Skip to main content

Pilvilinna Plus käytön vaihtuminen Samsungista iPhoneen

  • 22. tammikuuta 2025
  • 25 kommenttia
  • 408 katselukerrat

LauRanta

Olen nyt vajaan vuoden verran käyttänyt iPhone 15 Pro Max puhelinta, aikaisempi luuri oli Samsung Galaxy S21 Ultra ja sitä ennen useampi Android luuri käytössä. Nyt tässä iPhonessa on kuitenkin ongelma Elisa Pilvilinnan kanssa. Sovellus näyttää Luetaan Pilvilinnan sisältöä xx%. Prosentit etenee mutta tooooodella hitaasti. Eilen illalla tätä taas tuskailin, avasin pilvilinnan illalla n. 23.00 aikaan ja jätin tarkoituksella sovelluksen yöksi auki lukemaan sisältöä. Aamulla n. klo 7.00 aikaan oli homma edennyt n. 50 %, mutta ei siis maaliin asti. Tarvitsen puhelinta myös työssäni, joten ei ole mahdollista pitää kyseistä sovellusta montaa tuntia päivässä auki ja aina kun sovelluksen sulkee ja avaa uudelleen, lähtee tämä Luetaan Pilvilinnan sisältöä pyörimään taas alusta 0%. Mitä tälle asialle on tehtävissä? Olen jo kokeillut asentaa sovelluksen uusiksi, mutta ei auttanut asiaan. Ymmärrän, että lataa nyt tähän sovelluksen näkymään aiempia kuvia mitä on Android luureilla otettu, mutta eihän tässä nyt voi vuorokausia kestää. Pilvilinna ei ole siis toiminut koko aikana, kun olen tätä iPhone 15 Pro Maxia käyttänyt (huhtikuusta 2024 alkaen). Mikä neuvoksi?

Oliko tästä hyötyä?

25 kommenttia

  • 4588 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2025

Tuollaista vuosien takaa toisaalta Elisa pilvilinnasta iPhonella:

“Tallennuksien näkyminen appsissa kestää tosi kauan. Tiesin sen tosin jo aiemmista kokemuksista, joten en jäänyt henkeäni pidättelemään. Eilen uploadasin 30 kuvaa, tänään ne näkyi olevan siellä.”


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 27. tammikuuta 2025

Löytyykö tähän ketään Elisalta vastaamaan? ​@OmaYhteisö-tiimi 


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 348 kommenttia
  • 28. tammikuuta 2025

Olisiko kellään muulla yhteisöläisellä iPhonea ja Pilvilinnaa käytössä, että voisi testata? 🤔 T. Samsung-puhelimen käyttäjä


Sokrates
  • 6406 kommenttia
  • 28. tammikuuta 2025
Jaakop kirjoitti:

Olisiko kellään muulla yhteisöläisellä iPhonea ja Pilvilinnaa käytössä, että voisi testata? 🤔 T. Samsung-puhelimen käyttäjä

No jopas nyt. 😀

Elisa itse myy sekä Android- että iOS-laitteitta asiakkailleen. Olisi varsin toivottavaa , että Elisa ihan itse testaisi myymiensä palveluiden toimivuuden kaikilla myymillään päätelaitteilla eikä pyytelisi asiakkaita tekemään sitä puolestaan ja vieläpä ilmaiseksi.

PS. Pilvilinnan sivustolla sanotaan näin:
Elisa Pilvilinna -palvelua voi käyttää nettiselaimella (Mozilla Firefox, Google Chrome) tai Windows- ja Mac-tietokoneille asennettavalla työpöytäsovelluksella: Windows 7 tai uudempi, OS X 10.11 tai uudempi. Pilvilinnan mobiilisovellus on saatavilla älypuhelimille ja tableteille: Android 5.0 tai uudempi, iOS 8 tai uudempi. Palvelu vaatii toimiakseen internet-yhteyden.


