Skip to main content

Tuli tälläinen viesti. 

Hei, Olemme havainneet Internet-liittymääsi SE********* kytketyssä laitteessa haittaohjelman. Internetiliittymäsi tunnus: SE********* Haittaohjelman nimi: Gumblar 

Miten toimia?

Poista haittaohjelma mahdollisimman pian tai voimme joutua sulkemaan liittymäsi. Haittaohjelman saat poistettua 
  • ohjeidemme avulla osoitteesta elisa.fi/abuse kohdasta "Tietoturvaongelma" tai
  • soittamalla Omaguruun 0600 900 500 (2,28 €/min + mpm/pvm, ark. 8-21, la 9-17).
 Suljetun liittymän avauksesta veloitamme Hinnaston mukaisen palvelumaksun. Liittymäsi tarkemmat tiedot, kuten liittymätunnuksen, löydät laskustasi. Laskut löydät helposti OmaElisasta

 Pari juttua jäi hämäämään: 

Mikä on Internetiliittymä?

Gumbar ei ole ollut tietoturvaongelma sitten Windows XP aikojen.

linkit näyttää tyyliin tältä:   go. elisa. com /lnk/AVcAAAl_LtoAAAAAAAAAAI54yJAAAGmjGIgAAAAAAADk9wBfMOBvKIEhfCtwTFKlz1rugIU32AAA4No/4/fydoNGNhS4gvJaiIELCrvQ/aHR0cHM6Ly92ZXJra29hc2lvaW50aS5lbGlzYS5maS8_dXRtX3NvdXJjZT1lbG1ha28mdXRtX21lZGl1bT1lbWFpbCZ1dG1fY2FtcGFpZ249QWJ1c2Vfc2VydmVyMQ

Normaalisti Elisan linit näyttää tältä: https://elisa.fi/tietosuoja

Mistäs tuon Liittymän SE alkuisen tunnuksen edes löytää, kun on enemmän kuin yksi liittymä, eikä voi millään tietää, että mitä tämä nyt koskisi?

Olisiko kyseessä huijausviesti? Vai onko Elisan omat viestit mahdollisesti näin epämääräisiä?

Morjes @Nipanderi tervetuloa OmaYhteisöön

Kyllä tuo ihan meidän lähettämältä viestiltä vaikuttaa. Lisätietoja voit lukea osoitteessa https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/tietoliikenteen-vaarantaminen/#tietoturvaongelma

Internetliittymällä tarkoitetaan tässä tapauksessa kiinteää laajakaistayhteyttäsi. Tuo SE tunnus pitäisi laskulla kyllä näkyä. Oletko siitä katsonut? 


Ihan ulkopuolisena aloin kanssa ihmettelemään että mistä tuo liittymätunnus löytyy.

Omalta laskulta ei tuota löydy ollenkaan, ainoastaan sopimusnumero, ja normaalit asiakastiedot tietenkin.

 

 


Morjes @Nipanderi tervetuloa OmaYhteisöön

Kyllä tuo ihan meidän lähettämältä viestiltä vaikuttaa. Lisätietoja voit lukea osoitteessa https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/tietoliikenteen-vaarantaminen/#tietoturvaongelma

Internetliittymällä tarkoitetaan tässä tapauksessa kiinteää laajakaistayhteyttäsi. Tuo SE tunnus pitäisi laskulla kyllä näkyä. Oletko siitä katsonut? 

 

Ei löydy laskusta, ei löydy OmaElisasta. Ei löydy myöskään sopimustiedoista tai yhtään mistään muualtakaan.

 

‘Internetiliittymä’ liittyi lähinnä siihen, että yleensä huono Suomenkieli laittaa hälyytysvalot päälle, kun mietitään, onko kyseessä roskaposti vai ei. Varmaan kannattaa tarkistaa tuo, jos ei nämä sitten ole manuaalisesti kirjoiteltuja viestejä.


Morjes @Nipanderi tervetuloa OmaYhteisöön

Kyllä tuo ihan meidän lähettämältä viestiltä vaikuttaa. Lisätietoja voit lukea osoitteessa https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/tietoliikenteen-vaarantaminen/#tietoturvaongelma

Internetliittymällä tarkoitetaan tässä tapauksessa kiinteää laajakaistayhteyttäsi. Tuo SE tunnus pitäisi laskulla kyllä näkyä. Oletko siitä katsonut? 

 

Ei löydy laskusta, ei löydy OmaElisasta. Ei löydy myöskään sopimustiedoista tai yhtään mistään muualtakaan.

 

‘Internetiliittymä’ liittyi lähinnä siihen, että yleensä huono Suomenkieli laittaa hälyytysvalot päälle, kun mietitään, onko kyseessä roskaposti vai ei. Varmaan kannattaa tarkistaa tuo, jos ei nämä sitten ole manuaalisesti kirjoiteltuja viestejä.

