Vastattu

mobiilisovelluksen sähköposti (outlook) kysyy IMAP salasanaa

  • 22 tammikuu 2019
  • 8 kommenttia
  • 967 katselukerrat

Minkä vuoksi välillä (harvoin, mutta nyt muutaman kerran vuoden sisällä), on kännykän sähköpostisovellus kysynyt salasanaa.
Tulee ilmoitus "Anna salasana uudelleen. (sähköpostiosoitteeni) -tilin (IMAP) salasana on kirjoitettava uudelleen"
Sitten kun painan ok, tulee salasanakenttä.
Tämä ei meinaa hyväksyä mitään salasanaa.

Olen OmaElisassa muuttanut salasanan niin että kaikkiin Elisa palveluihin pääsee yhdellä samalla salasanalla.
Viimeksi muistan että kun olin (onneksi!) säilyttänyt muistissa tuon Elisalta tulleen salasanan, niin se kelpasi mobiilisovelluksen herjaukseen. nyt ei meinaa taas mennä mikään läpi.

Ja mikä on syy, että ylipäätään kysellään salasanaa uudelleen ?
Tietokoneen sähköpostiohjelma toimii normaalisti, niin en usko että palvelimellakaan olisi mitään ongelmaa, koska sieltähän nuo sähköpostiohjelmat viestit hakee

Nyt en edes muista mitä noihin saapuvien ja lähtevien palvelimien osoitteksi tuli kun kysyy lisäksi niitä. Muistan vaan sen että pirun hankalaa oli alun pitäenkin.

Aina ei vaan voi ymmärtää.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi PirtaPaula 22 tammikuu 2019, 16:10

En taas tiedä mitä tein mutta alkoi toimimaan, ilman että mihinkään palvelinasetuksiin laitoin mitään.
Mutta asetukset kyllä muuttui senkin puolesta, että äänet palautui sekä lähetettäessä että viestin saapuessa. ne osasin onneksi ottaa jälleen pois.
Ihme tapaus taas. Joskus tuntuu että känny elää aivan omaa elämäänsä.

Vielä kun sais ton kännyn sähköpostin synkronoitua tietokoneen sähköpostin kanssa niin, kun alkuaan oli.
Nyt täytyy molemmista esim. poistaa viestit erikseen. (sekä tietokoneella olevasta Microsoft Outlook sähköpostiohjelmasta, että kännyllä olevasta Outlook ohjelmasta)

Mutta toistaiseksi taas minä kiitän ja kuittaan.
Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toi voi ihan johtua jo semmoisestakin, että puhelin jonkun päivityksen myötä unohtaa noi ja sen vuoksi herjaa niitä uusiksi. Itsellä on ainakin IMAP pysynyt päällä ihan normaalisti ilman mitään herjoja välissä. Noi asetukset voi puhelimille käydä tarvittaessa kattoon vaikka https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/laiteohjeet/ sivulta 🙂
kiitti Patomiäs.
Muistaakseni noita Elisan matkapuhelinliittymien ohjeita joskus luinkin.

Tuossa ohjeessa Honor 8 puhelimissa on ohjeet käyttöjärjestelmiin Android 7 (Nougat) ja Android 6 (Marshmallow). Minulla on Android 8 , mutta kai noista ohjeista jotain osviittaa saa

Mutta mitä tehdä jos tää ei huoli mitään salasanaa, ei niitäkään mikä satavarmasti tuossa oli. Kun olen tallentanut aivan kaikki salasanat itselleni muistiin.

ohjeissa on myös "Elisan sähköpostin käyttäjätunnuksen ja salasanan voit tarkistaa ja muuttaa OmaElisasta." Mutta eipä siellä näy salasanaa, minkä muutenkin kyllä tiedän. Toimiihan tietokoneella kaikki tuolla salasanalla.

  • Kun olet kohdassa Käyttäjänimi, syötä käyttäjänimesi (sähköpostiosoite)
  • Kun olet kohdassa Salasana, syötä salasanasi
Tosi hyvä ohje, kun tietäisi mitä salasanaa tää on vaille. kun mikään ei kelpaa.

Tähän puhelimeen tuli päivitys jo viikkoja sitten, niin en usko että se olisi syynä siihen että tänäään sähkäri herjaa salasanaa.
No yritetään taas jos tän sais kondikseen. onneksi tietkoneen sähköpostiohjelma toimii.

