Skip to main content
Vastattu

Miksi Elisa Viihde toimii huonosti aina, kun alkaa lomakausi?

  • 24. helmikuuta 2025
  • 23 kommenttia
  • 436 katselukerrat

Forum|alt.badge.img

Elisa viihde on toiminut kunnolla pitkän aikaa, mutta kun paikallinen talvilomakausi alkoi, viihde alkoi hidastella, kuva muuttuu huonoksi, sumeaksi tai palveluun ei ”juuri nyt saada yhteyttä”? Kuitenkin wifi toimii moitteettomasti. Sama juttu oli joululoman aikaan.  Voiko viihteen katsojien suuri lukumäärä vaikuttaa asiaan? Jos katsoo aamupäivällä, niin ei mitään ongelmaa. Suuresti ihmettelen.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez

uteliasuuno kirjoitti:

Käytän Elisan boxilla N7800.

Jos kaikki kommervenkit tehtynä tuoltakin:

Jumittaako digiboksi

Tee vika/häiriöilmoitus, niin selviää:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Soittakaa minulle / Häiriöilmoitus

Nopeuta asiakaspalvelun yhteydenottoa!
Varaa soittoaika OmaElisassa /Häiriöilmoitus

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen 24h ympäri vuoden.

Arjet, pyhät. (Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

> Uusi viesti> Häiriöilmoitukset

 

 

 

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 25. helmikuuta 2025

Onko sulla kenties mobiililaajakaista? Sen kanssa voi esiintyä kyseisenlaisia ongelmia.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 25. helmikuuta 2025

Mulla on Elisan valokuitu ja Samsungin äly-tv,  siksi tämä onkin niin outoa.


Sokrates
  • 25. helmikuuta 2025
uteliasuuno kirjoitti:

Mulla on Elisan valokuitu ja Samsungin äly-tv,  siksi tämä onkin niin outoa.

Vaikuttaa enemmänkin olevan ruuhkaa palvelimilla loma-aikoina.


Jaakop
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 25. helmikuuta 2025

Onko Elisa Viihde yhdistettynä kuituun wifillä, vai verkkokaapelilla? 🤔


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 25. helmikuuta 2025

Wifillä on yhdistetty.


Jaakop
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 25. helmikuuta 2025

Hyvä rajaus olisi testata verkkokaapelilla netti Viihteelle, jos etäisyyden puolesta mahdollista. Toimenpiteitä voi tehdä tarvittaessa myös ohjesivujen mukaisesti. Jos näiden jälkeen jumitus ei ota poistuakseen, niin asiakaspalvelun häiriöpuoli tutkii lisää mikäli olet yhteydessä. 😊 Myös sosiaalisen median kanavat auttaa:

Lähetä viesti Facebookissa

Lähetä viesti X-palvelussa


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 25. helmikuuta 2025

Kiitos, täytyypä testailla.


ilponen
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 26. helmikuuta 2025

Saitko homman toimimaan? 😊


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 26. helmikuuta 2025

Kyllä se eilen toimi kunnolla, mutta mistä tämä nyt sitten kertoo?

Jatkan kyllä vielä testailua.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 26. helmikuuta 2025

Turhaan kehuin, tänään kuva meni välillä huonoksi, ja äänikin katosi hetkeksi, verkkokaapelista huolimatta. Toivotonta.


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 26. helmikuuta 2025

Elisalla on alimitoitettu kapasiteetti palvelimissa niin siitä se taitaa johtua. On taidettu siitä koittaa säästää vaikka se on väärä paikka semmoselle. € kuvat silmissä eikä piitata asiakkaita, pääasia on et heiltä saa lypsettyä rahaa ja osakkeiden omistajat kuittaa osingot.


Burnett
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+15
  • Elisalainen
  • 27. helmikuuta 2025
uteliasuuno kirjoitti:

Turhaan kehuin, tänään kuva meni välillä huonoksi, ja äänikin katosi hetkeksi, verkkokaapelista huolimatta. Toivotonta.

Muistithan erikseen katkaista wifi-yhteyden myös telkkarin asetuksista? 


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 27. helmikuuta 2025

Hyvä huomio, enpä hoksannut. Kokeilen sitä jossain vaiheessa, sitten lopetan ja kutsun asiantuntijan.

Kiitos kaikille kommenteista!


Forum|alt.badge.img+5
  • Valmentaja
  • 27. helmikuuta 2025

Käytätkö Viihdettä siis TV:n sovelluksella vai jollain Elisan boxilla?


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 27. helmikuuta 2025

Käytän Elisan boxilla N7800.


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 27. helmikuuta 2025

@Burnett Tai miksi ette vaan voi myötää että ongelma on siellä Elisan päässä, että palvelimella on liian vähän kapasiteettia suhteessa käyttäjämäärään. Toi on ollu väärä paikka säästää.

Sama ongelmaa on matkapuhelinverkossa jossa on myös kapasiteetti on alimitoitettu.


Forum|alt.badge.img+5
  • Valmentaja
  • 27. helmikuuta 2025
uteliasuuno kirjoitti:

Käytän Elisan boxilla N7800.

No sitten noilla ehdotetuilla asioilla, jotka liittyy TV:n nettiin ei ole merkitystä.

Tiedä sitten yhdistääkö boxi kaapelilla aina kun se on kytketty vai pitääkö siitä sammuttaa Wlan erikseen, ettei sitä käytä, kun sillä nyt ollut yhdistettynä.


