Skip to main content
Vastattu

Palvelimen osoite ei ole kelvollinen


Forum|alt.badge.img

Minulla on ollut useamman vuoden puhelimessani Outlook kolumbus-spostejani varten. Tällä viikolla se teki tenän. Outlook vastaanotti spostit, mutta en saanut lähetettyä mitään. Aikani takuttuani poistin sovelluksen ja latasin uudelleen. Mutten saa lisättyä kolumbus-tiliäni. Saan ilmoituksen “Kirjautumisvirhe Tiliä ei voida lisätä, palvelimen osoite ei ole kelvollinen”. Mitä tuo tarkoittaa? Sovellus tarjoaa automaattisesti (myös Omaelisan ohjesivuilta löytyvät) saapuvan ja lähtevän postin palvelimet porttinumeroineen.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JV0600

Ellis72 kirjoitti:

Joo, kaikki käyttäjätunnus- ja salasanakohdat olen täyttänyt, ja vaikka sovellukseen esim. porttinumerot ilmestyivät automaattisesti, tarkistin elisan sivuilta, että ovat oikein.


Olihan sulla käyttäjätunnuksena nimenomaan sähköpostiosoite täydellisenä? Nimittäin pitää olla sähköpostiosoite käyttäjätunnuksena, ainoa poikkeus on se että jos sulla on edelleenlähetys päällä johonkin toiseen osoitteeseen niin silloin käyttäjätunnus pitää olla laatikon nimi tyyliin “ab1234” eikä sähköpostiosoite koska tuossa tapauksessa sähköpostiosoitetta ei voi käyttää tunnuksena.

 

Muillekin vinkkinä että aina kannattaa Pop3/Imap-palvelimeksi laittaa mail.kolumbus.fi ja lähtevän postin palvelimeksi smtpa.kolumbus.fi, noilla saa postit kulkemaan. SSL-salaus ja normaali salasana.

Lähtevän postin käyttäjätunnukseksi ja salasanaksi sama kuin saapuvassa postissakin.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 1335 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023

@Ellis72 Virhe vahvasti antaa ymmärtää, että jokin tieto ei täsmää. Oletko syöttänyt myös palvelimien lisäksi käyttäjätunnuksen ja salasanan? Nämä tulee erikseen vielä määritellä palvelinasetuksien kaveriksi.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023

Joo, kaikki käyttäjätunnus- ja salasanakohdat olen täyttänyt, ja vaikka sovellukseen esim. porttinumerot ilmestyivät automaattisesti, tarkistin elisan sivuilta, että ovat oikein.


  • 4643 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023

Löytyiköhän tuolta minkäänlaista apua:

Sähköpostitilin lisääminen Outlookiin - Microsoft-tuki

Asiaa on ainakin yllin kyllin.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023

Voin vilkaista, mutta kun ongelma on nimenomaan “palvelimen osoite ei ole kelvollinen” kuvittelisin vastauksen löytyvän elisalta.. 
 


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 1040 kommenttia
  • Vastaus
  • 16. tammikuuta 2023
Ellis72 kirjoitti:

Joo, kaikki käyttäjätunnus- ja salasanakohdat olen täyttänyt, ja vaikka sovellukseen esim. porttinumerot ilmestyivät automaattisesti, tarkistin elisan sivuilta, että ovat oikein.


Olihan sulla käyttäjätunnuksena nimenomaan sähköpostiosoite täydellisenä? Nimittäin pitää olla sähköpostiosoite käyttäjätunnuksena, ainoa poikkeus on se että jos sulla on edelleenlähetys päällä johonkin toiseen osoitteeseen niin silloin käyttäjätunnus pitää olla laatikon nimi tyyliin “ab1234” eikä sähköpostiosoite koska tuossa tapauksessa sähköpostiosoitetta ei voi käyttää tunnuksena.

 

Muillekin vinkkinä että aina kannattaa Pop3/Imap-palvelimeksi laittaa mail.kolumbus.fi ja lähtevän postin palvelimeksi smtpa.kolumbus.fi, noilla saa postit kulkemaan. SSL-salaus ja normaali salasana.

