Skip to main content
Vastattu

Pilvilinnan toiminnasta


Forum|alt.badge.img+6

Otin viime viikolla käyttööni Elisa Pilvilinnan lähinnä kuvien ja muiden tärkeinä pitämieni tiedostojen automaattiseen varmuuskopiointiin MacBookilta.

 

Sain melko sutjakkaasti tehtyä ensimmäisen varmuuskopioinnin ( n. 60 GB) koneeltani Pilvilinnaan ja pikkuhiljaa olen tuota Macin työpöytäversiotakin oppinut käyttämään Pilvilinnan hallintaan.

 

 

Yksi asia kuitenkin ihmetyttää:

 

Aina kun käynnistän koneen uudelleen, Pilvilinna käy tarkistamassa muuttuneet tiedostot automaattisesti varmuuskopioitaviksi määrittämistäni kansioista. Näinhän sen tietenkin kuuluukin tehdä. Mutta miksi aina Pilvilinna lataa uudestaan n. 50 kuvatiedostoa koneeltani pilveen, vaikka niissä ei ole mitään muutoksia tapahtunut?

 

Onko tämä mahdollisesti tiedossa oleva ongelma Pilvilinnassa vai mistä kiikastaa?

 

Muuten näyttäisi Pilvilinna toimivan ihan mukavasti omiin tarpeisiini. Ainoastaan tämä tiettyjen tiedostojen toistuva turha kopiointi hieman ihmetyttää…

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen

@nettiukko - Moikka! Tämä ongelma onkin ollut hieman haastava selvitettävä, mutta kokeilisitko onko tällaisesta ratkaisua ongelmaan:

Sulje Pilvilinnan ohjelma koneelta kokonaan → Poista kaikki tiedot kansiossa Kirjasto/Application Support/Elisa Pilvilinna Plus → Avaa Pilvilinna uudestaan

Huomioithan, että toimenpiteen myötä kirjautuminen tulee tehdä uudelleen, ja kansiot täytyy laittaa uudestaan varmuuskopioitavaksi.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

19 kommenttia

JJesseJ
Forum|alt.badge.img
  • Entinen elisalainen
  • 1739 kommenttia
  • 4. toukokuuta 2021

Moikka. 

Onko siis niin, että joka kerta kun käynnistät koneen uudestaan niin samat 50 kuvaa kopioiutuvat sinne Pilvilinnaan? 
Onko sulla useampia kansioita mitkä automaattisesti varmuuskopioidaan niin käykö niille samalla tavalla?


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 4. toukokuuta 2021
JJesseJ kirjoitti:

Moikka. 

Onko siis niin, että joka kerta kun käynnistät koneen uudestaan niin samat 50 kuvaa kopioiutuvat sinne Pilvilinnaan? 
Onko sulla useampia kansioita mitkä automaattisesti varmuuskopioidaan niin käykö niille samalla tavalla?

Kiitos vastauksesta!

 

Tosiaankin joka kerta kun kone tai Pilvilinna käynnistyy uudelleen, nuo samat n. 50 kuvaa kopioidaan uudelleen Pilvilinnaan. Erikoista tässä on vielä se, että nettiliikennestatistiikan mukaan dataa liikkuu ulospäin juurikin kuvien verran mutta Pilvilinnassa ei näy missään noista kuvista tuplia. Kopio Pilvilinnassa siis pysyy muuttumattomana, mutta käytetty tila pienenee kuvien verran.

 

Minulla on kolme eri kansiota automaattisessa varmuuskopioinnissa ja myös toisesta kansiosta n. 10 tiedostoa kopioituu uudelleen aina käynnistyksen yhteydessä vaikka muutoksia ei ole tapahtunut. Kolmannessa kansiossa ei tätä ongelmaa näyttäisi olevan.