No antaa olla, kaipa se tästä. Jos ei muuten, niin poistan tuon ohjelman kokonaan ja aloitan kaiken alusta.
Tietäisi vain miksi tuo välillä nuo salasanat ja asetukset hukkaa. harvoin, mutta sitten kun tapahtuu, niin menee hermot ja päiviä ennen kun saa kaiken kondikseen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Juu, kohtuu lähelle noissa muistaakseni menee valikot Nougatin ja Oreon välillä eli pystyy kohtuu helposti soveltamaan 🙂

ohjeissa on myös "Elisan sähköpostin käyttäjätunnuksen ja salasanan voit tarkistaa ja muuttaa OmaElisasta." Mutta eipä siellä näy salasanaa, minkä muutenkin kyllä tiedän. Toimiihan tietokoneella kaikki tuolla salasanalla.
Toi on ehkä vähän hassunoloisesti muotoiltu, mutta käytännössä tarkoittaa että käyttäjätunnuksen voi tarkistaa ja salasanan muuttaa 🙂
Ohjeissa muutenkin on kyllä noi IMAPin saapuvan ja lähtevän palvelimen osoitteet, mutta kun tämä mun kännykän sähköposti kysyy kuvassakin näkyvää Saapuvan postin IMAP -palvelimen alla IMAP-isäntänimeä, IMAP-käyttäjätunnusta, IMAP salasanaa. sekä Lähtevän postin SMTP-palvelimessa noita samoja. Salasanaa myös.
En tajua, onko tässä nyt kolme eri salasanaa; sähköpostitilin salasanan lisäksi sekä saapuvan- että lähtevän postin palvelimien salasanat.

Alkuperäisessä viestissä laittamassani kuvassa, siis on myös Lähtevän postin SMTP-palvelimen kohdalla "SMTP- salasana". se ei mahtunut vaan kuvaan.
Saman kohdat on sekä saapuvan- että lähtevän postin palvelimen kohdalla.
Ja Elisan laitekohtaiset ohjeet eivät anna vastausta näihin.
En tajua, miksi tää kännykkä ne asetukset ihan yhtäkkiä unohtaa (kun tosiaan päivityksistä on monta viikkoa).
Täytyy kaivaa onko mulla mitään itse tehtyä ohjetta missään. Yleensä niitä teen, kun jotkut asiat toistuu jatkuvasti. vahingosta pitäis viisastua.

No kiitos neuvoista. yritän korjata tilanteen.
En taas tiedä mitä tein mutta alkoi toimimaan, ilman että mihinkään palvelinasetuksiin laitoin mitään.
Mutta asetukset kyllä muuttui senkin puolesta, että äänet palautui sekä lähetettäessä että viestin saapuessa. ne osasin onneksi ottaa jälleen pois.
Ihme tapaus taas. Joskus tuntuu että känny elää aivan omaa elämäänsä.

Vielä kun sais ton kännyn sähköpostin synkronoitua tietokoneen sähköpostin kanssa niin, kun alkuaan oli.
Nyt täytyy molemmista esim. poistaa viestit erikseen. (sekä tietokoneella olevasta Microsoft Outlook sähköpostiohjelmasta, että kännyllä olevasta Outlook ohjelmasta)

Mutta toistaiseksi taas minä kiitän ja kuittaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hyvä kuulla että tuo tokeni jälleen, paha kyllä sanoa mikä siellä oli ongelmana 😕 Mahdollisesti puhelimen sähköpostiohjelmassa profiili jumitteli tai jotain? Ja eipä mitään, ilo olla avuksi 🙂 Toivotaan nyt ettei tuo toistuisi ja jos toistuu niin toivottavasti silloin sitten saisi kiinni itse ongelman aiheuttajasta ettei ihan kaikkea nyt koitettua tarvitsisi tehdä uudelleen 🙂
Poistin Gmail tilin ja lisäsin saunalahti tilin ainoana tilinä. laitoin salasanat ja lähti toimimaan. Ilmeisesti tuo samassa sovelluksessa oleva gmail tili sotki ja pyysi IMAP salasanaa jakuvasti.
Poistin Gmail tilin ja lisäsin saunalahti tilin ainoana tilinä. laitoin salasanat ja lähti toimimaan. Ilmeisesti tuo samassa sovelluksessa oleva gmail tili sotki ja pyysi IMAP salasanaa jakuvasti.


Hyvä homma että sulla alkoi toimimaan.
Minulla ei ollut tuo syynä.
Ei se toimi kunnolla vieläkään.
Mutta aivan sama

Osallistu keskusteluun