Joo nyt tuon havaitsin, että enää ei laskulla tuota tietoa ole. :o 

Hyvä huomio myös kirjoitusasusta. Laitoin nyt molemmista palautetta eteenpäin, että saataisiin tuota viestin sisältöä korjattua. :) 


Itsekkin juuri sain samantyylisen viestin ja enkä kyllä itseltänikään löytänyt mistään tuota interneliittymäsi tunnusta. Ja jos tosiaan tuolla tarkoitetaan kiinteää kotiliittymää niin sitten onkin ihmettelemistä että mikä laite täällä muka tekee tietomurto yrityksiä kun kaikki laitteet milloin tuo kyseinen ilmoitus tuli oli pois päältä. Vai tarkoittaako tuo nyt että mun päätelaite aka tukiasema on se mikä täällä tekee tietomurtoyrityksiä kun se on ainoa laite päällä.


Itsekkin juuri sain samantyylisen viestin ja enkä kyllä itseltänikään löytänyt mistään tuota interneliittymäsi tunnusta. Ja jos tosiaan tuolla tarkoitetaan kiinteää kotiliittymää niin sitten onkin ihmettelemistä että mikä laite täällä muka tekee tietomurto yrityksiä kun kaikki laitteet milloin tuo kyseinen ilmoitus tuli oli pois päältä. Vai tarkoittaako tuo nyt että mun päätelaite aka tukiasema on se mikä täällä tekee tietomurtoyrityksiä kun se on ainoa laite päällä.

Tietoturvapoikkeamia ja esim. haittaohjelmia voi pesiytyä myös modeemiin/reitittimeen. 

Suositeltavaa on kuitenkin putsata kaikki laitteet millä nettiä on käyttänyt. :) 


Hei,Olemme havainneet internet-liittymässäsi SExxxxxxxxx tietoturvaongelman. Internet-liittymääsi kytkettyä päätelaitetta on käytetty hyväksi esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin. No lähinnä just että mitä tässä viestissä tarkoitetaan päätelaitteella? Samoin vois kerta milloinka tämä mahdolinen on tapahtunu niin rajaisi sekin koska näitä laitteta on kummiskin pari tablettia,pari töllöö, pari konsolia,pari tietsikkaa jne :)Voisivat edes vaikka macci osotteen laittaa niin tietäs paremmin mitä laitetta haetaan. Vai onko tämä juuri tätä että pistetään ihminen soittamaan tuonne omaguruun etttä saadaan tulosta tehtyä.


Hei,Olemme havainneet internet-liittymässäsi SExxxxxxxxx tietoturvaongelman. Internet-liittymääsi kytkettyä päätelaitetta on käytetty hyväksi esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin. No lähinnä just että mitä tässä viestissä tarkoitetaan päätelaitteella? Samoin vois kerta milloinka tämä mahdolinen on tapahtunu niin rajaisi sekin koska näitä laitteta on kummiskin pari tablettia,pari töllöö, pari konsolia,pari tietsikkaa jne :)Voisivat edes vaikka macci osotteen laittaa niin tietäs paremmin mitä laitetta haetaan. Vai onko tämä juuri tätä että pistetään ihminen soittamaan tuonne omaguruun etttä saadaan tulosta tehtyä.

Noissa viesteissä ilmoitamme tietoturvaongelmasta / -poikkeamasta pelkästään verkon linjatunnisteella, sillä meilläkään ei tarkempaa tietoa ole mitä kaikkia laitteita verkkoon on yhdistetty joten sen takia emme voi suoraan haavoittuneen laitteen MAC-osoitetta ilmoittaa. Omagurussa osataan tottakai neuvoa näissä poikkeamissa ja miten omat laitteet tarkistetaan, mutta meidänkin ohjesivuilta siihen vinkit löytyy: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/tietoliikenteen-vaarantaminen/ . Tuolloin toimenpiteet voi tehdä itse ja jos tuo liikennettä haitantava poikkeama vielä linjoille jää niin lähetämme vielä viestiä ennen yhteyden sulkemista. 


Elisa voisi lähettää hieman tarkemman selvityksen. Käytän samoja päätelaitteita myös muissa verkoissa ja Elisa on ainoa, joka on lähettänyt nyt kaksi kertaa tuon viestin; ensin syyskuussa ja toisen marraskuussa. Päätelaitteiden tietoturva-asiat ovat kunnossa. Voisikohan tuo johtua siitä, että käytän tässä nettiyhteydessä taloyhtiön laajakaistaa, jonka päässä minulla on matkareititin eikä Elisan markkinoimia reitittimiä ?