Skip to main content
Vastattu

OmaElisa palvelussa älytön toiminto

  • 3. maaliskuuta 2025
  • 3 kommenttia
  • 199 katselukerrat

Jos puhelimeen tarvitsee PUK-koodin Oma elisasta sen saisi, mutta sieltä lähetetään lukkiutuneeseen puhelimeen teksiviesti. Sitä ei tietenkään saa auki koska puhelin on lukossa. Samoin tapahtuu jos pankkitunnuksilla yrittää vahvistautua sinne, pankki lähettää tekstiviestin. Soittamalla Elisan asiakaspalveluun saa kyllä PUK-koodin ,mikä maksaa 16,99.

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg

Kieltämättä hankala juttu, jos OmaElisaa ei ole aiemmin käyttänyt (tai kaksivaiheinen tunnistus on päällä). Eikä asiaa helpota sekään, kun pankkitunnistautuminen (tai ainakin osa pankeista) vaatii myös tekstarilla vahvistuksen.

PUK-koodi vaihtuu vain SIM-kortin vaihtuessa, eli ei kovinkaan usein. Helpoin ratkaisu olisi tietysti napata PUK-koodi OmaElisasta talteen jo etukäteen, mutta eipä se siinä kohti hirveesti lämmitä, kun puhelin on jo lukossa. Asiakaspalveluun soittaminenkin on aika hankalaa SIM-kortin lukkiuduttua, jos heti vierestä ei löydy kaveria jolta puhelinta lainata.

Toisaalta tunnistautuminenkin on näissä tilanteissa tehtävä huolella, jotta PUK-koodi ei päädy vääriin käsiin. Joudutaan siis myös tasapainottelemaan helppouden ja turvallisuuden välillä.

Herääkö tästä ideoita, mikä olisi tilanteeseen hyvä ratkaisu? 🤔

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

3 kommenttia

  • 4728 kommenttia
  • 3. maaliskuuta 2025
älytön palvelu kirjoitti:

Jos puhelimeen tarvitsee PUK-koodin Oma elisasta sen saisi, mutta sieltä lähetetään lukkiutuneeseen puhelimeen teksiviesti. Sitä ei tietenkään saa auki koska puhelin on lukossa. Samoin tapahtuu jos pankkitunnuksilla yrittää vahvistautua sinne, pankki lähettää tekstiviestin. Soittamalla Elisan asiakaspalveluun saa kyllä PUK-koodin ,mikä maksaa 16,99.

 

Kun kirjautuu Elisa tunnuksella, niin

OmaElisasta löytyy PUK -koodi etusivulta:

Omaelisa /Tarkastele tuotteitasi/Liittymä

Tai siitä ylhäältä:

 


roopeg
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+19
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 1191 kommenttia
  • Vastaus
  • 3. maaliskuuta 2025

Kieltämättä hankala juttu, jos OmaElisaa ei ole aiemmin käyttänyt (tai kaksivaiheinen tunnistus on päällä). Eikä asiaa helpota sekään, kun pankkitunnistautuminen (tai ainakin osa pankeista) vaatii myös tekstarilla vahvistuksen.

PUK-koodi vaihtuu vain SIM-kortin vaihtuessa, eli ei kovinkaan usein. Helpoin ratkaisu olisi tietysti napata PUK-koodi OmaElisasta talteen jo etukäteen, mutta eipä se siinä kohti hirveesti lämmitä, kun puhelin on jo lukossa. Asiakaspalveluun soittaminenkin on aika hankalaa SIM-kortin lukkiuduttua, jos heti vierestä ei löydy kaveria jolta puhelinta lainata.

Toisaalta tunnistautuminenkin on näissä tilanteissa tehtävä huolella, jotta PUK-koodi ei päädy vääriin käsiin. Joudutaan siis myös tasapainottelemaan helppouden ja turvallisuuden välillä.

Herääkö tästä ideoita, mikä olisi tilanteeseen hyvä ratkaisu? 🤔


  • 4728 kommenttia
  • 3. maaliskuuta 2025

Tuollahan pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun:

Puhelin kysyy PUK -koodia

Minulla on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, enkä pääse OmaElisaan

Jos puhelimesi pyytää PUK-koodia ja olet ottanut käyttöön OmaElisan kaksivaiheisen tunnistautumisen, ei kirjautuminen OmaElisaan onnistu tavalliseen tapaan. Jos näin käy, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, tai kirjaudu OmaElisaan pankkitunnuksellasi.

Kun pankkitunnuskirjautuminenkaan ei aina onnistu, kun kaikilla pankeilla ei ole

tunnuslukulaitetta käytössä, niin hyvä ja oikea ratkaisuhan olisi, että Elisan asiakaspalvelu asiakkaasta välittävänä antaa noissa tapauksissa sen ilmaiseksi.

Asiakaspalvelun “väärinkäyttöäkään” tuskin olisi.

Elisa tunnusta käyttävät hakee PUK -koodin kuitenkin kätevästi itse OmaElisasta.

 


Osallistu keskusteluun