Minulla on jo pidempään ollut ongelma, että digiboksin langaton yhteys käynnistyy usein vasta jonkun ajan kuluttua käynnistämisestä. Eli nettiä vaativien kanavien ja esim. tallennusten katselu ei onnistu. Boksi ilmoittaa että yhteyttä verkkoon ei ole. Joskus nettiyhteys tulee parin minuutin kuluttua, mutta välillä voi mennä viisitoistakin minuuttia. Uudelleenkäynnistys auttaa joskus, mutta yleensä ei.
Samaan aikaan muut verkossa olevat laitteet toimivat normaalisti. Esim. älytelkkarin nettitoiminnot toimivat hienosti vaikka boksi ilmoittaa yhteysvirheestä.
Sitten kun yhteys ilmaantuu, ei ongelmia enää ole vaan katselu sujuu moitteetta vaikka tuntikausia. Muutenkin netti toimii hyvin.
Boksi on noin kolmen metrin päässä reitittimestä, eikä välissä ole esteitä.
Boksin malli on N7800.
Mistäköhän moinen viive nettiyhteyden käynnistymisessä voisi johtua?
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Rantomeister
JayMac kirjoitti:
JJesseJ kirjoitti:
JayMac kirjoitti:
Kiitoksia! Testailen josko ongelma noilla ratkeaisi.
Olitko ehtinyt testailemaan noita toimenpiteitä? :)
Äsken tein nuo toimenpiteet kun mökiltä palasin. Pitää nyt pari päivää tarkkailla auttoiko. Mikäli yhteys on jo ollut toiminnassa, niin uudelleenkäynnistäessä se on myöskin aina toiminut. Eli yleensä päivän ensimmäisessä käynnistyksessä tai muuten pitkän tauon jälkeen on tuo yhteysongelma ollut.
Reitittimen asetuksissa on tällä hetkellä sekä 2,4 Ghz että 5Ghz enabled. Kun kokeilin poistaa tuon 2,4Ghz niin vanha läppäri lakkasi toimimasta vaikka muut laitteet pelittivät eli se ei taida ymmärtää sitä 5Ghz taajuutta. Palautin sen 2,4 toimintaan ja ovat nyt taas molemmat enabled.
Pitäisiköhän mahdollisesti kokeilla poistaa tuo 5Ghz toiminnasta? Voiko boksilla olla valinnanvaikeutta mikäli pitää noiden kahden välillä arpoa?
Reititin on Cisco epc9328ad.
Toivottavasti auttaa! Modeemissa on kaksi eri langatonta verkkoa - toinen on 2,4 Ghz ja toinen on 5 Ghz. Näiden ero on taajuus ja nopeus. Molemmissa verkoissa voi olla yhtä aikaa laitteita kytkettynä eli toista verkkoa ei tarvitse asettaa pois käytöstä. Erot tulevat lähinnä taajuudesta ja nopeudesta. 2,4 Ghz verkko on “hitaampi” ja kantaa pidemmälle useimmissa laitteissa. Mitä uudempi laite sitä mieluummin ne liittyvät ensisijaisesti 5 Ghz-verkkoon. Kun erilaisia laitteita yhdistelee verkkoon niin wifi-verkkojen listalta löytyy molemmat verkot - niiden nimi on modeemin takana lukeva SSID ja 2,4 Ghz-verkon perässä ei lue “_5G” kun taas 5 Ghz-verkon perässä lukee _5G.
Verkon valinnassa kannattaa suosia ensisijaisesti yli kolmen metrin etäisyyksillä tuota 2,4 Ghz verkkoa ja sitten kun siirrytään lähemmäksi modeemia tai niin ne laitteet siihen 5 Ghz-verkkoon. Tuo on aika usein ongelma, jos esim. Viihteen digiboksin ja modeemin välissä on kantavia seiniä tai välimatka kasvaa suorintakin reittiä useampaan metriin niin digiboksille voi olla “haastavaa” pitää yhteys tasaisena, joka sitten näkyy esimerkiksi tallenteiden jäätymisenä yms. Paras vaihtoehto tietysti on vielä vuonna 2020 lyödä ethernet-kaapeli väliin niin silloin yhteys ainakin on tasainen.
Minulla on jo pidempään ollut ongelma, että digiboksin langaton yhteys käynnistyy usein vasta jonkun ajan kuluttua käynnistämisestä. Eli nettiä vaativien kanavien ja esim. tallennusten katselu ei onnistu. Boksi ilmoittaa että yhteyttä verkkoon ei ole. Joskus nettiyhteys tulee parin minuutin kuluttua, mutta välillä voi mennä viisitoistakin minuuttia. Uudelleenkäynnistys auttaa joskus, mutta yleensä ei.
Samaan aikaan muut verkossa olevat laitteet toimivat normaalisti. Esim. älytelkkarin nettitoiminnot toimivat hienosti vaikka boksi ilmoittaa yhteysvirheestä.
Sitten kun yhteys ilmaantuu, ei ongelmia enää ole vaan katselu sujuu moitteetta vaikka tuntikausia. Muutenkin netti toimii hyvin.
Boksi on noin kolmen metrin päässä reitittimestä, eikä välissä ole esteitä.
Boksin malli on N7800.
Mistäköhän moinen viive nettiyhteyden käynnistymisessä voisi johtua?
Tervetuloa OmaYhteisöön! Jotenkin tuo kuulostaa reitittimen/modeemin ja digiboksin yhteistyön ongelmalta. Toki enemmän syyttävä sormi tietysti kääntyy sinne digiboksin puolelle, kun muut laitteet samassa verkossa toimivat. Joskus noissa bokseissa on havaittu jonkinlaisia muistiin liittyviä ongelmia, joten ainakin alkuun kokeilisin seuraavat:
palauttaa reitittimeen/modeemin tehdasasetukset
digiboksin asetuksista käy lisäasetuksista alustaan digiboksin muistin ja sen jälkeen palauttaa digiboksille tehdasasetukset perään
jos modeemissa/reitittimessä 2,4 Ghz ja 5 Ghz taajuudet niin kokeilisin ne kummatkin läpi - välimatkan puolesta tuo 5 Ghz pitäs olla ok, mutta saattaa toimia tasaisemmin (joskin hitaammin) siinä 2,4 Ghz verkossa
Jos ja kun näistä ei ole mitään apua niin tökkäisin tietoihin sarjanumeron tuosta digiboksista ja pyytäisin jotain @OmaYhteisö-tiimi jäsentä kurkkaan, näkyykö mitää ihmeellisyyksiä. Veikkaisin tosin, että joku yllä olevista toimenpiteistä kyllä taklaa vian.
Kiitoksia! Testailen josko ongelma noilla ratkeaisi.
Olitko ehtinyt testailemaan noita toimenpiteitä? :)
Äsken tein nuo toimenpiteet kun mökiltä palasin. Pitää nyt pari päivää tarkkailla auttoiko. Mikäli yhteys on jo ollut toiminnassa, niin uudelleenkäynnistäessä se on myöskin aina toiminut. Eli yleensä päivän ensimmäisessä käynnistyksessä tai muuten pitkän tauon jälkeen on tuo yhteysongelma ollut.
Reitittimen asetuksissa on tällä hetkellä sekä 2,4 Ghz että 5Ghz enabled. Kun kokeilin poistaa tuon 2,4Ghz niin vanha läppäri lakkasi toimimasta vaikka muut laitteet pelittivät eli se ei taida ymmärtää sitä 5Ghz taajuutta. Palautin sen 2,4 toimintaan ja ovat nyt taas molemmat enabled.
Pitäisiköhän mahdollisesti kokeilla poistaa tuo 5Ghz toiminnasta? Voiko boksilla olla valinnanvaikeutta mikäli pitää noiden kahden välillä arpoa?
Kiitoksia! Testailen josko ongelma noilla ratkeaisi.
Olitko ehtinyt testailemaan noita toimenpiteitä? :)
Äsken tein nuo toimenpiteet kun mökiltä palasin. Pitää nyt pari päivää tarkkailla auttoiko. Mikäli yhteys on jo ollut toiminnassa, niin uudelleenkäynnistäessä se on myöskin aina toiminut. Eli yleensä päivän ensimmäisessä käynnistyksessä tai muuten pitkän tauon jälkeen on tuo yhteysongelma ollut.
Reitittimen asetuksissa on tällä hetkellä sekä 2,4 Ghz että 5Ghz enabled. Kun kokeilin poistaa tuon 2,4Ghz niin vanha läppäri lakkasi toimimasta vaikka muut laitteet pelittivät eli se ei taida ymmärtää sitä 5Ghz taajuutta. Palautin sen 2,4 toimintaan ja ovat nyt taas molemmat enabled.
Pitäisiköhän mahdollisesti kokeilla poistaa tuo 5Ghz toiminnasta? Voiko boksilla olla valinnanvaikeutta mikäli pitää noiden kahden välillä arpoa?