  • 27. helmikuuta 2025
uteliasuuno kirjoitti:

Käytän Elisan boxilla N7800.

Jos kaikki kommervenkit tehtynä tuoltakin:

Jumittaako digiboksi

Tee vika/häiriöilmoitus, niin selviää:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Soittakaa minulle / Häiriöilmoitus

Nopeuta asiakaspalvelun yhteydenottoa!
Varaa soittoaika OmaElisassa /Häiriöilmoitus

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen 24h ympäri vuoden.

Arjet, pyhät. (Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

> Uusi viesti> Häiriöilmoitukset

 

 

 


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 27. helmikuuta 2025

Kiitos kaikille 🙂

tämä meni liian vaikeaksi, joten konsultoin jossain vaiheessa tuttua experttiä, omat taidot eivät riitä enkä jaksa enempää testailla. 
u-uuno


yamaneko
Forum|alt.badge.img+8
  • Mentor
  • 27. helmikuuta 2025

Ihme laahausta on tänään illalla ollut ihan vain Elisa Viihde appin avaamisessa. Ja ei, muualla ei ongelmia ole.

Samoin linkillä ei päässyt tänne foorumille tätä lukemaan, tulin sitten suoraan ja pääsi lukemaan. Joo, on toiminut aiemmin.

Että voi siinä olla perää, että hidastelua on lomien aikana.


  • Keskustelija
  • 28. helmikuuta 2025

Onko lomakauden alettua myös kotosalla enemmän netin käyttäjiä..? Minkä nopeuksinen liittymä kotona on käytössä? Ja minkälainen kodin WiFi-reititin on?

Entä onko lähimmät naapurit kuinka lähellä?

WiFin kanssa ongelmia voi hyvinkin ilmaantua jos/kun on ns. suhinaa eetterissä. Vaikka naapuri(t) ei luonnollsestikaan samaa WiFi-verkkoa käytäkään niin jos naapureiden WiFit sattuvat olemaan viritetty samalle radiokanavalle niin heidän liikenne voi aiheuttaa häiriöitä signaalissa mikä ilmenee tahmaamisena. Puhelimiin on saatavilla appeja joiden kanssa voi noita radiokanavia skannailla.

Eli kuten täällä ehdotettiin ensin kannattaa testata yhteyttä pelkällä kaapelilla. Jos pätkiminen asettuu tällä niin ongelma on langattomassa yhteydessä.

Kokemukseni perusteella vastaavat ongelmat ovat suurimmalti osin liittyneet WiFiin. Muutama vuotta sitten kotona vanha WiFi-purkki toimi parilla laitteella ihan hyvin. Laitteita alkoi huusholliin tulla lisää ja heti kun kakarat tupsahtivat koulusta kotiin niin WiFi kyykkäsi vaikka nettiliittymänä oli nopea kuitu. Vaihdoin WiFi-purkin uuteen ja ongelmia ei sen jälkeen ole ollut. Vanhan purkin prosessorin hevosvoimat eivät yksinkertaisesti riittäneet useammalle laitteelle.

 


yamaneko
Forum|alt.badge.img+8
  • Mentor
  • 28. helmikuuta 2025

Vaikkei ylläoleva koskenut minua, niin totta on, että esim. TV ja Google TV Streamer on ethernet kaapelin päässä, ja toimivuus on ollut hyvä ja luotan vanhaan kunnon kaapeliin (kaikki ei tosin voi kaapelia käyttää, esim. jos on järjettömän matkan päässä tms).

Tosin itse en ole pitkään aikaan käyttänyt Elisa Viihdettä em. vehkeissä. Ainoastaan olen laittanut tallennuksia kännykällä, jossa ainakin eilen oli järkyttävän hidasta menoa saada edes etusivu käyttöön. Hidastelu koski vain Elisa Viihde appia, sekä jotain ihme kähmäilyä tällä foorumilla. Äsken appi näytti toimivan nopsasti (foorumi takkuili antamalla ensin error 500:n). yhteytenä Elisan joku 5g, kai nopeimpia mitä löytyy. Yleensä tällä yhdistelmällä appi toimii hyvin, siis etsimiset ja tallennuksen asettaminen. Pitääkin joskus taas katsoakin jotain

 


error404
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 28. helmikuuta 2025
uteliasuuno kirjoitti:

Kiitos kaikille 🙂

tämä meni liian vaikeaksi, joten konsultoin jossain vaiheessa tuttua experttiä, omat taidot eivät riitä enkä jaksa enempää testailla. 
u-uuno

 

@uteliasuuno Jos et vielä saanut tarkistettua nettiyhteyttä Viihteen digiboksille, niin se onnistuu asetukset > verkko ja yhteydet. Kun nettijohto on laitettu digiboksiin kiinni, niin sitten tuolta osiosta käy vaihtamassa nettiyhteyden tyypiksi “Ethernet”. Sen jälkeen olisi hyvä seurata toimivuutta. Voisi olla hyvä myös ottaa ihan reitittimen ja digiboksin virtajohto hetkeksi irti ja takaisin, jos hetkeen noita toimenpiteitä ei ole tehnyt. Jos ongelma jatkuu edelleen, niin meidän häiriöpuolella tuota voidaan tarkemmin tutkia 👍

@yamaneko Hyvä juttu jos vaikutti nyt siltä, että Elisa Viihde -sovellus pelittää taas. Kokeilin täällä päässä myös sovellusta, ja vaikutti pelaavan normaalisti.