Lähtevän postin käyttäjätunnukseksi ja salasanaksi sama kuin saapuvassa postissakin.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023

Kiitos “ edelleenlähetys päällä johonkin toiseen osoitteeseen niin silloin käyttäjätunnus pitää olla laatikon nimi tyyliin “ab1234”” Tuossa taitaa olla ratkaisu.

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023

Vielä jatkokysymys… kun en vuosiin ole tuota “laatikon nimi tyyliin “ab1234”” käyttänyt, minulla ei ole aavistustakaan salasanasta. Miten se palautetaan…?


Sokrates
  • 6388 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023
JV0600 kirjoitti:
Ellis72 kirjoitti:

Joo, kaikki käyttäjätunnus- ja salasanakohdat olen täyttänyt, ja vaikka sovellukseen esim. porttinumerot ilmestyivät automaattisesti, tarkistin elisan sivuilta, että ovat oikein.


Olihan sulla käyttäjätunnuksena nimenomaan sähköpostiosoite täydellisenä? Nimittäin pitää olla sähköpostiosoite käyttäjätunnuksena, ainoa poikkeus on se että jos sulla on edelleenlähetys päällä johonkin toiseen osoitteeseen niin silloin käyttäjätunnus pitää olla laatikon nimi tyyliin “ab1234” eikä sähköpostiosoite koska tuossa tapauksessa sähköpostiosoitetta ei voi käyttää tunnuksena.

 

Muillekin vinkkinä että aina kannattaa Pop3/Imap-palvelimeksi laittaa mail.kolumbus.fi ja lähtevän postin palvelimeksi smtpa.kolumbus.fi, noilla saa postit kulkemaan. SSL-salaus ja normaali salasana.

Lähtevän postin käyttäjätunnukseksi ja salasanaksi sama kuin saapuvassa postissakin.

Hmmm….

Kyllä tuo ab1234-muotoinen käyttäjätunnus toimii kaikissa tilanteissa eikä vain edelleenlähetyksen ollessa käytössä. Jos edelleenlähetystä ei käytä , niin silloin toimivat sekä postiosoite että se ab1234-muotoinen laatikkotunnus.

Minulla ainakin toimii Thunderbirdissä.


Sokrates
  • 6388 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023
Ellis72 kirjoitti:

Vielä jatkokysymys… kun en vuosiin ole tuota “laatikon nimi tyyliin “ab1234”” käyttänyt, minulla ei ole aavistustakaan salasanasta. Miten se palautetaan…?

Salasana laatikkotunnukselle on sama kuin postiosoitteelle.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2023
Sokrates kirjoitti:
Ellis72 kirjoitti:

Vielä jatkokysymys… kun en vuosiin ole tuota “laatikon nimi tyyliin “ab1234”” käyttänyt, minulla ei ole aavistustakaan salasanasta. Miten se palautetaan…?

Salasana laatikkotunnukselle on sama kuin postiosoitteelle.

Samaa tarjosin (varalta kävin vielä vaihtamassa OmaElisassa salasanan, jotten ainakaan muista väärin) ja edelleen sama “Kirjautumisvirhe Tiliä ei voida lisätä, palvelimen osoite ei ole kelvollinen”.


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2388 kommenttia
  • 17. tammikuuta 2023

Saisitko @Ellis72 jaettua kuvankaappausta tähän ketjuun asetusten puolelta niin voitaisiin vilkaista tilannetta lisää? Toki sähköpostiosoitteet, tunnukset ym. yksilöivät tiedot sensuroituna 🙂


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 17. tammikuuta 2023
Keinotekoinen kirjoitti:

Saisitko @Ellis72 jaettua kuvankaappausta tähän ketjuun asetusten puolelta niin voitaisiin vilkaista tilannetta lisää? Toki sähköpostiosoitteet, tunnukset ym. yksilöivät tiedot sensuroituna 🙂