MiikaMoi
  • Entinen elisalainen
  • 1279 kommenttia
  • 5. toukokuuta 2021
nettiukko kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

 

Tosiaankin joka kerta kun kone tai Pilvilinna käynnistyy uudelleen, nuo samat n. 50 kuvaa kopioidaan uudelleen Pilvilinnaan. Erikoista tässä on vielä se, että nettiliikennestatistiikan mukaan dataa liikkuu ulospäin juurikin kuvien verran mutta Pilvilinnassa ei näy missään noista kuvista tuplia. Kopio Pilvilinnassa siis pysyy muuttumattomana, mutta käytetty tila pienenee kuvien verran.

 

Minulla on kolme eri kansiota automaattisessa varmuuskopioinnissa ja myös toisesta kansiosta n. 10 tiedostoa kopioituu uudelleen aina käynnistyksen yhteydessä vaikka muutoksia ei ole tapahtunut. Kolmannessa kansiossa ei tätä ongelmaa näyttäisi olevan.

Ohoh, onpa kyllä hieman kummallista. 😅 Näkyykö nuo tiedostot nimeltä tuossa Pilvilinnan siirtojonossa ja onko nuo uusiutuvat tiedostot millaisessa kuvaformaatissa (.JPG, .PNG tms.)?


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 5. toukokuuta 2021

Nuo tiedostot näkyy joka kerta Pilvilinnan siirtojonossa ja suurin osa tiedostoista on .jpg-formaattia. Samasta ongelmasta kärsii myös jokunen pdf- ja word (.doc) -tiedostokin.

 

Kummallistahan tämä on, ei oikein ymmärrä mitä varten Pilvilinna haluaa muuttumattomia tiedostoja kopioida toistuvasti ja kuitenkaan missään ei ole tuplakappaleita noista tiedostoista näkyvillä.

 

Olen kokeillut MacBookilla kirjautua kokonaan uloskin Pilvilinnasta mutta se ei muuttanut tilanneta lainkaan. Olisikojan Pilvilinnan Desktop-ohjelmiston poistamisella ja uudelleenasennuksella mitään vaikutusta tähän ongelmaan? Voisin senkin vielä kokeilla, kun pääsen myöhemmin tällä viikolla koneen äärelle….


JJesseJ
Forum|alt.badge.img
  • Entinen elisalainen
  • 1739 kommenttia
  • 6. toukokuuta 2021

Kannattaa tuo poisto ja uudelleen asennus kyllä tehdä. Ilmoittele, kun oot sen saanut tehtyä mikä oli lopputulema :) 


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 7. toukokuuta 2021
JJesseJ kirjoitti:

Kannattaa tuo poisto ja uudelleen asennus kyllä tehdä. Ilmoittele, kun oot sen saanut tehtyä mikä oli lopputulema :) 

Eipä vaikuttanut mitään Pilvilinnan Desktop-ohjelmiston poisto ja uudelleenasennus.

Edelleenkin samat tiedostot kopioidaan uudestaan ja uudestaan, aina kun kone tai Pilvilinna käynnistetään uudelleen.

 

OSX-versioni on 10.15.7 eli ei uusin mahdollinen mutta ei sen pitäisi tällaista aiheuttaa.

 

Olisiko vielä jotain ideaa mitä voisi kokeilla  vai pystyisikö Elisan päässä joku tutkia tätä hieman syvemmältä?


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 9. toukokuuta 2021

Tässä viikonlopun aikana olen päässyt testailemaan hieman paremmalla ajalla Pilvilinnan toimintaa.

 

Ilmeisesti työpöytäsovelluksen Mac-versiossa on jotain muutakin ongelmaa sillä Pilvilinna on jumittunut nyt useamman kerran, kun olen selailemassa oman pilven kansioita. Sovellus jumittaa totaalisesti ja vaatii pakotetun sammutuksen sekä joinain kertoina myös koneen bootin. Verkkoyhteyden nopeudesta tai toimivuudesta ongelmat tuskin johtuvat, kun valokuidulla kaikki muu toimii täysin ongelmitta.