  • 4588 kommenttia
  • 28. tammikuuta 2025
LauRanta kirjoitti:

Löytyykö tähän ketään Elisalta vastaamaan? ​@OmaYhteisö-tiimi 

Kysäise asiakaspalvelusta. Vaikka sometiimiltä (jos mahdollista).

Ovat ennenkin tutkineet noita iPhonen pilvilinnaongelmia:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Kysy sometiimiltä

Sometiimimme palvelee arkisin 8-21 ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä 9-21.

Lähetä yksityisviesti Facebookissa

Lähetä yksityisviesti X-palvelussa

 


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 348 kommenttia
  • 28. tammikuuta 2025
Sokrates kirjoitti:

No jopas nyt. 😀

Elisa itse myy sekä Android- että iOS-laitteitta asiakkailleen. Olisi varsin toivottavaa , että Elisa ihan itse testaisi myymiensä palveluiden toimivuuden kaikilla myymillään päätelaitteilla eikä pyytelisi asiakkaita tekemään sitä puolestaan ja vieläpä ilmaiseksi.

 

Siitä tässä ei ole kyse, etteikö Pilvilinnaa olisi testattu kehittäjien toimesta. Siitäkään huolimatta, edes Elisalaisilla ei harmi kyllä ole eri laitteista kaikkia merkkejä ja malleja itsellä käytettävänä, vaikka olisihan se kiva. 😀 Itselläni toimii normaalisti niin läppärin nettiselaimella kuin Androidin luurin sovelluksella, joten laitekohtainen rajaus olisi paikallaan.

Ja kysymykseni ei muuten ollut kohdistettu erikseen asiakkaille, vaan kaikille OmaYhteisöläisille statukseen, työhön tai muuhunkaan määritelmään katsomatta. Täällä kun pyritään yhteisvoimin jeesaamaan toinen toisiamme, eikös. 😉


Sokrates
  • 6406 kommenttia
  • 28. tammikuuta 2025
Jaakop kirjoitti:

Ja kysymykseni ei muuten ollut kohdistettu erikseen asiakkaille, vaan kaikille OmaYhteisöläisille statukseen, työhön tai muuhunkaan määritelmään katsomatta. Täällä kun pyritään yhteisvoimin jeesaamaan toinen toisiamme, eikös. 😉

Onhan se Elisalle kätevää , kun ei tarvitse itse vastailla kysymyksiin , vaan luottaa siihen , että Yhteisöläiset vastailevat. No eipä Yhteisöläisillä sellaiseen mitään velvollisuutta ole.

Kun kerran ​@Jaakop katsoit tarpeelliseksi osallistua keskusteluun , niin miksi et vastannut itse kysymykseen , sehän se Elisan aspan työ ja tehtävä on.


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 28. tammikuuta 2025

@Jaakop Käsittääkseni pilvilinna toimii ihan hyvin molemmilla puhelimilla sekä iPhonella ja Samsungilla. Jos tätä nyt joku muu haluaa testata, niin tilanne pitäisi sitten olla nyt sama kuin minulla. Olen siis vuosia käyttänyt android luuria ja kuvia/videoita on pilvilinnaan kertynyt kymmeniä tuhansia tiedostoja. Ongelma on nyt iPhonen käyttöönoton jälkeen se, että tähän iphonen pilvilinnaan ei tule näkyviin pilvilinna sovellukseen ne vanhat pilvilinnassa jo olevat tiedostot, toisin sanoen android luureista sinne siirtyneet. Niin kuin tuossa aiemmin kerroin niin yhdessä yössä oli prosentit edennyt n. 50%. Puhelin on minulle työväline, enkä voi olla käyttämättä puhelinta useampaa vuorokautta putkeen, niin että antaisin vain kyseisen sovelluksen pyöriä.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+15
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1961 kommenttia
  • 29. tammikuuta 2025

Miulla on iPhone ja Pilvilinna käytössä. Millaisesta määrästä kuvia ja videoita nyt puhutaan tässä? 😊 ​@LauRanta 

 

Noniin keskitytäänpäs asiaan eikä Elisan arvosteluun ​@Sokrates ! 🤔Ote säännöistä: “Pidä yllä positiivista fiilistä!”

