Tuli tälläinen viesti.
Hei, Olemme havainneet Internet-liittymääsi SE********* kytketyssä laitteessa haittaohjelman. Internetiliittymäsi tunnus: SE********* Haittaohjelman nimi: GumblarMiten toimia?
Poista haittaohjelma mahdollisimman pian tai voimme joutua sulkemaan liittymäsi. Haittaohjelman saat poistettuaSuljetun liittymän avauksesta veloitamme Hinnaston mukaisen palvelumaksun. Liittymäsi tarkemmat tiedot, kuten liittymätunnuksen, löydät laskustasi. Laskut löydät helposti OmaElisasta
- ohjeidemme avulla osoitteesta elisa.fi/abuse kohdasta "Tietoturvaongelma" tai
- soittamalla Omaguruun 0600 900 500 (2,28 €/min + mpm/pvm, ark. 8-21, la 9-17).
Pari juttua jäi hämäämään:
Mikä on Internetiliittymä?
Gumbar ei ole ollut tietoturvaongelma sitten Windows XP aikojen.
linkit näyttää tyyliin tältä: go. elisa. com /lnk/AVcAAAl_LtoAAAAAAAAAAI54yJAAAGmjGIgAAAAAAADk9wBfMOBvKIEhfCtwTFKlz1rugIU32AAA4No/4/fydoNGNhS4gvJaiIELCrvQ/aHR0cHM6Ly92ZXJra29hc2lvaW50aS5lbGlzYS5maS8_dXRtX3NvdXJjZT1lbG1ha28mdXRtX21lZGl1bT1lbWFpbCZ1dG1fY2FtcGFpZ249QWJ1c2Vfc2VydmVyMQ
Normaalisti Elisan linit näyttää tältä: https://elisa.fi/tietosuoja
Mistäs tuon Liittymän SE alkuisen tunnuksen edes löytää, kun on enemmän kuin yksi liittymä, eikä voi millään tietää, että mitä tämä nyt koskisi?
Olisiko kyseessä huijausviesti? Vai onko Elisan omat viestit mahdollisesti näin epämääräisiä?
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi MiikaMoi
Hei,Olemme havainneet internet-liittymässäsi SExxxxxxxxx tietoturvaongelman. Internet-liittymääsi kytkettyä päätelaitetta on käytetty hyväksi esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin. No lähinnä just että mitä tässä viestissä tarkoitetaan päätelaitteella? Samoin vois kerta milloinka tämä mahdolinen on tapahtunu niin rajaisi sekin koska näitä laitteta on kummiskin pari tablettia,pari töllöö, pari konsolia,pari tietsikkaa jne :)Voisivat edes vaikka macci osotteen laittaa niin tietäs paremmin mitä laitetta haetaan. Vai onko tämä juuri tätä että pistetään ihminen soittamaan tuonne omaguruun etttä saadaan tulosta tehtyä.
Noissa viesteissä ilmoitamme tietoturvaongelmasta / -poikkeamasta pelkästään verkon linjatunnisteella, sillä meilläkään ei tarkempaa tietoa ole mitä kaikkia laitteita verkkoon on yhdistetty joten sen takia emme voi suoraan haavoittuneen laitteen MAC-osoitetta ilmoittaa. Omagurussa osataan tottakai neuvoa näissä poikkeamissa ja miten omat laitteet tarkistetaan, mutta meidänkin ohjesivuilta siihen vinkit löytyy: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/tietoliikenteen-vaarantaminen/ . Tuolloin toimenpiteet voi tehdä itse ja jos tuo liikennettä haitantava poikkeama vielä linjoille jää niin lähetämme vielä viestiä ennen yhteyden sulkemista.