Sain Elisalta puutteellisen huomautusviestin:
Olemme havainneet internet-liittymässäsi 04xxxxxxxx tietoturvaongelman. Internet-liittymääsi kytkettyä päätelaitetta on käytetty hyväksi esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin. Tietoturvaongelman syy: Porttiskannaus
Miten toimia?
Estä väärinkäyttö mahdollisimman pian tai voimme joutua sulkemaan liittymäsi. Väärinkäytön saat estettyä
- soittamalla Omaguruun 0600 900 500 (2,28 €/min + mpm/pvm, ark. 8-21, la 9-17).
...
Ei tarvi auttaa! Miksei pantu kaikkia tietoja (kellonaika, MAC-osoite, jne.) samaan viestiin? Tarvitsen ne selvittääkseni mikä laite on murrettu! Kunnollisesta hyökkäysprofiilista voisi päätellä mikä haittaohjelma on kyseessä. Maksullisesta numerosta kysymällä ajankohta löytyi ~10 € hintaan kolme päivää myöhässä, jolloin on vaikea muistaa mitkä laitteet olivat päällä silloin.
Kahdeksan päivän päästä sain toisen viestin:
Olemme sulkeneet internet-liittymäsi, koska siihen liitetyn laitteen palvelua on käytetty esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin. Estä palvelun väärinkäyttö mahdollisimman pian, jonka jälkeen voimme avata liittymäsi.
Avauksesta veloitamme hinnaston mukaisen palvelumaksun 12 €.
Eikö voinut varoittaa porttiskannauksen jatkumisesta ennen sulkemista? Irrotin kaksi epäilemääni laitetta (Windows, Android) verkosta heti ensimmäisen huomautuksen jälkeen, ja luulin hyökkäysten loppuneen, koska huomautusviestejä ei enää tullut.
Törkeää lypsämistä! Jos tietoturva kiinnostaisi Elisaa oikeasti, minulle satelisi sähköposteja hyökkäysten yksityiskohdista niin kauan kuin porttiskannaus jatkuu.