 


Sokrates
  • 6406 kommenttia
  • 29. tammikuuta 2025
Burnett kirjoitti:

Noniin keskitytäänpäs asiaan eikä Elisan arvosteluun ​@Sokrates ! 🤔Ote säännöistä: “Pidä yllä positiivista fiilistä!”

 

Kyllä nuo säännöt on minulla ihan hyvin tiedossa ja mielestäni esitin ihan asiallisen kysymyksen. Aiemmin täällä on kyllä saanut kritisoida Elisaa ja elisalaisia heidän tekemisistään. Onko Yhteisön säännöt muuttuneet??


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+15
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1961 kommenttia
  • 29. tammikuuta 2025

Tuosta kannattaa tehdä vikailmoitus suoraan, kun kerran toimii noin: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ . Itsekin kokeilin iPhonella Pilvilinna -sovellusta ja kuvien lataaminen on hidasta. 🤔 ​@LauRanta 


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 3. helmikuuta 2025

Olin viime viikolla Elisan vikapalveluun yhteydessä ja asia otettiin selvitykseen ja silloin sain kuvan, että tätä lähdettiin todellakin selvittämään. Tänään tulikin sitten tekstiviestiä: ”

Hei, ilmoittamasi häiriö tunnisteella 41xxxxx on nyt selvitetty.

 

Hei. Emme löytäneet Pilvilinna-palvelusta syytä sen toimimattomuuteen iPhonella. Vanha käyttäjätunnuskaan ei tähän voi olla syynä. iPhonesta kannattaa tarkistaa data-asetuksista, että  \"rajoita IP-osoitteen seurantaa \" on pois päältä sekä  \"datatila \" on normaali tai salli enemmän dataa 5G:llä. Lisäohjeita tarvittaessa osoitteessa https://support.apple.com/fi-fi/108383 Terveisin, Elisa.

 

T. Elisa

elisa.fi/hairiotiedotteet”

Olen nyt katsonut nämä tuossa mainitut asetukset, eikä niillä ole mitään merkitystä. Lopputulema on se että vika ei ole poistunut mihinkään. Ehkäpä soitan huomenna uudelleen. Palvelusta pyörii kuitenkin kuukausimaksu, eikä se ole käytännössä toiminut kohta vuoteen.

Poistin puhelimesta myös With Securen mobile protectionin, mutta ei ollut silläkään vaikutusta. Eikä ole myöskään vaikutusta käyttääkö mobiilidataa vai Wifiä.


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 4. helmikuuta 2025
Burnett kirjoitti:

Miulla on iPhone ja Pilvilinna käytössä. Millaisesta määrästä kuvia ja videoita nyt puhutaan tässä? 😊 ​@LauRanta 

 

Noniin keskitytäänpäs asiaan eikä Elisan arvosteluun ​@Sokrates ! 🤔Ote säännöistä: “Pidä yllä positiivista fiilistä!”

 

Selaimella pääsen käyttämään pilvilinnaan. Kuvia siellä näyttää olevan reilu 80000 kpl, videoita vajaa 4000 + muut audiot ja tiedosto sekä yhteystiedot. Käytössä olevan datamäärän näyttää olevan 474.8 GB of 4.9 TB. Eli hyvin on tallennustilaa jäljellä.


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 726 kommenttia
  • 5. helmikuuta 2025

Puuttuuko siis sovelluksen kautta katsottaessa vielä osa kuvista ja videoista yms. ? 


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 5. helmikuuta 2025
ilponen kirjoitti:

Puuttuuko siis sovelluksen kautta katsottaessa vielä osa kuvista ja videoista yms. ? 

Ei puutu osa, vaan puuttuu kaikki sisältö, ei siis näytä mulle sovelluksessa yhtään kuvaa/viedota. Ilmoittaa edelleen Luetaan Pilvilinnan sisältöä. Eilen tätä taas yritin säätää 19.08 avasin pilvilinna sovelluksen ja 19.20 mennessä oli prosentit 10%.


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 726 kommenttia
  • 5. helmikuuta 2025

Okei. 🤔 Hyvä että sait sen selaimen kautta ilmeisesti toimimaan ja siellä kaikki ok. Olitko ton sovelluksen koittanut poistaa kokonaan ja asentaa uudelleen? Olisko mitään vaikutusta?


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 5. helmikuuta 2025
ilponen kirjoitti:

Okei. 🤔 Hyvä että sait sen selaimen kautta ilmeisesti toimimaan ja siellä kaikki ok. Olitko ton sovelluksen koittanut poistaa kokonaan ja asentaa uudelleen? Olisko mitään vaikutusta?

Jep, sovellus on poistettu ja ladattu ainakin pariin kertaan. Ja tosiaan kaikkia kuvia tästä nykyisestä iPhonesta ei ole sinne myöskään siirtänyt.


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 527 kommenttia
  • 6. helmikuuta 2025

Saathan tuon nyt kuitenkin hoidettua selaimen kautta loppuun? Vähän loppuu keinot kesken tuon kanssa, jos olet siitä jo meille ilmoittanut ja se on meillä käynyt tutkinnassa ja siihen ei syytä löytynyt. 😕


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 6. helmikuuta 2025
Anspandeemus kirjoitti:

Saathan tuon nyt kuitenkin hoidettua selaimen kautta loppuun? Vähän loppuu keinot kesken tuon kanssa, jos olet siitä jo meille ilmoittanut ja se on meillä käynyt tutkinnassa ja siihen ei syytä löytynyt. 😕

Olen siis käyttänyt pilvilinnaa selaimella tietokoneella, joten se ei ole ratkaisu ongelmaan puhelimen sovelluksen toimimattomuuteen. Ongelma ei ole siis poistunut mihinkään. En tiedä miten sitä on teillä tutkittu. Kukaan ei ollut minuun yhteydessä mun soiton jälkeen, sain vaan kuittauksen vikailmoituksen sulkemisesta ja vikaa ei löydetty, kuten tuossa jo aiemmin kirjoitinkin. Sovellus ei kuitenkaan edelleenkään toimi. Viimeisimmät kuvat on huhtikuulta 2024 ja nyt tammi-helmikuulta 2025 on siirtynyt ihan yksittäisiä kuvia. Olen kuitenkin maksanut koko tämän ajan palvelusta 11,99 €/kk eli about 100 € ajalta, kun palvelu ei ole toiminut niin kuin pitäisi. Tässä täytyy alkaa miettimään jo hyvityksiä palvelun toimimattomuudesta ja ehkä siirtyä käyttämään jotain muuta varmuuskopio palvelua.


error404
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 382 kommenttia
  • 7. helmikuuta 2025

Kannattaa varata soittoaika meidän häiriöpuolelle, niin katsotaan tuota ongelmaa ja sopimustasi uudelleen 👍


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 9. helmikuuta 2025
error404 kirjoitti:

Kannattaa varata soittoaika meidän häiriöpuolelle, niin katsotaan tuota ongelmaa ja sopimustasi uudelleen 👍

Perjantaina varasin soittoajan ja soitettiinkin sitten pikaisesti mulle päin. Tosin asia ei oikeastaan kyllä edennyt mihinkään suuntaan. Samat asiat käytiin läpi mitä on käyty jo moneen kertaan. Vaihtoehtona on nyt lopettaa koko palvelu 😄

Viime yön oli taas pilvilinnan avoinna ja näytöllä näkyy vain Luetaan Pilvilinnan sisältöä xx% 

Aamulla oli päässyt n. 65%. Kun poistun tästä näkymästä ja teen jotain muuta puhelimella, ja avaan sen jälkeen pilvilinnan uudelleen, lähtee prosentit juoksemaan taas alusta, toivotonta!