Kuvankaappaus ei onnistu “Näyttökuvaa ei voi ottaa suojauskäytännön vuoksi.” Mutta yritän kuvailla paremmin. Olen vaiheessa Yhdistä IMAP. Olen antanut käyttäjätunnuksena ns. ab1234@kolumbus.fi ja salasanan (kolmessa kohdassa). Saapuva mail.kolumbus.fi portti 993 ja lähtevä smtpa.kolumbus.fi portti 465. Suojaustyyppi molemmissa SSL/TLS. Seuraavaksi hyväksyn nämä täppäämällä näytön oikeassa yläkulmassa olevaa väkästä. “Yritetään kirjautua..” ja seuraavaksi valkoinen ruutu, jossa sinisellä teksti: “Kirjautumisvirhe Tiliä ei voida lisätä, palvelimen osoite ei ole kelvollinen”. Ruudussa myös TUKI ja OK. (Jos klikkaan TUKI, puhelimen näytössä alkaa pyöriä rinkula ja teksti: Otetaan yhteyttä tukeen.)
Kolumbus on ollut Outlookissani vuosia. Nykyisessä puhelimessakin pari, kolme vuotta. Ja toiminut ok. Ilmeisesti ongelma johtuu tuosta edelleenlähettämisestä. Sen asettamisen jälkeen eivät viestini lähteneet, saapuvat kyllä tuli. - Onko vain niin, ettei Kolumbus-osoitteesta voi tehdä edelleenlähetystä, jos samalla haluaa käyttää Outlookia..?


Sokrates
  • 6388 kommenttia
  • 17. tammikuuta 2023
Ellis72 kirjoitti:

Kuvankaappaus ei onnistu “Näyttökuvaa ei voi ottaa suojauskäytännön vuoksi.” Mutta yritän kuvailla paremmin. Olen vaiheessa Yhdistä IMAP. Olen antanut käyttäjätunnuksena ns. ab1234@kolumbus.fi ja salasanan (kolmessa kohdassa). Saapuva mail.kolumbus.fi portti 993 ja lähtevä smtpa.kolumbus.fi portti 465. Suojaustyyppi molemmissa SSL/TLS. Seuraavaksi hyväksyn nämä täppäämällä näytön oikeassa yläkulmassa olevaa väkästä. “Yritetään kirjautua..” ja seuraavaksi valkoinen ruutu, jossa sinisellä teksti: “Kirjautumisvirhe Tiliä ei voida lisätä, palvelimen osoite ei ole kelvollinen”. Ruudussa myös TUKI ja OK. (Jos klikkaan TUKI, puhelimen näytössä alkaa pyöriä rinkula ja teksti: Otetaan yhteyttä tukeen.)
Kolumbus on ollut Outlookissani vuosia. Nykyisessä puhelimessakin pari, kolme vuotta. Ja toiminut ok. Ilmeisesti ongelma johtuu tuosta edelleenlähettämisestä. Sen asettamisen jälkeen eivät viestini lähteneet, saapuvat kyllä tuli. - Onko vain niin, ettei Kolumbus-osoitteesta voi tehdä edelleenlähetystä, jos samalla haluaa käyttää Outlookia..?

Näyttäisi siltä , että tuo käyttäjätunnus (ab1234@kolumbus.fi) on sähköpostiosoite ja se ei toimi , jos edelleenlähetys on päällä.

Minulla on käyttäjätunnuksena pelkkä ab1234-muotoinen laatikkotunnus ilman @kolumbus.fi:tä ja se toimii myös edelleenlähetyksen kanssa. Itse sähköpostiosoite sitten tulee niihin kenttiin , missä sitä kysytään paitsi tunnuskenttä.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 17. tammikuuta 2023
Sokrates kirjoitti:
Ellis72 kirjoitti:

