Huomasin laskuja maksellessani, että minun liittymääni oli liitetty jokin Elisa Viihde -tilaus, josta sitten veloitettiin. Kun liittymän Elisalta hankin, kieltäydyin erikseen ottamasta mitään lisätilauksia mukaan. Otin asian tiimoilta asiakaspalveluun yhteyttä, mutta asiakaspalvelija kiven kovaan väitti, että siihen olisi saatu suostumukseni, vaikken sitä missään vaiheessa antanut. Miten tällainen menettely on mahdollista, että asiakkaan sopimukseen lisätään palveluita, joita hän ei ole tilannut ja näistä valittaessa ei suostuta reklamoimaan vahingossa väärin maksettuja laskuja?
Erityisesti kolme kysymystä herää:
- Miten liittymäkauppaan on voitu lisätä palvelu, jota en ole halunnut?
- Miten tämän palvelun, jota en edes tilannut, keskeisiä ehtoja, kuten laissa säädetään, ei edes käyty läpi?
- Miten Elisan mukaan olen asiakkaana huijauksesta vastuussa, koska en tajunnut tarkistaa tilausvahvistusta heti vaan oletin saavani vain palvelut, jotka tilasin?
Asiakaspalvelija totesi asiasta, kun kerroin: “Mä ymmärrän että sua ärsyttää, mutta sä olet kuitenkin saanut tilausvahvituksen tuosta sekä maksanut laskuja joissa tuo on ollut mukana. Asiakkaan vastuulla on katsoa laskut ja mistä maksaa. Tämä kun olisi huomattu aikaisemmin niin oltaisiin jo irtisanottu palvelu. Valitettavasti me ei voida sitten enään takautuvasti näin tehdä. Meillä on vastuu tottakai mutta myös sinulla. Voin tulla tuon tämän kuukauden vastaan kuten sanoin ja vaikka meidän ei tarvitsisi tässä tilanteessa.”
Haluaako Elisa todella olla yhtiö, jonka kanssa sopimusta tehdessä pitää suurennuslasin kanssa käydä kaikki asiakirjat läpi vain varmistuakseen, että ei ole tullut myyjän toimesta huijatuksi? Ja keneen valituksen tiimoilta asiasta voi olla yhteydessä, kun asiakaspalvelun kautta ei ainakaan olla halukkaita asian todellista laitaa käymään läpi?