Sainpa tuossa viimein (n. 4 kk odottelun jälkeen) uuden liittymän oheen luvatun S-ryhmän lahjakorttini. Ongelmana vain, että lahjakortti oli 30e:n arvoinen ja oma muistini sanoo puheena olleen 50e.
Minäpä sitten soittamaan ja jonottamaan Elisan asiakaspalveluun. Asiaa selvittää nuorimies, joka hakee apua kokeneemmalta kollegalta. Odottelun jälkeen palaa linjalle tiedon kanssa, että tosiaan on lähtenyt arvoltaan liian pieni lahjakortti. Ehdotus on että laittavat postiin uuden kortin, arvoltaan puuttuva 20e. Sitä olisi sitten odoteltu seuraavat 4kk. Oma ajatukseni on, ettei alkuperäisen sopimuksen täyttäminen tällaisessa tilanteessa ole mikään hyvitys. Ehdotan että pidän alkuperäisen lahjakortin ja lisäksi minulle toimitetaan luvattu 50e. Tällöin hyvitys mokasta, sekavasta asiakaspalvelusta ja omasta vaivastani olisi 30e. Tällaiseen järjestelyyn ei ole keskustelukumppanillani valtuuksia. Pyydän puhelimeen esimiestä. Ei kuulemma ole talossa. Mutta kokeneemman kollegan lupaa puhelimen päähän. Melkein luvatun aikaikkunan sisällä tämä soittaa minulle. Kokeneemmalla kollegalla ei ollut mitään etukäteistietoa tapauksesta, joten saan selittää jokaisen yksityiskohdan uudelleen. Lopulta homma menee perille ja hyvitysvaatimus luvataan panna vireille. Asiaan luvataan palata 1-3 arkipäivän sisällä.
Arvatkaapa huviksenne palataanko…
Reilun viikon kuluttua pistän asiakaspalveluun chatin kautta viestiä töiden ohessa. Voiskohan joku selvittää mitä hyvitysvaatimukselleni kuuluu? Jonottamisen jälkeen asiakaspalvelija pääsee yllättävän nopeasti jutun jäljille. Mahtaako jossain ruudussa alkaa punainen valo vilkkua tunnistetietojeni syöttämisen jälkeen? Tällä kertaa käsitys heillä on, että minulle onkin toimitettu ihan luvattu lahjakortti, asia on kuulemma tarkastettu myyjältä itseltään. Hänpä ei yllättäen sanokaan esimerkiksi, että piru vie, tuli luvattua vahingossa 50e. Tallennetta alkuperäisestä puhelustamme ei ilmeisesti enää ole kuunneltavissa, sillä niitä säilytetään vain 3kk. Kuinka kätevää, viive kun tällaisten asiakkaan muistia testaavien tilaajalahjojen lähettämisessä on 4kk.
Tässä kohtaa en ole enää oma aurinkoinen itseni. Hämmennys on muuttunut ärsytykseksi. Ei vain epäselvyys varsinaisessa asiassa, vaan myös se, ettei minuun olla sovitusti yhteydessä. Pyydän jättämään soittopyynnön asiakaspalvelun laadusta vastaavalle esimiestason henkilölle. Tällaisen henkilön puhelimeen saamista ei kuulemma voida taata. Eli ei ole mitään ylempää tahoa, johon asiakas voisi olla ongelmatilanteissa yhteydessä… Pidän käsittämättömänä...
Lopussa paniikissa kaivetaan jostain esiin tarjous 20e:n laskuhyvityksestä. Tarjous kuorrutetaan hymiöin jännitteen laukaisemiseksi. Mietin asiaa. Päätän jäädä odottamaan minulle luvattua yhteydenottoa. Toivottavasti sen tekee esimiestason henkilö, jolla toivottavasti on rintataskussa puhelutallenne. Odotan tuota puhelua edelleen.
Näinkin vähän voi asiakaspalvelun laatua arvostaa ja siihen panostaa suuri suomalainen puhelinoperaattori vuonna 2021.