Skip to main content

Tampereella kaapeli-TV:ssä häiriöitä viidellä HD-kanavalla

  • 18. tammikuuta 2025
  • 19 kommenttia
  • 385 katselukerrat

  • Tulokas
  • 2 kommenttia

Kanavat (Liv HD, Jim HD, TLC HD, Hero HD, NHK World HD) Tampereen kaapeli-TV:ssä pätkivät ja pikselöityvät. Vika ollut jo kuusi päivää.

Oliko tästä hyötyä?

19 kommenttia

  • 4637 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
3wq kirjoitti:

Kanavat (Liv HD, Jim HD, TLC HD, Hero HD, NHK World HD) Tampereen kaapeli-TV:ssä pätkivät ja pikselöityvät. Vika ollut jo kuusi päivää.

Tuolla ohjetta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/tv-palvelut/kaapeli-tv-ongelmatilanteet/

Kanavan kuvanlaadussa on häiriöitä

“Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!”

Vika/häiriöilmoituksenhan voi tehdä:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Soittakaa minulle Häiriöilmoitus

Tai (Nopeampi): Omaelisa /Varaa soittoaika/ Häiriöilmoitus

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen  24h ympäri vuoden pyhät/arjet (Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>uusi viesti>Häiriöilmoitukset


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3831 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
3wq kirjoitti:

Kanavat (Liv HD, Jim HD, TLC HD, Hero HD, NHK World HD) Tampereen kaapeli-TV:ssä pätkivät ja pikselöityvät. Vika ollut jo kuusi päivää.

Nuo kanavat ovat 122 ja 130 MHz kanavanippujen taajuudella. Uusi hyvälaatuinen antennikaapeli tai suodin voisi ratkaista ongelman.

Matalat taajuudet ovat erittäin herkkiä ulkopuolisille häiriöille.

Mitään yleistä vikaa ei tiedossa ole.


Sokrates
  • 6394 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
sakarialanne kirjoitti:
3wq kirjoitti:

Kanavat (Liv HD, Jim HD, TLC HD, Hero HD, NHK World HD) Tampereen kaapeli-TV:ssä pätkivät ja pikselöityvät. Vika ollut jo kuusi päivää.

Nuo kanavat ovat 122 ja 130 MHz kanavanippujen taajuudella. Uusi hyvälaatuinen antennikaapeli tai suodin voisi ratkaista ongelman.

Matalat taajuudet ovat erittäin herkkiä ulkopuolisille häiriöille.

Mitään yleistä vikaa ei tiedossa ole.

Eiköhän nuo kanavat ole olleet aiemminkin juuri samoilla taajuuksilla ja toimineet. Meinaatko , että asiakkaan laitteet on rikki vai olisiko Elisan verkossa tapahtunut jotakin???


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3831 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
Sokrates kirjoitti:

Eiköhän nuo kanavat ole olleet aiemminkin juuri samoilla taajuuksilla ja toimineet. Meinaatko , että asiakkaan laitteet on rikki vai olisiko Elisan verkossa tapahtunut jotakin???

Ei ole yhtään avointa tai suljettua KTV-häiriöilmoitusta Tampereelta viimeisen viiden päivän ajalta jossa olisi tuollaista ongelmaa kirjattuna.


Sokrates
  • 6394 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
sakarialanne kirjoitti:
Sokrates kirjoitti:

Eiköhän nuo kanavat ole olleet aiemminkin juuri samoilla taajuuksilla ja toimineet. Meinaatko , että asiakkaan laitteet on rikki vai olisiko Elisan verkossa tapahtunut jotakin???

Ei ole yhtään avointa tai suljettua KTV-häiriöilmoitusta Tampereelta viimeisen viiden päivän ajalta jossa olisi tuollaista ongelmaa kirjattuna.

No jopas nyt.

Aniharva vika sinne häiriöilmoituksiin päätyy.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3831 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
Sokrates kirjoitti:

No jopas nyt.

Aniharva vika sinne häiriöilmoituksiin päätyy.

Tarina ei nyt kerro, onko viestiketjun aloittaja ilmoittanut kokemastaan häiriöstä johonkin.

Tämän foorumin kautta asia ei edisty vaan vikailmoitus pitää jättää.

Elisan päästä ei ole mahdollista etänä  selvittää, tuleeko signaali perille huoneiston antennirasiaan, vaan ainoastaan talovahvistimelle.