 

Pilvilinnan työpöytäsovelluksen versio on 2.6.1 eli uusin. Ei ole käytännön kokemusta, kuinka usein tästä uusia versioita mahtaa tulla jakeluun ja päivittyykö ohjelmisto automaattisesti. Ainakaan mitään päivitystyökalua ohjelmistosta en ole löytänyt.

 

En tiedä, voisiko OS X:n nykyinen versio (10.15.7) aiheuttaa näitä ongelmia työpöytäsovelluksen toimintaan.

Jonkin ajan kuluessa tulee kyllä kone vaihtumaan ja sen mukana myös OS X päivittyy uusimpaan versioon. Se ei tietenkään auta nyt tämän hetkisiin ongelmiin mutta ainahan voi toivoa, että raudan ja käyttiksen päivitys korjaa ongelmat.

 

Kivahan se olisi, jos joku ratkaisu asiaan löytyisi. Välttämättä raudan ja käyttiksen uusiminen ei tilanteeseen tuo mitään muutosta.


MiikaMoi
  • Entinen elisalainen
  • 1279 kommenttia
  • 10. toukokuuta 2021
nettiukko kirjoitti:

Eipä vaikuttanut mitään Pilvilinnan Desktop-ohjelmiston poisto ja uudelleenasennus.

Edelleenkin samat tiedostot kopioidaan uudestaan ja uudestaan, aina kun kone tai Pilvilinna käynnistetään uudelleen.

 

OSX-versioni on 10.15.7 eli ei uusin mahdollinen mutta ei sen pitäisi tällaista aiheuttaa.

 

Olisiko vielä jotain ideaa mitä voisi kokeilla  vai pystyisikö Elisan päässä joku tutkia tätä hieman syvemmältä?

nettiukko kirjoitti:

Tässä viikonlopun aikana olen päässyt testailemaan hieman paremmalla ajalla Pilvilinnan toimintaa.

 

Ilmeisesti työpöytäsovelluksen Mac-versiossa on jotain muutakin ongelmaa sillä Pilvilinna on jumittunut nyt useamman kerran, kun olen selailemassa oman pilven kansioita. Sovellus jumittaa totaalisesti ja vaatii pakotetun sammutuksen sekä joinain kertoina myös koneen bootin. Verkkoyhteyden nopeudesta tai toimivuudesta ongelmat tuskin johtuvat, kun valokuidulla kaikki muu toimii täysin ongelmitta.

 

Pilvilinnan työpöytäsovelluksen versio on 2.6.1 eli uusin. Ei ole käytännön kokemusta, kuinka usein tästä uusia versioita mahtaa tulla jakeluun ja päivittyykö ohjelmisto automaattisesti. Ainakaan mitään päivitystyökalua ohjelmistosta en ole löytänyt.

 

En tiedä, voisiko OS X:n nykyinen versio (10.15.7) aiheuttaa näitä ongelmia työpöytäsovelluksen toimintaan.

Jonkin ajan kuluessa tulee kyllä kone vaihtumaan ja sen mukana myös OS X päivittyy uusimpaan versioon. Se ei tietenkään auta nyt tämän hetkisiin ongelmiin mutta ainahan voi toivoa, että raudan ja käyttiksen päivitys korjaa ongelmat.

 

Kivahan se olisi, jos joku ratkaisu asiaan löytyisi. Välttämättä raudan ja käyttiksen uusiminen ei tilanteeseen tuo mitään muutosta.

Kiitos testauksista ja ikävä kuulla ettei ne tätä automatiikkaa rauhoittaneet...

Hieman oudoltahan tuo nyt kuulostaa, niin voitaisiin tosiaan tuota Pilvilinnan toimintaa selvittää myös pintaa syvemmältä. :thinking:  Nappaisitko tuota varten vielä meille moderaattoreille yksityisviestiä tuon Pilvilinnaan käyttämäsi tunnuksen kera? 🛠️

 

Tuodaan tiedot tottakai tällekin puolen kun selvitykseen saadaan lisätietoja. 👍


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 10. toukokuuta 2021

Moi!

 

Laitoin äsken yksityisviestillä tulemaan käyttäjätunnukseni Pilvilinnaan asian selvittelyä varten.

Kiitos avustanne!


MiikaMoi
  • Entinen elisalainen
  • 1279 kommenttia
  • 11. toukokuuta 2021

Tästä on nyt laitettu vikailmoitus eteenpäin Pilvilinnan hallinnalle, niin katsotaan mihin selvitys etenee. 🔍

Laitetaan tälle puolen tilannepäivitystä kun lisätietoja saamme. 👍


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 27. toukokuuta 2021
MiikaMoi kirjoitti:

Tästä on nyt laitettu vikailmoitus eteenpäin Pilvilinnan hallinnalle, niin katsotaan mihin selvitys etenee. 🔍

Laitetaan tälle puolen tilannepäivitystä kun lisätietoja saamme. 👍

Onkohan tämän tiimoilta mitään uutta raportoitavaa Elisan suunnalta?


JJesseJ
Forum|alt.badge.img
  • Entinen elisalainen
  • 1739 kommenttia
  • 28. toukokuuta 2021
nettiukko kirjoitti:
MiikaMoi kirjoitti:

Tästä on nyt laitettu vikailmoitus eteenpäin Pilvilinnan hallinnalle, niin katsotaan mihin selvitys etenee. 🔍

Laitetaan tälle puolen tilannepäivitystä kun lisätietoja saamme. 👍

Onkohan tämän tiimoilta mitään uutta raportoitavaa Elisan suunnalta?

Valitettavasti ei ole mitään uutta. Tilannetta seurataan kuitenkin päivittäin.


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2383 kommenttia
  • Vastaus
  • 10. kesäkuuta 2021

@nettiukko - Moikka! Tämä ongelma onkin ollut hieman haastava selvitettävä, mutta kokeilisitko onko tällaisesta ratkaisua ongelmaan:

Sulje Pilvilinnan ohjelma koneelta kokonaan → Poista kaikki tiedot kansiossa Kirjasto/Application Support/Elisa Pilvilinna Plus → Avaa Pilvilinna uudestaan

Huomioithan, että toimenpiteen myötä kirjautuminen tulee tehdä uudelleen, ja kansiot täytyy laittaa uudestaan varmuuskopioitavaksi.


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 11. kesäkuuta 2021
Keinotekoinen kirjoitti:

@nettiukko - Moikka! Tämä ongelma onkin ollut hieman haastava selvitettävä, mutta kokeilisitko onko tällaisesta ratkaisua ongelmaan:

Sulje Pilvilinnan ohjelma koneelta kokonaan → Poista kaikki tiedot kansiossa Kirjasto/Application Support/Elisa Pilvilinna Plus → Avaa Pilvilinna uudestaan

Huomioithan, että toimenpiteen myötä kirjautuminen tulee tehdä uudelleen, ja kansiot täytyy laittaa uudestaan varmuuskopioitavaksi.

Kiitos ohjeistuksesta!

Ainakin toistaiseksi tämä toimenpide vähensi noita Pilvilinnan jo kopioitujen tiedostojen uudelleen kopiointia. Ongelma ei siis kokonaan poistunut, mutta tiedostojen määrä tippui n. kolmasosaan entisestä.

 

Toimenpiteen jälkeen Pilvilinna lähti kuitenkin muilta osin toimimaan selkeästi nopeammin kuin aiemmin.

Seurataan siis tilannetta jatkossa. Muutaman viikon sisällä kone tulee vaihtumaan uuteen joten katsotaan onko sillä vaikutusta asiaan...