Reititin on Cisco epc9328ad.
Toivottavasti auttaa! Modeemissa on kaksi eri langatonta verkkoa - toinen on 2,4 Ghz ja toinen on 5 Ghz. Näiden ero on taajuus ja nopeus. Molemmissa verkoissa voi olla yhtä aikaa laitteita kytkettynä eli toista verkkoa ei tarvitse asettaa pois käytöstä. Erot tulevat lähinnä taajuudesta ja nopeudesta. 2,4 Ghz verkko on “hitaampi” ja kantaa pidemmälle useimmissa laitteissa. Mitä uudempi laite sitä mieluummin ne liittyvät ensisijaisesti 5 Ghz-verkkoon. Kun erilaisia laitteita yhdistelee verkkoon niin wifi-verkkojen listalta löytyy molemmat verkot - niiden nimi on modeemin takana lukeva SSID ja 2,4 Ghz-verkon perässä ei lue “_5G” kun taas 5 Ghz-verkon perässä lukee _5G.
Verkon valinnassa kannattaa suosia ensisijaisesti yli kolmen metrin etäisyyksillä tuota 2,4 Ghz verkkoa ja sitten kun siirrytään lähemmäksi modeemia tai niin ne laitteet siihen 5 Ghz-verkkoon. Tuo on aika usein ongelma, jos esim. Viihteen digiboksin ja modeemin välissä on kantavia seiniä tai välimatka kasvaa suorintakin reittiä useampaan metriin niin digiboksille voi olla “haastavaa” pitää yhteys tasaisena, joka sitten näkyy esimerkiksi tallenteiden jäätymisenä yms. Paras vaihtoehto tietysti on vielä vuonna 2020 lyödä ethernet-kaapeli väliin niin silloin yhteys ainakin on tasainen.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
Elisan ja kolmansien osapuolien evästeitä käytetään verkkosivujen toiminnan varmistamiseen, tilastointiin ja analytiikkaan, sekä sisällön ja markkinoinnin personointiin. Elisa voi luovuttaa kumppaneilleen tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja suostumukseesi perustuen. Evästeasetuksista voit muuttaa valintojasi milloin tahansa. Lue lisää tietosuojasta ja evästeistä.
Evästeasetukset
Käydessäsi Elisan sivuilla vierailusta tallentuu kävijätietoja. Tietojen perusteella parannamme sivujen toiminnallisuuksia ja tarjoamme sinulle personoitua sisältöä. Kävijätietoja yhdistetään toisiinsa selaimesi tallentamien evästeiden avulla. Kävijätietoja voidaan yhdistää myös asiakastietoihisi, mikäli olet ollut kirjautuneena sivustollamme. Elisa voi luovuttaa tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja, kumppaneilleen suostumukseesi perustuen.
Kyseiset kumppanit toimivat tietojen käsittelyn osalta itsenäisinä rekisterinpitäjinä. Lisätietoa käsittelystä löydät kumppaneiden tietosuojaselosteista. Elisan käyttämät kumppanit löydät valitsemalla Näytä evästeet alta olevista evästetyypeistä. Näkymästä voit hyväksyä haluamasi evästeet. Evästevalinnat eivät vaikuta sivuillamme olevien mainosten määrään.
Lue lisää Elisan tietosuojaperiaatteista.
Hallinnoi asetuksia
Välttämättömät evästeet
Aina aktiivinen
Monet ominaisuudet, kuten ostoskori ja kirjautuminen, eivät toimi ilman näitä evästeitä. Nämä evästeet ovat aina käytössä.
Markkinointiin käytettävät
Sinulle näytetyt mainokset voidaan personoida kävijätietojesi perusteella. Suostuessasi näihin evästeisiin voit saada sivustollamme ja muualla internetissä mainoksia sinua kiinnostavista asioista.
Analytiikkaan käytettävät
Verkkosivujemme kehittäjät näkevät anonyymiä tietoa siitä, mitä asiakkaat sivuilla tekevät. Opimme esimerkiksi, mitkä sivut ovat luetuimpia ja miten sivuja voisi kehittää vielä paremmiksi.
Toiminnalliset evästeet
Toiminnalliset evästeet tekevät verkkosivujemme käytöstä vaivattomampaa muistamalla aiempia valintojasi tai asetuksia verkkosivuillamme.
Personointiin käytettävät
Voimme tehdä vierailustasi sinulle räätälöidyn esimerkiksi tuomalla etusivulle tarjouksen tuoteryhmästä, josta olet ollut aiemmin kiinnostunut.