Skip to main content
Vastattu

Missä vika, kun puhelut katkeaa?

  • 11. elokuuta 2021
  • 5 kommenttia
  • 10719 katselukerrat

Käytössäni on Samsung galaxy a42 5g puhelin. Nyt viimeisen kuukauden aikana puhelut ovat alkaneet katkeilla, yleensä silloin kun minulle soitetaan. Katkeaminen tapahtuu aina puhelun ensimmäisten 30 sekunnin aikana. Noloja tilanteita syntyy esim virallisten puheluiden katkeillessa. 

Alueellamme on muutaman kuukauden ollut 5g toiminnassa, mutta katkeilua tapahtuu riippumatta siitä, olenko 4g vai 5g alueella. 

Sim-kortinkin uusin, kun jostain luin, että voi olla ongelman takana, vaan eipä auttanut. 

Onko kellään ollut samaa ja miten asia ratkesi? Tiettävästi muilla tutuilla ei samaa ongelmaa ole, eli olisiko vika sitten (melkein) uudessa puhelimessa?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen

Hyvä tapa rajata vikaa on testata korttia toisessa puhelimessa ja seurata, katkeileeko puhelut silloin. :slight_smile:  Selviää tuon avulla aika hyvin se, onko kyseessä enemmän puhelimesta johtuva juttu vai liittymästä johtuva juttu.

Asiaa voidaan toki tutkia myös vikapuolellamme tarvittaessa ihan häiriöilmoituksen kautta. Tuota toista puhelinta kannattaa ensin kuitenkin testata alkuun jos vain mahdollista. :thumbsup:

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

5 kommenttia

Forum|alt.badge.img+15
  • Tietäjä
  • 564 kommenttia
  • 11. elokuuta 2021

Hei! Kannattaa kokeilla, tapahtuuko samaa, jos otat puhelimen asetuksista VoLTE, 4G puhelut, VoWIFI, Wifi-puhelut nimiset toiminnot pois päältä. Voit lisäksi kokeilla, tapahtuuko tuota myös 2/3G verkoissa pakottamalla kyseisiin verkkoihin. Onko katkeaminen riippuvaista paikasta, eli vain kotona/autossa/työpaikalla, vai tapahtuuko missä vain?

 

Kannattaa myös tehdä häiriöilmoitus Elisalle, niin näkevät, mitä verkon puolella tapahtuu puhelun katketessa. Kannattaa laittaa ylös katkeamisen päivämäärät ja kellonajat.

 

5G kautta puhelut eivät vielä mene. Periaatteessa epävakaa 5G voi kaataa puhelimen modeemin, ja siten aiheuttaa katkeamista... mut mene ja tiedä. Tuleeko katketessa jotain kieltomerkkiä/kuuluvuuspalkkeja joidenka päällä huutomerkki tms. kun ongelma tapahtuu?


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 11. elokuuta 2021

Wifi tai wifi-puhelut eivät ole päällä. Yläpalkissa näkyy volte merkki, täytyypä tutkia miten tuon 5g ominaisuudenkin saisi pois päältä. 

Paikalla ei ole väliä, katkoo siis puhelut niin kotona, autossa kuin mökilläkin 100km päässä kotoa. Tätähän ei tapahdu ihan koko ajan, mutta turhauttavan usein. Välillä on auttanut hetken kun käyttää puhelimen kiinni. Olen myöskin epäillyt että ongelma ehkä alkoi jonkun ohjelmistopäivityksen myötä, varma en ole. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 11. elokuuta 2021

Ja siis puhelu katkeaa ja kuuluu vain pari piipausta perään.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2110 kommenttia
  • 13. elokuuta 2021

Mulla oli yksi samsung jossa oli ongelmana se että se ei aina tunnistanut puhelimen olevan korvalla, eli siinä sitten korvalla/poskella hiveli kosketusnäyttöä, ja useimmiten se oli juuri punainen luuri nappi joka reagoi.


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2383 kommenttia
  • Vastaus
  • 13. elokuuta 2021

Hyvä tapa rajata vikaa on testata korttia toisessa puhelimessa ja seurata, katkeileeko puhelut silloin. :slight_smile:  Selviää tuon avulla aika hyvin se, onko kyseessä enemmän puhelimesta johtuva juttu vai liittymästä johtuva juttu.

Asiaa voidaan toki tutkia myös vikapuolellamme tarvittaessa ihan häiriöilmoituksen kautta. Tuota toista puhelinta kannattaa ensin kuitenkin testata alkuun jos vain mahdollista. :thumbsup: