinäkyvyys

  • 29 kesäkuu 2020
  • 4 kommenttia
  • 1904 katselukerrat

  • Kyselyiässä
  • 0 kommenttia

Tässä törmättyäni omaan ongelmaani eli puhelin lakkasi toimimasta, vein odotusarvollisesti takuuhuoltoon, puhelin tuli huollosta. Puhelimen vika ei mennyt takuuseen, mutta se ei ole se ongelma vaan, huollosta tuli lasku, josta ei ole aiemmin ollut mitään mainintaa. Ymmärrän että asiat maksaa, mutta en jos niistä ei mainita ennen toimenpiteitä. Ennen liikkeeseen viemistä tarkistin Elisan verkkosivuilta huolto asioita, sekä sitten liikkeessä käymisen aikana myyjä ei maininnut sanallakaan siitä mahdollisuudesta, että kun laitteen vika ei mene takuuseen, niin mitä kustannuksia huollosta voi tulla. Ymmärrän, että kustannusarvio on liikkessä melko mahdoton antaa, kun ei tiedä mikä osa laitteesta on rikki, mutta jo tiedossa olevat asiat eli tarkistusmaksu mikäli puhelinta ei huolleta ja se palautetaan korjaamattomana, sekä toimituskulut. Huollon tarkastusmaksusta tai toimituskuluista ei tälläkään hetkellä ole minkäänlaista mainintaa Elisan verkkosivuilla huolto osion yhteydessä. Niistä ei tullut mainintaa liikkeessä myyjältä, eikä ollut mainintaa liikkeestä huoltoon viennin yhteydessä saadulla kuitilla. Joten asiakkaalle näkymättömistä asioistako sitä maksuja veloitetaan? Kuulen myyjältä ja näen ensimmäistä paperilla, että huollosta tulee kustannuksia, vasta kun olen hakemassa puhelinta liikkeestä. Mainitaan, että huollon yhteydenotto puolikaan ei välttämättä toiminut toivotulla tavalla, mutta en minä siitä tiedä vaikkakin tiedän puhelulokin tarkistamalla, että kukaan “ei tuttu numero” ei ole minulle soittanut huoltoaikana mihin en olisi vastannut. Ehkäpä myös muitakin yhteydenotto tapoja voisi hyödyntää.

 

Vielä kolmaskin, eikö täällä verkkosivuilla kannata erikseen olla “anna palautetta” sivu/paikka ihan yleisesti ja myös liike kohtaisesti. Vai ajaako tämä ideapaja sen asian.

 

Minusta kuulostaa reilulta, että saisin laitteen huollon veloituksetta, sekä minun jo maksamani tässä mainittu ja teiltä mainitsematon tarkastusmaksu ja toimituskulut hyvityksenä. Yhteydenottoa hyvityksineen odottaen.


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Tervetuloa OmaYhteisöön @nph!

 

Takuun piiriin kuulumattomat viat ovat aina käyttäjän itsensä aiheuttamia, tavalla tai toisella. Yleisimmät syyt ovat kosteusvauriot sekä pudotuksesta / kolhusta / puristuksesta johtuvat vauriot.

 

En ole koskaan Elisan kautta ostettua laitetta joutunut huollattamaan, joten itselläni ei ole kokemusta siitä, minkälaista dokumenttia asiakas joutuu täyttelemään silloin kun laitettaan huoltoon toimittaa myymälän kautta. Täten ei myöskään ole kokemusta siitä, mitä asiakkaalle kerrotaan silloin kun laitteet otetaan myymälässä vastaan huoltoon toimittamista varten. Vaikka se myyjä siellä tiskin takana olisi unohtanut kertoa, että takuun piiriin kuulumattomista vioista voi tulla kustannuksia, ei se kuitenkaan muodosta myyjälle velvollisuutta korjauttaa laitetta omaan piikkiin. Näistä asioista on tullut oltua yhteydessä kuluttajaviranomaisiin ja heidän kantansa on ollut (lähes) poikkeuksetta se, että asiakkaan tulee ymmärtää, että omista vahingoista tai huolimattomasta / vääränlaisesta käytöstä johtuvat viat eivät kuulu takuuseen ja niistä aiheutuvat kustannukset kuuluvat asiakkaan itsensä vastuulle.

 

Omassa työssäni hoidan näitä tuotereklamaatioita lähes päivittäin. Meillä asiakas joutuu täyttämään ja allekirjoittamaan dokumentin, jossa mainitaan, että takuun piiriin kuulumattomista vioista aiheutuvat kustannukset veloitetaan asiakkaalta. Ja ei, en työskentele Elisalla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Moro @nph ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Siirsin keskustelua vähän sopivammalle alueelle.

 

Mielellämme otamme palautetta vastaan ja olenkin pahoilleni ettei sinulle ole kerrottu huoltoon laitetta toimittaessasi meidän kautta tuosta että tarkistusmaksu voi muodostua mikäli vika ei ole takuunalainen. Laitatko meille tuosta huoltoon viennistä tarkemmat tiedot @OmaYhteisö-tiimi’lle yksärillä niin päästään tsekkaamaan tilanne paremmin ja välittämään palaute läpikäytäväksi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Ymmärsin, että AP:n laite oli siis korjattu kokonaan ilman mitään kontaktoimista, että korjataanko. Oli jäänyt odottamaan vain kustannusarviota, tarkastusta, mutta oli laitettu ehjäksi. Jossain luureissa voi olla näytönkin korjaus monta sataa. Olisihan se korrektia tiedustella tai sopia, laitetaanko tarkastuksen jälkeen ehjäksi saakka vai mitä tehdään. Näin autohuollotkin toimivat.

Käyttäjätaso 1

Olisihan se korrektia tiedustella tai sopia, laitetaanko tarkastuksen jälkeen ehjäksi saakka vai mitä tehdään. Näin autohuollotkin toimivat.

Näinhän se minunkin mielestäni pitäisi mennä. Eihän ole aivan yhdentekevää asiakkaallekaan korjataanko laite millä hinnalla hyvänsä. pitäisi olla vaihtoehto valita kannattaako laitetta korjata vai jätetäänkö korjaamatta.

Minun viedessäni puhelintani Elisan liikkeen kautta takuuhuoltoon, myyjä kysyi mikä vika ja kun kerroin että näyttö paloi kiinni. Niin Myyjän oli helppo siitä tarkastaa sen tilanteen. Mutta juuri muita vikojahan myyjä ei pysty liikkeessä ulkoapäin näkemään.

Kuitenkin kun puhelin oli ulkokuosiltaan aivan naarmuton ja siisti, niin siksikin pystyi lupaamaan että menee takuuseen.
Siihen ei tarvittu muuta kun takuutodistuksen (mikä löytyy kyllä myös asiakkuudeltani Elisan tiedoista).
 

Minulle kävi joskus hamassa menneisyydessä että vein kamerani huoltoon erääseen kameraliikkeeseen ja sovittiin kustannusarviosta ilmoittamisesta ennen korjausta.
Seuraavaksi tulikin ilmoitus hinnasta ja että laite on korjattu ja noudettavissa.
Summa oli aivan kohtuuton kameran hintaan nähden ja tehty asioita mistä ei oltu ollenkaan edes vihjastu ja mitkä oli kameran toiminnallisuuden kannalta tarpeettomia. 

Jätin kameran hakematta. Ajattelin että pitäkööt tunkkinsa. lisävaateitakaan ei tosin esitetty. Koska minulla oli mustaa valkoisella todiste, että sovittiin että kustannusarvio esitetään ennen huoltotoimenpiteisiin ryhtymistä.

Nykyään ei voi luottaa mihinkään eikä kehenkään. ja siksi kannattaa joko äänittää puhelut tai keskustelut tai vaatia kaikki sovitut asiat mustaa valkoiselle.

Vaikka sinänsä ei ollut huollosta kysymys tässä viime viikolla, niin aika härskiä oli erään operaattorin liikkeen myyjänkin toiminta (täytyy sanoa että ei ollut tällä kertaa Elisa): menin ostamaan ja asennuttamaan panssarilasia. Myyjä sanoi että kyllä heillä on. muistin kysyä että toimiiko sen läpi sormenjälkitunnistin niin “ei”. Entä sovellukset ? “ei välttämättä nekään”. Kun kysyin että olisiko hän tämän sanonut, mikäli en olisi osannut kysyä. “En”.

Ensimmäinen kerta ikinä, kun mitään juuri tältä operaattorilta olisin ostanut. ja tiedätte jokainen sanomattakin, että oli myös tasan viimeinen.

kävin iTapsan liikkeessä samassa asiassa. Täällä he sanoivat kysymättäkin heti että vaikka heillä on siihen kysymääni puhelinmalliin panssarilaseja, niin ne ovat valmistajalta, minkä panssarilasien läpi ei toimi sormenjälkitunnistin, eikä voi antaa takuita että toimii myöskään kosketusnäyttö.

En ylipäätään ymmärrä että tuotteita myydään mitkä eivät toimi siinä varsinaisessa käyttötarkoituksessaan.

Löysin sitten mallin mikä toimii. Niistäkään välttämättä ei voi kaikista tietää. maksavat kuitenkin 30 e kappale, niin ei ihan huvin vuoksi viitsisi montaa merkkiä kokeilla.

 

Osallistu keskusteluun