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 30. kesäkuuta 2021

Nyt on sitten Mac vaihtunut kokonaan uuteen ja samalla käyttöjärjestelmä uusimpaan versioon eli mac OS 11.4 (Big Sur).

 

Asentelin uuteen koneeseen Pilvilinnan Desktop-version ja kaikki tuntuu toimivan. Enää ei ole tuota tiettyjen tiedostojen toistuvaa turhaa latausta uudelleen ja uudelleen Pilvilinnaan.

 

Ainoa mikä ihmetyttää on se, että eilen kun yritin palauttaa tiedostoja Pilvilinnasta uuteen koneeseen, ei se onnistunutkaan ongelmitta.

Aluksi kokeilin tiedostojen latausta Pilvilinnan tiedostojen hallinaan kautta klikkaamalla siirrettävän kansion/tiedoston päällä hiiren oikeanpuoleista painiketta ja valitsin avautuvasta valikosta “Lataa”. Kokeilin molemmat latausvaihtoehdot eli normaaleina tiedostoina tai zip-tiedostona niin latauksen tuloksena ei latauskansiooni tullut haluttua tiedostoa vaan ainoastaan alla oleva kuvatiedosto (sadface). Kokeilin latausta myös toisella koneella ja Pilvilinnan nettiselainversiolla mutta lopputulos oli aina sama.

 

 

Tämän jälkeen kokeilin tiedostojen latausta Pilvilinnan päävalikon Palauta tiedostot -toiminnolla. Tällöin tiedostojen palautus onnistui normaalisti.

Tänään kokeilin jälleen uudelleen tiedostojen palautusta tiedostojen hallinnan kautta, joka eilen epäonnistui. Tänään lataus onnistui joidenkin tiedostojen osalta mutta ei kaikilla vaan tuloksena tuli taas tuo naaman kuva.

 

Kummastuttaa miksi aiemmin toiminut tiedoston palautus antaa tuollaisen kuvatiedoston ikäänkuin virheilmoituksena? Pääasia on tietenkin se, että ainakin Palauta tiedostot -toiminto toimii ja tiedostot palautuvat toimivina.

 

Onko kenelläkään tietoa onko tämä tyypillistä käyttäytymistä Pilvilinnalle ja mistä moinen voi aiheutua?

 


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 6. heinäkuuta 2021
Keinotekoinen kirjoitti:

@nettiukko - Moikka! Tämä ongelma onkin ollut hieman haastava selvitettävä, mutta kokeilisitko onko tällaisesta ratkaisua ongelmaan:

Sulje Pilvilinnan ohjelma koneelta kokonaan → Poista kaikki tiedot kansiossa Kirjasto/Application Support/Elisa Pilvilinna Plus → Avaa Pilvilinna uudestaan

Huomioithan, että toimenpiteen myötä kirjautuminen tulee tehdä uudelleen, ja kansiot täytyy laittaa uudestaan varmuuskopioitavaksi.

 

Nyt taitaa ainakin osittain alkaa selviämään tämä alkuperäinen ongelmani uuden koneen myötä.

 

Kun vaihdoin uuteen koneeseen kaikki nuo muka muuttuneiden varmuuskopioitavien tiedostojen kopiointi poistui ja kaikki toimi kuten kuuluukin.

 

Muutama päivä sitten siirsin koneelleni vajaat kymmenen pdf-tiedostoa, joissa tiedostonimissä oli skandeja (ä ja/tai ö). Sijoitin nämä tiedostot kansioon, jonka olin Pilvilinnassa jo aiemmin määritellyt automaaattiseen varmuuskopiointiin.

Koneen seuraavan bootin jälkeen havaitsin, että nämä uudet siirtämäni tiedostot jäivät taas tähän ikuisen uudelleenkopioinnin luuppiin Pilvilinnassa. Aikani asiaa mietin ja muutin koneellani tiedostojen nimet siten, että skandit poistuivat nimistä. Tämän jälkeen Pilvilinna kopio muuttuneet tiedostot (nimi muutettu) kertaalleen ja sen jälkeen kopiointi loppui.