Sokrates
  • 6394 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
sakarialanne kirjoitti:
Sokrates kirjoitti:

No jopas nyt.

Aniharva vika sinne häiriöilmoituksiin päätyy.

Tarina ei nyt kerro, onko viestiketjun aloittaja ilmoittanut kokemastaan häiriöstä johonkin.

Tämän foorumin kautta asia ei edisty vaan vikailmoitus pitää jättää.

Elisan päästä ei ole mahdollista etänä  selvittää, tuleeko signaali perille huoneiston antennirasiaan, vaan ainoastaan talovahvistimelle.

Onhan se noinkin , mutta kummastelin lähinnä sitä , että asia tuomittiin asiakkaan viaksi , vaikka mitään selvitystä viasta ei vielä ole.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3831 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
Sokrates kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Sokrates kirjoitti:

No jopas nyt.

Aniharva vika sinne häiriöilmoituksiin päätyy.

Tarina ei nyt kerro, onko viestiketjun aloittaja ilmoittanut kokemastaan häiriöstä johonkin.

Tämän foorumin kautta asia ei edisty vaan vikailmoitus pitää jättää.

Elisan päästä ei ole mahdollista etänä  selvittää, tuleeko signaali perille huoneiston antennirasiaan, vaan ainoastaan talovahvistimelle.

Onhan se noinkin , mutta kummastelin lähinnä sitä , että asia tuomittiin asiakkaan viaksi , vaikka mitään selvitystä viasta ei vielä ole.

Vuosien kokemukseen perustuva "tuomio" vastaavanlaisista tilanteista.


Sokrates
  • 6394 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025

Niinpä.

Vuosien kokemuksella voin todeta , että Elisa ei ala tutkimaan mitään ennen kuin asiakas osoittaa , että vika on Elisan osuudessa.

Ei se ainakaan ole kelvollista asiakaspalvelua.


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • 130 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
Sokrates kirjoitti:

Niinpä.

Vuosien kokemuksella voin todeta , että Elisa ei ala tutkimaan mitään ennen kuin asiakas osoittaa , että vika on Elisan osuudessa.

Ei se ainakaan ole kelvollista asiakaspalvelua.

Ei tarvi palvella kun asiakkaita  kun elisalla muutenkin pilvin pimein asiakkaita   ei tarvi kilpailla asiakkaista palvelulla .


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3831 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
Sokrates kirjoitti:

Niinpä.

Vuosien kokemuksella voin todeta , että Elisa ei ala tutkimaan mitään ennen kuin asiakas osoittaa , että vika on Elisan osuudessa.

Ei se ainakaan ole kelvollista asiakaspalvelua.

Jos kaikki viat rajattaisiin operaattorin toimesta ensin, olisi hukkatyö melkoinen.

80% kiinteän verkon vioista on asiakkaan tai taloyhtiön vastuualueella, joten sieltä päästä kannattaa jo ihan tilastollisestikin aloittaa tutkiminen.

Asiakkaallekin on kertaluokkaa edullisempaa vaihtaa itse antennikaapeli, kuin että asentaja käy sen vaihtamassa. 20 euron kaapelille tulee helposti yli 100 euron hinta.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 20. tammikuuta 2025

Noin viikko sitten nämä häiriöt tulivat itsestään, eikä television antennikaapeliin oltu koskettu aikoihin. Antennikaapelia olen näiden näiden vinkkien innoittamana vaihdellut toiseen tuloksetta.

Kaikki muut HD- ja SD-+kanavat toimivat edelleen hyvin. TV:ssä on uusimmat päivitykset ja se on pariin kertaan käynnistetty uudelleen virtajohdon irroittamisen jälkeenkin. Kokeiltu on myös ulkopuolisella digiboksilla; nämä kanavat eivät toimi häiriöittä ja niitä ei siten voi pikselöityinä katsoa lainkaan.

Kanavat: Jim HD, Hero HD, TLC HD, Liv HD,NHK World HD.


  • 945 kommenttia
  • 20. tammikuuta 2025

Vianrajaukseen maksuton keino: Jos kyseessä on taloyhtiö, kysele muilta asukkailta onko heillä ongelmia. Omakotitalossakin voi kysellä naapureilta.


  • 4637 kommenttia
  • 20. tammikuuta 2025
3wq kirjoitti:

Noin viikko sitten nämä häiriöt tulivat itsestään, eikä television antennikaapeliin oltu koskettu aikoihin. Antennikaapelia olen näiden näiden vinkkien innoittamana vaihdellut toiseen tuloksetta.

Kaikki muut HD- ja SD-+kanavat toimivat edelleen hyvin. TV:ssä on uusimmat päivitykset ja se on pariin kertaan käynnistetty uudelleen virtajohdon irroittamisen jälkeenkin. Kokeiltu on myös ulkopuolisella digiboksilla; nämä kanavat eivät toimi häiriöittä ja niitä ei siten voi pikselöityinä katsoa lainkaan.

Kanavat: Jim HD, Hero HD, TLC HD, Liv HD,NHK World HD.

Kun kaikki Elisan kaapeli TV -ohjeenkin kommervenkit tehty, niin

Tee ohjeen mukaisesti  vika/häiriöilmoitus.


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2025

Kotkassa saman asian parissa taisteltu, kanavanippu 22 HD kanavat eivät näy lainkaan. Eli Liv HD, Jim HD ja Hero HD näkyvät ohjelmaoppaassa, mutta niillä ei ole minkäänlaista signaalia. Vastaavat SD kanavat näkyvät kyllä, mutta ne ovatkin eri kanavanipussa.

Television diagnostiikassa kaikkien muiden kanavien 1-20 välillä signaalin voimakkuus ja laatu on 100% mutta näillä kolmella kanavalla 0% ja virheet BER maksimissaan. Muilla kanavilla ole minkäänlaista pätkimistä tai pikselöitymistä. On viritetty sammuttamisen jälkeen uudelleen, kokeiltu kolmella eri antennikaapelilla, viereisen huoneen rasiasta pidemmällä kaapelilla. Kaapelimodeemin kautta nettiyhteys toimii moitteetta ja Speedtest näyttää sitä mitä pitäisikin. Kokeiltu myös ottaa kaapelimodeemi irti jos siitä tulisi tämän kanavanipun taajuudelle häiriötä, mutta ei.

Surkeaa tässä on se, että rivitalon yhdeltä naapurilta kysyin ja kyseiset kanavat näkyvät, eli talovahvistimelle saakka ne tulevat. Tuolla toisessa ketjussa jossa MUX 22 kanavista on puhetta, oli maininta että antennikaapeli on erityisen tärkeä näillä 120-130MHz kanavanipuilla. Joten kävin hakemassa 120dB 4x suojatun 1.5m kaapelin, eipä silläkään ollut vaikutusta. Jotenkin arvelinkin että jos kaikkien muiden kanavien signaali on 100% ja näillä 0% niin ei siinä ehkä ihan muutaman desibelin vaimennuksista ja häiriöstä ole kyse. :)

Sellainen ajatus on tullut mieleen, että voiko näiden kanavien tunnisteet mennä jotenkin pieleen eikä kanavan taajuus ole oikea? Ainakin oma Samsung telkkari oletusasetuksena hakee kanavat uudestaan valmiustilassa ollessaan, eli jos ne olisivat joskus olleet kohdallaan - ne voivat myöhemmin olla pielessä vaikkei mihinkään olisi koskenut.

Diagnostiikka näyttää näillä kanavilla muilta osin samoja tietoja (taajuus 130.000kHz, symbolinopeus 6900KS/s, Multiplek 1600(TSID 0016,ONID 0000) ja ainoa vaihtuva tieto on palvelutunniste. Kanava 8 Liv = 2faa, kanava 9 Jim = 2fab, kanava 14 Hero = 2fac.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 25. tammikuuta 2025

Kiitos kaikille avusta.

Nyt kaikki viisi kanavaa taas toimivat, en tiedä miksi.


Anspandeemus
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 544 kommenttia
  • 27. tammikuuta 2025

Kiva kuulla, että lähti pelittämään! 🙂👍 Tässä ketjussa paljon on neuvottu, kuinka oman sisäverkon puolen saa rajattua vianosalta. Listaan tähän nyt vielä toimenpiteitä, mitä asiakas voi käydä läpi KaapeliTV:n ongelmatilanteessa.

  1. Tarkista antennikaapeli. Ota kaapeli mieluiten irti seinäpistokkeesta ja laitteesta. Varmista, että kaapeli on mahdollisimman suorassa - eikä kiepillä TV-tason takana. Suositellaan mahdollisimman lyhyttä kaapelia.
  2. Tee laitteelle kanavahaku uudestaan.
  3. Tee laitteelle tehdasasetusten palautus.
  4. Jos mahdollista, niin kokeile toista seinäpistoketta ja laitetta.
  5. Jos mahdollista, tiedustele naapureilta mitenkä palvelu heillä toimii.

Jos näistä ei ollut apua, niin siinä tapauksessa yhteys Elisan asiakaspalveluun.

 

Elisan mobiili- ja kiinteänverkon puolella toimii jonkin verran automatiikkaa, joka huomaa mahdollisia isompia vikatilanteita. Nämä nousevat usein Elisan Häiriökartalle. HUOM! Jos tuossa näkyy esimerkiksi KaapeliTV mahdollisuus “harmaana” ja sitä ei saa klikattua päälle, niin silloin ei ole kartalla kyseisen palvelun osalta havaittu isompia häiriötilanteita. Häiriötiedotteita nostetaan myös Asiakas- ja häiriötiedotteet -sivulle. Koska automatiikka ei ole aukotonta ja se ei nosta mahdollisia pienempiä vikoja, niin soittoa asiakaspalveluun ja saadaan asioita vietyä etiäpäin.

Hankalimpia tilanteita ovat juuri nuo ​@ossi5000 kuvaamat tilanteet, jossa asiakkaan kodin sisäverkko on katsottu kuntoon ja Elisan päästä kaikki on kunnossa talovahvistimelle asti, johonka Elisan vastuuosuus päättyy. Ongelma tilanne jää siis pääsääntösesti taloyhtiön vastuulle eli mitenkä yhteydet talovahvistimelta menevät asuntoihin. Mietin tässä sinun tapauksessasi, niin onko sinulla esimerkiksi rivitalon päätyasuntoa ja talovahvistin toisessa päässä rivitalokompleksia? Joskus tullut tapauksia vastaan, jossa taloyhtiön sisäverkko on toteutettu sen verta vinkeesti, että yhteydet (KaapeliTV / Kaapelinetti) ottaa sen verta häiriötä vastaan matkalla - muiden asuntojen läpi -, jolloin yhteydet pääty- tai ylimpään kerrokseen ovat reippaasti heikentyneet. Voisiko olla tästä nyt kyse? Signaali kuitenkin vaikuttaisi hyvältä kertomasi perusteella, niin ei nyt ole välttämättä tästä kyse. 🤔


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 27. tammikuuta 2025

Juu no oma ongelmavyyhti on nyt paikannettu uuteen TV:en.

Rivitalon päätyasunto on kyllä perimmäisessä nurkassa sähkökeskuksesta katsoen, mutta vahvistimelta tulee jokaiselle asunnolle oma 3-parinen antennikaapeli, olen tämän itse nähnyt siellä. Eli ei kiemurtele muiden asuntojen kautta. Omassa asunnossa vain tämä yksi TV ja kaapelimodeemi, joka sekin oli testiksi irti antennista kerran.

Ongelma ei ole signaalin laadussa, kokeilin kytkeä tuon samaisen antennikaapeli Elisa Viihde boksiin ja viritin DVB-C kanavat sinne (normaalisti se on IPTV tilassa verkon kautta). Näiden kanavanippu 22 kanavien signaali oli 98% - 100%, BER 0 ja SNR 35-36dB. Eli eipä juuri paremmaksi taida päästä..

Kyseessä on uusi Samsung S90D telkkari jossa oli jo paketista ottaessa uusimmat softat sisällä, on se jo tehdasasetuksiinkin palautettu sen jälkeen. Eli täytyy kääntyä heidän tukensa puoleen. Heräsi vaan ajatuksia siitä, että täällä oli useammassa keskustelussa ollut puhetta nimenomaa tuon yksittäisen kanavanipun ongelmista. Toinen kanavanippu joka on matalimmalla 122MHz taajuudella näkyy kyllä. Eli mystisiä hommeleita…. :)


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 27. tammikuuta 2025

..Ja Samsungin tuki kaatoi homman kaapeli-operaattorin puolelle, “koska muut kanavat näkyvät” eli vika ei voi olla heidän tuotteessaan. No, signaali on kuitenkin Viihde boksilla ihan huippulaatuiseksi todettu, eli se siitä.

Olisi pitänyt ostaa vaan uusi Panasonic, nyt minulla on 2500€ arvoinen uusi TV, jossa osaa ilmaiskanavista joutuu katsomaan digiboksin kautta. Voi että tätä riemun määrää. :)