Äsken poistin pilvilinnan taas kokonaan puhelimesta ja latasin uudelleen ja ajattelin, että kokeilempa huvikseni vanhaa pilvilinnan käyttäjätunnusta, mikä oli siis muotoa etunimi.sukunimi@elisa.fi Olen ollut Elisalla itsekin töissä kaikkiaan reilu 20v. Noin 3 vuotta sitten lähdin pois ja siinä yhteydessä olen vaihtanut myös pilvilinnan käyttäjätunnuksen henk.koht. sähköpostiosoitteeseen. No mielenkiintoisinta tässä nyt on, että pääsin kirjautumaan pilvilinnaan sillä mun vanhalla työsähköpostiosoitteella 🤔 ja samalla salasanalla. Joku bitti nyt on jossain poikittain, mutta nyt on tullut sellainen fiilis että sitä ei Elisalla haluata edes selvittää.

 

 


Sokrates
  • 6406 kommenttia
  • 9. helmikuuta 2025
LauRanta kirjoitti:
error404 kirjoitti:
 

 Joku bitti nyt on jossain poikittain, mutta nyt on tullut sellainen fiilis että sitä ei Elisalla haluata edes selvittää.

Niinpä. Onhan tässä sekin mahdollisuus , että Elisalla ei vain osata. 🤔


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 527 kommenttia
  • 10. helmikuuta 2025

Ymmärrän, että tilanteen selvittäminen turhauttaa. 🙏 Toki tuo uuden vikailmoituksen tekeminen vie sen uudemman kerran tutkintaan, kun tuon vanhan tutkinnan kautta ei tulosta löytynyt - eikä myöskään sen parannus ehdotusten kautta tullut ratkaisua. Kuulostaa kyllä hankalalta tilanteelta. 


LauRanta
  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 9. maaliskuuta 2025

Täytyy nyt vielä palata kommentoimaan tätä. Ongelmaani ei siis missään vaiheessa saatu Elisalla ratkaistua. Tästä oli useampi vikailmoitus ja niistä kaikki suljettiin ilman, että minuun oltiin vikailmoituksen jätön jälkeen esim. puhelimitse yhteydessä. Vikailmoituksen sulkemisesta kertovissa tekstiviesteissä oli aina yksittäin ohje mikä olisi hyvä tarkistaa, mutta vastausta ei ilmeisesti haluttu tietää, auttoiko nämä ohjeet ongelmaan. No tein nyt sen ratkaisun, että ostin ulkoisen kovalevyn mihin olen nyt kolmatta päivää siirtänyt Pilvilinnan sisältöä talteen ja olen irtisanonut palvelun. Mielenkiintoista, että tähän ei haluta paneutua Elisalla enempää sovelluskehityksen näkökulmasta. Vaikuttaa vähän siltä, että palvelun kehitys on jäänyt unholaan. Lopputulema on kuitenkin se, että henkilökohtaisesti en voi kyseistä palvelua enää suositella kenellekään.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2082 kommenttia
  • 9. maaliskuuta 2025

 Näinhän se nykymaailmassa menee(muidenkuin kuin elisan kohdalla), tuotteet tuodaan puolikuntoisina ja beta testaus tehdään asiakkailla, jos, ja kun jotain harvinaista vikaa ilmenee, siihen ei kannata paukkuja laittaa, yksi asiakas sinne tai tänne ei heilauta kassavirtaa mihinkään.

 Onkohan vikailmoituspuolella bonustavoitteet kiinnni ratkaistuissa vikailmoituksissa.. ?


Osallistu keskusteluun