Skip to main content
Kysymys

Elisan liittymän käyttö Australiassa - ei verkkoyhteyttä

  • 20 November 2024
  • 9 kommenttia
  • 141 katselukerrat

  • Keskustelija
  • 3 kommenttia

Liittymäni lakkasi toimimasta ja ilmoittaa ei verkkoyhteyttä. Onko tiedossa mahdollisia ongelmia paikallisen verkon tarjoajalla? Vielä eilen kaikki toimi normaalisti. Minulla on toinen liittymä joka toimii Telstran verkossa ongelmitta.

Oliko tästä hyötyä?

9 kommenttia

  • 4119 kommenttia
  • 20. marraskuuta 2024
Kujo kirjoitti:

Liittymäni lakkasi toimimasta ja ilmoittaa ei verkkoyhteyttä. Onko tiedossa mahdollisia ongelmia paikallisen verkon tarjoajalla? Vielä eilen kaikki toimi normaalisti. Minulla on toinen liittymä joka toimii Telstran verkossa ongelmitta.

Kysäise asiakaspalvelusta, niin varmaankin selviää:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

ChattaaOmaelisassa  ma-pe 8-21 ja la 9-17.

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.

Soittakaa minulle

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Supersankari
  • 4706 kommenttia
  • 20. marraskuuta 2024

Olethan tarkastanut, onko päätelaitteesi Australia-yhteensopiva?

https://amta.org.au/3g-closure-old/check-my-device/

Australian hallinto päätti estää hyväksymättömien päätelaitteiden käytön Australiassa. Yli puolen miljoonan puhelimen käyttö estettiin. Tämä ei koske ainoastaan 3G-, vaan myös 4G- ja 5G-puhelimia.

 

Kokeilin tuota palvelua neljällä Suomesta ostetulla VoLTE-puhelimella. Vain yksi sai ”ok”, kolme muuta ”check”.

Australian matkalle täytyy ilmeisesti ottaa kännykän sijaan lankapuhelin mukaan, jep jep.


Forum|alt.badge.img+1
  • Avulias
  • 45 kommenttia
  • 20. marraskuuta 2024

Voi olla puhelimesta kiinni myös.

Esim:facebookissa huomasin että OnePlus Suomi ryhmässä oli nord4 lakannut kys.maassa toimimasta.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 20. marraskuuta 2024

Juuri tuosta syystä piti ostaa uusi puhelin kun vanha Suomesta ostettu, 4g VoLTE yhteensopiva lopetti toimintansa. Eli laitteesta ei pitäisi olla kiinni. Selvittelen jo Elisan chatin kanssa mutta ratkaisua ei löytynyt.

 

Australiassa tosiaan pärjää parhaiten lankapuhelimella ja faxilla


olkitu
Forum|alt.badge.img+11
  • Tietopankki
  • 748 kommenttia
  • 20. marraskuuta 2024
Kujo kirjoitti:

Juuri tuosta syystä piti ostaa uusi puhelin kun vanha Suomesta ostettu, 4g VoLTE yhteensopiva lopetti toimintansa. Eli laitteesta ei pitäisi olla kiinni. Selvittelen jo Elisan chatin kanssa mutta ratkaisua ei löytynyt.

 

Australiassa tosiaan pärjää parhaiten lankapuhelimella ja faxilla

Kerrothan mikä puhelin sinulla oli? Tarkistitko tämän puhelimen IMEI tuolla ​@irritus antamasta linkistä?


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 20. marraskuuta 2024

Minulla on dual SIM puhelin, jossa Elisan liittymän lisäksi myös paikallinen SIM joka yhdistyy Telstran verkkoon. Puhelin toimii siis normaalisti paikallisella liittymällä, kuuluvuus hyvä.


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Mentor
  • 396 kommenttia
  • 21. marraskuuta 2024
irritus kirjoitti:

Olethan tarkastanut, onko päätelaitteesi Australia-yhteensopiva?

https://amta.org.au/3g-closure-old/check-my-device/

Australian hallinto päätti estää hyväksymättömien päätelaitteiden käytön Australiassa. - -

Tarkennettakoon, että Australian hallitus suuressa “viisaudessaan” ei suoraan ole estänyt niin kutsuttujen hyväksymättömien mobiililaitteiden toimivuuksia australialaisissa 4G- ja 5G-verkoissa, mutta sen sijaan kuitenkin edellyttänyt operaattoreita määrittelemään, mitkä laitteet katsotaan hyväksyttäviksi (“valkoinen lista”) ja mitkä puolestaan estettäviksi (“musta lista”) per kunkin operaattorin verkko, VoLTE-pohjaisten hätänumeropuhelujen yhteensopivuuden suhteen.  Taustallahan on siis sinänsä tietyllä tapaa ymmärrettäväkin ajatus varmistaa, että ihmisillä olisi mahdollisuus tavoittaa Australian yleinen hätänumero (siis 000, jota muinoin Suomessakin virallisesti käytettiin).  Käytännön toteutustapa jätettiin operaattoreiden vastuulle, ja laiterajausvaatimus ajettiin käyttöön kovin nopealla aikataululla.  Käytännössä pääosin operaattorien soveltama päätöksenteko asiassa pohjautuu nyt etupäässä siihen kökköyteen, myyvätkö he itse paraikaa tai ovatko aiemmin myyneet täsmälleen kyseistä laitemallia (ja sen tiettyä aliversiota), vaiko eivät.  Lopputulos on suorastaan kaaos, ja se, mitä 4G-/5G-laitteita missäkin australialaisverkossa nyt voi käyttää, vaihtelee firmoittain paljonkin (yleisesti ottaen Vodafonen on todettu olevan sallivaisin), eikä toisaalta sekään ole varmaa, että laite, joka juuri nyt olisi hyväksyttynä jo(i)ssakin verko(i)ssa, olisi sitä edelleen vaikkapa parin päivän päästä. Sama toki pätee toiseenkin suuntaan.


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 609 kommenttia
  • 21. marraskuuta 2024
Kujo kirjoitti:

Minulla on dual SIM puhelin, jossa Elisan liittymän lisäksi myös paikallinen SIM joka yhdistyy Telstran verkkoon. Puhelin toimii siis normaalisti paikallisella liittymällä, kuuluvuus hyvä.

Olitko ehtinyt testata jo asetuksista hakea verkkoa manuaalisesti? Sanoitkin että chatissa ei löytynyt ratkaisua, mutta vielä ei käy ilmi että onko siellä oltu häiriöpuolen kanssa jutulla. Tarvittaessa voit siis olla asiakaspalvelun häiriöpalveluun yhteydessä


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 21. marraskuuta 2024

Kokeilin hakea verkkoa manuaalisesti. Löytää verkon mutta ei pysty yhdistämään. Juttelin häiriö puolen kanssa ja vikailmoitus on tehty. Eipä ole kuulunut mitään sen jälkeen


Osallistu keskusteluun