Kuvankaappaus ei onnistu “Näyttökuvaa ei voi ottaa suojauskäytännön vuoksi.” Mutta yritän kuvailla paremmin. Olen vaiheessa Yhdistä IMAP. Olen antanut käyttäjätunnuksena ns. ab1234@kolumbus.fi ja salasanan (kolmessa kohdassa). Saapuva mail.kolumbus.fi portti 993 ja lähtevä smtpa.kolumbus.fi portti 465. Suojaustyyppi molemmissa SSL/TLS. Seuraavaksi hyväksyn nämä täppäämällä näytön oikeassa yläkulmassa olevaa väkästä. “Yritetään kirjautua..” ja seuraavaksi valkoinen ruutu, jossa sinisellä teksti: “Kirjautumisvirhe Tiliä ei voida lisätä, palvelimen osoite ei ole kelvollinen”. Ruudussa myös TUKI ja OK. (Jos klikkaan TUKI, puhelimen näytössä alkaa pyöriä rinkula ja teksti: Otetaan yhteyttä tukeen.)
Kolumbus on ollut Outlookissani vuosia. Nykyisessä puhelimessakin pari, kolme vuotta. Ja toiminut ok. Ilmeisesti ongelma johtuu tuosta edelleenlähettämisestä. Sen asettamisen jälkeen eivät viestini lähteneet, saapuvat kyllä tuli. - Onko vain niin, ettei Kolumbus-osoitteesta voi tehdä edelleenlähetystä, jos samalla haluaa käyttää Outlookia..?

Näyttäisi siltä , että tuo käyttäjätunnus (ab1234@kolumbus.fi) on sähköpostiosoite ja se ei toimi , jos edelleenlähetys on päällä.

Minulla on käyttäjätunnuksena pelkkä ab1234-muotoinen tunnus ilman @kolumbus.fi:tä ja se toimii myös edelleenlähetyksen kanssa. Itse sähköpostiosoite sitten tulee niihin kenttiin , missä sitä kysytään paitsi tunnuskenttä.

Kiitos. Tuo ratkaisi ongelman :-) Annoin ekaan kohtaan etunimi.sukunimi@kolumbus.fi ja seuraaviin kahteen pelkän ab1234. Nyt Outlook toimii taas - viestit lähtevät ja saapuvat. Kiitos kaikille!


Sokrates
  • 6388 kommenttia
  • 17. tammikuuta 2023
Ellis72 kirjoitti:

Kiitos. Tuo ratkaisi ongelman 🙂 Annoin ekaan kohtaan etunimi.sukunimi@kolumbus.fi ja seuraaviin kahteen pelkän ab1234. Nyt Outlook toimii taas - viestit lähtevät ja saapuvat. Kiitos kaikille!

Hyvä kun selvisi. 😊

Huomioithan , että kun sinulla on edelleenlähetys Elisan postitililläsi , niin Elisan palvelin jättää Elisan tilille kopion edelleenlähetetyistä viesteistä ja jos niitä ei käy välillä poistamassa esim. Webmailin kautta , niin laatikko täyttyy ajan mittaan ja lakkaa ottamasta vastaan mitään.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 17. tammikuuta 2023
Sokrates kirjoitti:
Ellis72 kirjoitti:

Kiitos. Tuo ratkaisi ongelman 🙂 Annoin ekaan kohtaan etunimi.sukunimi@kolumbus.fi ja seuraaviin kahteen pelkän ab1234. Nyt Outlook toimii taas - viestit lähtevät ja saapuvat. Kiitos kaikille!

Hyvä kun selvisi. 😊

Huomioithan , että kun sinulla on edelleenlähetys Elisan postitililläsi , niin Elisan palvelin jättää Elisan tilille kopion edelleenlähetetyistä viesteistä ja jos niitä ei käy välillä poistamassa esim. Webmailin kautta , niin laatikko täyttyy ajan mittaan ja lakkaa ottamasta vastaan mitään.

Juu, hyvä muistutus, mutta Kolumbus-tilini on aktiivisessa käytössä. Siksi sen halusin takaisin puhelimeni Outlookiin :-) Edelleenlähetykseen on ihan muu syy.