 

Näyttäisi siis siltä, että skandien käyttö tiedoston nimissä aiheuttaisi Pilvilinnassa loputtoman kopioinnin vaikka tiedostoa ei ole mitenkään muokattu. Tämä ei tosin minullakaan päde kaikkiin tiedostoihin, sillä koneellani on varmuuskopioitavissa kansioissa muita tiedostoja joiden nimissä on skandeja. Näitä Pilvilinna ei syystä tai toisesta kopioi toistuvasti.

 

Summa summarum: Kaikki näyttäisi tällä hetkellä taas toimivan. Seuraan tilannetta ja laitan tänne raporttia jos uutta ilmenee. Mielelläni kuulisin kuitenkin myös Elisan puolelta kommentit havaintoihini.


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 17. elokuuta 2021

Tässä olen nyt testaillut kuluneen kesän aikana uudella koneellani Pilvilinnan toimintaa ja voin vahvistaa aiemmat havaintoni toiminnasta:

 

  • Jos automaattisen kopioinnin piirissä olevien tiedostojen nimissä on skandeja, Pilvilinna menee luuppiin ja alkaa toistuvasti kopioimaan pilveen näitä tiedostoja muuttaen samalla tiedoston nimestä ääkköset pois
  • Mac-ympäristössä Pilvilinnan ohjelmisto jää välillä jumiin ja esim. pilvessä olevien tiedostojen selaus ei onnistu. Tämän korjaa Pilvilinna-ohjelmiston sammutuksen pakotus ja ohjelman uudelleenkäynnistys

Nämä tuntuvat olevan jossain määrin ominaisuuksia mutta tietenkin toivoisin, että maksullista palvelua kehitettäisiin ja samalla poistettaisiin näitä löytyneinä vikoja...


JJesseJ
Forum|alt.badge.img
  • Entinen elisalainen
  • 1739 kommenttia
  • 18. elokuuta 2021

@nettiukko Kiitoksia taas näistä kattavista raporteista. 

Vein noita tietoja taas eteenpäin niin toivottavasti saataisiin noita korjattua. :) 


Forum|alt.badge.img+6
  • Keskustelun aloittaja
  • Älyniekka
  • 103 kommenttia
  • 30. syyskuuta 2021
nettiukko kirjoitti:

Ilmeisesti työpöytäsovelluksen Mac-versiossa on jotain muutakin ongelmaa sillä Pilvilinna on jumittunut nyt useamman kerran, kun olen selailemassa oman pilven kansioita. Sovellus jumittaa totaalisesti ja vaatii pakotetun sammutuksen sekä joinain kertoina myös koneen bootin. Verkkoyhteyden nopeudesta tai toimivuudesta ongelmat tuskin johtuvat, kun valokuidulla kaikki muu toimii täysin ongelmitta.

 

 

Viime viikkoina olen paneutunut vähän tarkemmin tähän Piilvilinnan Mac-työpöytäsovelluksen toimintaan ja tähän aiemmin esille tuomaani sovelluksen jumiutumiseen olen mahdollisesti löytänyt syyn ja ratkaisun.

 

Macissa virransäästöasetuksissa on oletuksena profiili, jossa mahdollistetaan koneen meno automaattisesti nukkumaan kun näytöstä on virta sammunut. Kun tämä ominaisuus estetään asetuksista (ruksi kohtaan “Estä tietokoneen automaattinen nukkuminen, kun näyttö on sammunut”), näyttäisi sovelluksen jumittuminen loppuvan. Ei nyt vielä ole hirveän laajaa kokemusta tästä muutoksesta mutta pitää seurailla mitä tapahtuu.

 

Tässä asetus vielä kuvaruutukaappauksena: